Tack, Sven! Nej, jag håller fortfarande på med en del förberedelser inför montaget. Jag ska svarva o-ringsspår i fodret och avtäta vattenmanteln på OEM-vis, fast med tunna o-ringar (1mm). Lerprov för att kolla ventilfickorna och kanske längre topplocksbultar. Men det närmar sig!Tycker att svingen gör sig riktigt bra när man ser helheten med kåpor på
Har du fått ihop motorn än?
Hej Sven! Jag hade för mig att det var 260mm, och det förefaller ju stämma. När jag i tidigare bänkningar med annat system provat utan ljuddämpare (verktygen rasade ner från tavlorna), så gav varje 10mm avsågning av rören högst märkbar förändring. Problemet med längre primärrör blir att veckla ihop dem så att ljuddämparna fortfarande får plats undertill. Nåja, sånt löses. Hur långa ska ljuddämparna vara? Ytterligare ca 750mm?Man ska inte stressa med motorgrejer, kan bli dyrt vid uppstart
Det stämmer att det blir tredje pulsen. Mina beräkningar ger att en insugslängd på 257 mm ger max vid 8800 och 6900. Dipp vid 7600. Avgasrör avstämt till dippen ska vara 771 mm med en avgastemp på 540 C. 500 C ger en längd på 752 mm. Man vet ju aldrig exakt temp men man får testa sig fram i bänken och det märks inte nämnvärt om man är lite off.
Jag har ingen aning om hur ett så kort avgasrör kunde ge mer kraft vid de varven. Med 99% säkerhet är det något resonansfenomen som min hjärna inte tar hänsyn till
Hej Sven! Jag hade för mig att det var 260mm, och det förefaller ju stämma. När jag i tidigare bänkningar med annat system provat utan ljuddämpare (verktygen rasade ner från tavlorna), så gav varje 10mm avsågning av rören högst märkbar förändring. Problemet med längre primärrör blir att veckla ihop dem så att ljuddämparna fortfarande får plats undertill. Nåja, sånt löses. Hur långa ska ljuddämparna vara? Ytterligare ca 750mm?
Ingen fara, Moddlaren! Du har PM! Kanske inte med det svaret du önskat, men ändå...Ber så mycket om ursäkt för OT.
ni som kör singel und sound o har åkt med yamahas tt/xt600 motor vad gjordes på dessa för att få bra snurr??
Vet att yamaha raptor700veven passar rakt i o att med minimala justeringar gårdet bra med både 660 o 700 cylinder med topp på 600,n med.
med 700 stroker vev +12mm o 108i borr får man magiska 880cc. Raptorn har detta i dragrace o ca 145hp
men går det få snurr med originsl grejor är ju detta roligare..
ta ev svar på pm så tråden inte blir kladdigare..
ursäktar ännu en gång för OT
mvh
Tack, Sven! Nej, jag håller fortfarande på med en del förberedelser inför montaget. Jag ska svarva o-ringsspår i fodret och avtäta vattenmanteln på OEM-vis, fast med tunna o-ringar (1mm). Lerprov för att kolla ventilfickorna och kanske längre topplocksbultar. Men det närmar sig!
Jag skulle ju ta fram en uppgift på min insuglängd till dig. Jag hittar banne mig inte den dokumenterade uppgiften! Jag vill minnas att det var 250-260mm, och att det borde varit den 3:e pulsen den skulle varit avstämd för enligt Pipemax. Den verkliga längden justerades in på bromsbänken till en toppeffekt på ca 8800rpm. Det gav en dipp vid 7000-7500rpm som var riktigt störig för accelerationen ur böjarna. Mitt försök med avgassystem med "termination box" efter en primärrörslängd på ... hm 535mm, ökade effekten med 11hk just över dippen! Tyvärr försvann toppeffekten lika effektivt... Det vore intressant att höra dina teorier om hur systemet borde se ut!
Gällande staklängd och ditt nya foder tror jag helt på det receptet.
Jag tror att din motor kommer att svara med högre toppeffekt, bibehållet maxvrid och bättre livslängd.
För att få bredare register i avgassystemet skulle jag rekommendera ett steppat system, minst tre ekvidistanta steg.
Handlar du delarna från Burns kan de räkna åt dig. Deras beräkningar brukar stämma bra.
Hur pass bra kontroll har man på vevhusvakuumet i en sån där stånka du kör. Är det utrett och klart? Eller finns det plats för förbättringar?
Dåliga vevhusventlösningar på en stånka stjäl ofta mycket effekt. Bra vevhusundertryck är dessutom ofta vad low tension-kolvringar kräver för att behålla oljekontrollen.
Funderade lite, du tror inte att det kan vara så att pulsen studsar mot motstående vägg i boxen och reflekteras som positiv puls till avgasporten? Hur långt är det från änden på primärröret till motstående vägg?en termination box för tydlig reflexion och ljuddämpning och två ljuddämpare som mynnar underhojen just framför bakhjulet ut på varje sida. Tyvärr blev det någon mysko effekt av det som klippte bort toppeffekten...
Tillverkat nytt bakdrev (från drevämne! Jag är ju inte konstig eller så... Eller?). Passade på att öka ryckutjämnarna (PU) från 84 shore till 92, eftersom de hade en tendens att smulas. Hittade en ämnesstång som gjorde det mycket enklare. Drevämnet är till 530-kedja som jag svarvar ned vid kuggarna till 520-storlek. På så sätt minskar jag yttrycket på de här ryckutjämnarna.
Håller planen för premiär på årsracet? Hoppas och ser fram emot att få se denna eminenta skapelse både i depå och full action.
Heja doktorn!
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |