De första två racen som den nybyggda hojen ställde upp i, fullföljdes! Det var faktiskt över förväntan!
Om nu någon trodde att det skulle gå helt utan ansträngning kan jag avslöja följande (om vi nöjer oss med att beskriva mekandet på plats på Sviestad):
1. Montera ECU och varvräknare som hämtades längs vägen
2. Bli svartflaggad på friträningen pga avsaknad av laptimer (som jag medvetet struntade i att hänga dit). När jag styr av banan ser jag att motorn sölat olja. Vevhusventilationen krävde ny tankfoam i burken och längre slang, sen blev det hyfsat torrt.
3. Första tidsträningen fick avbrytas efter 7 varv, eftersom motorn började bluddra på pådrag. Misstänkte att batterierna (kör total loss) tagit slut och laddade dessa fullt till lördagens andra tidsträning. Dessutom tog bromsen allt längre in redan efter 5 varv. Oket prickar inte helt skivorna, så en del av beläggen låg utanför skivan. Byter belägg och slipar bort det som inte kommer i kontakt med skivan (får tillverka nya okhållare), samt byter till regnhjulens skivor eftersom skivorna också verkade slå något. Bytte bakdäck.
4. Motorn bluddrade under belastning redan från början på tidsträningen, for in i depå igen och bytte stift på vinst och förlust, vilket inte hjälpte. I depån upptäcker jag att skruvarna till trottelpositionssensorn (TPS) gängat ur sig så TPSen hänger i sladden... Om ECUn hela tiden tror att mitt pådrag är -22% så går den liiiite magert. Jöh! Kapade ur gummi som tanken vilar på för att gasvajern inte ska bli klämd och orsaka 5000rpm i tomgångsvarvtal.
5. Under race 1 vrider sig vänster styrhalva bakåt, så redan vid motstyrning i högerböj, touchar vänsterhandens fingrar ramen. Det är inte optimalt. I inbromsningarna försökte jag bända tillbaka styret, men lyckades inte. Bromsarna lirar däremot och farbror kommer i mål på 10e plats!
6. Eftersom jag inte hunnit mappa om efter motorn blev på 680cc (var 644cc), så gick den ganska magert på toppbelastning och varv. Mappade om till söndagens 3 träningsvarv (!), vilket blev lyckat!
7. Magrade också av lite på 0-30% TPS inför race 2, för att ev lyckas minska knycken som blir vid försiktigt pådrag. Flyttade dödarknappen eftersom hydraulslangen till kopplingen riskerar påverka vippbrytaren vid fullt styrutslag till vänster.
8. Genomför race 2 i 35 graders värme och med ett långt oljespår från chikanen till igenom Bergskurvan, och putsar varvtiden med nästan en sekund. Kör fortfarande som en kärring, men hojen gåååår!
Annars var det inget speciellt...
F*n vad kul med all uppståndelse det blev över mitt bygge! Riktigt roligt med alla er som har följt den här tråden och hälsade på i depån! Tack för besöken och intresset!