Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Håller med inlägget ovan, mycket seriöst och snyggt bygge!
Hade varit kul att komma på studiebesök någon gång :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tackar för de fina kommentarerna!

Idag har jag tillverkat och svetsat dit fästöronen på svingen för länkaget till bakstöten. Nu hänger svingen där den ska!

uploadfromtaptalk1399130466067.jpg

uploadfromtaptalk1399130651002.jpg
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Galet snyggt Mats :)
 

J1

Medlem
Gick med
13 Jun 2012
Ort
I Norrlands djupa skogar
Hoj
Suzuki SV1000-N 2004
En sving kan nog inte bli mycket snyggare än så där!
Minst sagt imponerande bygge så här långt, blir ett rent nöje att fortsätta följa! :)
 

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Mats, helt outstanding nice (som vi säger i Stan nuförtiden)! Bättre kan det inte bli. De där original Honda Racing Corporation komponenterna skämmer ju nästan resten nu... WiMoto kan slänga sig i väggen!
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Riktigt riktigt snyggt bygge!

För mig som betraktare kan det inte bli så mycket bättre. :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tackar! Roligt att höra!
Idag fick fräsmäster Mossberg bearbetat lägena för styrlagren. Denna gång i en annan av hans 3st 5-axliga maskiner...

Målet med helgen är att göra CrMo-delarna klara för pulverlackning. Det blir styvt jobb! Först ska jag tänka på alla fästen och sen tillverka dem! Nåja, det ska väl gå det med!


uploadfromtaptalk1399670079736.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Febril tillverkning av de sista fästpunkterna för kåpor, styrdämpare och tankdummy innan pulverlackering av CrMo-delarna!

uploadfromtaptalk1399795134302.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Härligt bygge! Men vad väger svingen mot "standard"?
Nyfiken då jag har lösa planer på bygga en ram till en ball motor...ler
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Härligt bygge! Men vad väger svingen mot "standard"?
Nyfiken då jag har lösa planer på bygga en ram till en ball motor...ler

Tack!
Jag var tvungen att gå upp i godstjocklek (från 1,6mm till 2,4mm) på 2" rören för att kunna bocka dem. Det adderade en del vikt, så den blev helt klart tyngre än OEM. Den blev förmodligen också styvare! Jag får väga grejorna när de kommer tillbaka från lackeringen!

"I'll be back"
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
I väntan på pulverlack kom "Tomten" med specialdesignade kolvar från JE. 104mm borr och kraftigt konkava för att sänka kompressionen till 13,5:1. De ser och känns förhållandevis lätta. Får väga dem på hasch-vågen...

uploadfromtaptalk1400082368993.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag antar att de flesta av er har förståelse för att man skyndar hem och sätter ihop pinalerna provisoriskt och bara njuter?
uploadfromtaptalk1400253978375.jpg

uploadfromtaptalk1400254011910.jpg
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Alltså.. du är ju inte som dom andra barnen direkt.. (högst positivt menat, grymt jobbat!)
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är mkt imponerad av bygget men hela tiden gnager funderingen att du bygger en racehoj som mkt väl kan ligga i kattsand efter tre kurvor....
Är du inte rädd att krascha efter allt arbete?
Det är ju jobbigt vanligtvis men att se denna så skulle nog få många vuxna män att darra på läppen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top