Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Där ser man, snyggt att du hittade en lösning för rullagren, det lär hålla i en evighet! :tummenupp
Då måste du alltså fräsa ner lagerläget 4 mm om jag har förstått det rätt? Jag kommer gärna förbi och tittar på din konstruktion om du har tid nån gång. Det var ju så trevligt sist :)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Där ser man, snyggt att du hittade en lösning för rullagren, det lär hålla i en evighet! :tummenupp
Då måste du alltså fräsa ner lagerläget 4 mm om jag har förstått det rätt? Jag kommer gärna förbi och tittar på din konstruktion om du har tid nån gång. Det var ju så trevligt sist :)
Kanske just lagren håller en "evighet", men det finns ju gott om andra pryttlar som kan få för sig att gå på lunch... :näsblod
På transmissionssidan bygger lösningen på att jag kör utan balansaxeln och flyttar lagret 12mm närmre skinkan (dikt mot, som på svänghjulssidan). Eftersom lagret är 20mm brett (OEM 16mm) så är lagerhållaren utformad för att flytta lagret 8mm in från lagrets ursprungliga läge. Tänker du hur jag förstår?

På svänghjulssidan borrar jag rakt genom vevhuset och gör en liten ansats från insidan som en krage på lagerhållaren kan landa i. Sen planar vi av på utsidan så det blir en hyfsad anläggning för kronmuttern.

Ingetdera är fräst eller tillverkat än, men du är alltid välkommen med trevligt sällskap, glada tillrop och kreativa idéer!

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Jag väntar med spänning! Det kommer bli... Jag vill inte säga svingrymt. Det vore repektlöst mot skapelsen. Det kommer bli vackert :tummenupp:)

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Kanske just lagren håller en "evighet", men det finns ju gott om andra pryttlar som kan få för sig att gå på lunch... :näsblod
På transmissionssidan bygger lösningen på att jag kör utan balansaxeln och flyttar lagret 12mm närmre skinkan (dikt mot, som på svänghjulssidan). Eftersom lagret är 20mm brett (OEM 16mm) så är lagerhållaren utformad för att flytta lagret 8mm in från lagrets ursprungliga läge. Tänker du hur jag förstår?

På svänghjulssidan borrar jag rakt genom vevhuset och gör en liten ansats från insidan som en krage på lagerhållaren kan landa i. Sen planar vi av på utsidan så det blir en hyfsad anläggning för kronmuttern.

Ingetdera är fräst eller tillverkat än, men du är alltid välkommen med trevligt sällskap, glada tillrop och kreativa idéer!

Ja aldrig får man ro med en sån maskin, men det är det som gör att man lär känna den bättre kan man trösta sig med :näsblod

Jag tänker hur du förstår! Det låter som att det kan fungera. På transsidan hamnar väl lagrets mitt på "breddhållet" 2 mm utanför utanför blocket om jag har tänkt rätt. Alltså att 12mm av lagret hade hängt i luften om hylsan inte var där. Det bidrar ju inte till så mycket tippmoment på hylsan. Hade hela lagret "hängt i luften" hade det ställt större krav på presspassningen och hylsans styvhet och därmed varit mer risky business, kanske.

FEMar du passningarna eller räknar för hand? Ett tredje alternativ är att svarvoperatören tar det på känn :hihi

Man tackar, jag ska hitta en lucka snarast möjligt! :)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Städar i verkstan. Tänk att en sån här liten havererad detalj kan ge såna konsekvenser, historia och utveckling! Erfarenhet är som sagt inget annat än en drös misslyckanden som man lärt sig något av!

36bfe6205a058dba1367ae7c1000efed.jpg

Last edited:

Wobbel

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
Suzuki GSXR 600 K7
Städar i verkstan. Tänk att en sån här liten havererad detalj kan ge såna konsekvenser, historia och utveckling! Erfarenhet är som sagt inget annat än en drös misslyckandet som man lärt sig något av!

36bfe6205a058dba1367ae7c1000efed.jpg

En vis man sa "Jag misslyckas aldrig. Jag lyckas eller lär mig"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske missförstår diskussionen men angående egensvängningar hos vevaxeln brukar man ju lägga vevaxelns egensvängnigsfrekvens en bit över motorns varvtalsfrekvens. Det utesluter iofs inte att vevaxeln svänger.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ja, risken är överhängande! "Köpa grejor som någon annan redan tillverkat? Men, brukar inte du göra allt från grunden? Typ bryta malmen..."

Jodå. Risken finns att ni tycker gubben börjar bli bekväm och tar genvägar. Men, jag SKA själv tillverka gavlar till första ljuddämparen under motorn och rören upp till den andra. Men det kunde ju vara snyggt med lite custom made carbon! Tanken är att åstadkomma tillräcklig ljuddämpning utan allt för stora effektförluster. Stora rör blir det!

eeac9a1b93ea48c9b39c223e913b9555.jpg

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Förra året blev det tuffare ljudkrav på Formula Student-tävlingarna och en del duktiga team körde körde på två absorbtionsdämpare i serie, precis som du tänker göra. Det lät tyst och bra, så det kommer säkert att fungera för dig också.

Regeländringen var i form av att ljudmätningarna görs i dBC istället för dBA. Detta innebär att de låga frekvenserna vägs in mer i mätresultatet, vilket såklart är mest ogynnsamt för teamen med encylindriga maskiner (vilket var vårt fall). Det gick inte att få tyst på den med enbart absorbtionsdämpare (troligtvis beroende på att kolfibermonocoquen gav ifrån sig mycket ljud från vibrationerna) utan jag fick designa en ljuddämpare som använde sig av en helmholtzresonator i kombination med en "transmission loss-dämpare", alltså en tom låda med inlopp och utlopp. Helmholtz är ju grymt om man vill dämpa en specifik frekvens och det är lätt att räkna på. Eftersom mätningarna enbart görs på tomgång och vid 7500 rpm för vår motor så passade det bra.

Vi hann inte utvärdera vad som hände med effekten jämfört med en vanlig absorbtionsdämpare eftersom allt byggdes under en 100-timmars arbetsvecka, veckan innan tävling. Dock blev den nog den tystaste encylindriga bilen, men den lät som en tvåtaktare för basen var borta :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Problemet med absorptionsljuddämpare på stånkor och twinnar, är att dessa ljuddämpare mest dämpar högfrekvens. Och många större stånkor och twinnar producerar ju inte så mycket högfrekvens.

För att ta lågfrekvensen behövs oftast dämpning via areasteg och/eller resonans.

Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Det kommer att bli en liten kammare i framkant på den första dämparen. Den ska komma 812mm (!) från avgasventilsätet och ge den tydliga areaförändringen samt dämpa ljudet.

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Problemet med absorptionsljuddämpare på stånkor och twinnar, är att dessa ljuddämpare mest dämpar högfrekvens. Och många större stånkor och twinnar producerar ju inte så mycket högfrekvens.

För att ta lågfrekvensen behövs oftast dämpning via areasteg och/eller resonans.

Det stämmer bra. Tyskarna kan mycket väl ha haft en kammare i någon av ljuddämparna och ljugit om det när jag frågade dem. Tyskar är som tyskar är..
(..jävligt grymma på teknik :gnissla)

Bifogar en bild på ljudspektrumet från en CRF 450 X motor. Uppmätt 0,5 m, 45 grader snett från avgasmynningen vid 7500 rpm dvs första ordningens våg hamnar på 62,5 hz. Det satt en absorbtionsdämpare i serie med en kammare vid mätningen vill jag minnas. Andra peaken är högre än den första. Antingen är det för att kammaren släcker den första peaken, eller så är den helt enkelt högre från början. Det senare känns ologiskt på något sätt.
Y-axeln är i dB
Stock Muffler 121 RMS.PNG

Det kommer att bli en liten kammare i framkant på den första dämparen. Den ska komma 812mm (!) från avgasventilsätet och ge den tydliga areaförändringen samt dämpa ljudet.

Jag har ett Matlabskript för att beräkna dämpning med kammare. Gjorde även simulering med finita element i Comsol och det stämde ganska väl med vad skriptet sa. Säg till om du vill ha skriptet!

Bifogar bild på en simulerad dämpkurva (Comsol) för en kammare. Har en del simuleringar på olika konfigurationer, t.ex två kammare i serie också. Kan lägga upp dem om intresse finns
TL2.png

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag har ett Matlabskript för att beräkna dämpning med kammare. Gjorde även simulering med finita element i Comsol och det stämde ganska väl med vad skriptet sa. Säg till om du vill ha skriptet!

Bifogar bild på en simulerad dämpkurva (Comsol) för en kammare. Har en del simuleringar på olika konfigurationer, t.ex två kammare i serie också. Kan lägga upp dem om intresse finns
View attachment 428647
Allt man kan lära sig något nytt av är intressant! Jag har inte Matlab dock. Är kammaren bara typ flöde rakt igenom, eller ansluter den till avgasröret med en hals, typ Helmholz?

Svenne100

Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Allt man kan lära sig något nytt av är intressant! Jag har inte Matlab dock. Är kammaren bara typ flöde rakt igenom, eller ansluter den till avgasröret med en hals, typ Helmholz?

Ja det är vi två om att tycka!

Kammaren är bara flöde rakt igenom. Jag hittade visst en liten sammanfattning som jag satte ihop i somras. Där finns bild på varje konfiguration och motsvarande dämpkurva. Den vertikala behållaren som tillkommer är helmholtzresonatorn. Ett intressant experiment som lyckades var att göra radiella hål vid olika "längder" på halsen till HH-resonatorn för att bredda det avstämda frekvensområdet.

Bifogat

• Muffler_simulation_summary.pdf
    489.4 KB · Visningar: 128

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Hm. Det saknas nåt!....

Kaffe för h-e! Phew! Det var nära!

Idag är det service av Iveco Daily på schemat och medan oljan rinner ut (kan ta jääääättelåååång tid) så är smedjan igång med ljuddämparbygge.

Så ser en glad påsk ut!

ba7e2d3baf412d33c6da0aefc13b86ff.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Phew! Det var nära ögat hela monteringen stoppade upp!

View attachment 420605

Hm. Det saknas nåt!....

Kaffe för h-e! Phew! Det var nära!

Idag är det service av Iveco Daily på schemat och medan oljan rinner ut (kan ta jääääättelåååång tid) så är smedjan igång med ljuddämparbygge.

Så ser en glad påsk ut!

ba7e2d3baf412d33c6da0aefc13b86ff.jpg

Enda rost jag lyckats sikta i den operationssalen och inte vilken rost som helst, utan skaunerost.

Du får helt enkelt bli en kaffeprepper för att eliminera potentiella avbrott framledes.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
De två primärrören kommer att ansluta till den första ljuddämparen under motorn. Här är den första gaveln som också är en liten kammare. Genom resten av ljuddämparen går ett ovalt perforerat rör (hoppas syftningsfelshyenorna håller ledigt i påsk).

93c8078d46d710757603f54990655233.jpg

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Påsken firar vi till åminnelse av Jesus död och uppståndelse. Ja, klart som tusan att det blev uppståndelse när graven var tom! Jesus gummifarsa var ju visst rörmokare (eller nåt) så därför har min religositet tagit sig uttryck i rörkrökeri denna påsk. Det är inte riktigt klart än. Upphängning, fjäderfästen och perfaröret till första dämparen återstår. Får se om jag jitter polera upp den rostfria stumpen mellan ljuddämpare 1 och 2...

69c6f640c28d6c8e03f57d0cf7468f8b.jpg

Jag fick knåpa ihop en förlängning av bakramen som jag kan fästa en aluplåt i som går ner och håller tag i sista ljuddämparen.

7df72086f40d0ed4e5c59094c0be21a5.jpg

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
FEMar du passningarna eller räknar för hand? Ett tredje alternativ är att svarvoperatören tar det på känn :hihi
Det blev FEM av min konstruerande gamle polare Stefan. Jag fick toleransuppgifterna för en kvart sen och nu är de vidarebefordrade till bearbetningsmäster. Ingen tid att förlora!

Ev blir det också en resonanskoll på vevaxeln. Mest för att veta om jag behöver svänghjul för att flytta ner resonansfrekvensen under användningsområdet (5-9k), och i så fall med vilken massa.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom