Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Du har fan inget flyt just nu:gråta. Men efter regn kommer sol påstår dom som vet..


Hoppas nästa rejs funkar mer än perfekt:tummenupp

Skälv har jag fått cylindern till 600 med je fodret monterat o borrat.. Satan vilket spel mellan kolv o foder på en skelett kolv blev 105,5 i borr.

Toppen får 40-35mm kibblewhite ventiler av räser modell o titan retainers tja hela skiten är utbytt för en chantil summa av 5500:- för 4 ventiler med rubbet runt..

Sedan är toppen hos Erland på topplocks verkstan för iordningställande av gas vägar för riviga startet o det kostsr ytterligare såpas att toppen med allting UTAN kan kryper över 10,000:- burr man e dum på riktigt

Ett block blir uppsvetsat så cyl foten håller i blocket, fodret går att borra till 108mm utan problem så det lär hålla.

Funderar starkt på raptor 700,ns insprutning då slag o vev o sväng hjul passar i 600,n. Det blir inte dyrare än nya 39mm mikuni flatslide ca 7000:- oavsett vad jag väljer.
Du slår på stort, ser jag! Efter vad jag minns kan man inte sätta i större insugsventiler än 40 och då räcker förmodligen 33 i avgas. Med stora avgasventiler (35) följer grova primärrör och det funkar bra runt max effekt, men ger pga lägre gashastighet en något svagare puls som kan påverka midrange negativt.

Kör du med original cylinder? Foten på mina rök jämt av efter 50 mil med 98,5mm borr. Vi får hoppas det var kompet och varvet som dödade dem... ?
 

moddlaren

Guest
En vän har vad jag tror en kopia på vesalas motor 621cc då tiderna begav sig o det går inte att påstå den är trött på något vis snarare vill den sända framhjulet i en fin radie uppåt mot månen med en rasande fart tills styret tar i backen bakom bakhjulet:)

Jo du har nämt problemet med cyl o det finns en lösning grizzly 660 finns som luftkyld o den cyl passar i princip på 600 men med mycket mera gods runt cyl foten o det är ju bara att flytta fodret då..

Mvh
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jo, jag köpte ju Vesalas hoj och letade upp några hästar till. Den gick bra, men chassie och gaffel behövde moderniseras... också.
 

kujau

Medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
hässleholm
Hoj
aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
jag håller på att konstruera en supermono med en motor från en ktm
640. och en ram med ider från din ram konstruktion.
dock ingen enkel sving. utan det blir en sving likt bimota.
jag hade ett par fäljar över ifrån en r1 02a liggande som
jag hade tänkt att använda. men dom är nog för breda.
måste flytta motor ca 25mm i sidled för att det ska gå att få ihopa.
så nu tänkte jag fråga här om vad för fäljar du använder Dr_C?
vilken bred? vet inte vad för fäljar jag ska skaffa eller vilken
typ av bred som är tillbörlig att använda. :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
jag håller på att konstruera en supermono med en motor från en ktm
640. och en ram med ider från din ram konstruktion.
dock ingen enkel sving. utan det blir en sving likt bimota.
jag hade ett par fäljar över ifrån en r1 02a liggande som
jag hade tänkt att använda. men dom är nog för breda.
måste flytta motor ca 25mm i sidled för att det ska gå att få ihopa.
så nu tänkte jag fråga här om vad för fäljar du använder Dr_C?
vilken bred? vet inte vad för fäljar jag ska skaffa eller vilken
typ av bred som är tillbörlig att använda. :)
Kul!
Fram kan du ta vadsomhelst som det passar 120-däck på. Lämplig däckdimension bak, är 160-165. Såna sitter bäst på 5" eller 5,5". Jag tror 180-190 däck blir både onödigt tunga och ställer hojen mer på "skrå" i nedlägg än vad som gagnar köregenskaperna. Du kan också få problem att få upp temperaturen med för breda sulor. Dessutom blir det ju, som du noterat, tvunget att sitta motorn offset, eller tillverka ett "offset" framdrev.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Saknade dig på årsracet när jag kom upp på lördagsförmiddagen, och illavarslande rykten gjorde senare gällande att kylvätska och motorolja redan under fredagen ingått en förbjuden förbannad förening.

Har hållit tummarna för att både maskinella och eventuella psykiska skador är begränsade.

Orkat ta tag i bitarna och tittat?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, en MLS topplockspackning utan vitonbeläggning är ett djävulens påfund som ingen nånsin borde få sälja... Men. Den värsta frustrationen har lagt sig och grejorna kommer ev ihop igen ikväll. Siktet är inställt på träning på Sturup på söndag.
 

moddlaren

Guest
Du är helt säker på att du inte flyttat på någon sten det bode en vätte under o den lille Fn har flyttat in i motorn som hämd.. På island så är detta vanligt:D

Bit i hop o kom i gänn:tummenupp
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ok, skönt att det inte var värre än en tafflig topplockspackning iaf, med nyrenoverad motor och allt.

Håll i!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för motivationerna! De behövs och är välkomna!
I väntan på annan specialtillverkad topplockspackning får gamla tjyvtricks komma till heders. Man brukar ibland säga att "det hänger i en skör tråd". Det gäller faktiskt bokstavligen i det här fallet. MLS-packningen är 0,5 mm tjock vid fire ring, men endast 0,4 mm vid vattenkanalerna. Jag limmar dit en lagom tjock bomullstråd som klämmer till packningen. Provtryckningen verkar OK efter ytterligare en variant av tråd testats! Inte trodde jag att sybehörsaffären också kunde erbjuda "go fast equipment"!!!
 

moddlaren

Guest
Jag köpte vatten skuren topp packning från usa custom made till till 600/735 motorn.. Men det går säkert att få tag på i svearike med.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Lördag den 15:e augusti har jag bokat en heldag på Knutstorp. Då får vi se om alla åtgärder och kontroller har gjort någon nytta! Kom och heja så bjuder jag på kaffe!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad lärde jag mig på det här då?
1. Med en cylinder och vinkorksliknande dB-killers är det svårt att hänga på 1000cc yl-fyror på rakan.
2. När farbror biter ihop är han dock ikapp igen efter NGK-krönet bort mot hårnålen. :tummenupp
3. Framdäck från 2008 har begränsat grepp och släpper utan förvarning, speciellt i Kvällsposten-kurvan...
4. Som vanligt är det lillfingerknogen som först får stryk.
5. Jag har nu officiellt gjort mitt allra sista försök med nuvarande typ av MLS topplockspackning. Höll bomtätt ett helt pass, läckte som ett såll på nästa...
 

moddlaren

Guest
Måste säga att du har energi och uthållihet utöver det vanliga... O är det så här man håller på med trimmade stånkor så har jag nog att göra nästa vår sommar:D
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Marc Marquez kan inte haft det lätt. Står man på öronen blir det till att plasta, spackla, slipa och lacka! Dötradigt jobb. Han gurkade ju jämt tidigare! Vilket slit! ;-)

20150816_173831.jpg

20150816_173843.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Hahahaha behöver marc slipa o spackla skälv då är det fattigt i det stallet.. Kanske inte har råd med nyare däck än dej.. Alla vet ju att däck äldre än 4 år är direkt livsfarliga:D



Ursäkta en fråga. Jag köpte ju en helt ny stroker vev o så fort den kommer skall den in o plockas isär på vikt justering o balansering så jag kan ta väck balansaxeln.. Eller rättare sagt vikten på balans axeln.. Gjorde ni detta med på era räääser motorer?

Mvh
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hahahaha behöver marc slipa o spackla skälv då är det fattigt i det stallet.. Kanske inte har råd med nyare däck än dej.. Alla vet ju att däck äldre än 4 år är direkt livsfarliga:D



Ursäkta en fråga. Jag köpte ju en helt ny stroker vev o så fort den kommer skall den in o plockas isär på vikt justering o balansering så jag kan ta väck balansaxeln.. Eller rättare sagt vikten på balans axeln.. Gjorde ni detta med på era räääser motorer?

Mvh

En gång på Våler stod jag också på öronen och kåpglaset gick i bitar (inget extra med). Då det saknades en bit gick jag på kvällen ut i en avåkningszon och hittade gott om material att använda. Livligt fnissande om Vale gjort samma sak någon gång! :tungan

Jag tror inte det förekom. Jag testade faktiskt med att fälla in wolfram-koppar för att öka obalansen i balansaxeln. Vi gjorde en massa tester i ett simuleringsprogram (Working model), där det verkade som om balansaxeln helst skulle vara större. Det blev dock inget vidare. Amplituden minskade men frekvensen dubblades. Den blev "surrig" i fotpinnarna. Det krävs praktiska tester för att veta vilken balansfaktor som ger bästa resultat, med ny vev, kolv och speciellt utan balansaxel. Mitt tips är att börja med att borra hål (parallellt med centrumlinjen på axeln) i motvikten på balansaxeln, så kan du alltid trycka i en bit järn igen om inte resultatet blir som du hoppats.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ang toppackning så har jag testat kopparpackning på några motorer som läckt gång på gång med vanliga packningar. Med koppar har de aldrig läckt mer. Närmaste ex var på en ktm 675cc som jag inte fick tät på något vis men med en helt vanlig kopparplåt från närmaste plåtslagare så blev den tät 4 ever. Jag kör sedan många år kopparpackning på två av mina båtmotorer och de håller tätt än .Man glödgar först plåten så den lyser helt röd typ på en vanlig kolgrill eller gasgrill alt gasolbrännare. Vid montage sprutar jag även på Loctites packningsspray/klister. De jobbiga är att man måste efterdra den typ 3ggr men jag brukar sätta en lite elpump som drar runt vattnet i motorn och värma kylarna med diselkanon till rätt värme. Fördelen med det är att man slipper skruva på ventillock och motorn startas aldrig så man stressar inte till läckage mellan efterdragningarna. Med liten diselkanon får man upp rätt motortemp på bara några sek så håll på vattentempen. Ev räcker det med 1-3st varmluftspistoler som riktas mot huvudkylaren. Detta diselkanon trick är vanlig förekommande inom dragracing och andra tävlingsformer där man inte kan fara ut o åka mellan efterdragningar.
Fler fördelar med kopparpackning är att de går återanvända ett fletal ggr genom att man glödgar dem.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ang toppackning så har jag testat kopparpackning på några motorer som läckt gång på gång med vanliga packningar.

Jo, jag fick vattenskuret ut kopparpackning till min gamla TT600. Nu var den ju luftkyld, så där hade jag inte problem med läckage. Däremot fick jag svarva ett spår i foderkanten och lägga i en tunn rostfri tråd som stack upp 7-8 hundradelar och höll kopparpackningen på plats. Det fungerade fin-fint efter det! Med vattenkanaler är jag inte lika säker, och efterdra är ju också ett meck. Jag har beställt custom fiberpackningar med fire-ring från Cometic. Jag har inte delat hela motorn än (kåp-äckel-plast-skit-jobb) men vid provtryckning ser det inte ut som om det är topplockspackningen den här gången!? Det lutar mera åt o-ringarna mellan foder och vevhus... We'll see! Bra tips med uppvärmningen för efterdragningen!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag är klar med de här toppackningarna...

Som i färdig med, trött på etc osv... Ni fattar.

uploadfromtaptalk1440010963543.jpg
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top