Gör en sådan ryckutjämnare stor skillnad?
På min Husqvarna så sitter drevet stumt monterat på navet helt utan utjämnare och det går ju inte jättemjukt
En stånka går ju inte med speciellt jämn hastighet hela vevaxelvarven igenom (till skillnad från tex en radfyra). Det ger en ryckig gång som ökar påkänningarna på hela transmissionsledet, från primärtrans till växellåda, kedja och drev/drevbultar. Det är av den anledning som en stånkas växellådsdrev är betydligt bredare (i förhållande till effektöverföringen) än en värsting 1000cc raket. Kuggflankerna måste vara bredare för att inte pulsationerna ska få den skyddande oljefilmen att brista. Det hade man dålig koll på fram till sent 80-tal och den tidens motorer rasade ofta högsta växelns kuggpar. Åtminstone på asfalt är det viktigt med någon form av ryckutjämning, i synnerhet på motorer över 450cc. Min variant har funkat fint och det syns på hub och drev att den blivit utnyttjad.
Idag fick jag monterat motorn, tillverkat en växellänk och anpassat kylslangarna. Avgassystemet passar inte, så jag få svetsa ihop en variant av de delar jag har. Men en första provstart blev det i alla fall, rätt ut ur krökarna till grannarnas ohöljda förtjusning!
Nu är ju tester till för att avslöja ev brister, så med den insikten blev provstarten lyckad!
Nåja, inget superjobbigt/dyrt.
1. Kylvatten läcker ut från motorn vid topplockspackningen (MLS). Jag får dela igen och sätta ihop det med mera noggrann användning av tätningsgucka.
2. Bränsletanken läcker från en pora, så det får jag svetsa igen.
3. Dragningen av kylslangar ledde till en olycklig höjdpunkt, som lätt ger ett ånglås. Jag får klura ut en annan dragning, eller fälla in ett expansionskärl.
4. Mitt avgassystem får inte plats mellan de främre nedre motorfästena i ramen. Men, det funkade ju ändå inget vidare, så det är väl bara att kavla upp ärmarna... igen.
Det positiva är att kolv, foder och avtätning vid vattenmanteln verkar fungera och att sprut och tändning också var funkis efter ett års stillestånd. En annan positiv sak är att den blir rätt snygg i depån, eller hur?