Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De är alltid svårt att höra hur högt en hoj går på film men den påminner mer om den twinn i ljudet typ min ktm 990 med insatser i slipon burkarna. Alla höga stånkljud tycks vara borta stämmer det?

Jag skulle vilja veta hur tyst den ärt endast med första dämparen.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En fundering,,har du satt första dämparen på samma mått från ventiler/topp som du hade singeldämparen? Jag funderar på om du ändrat de måttet för att få ändrat register?

När jag körde min xr650 sugtrimmad så va den väldigt känslig på hur långt bak dämparen satt. Flyttade jag bak den 7cm flyttade jag ner registret flera hundra varv samtidigt som jag förlorade lite toppeffekt. De slutade med att jag satt dämparen otroligt långt bak för de gav bra botten och mellanreg. De va så fult att jag kapade dämparen på längden för att kunna ha den så långt bak som möjligt utan att förstöra utseendet för mycket.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En fundering,,har du satt första dämparen på samma mått från ventiler/topp som du hade singeldämparen? Jag funderar på om du ändrat de måttet för att få ändrat register?

När jag körde min xr650 sugtrimmad så va den väldigt känslig på hur långt bak dämparen satt. Flyttade jag bak den 7cm flyttade jag ner registret flera hundra varv samtidigt som jag förlorade lite toppeffekt. De slutade med att jag satt dämparen otroligt långt bak för de gav bra botten och mellanreg. De va så fult att jag kapade dämparen på längden för att kunna ha den så långt bak som möjligt utan att förstöra utseendet för mycket.
Enligt de nya beräkningarna skulle avståndet i min applikation vara 812mm. Det fordrades därför att jag skarvade på ca 30mm just före de nedre 90-gradersböjarna. Nästa resonans uppträder ju efter dubbla den längden. Den slutliga längden måste provas ut i bänk och därför har jag gjort skjutbara skarvar på rören ned från toppen, framför motorn. Tidigare injusteringar i bänk (andra system) har givit avsevärda skillnader vid justeringar på +/- 10 mm. En gång hittade jag 11 RWHP genom att kapa 20mm!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej.

Du det där blev ju sanslöst bra:tummenupp. Får jag kopiera systemet? Sista körningar så reagerade ju till o med HD åkarna när körde ikapp dom bakifrån:brynad så hur jäkla massa mera väsen med 768cc o 13,3 inom det blir vet jag ej men en del mer troligen:D
Du får gärna kopiera mina mått, men det är inte säkert att det blir bra för din applikation!
680cc och 13,5:1 är väl inte så långt ifrån? När jag körde 14,7:1, så var den sanslöst svår att få tyst och helt jäkla omöjlig att köra fort med. Alldeles för abrupt respons vid påslag ökade varvtiderna med 1-2 sekunder...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tja... det blev i alla fall så tyst att motorslammer och insugsljud numera hörs mest!

https://vimeo.com/163151804

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
Grattis! Verkar ju rätt tyst!
Antar att veven snurrar "baklänges" i den där? Ser lite udda ut när hojen trycker ihop gaffeln när du ruppar gasen :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ju appar att ladda ner som mäter decibel via smartphone, kanske inte så exakt men de är gratis och ger väl någon slags information i alla fall. Om inte annat kan man ju göra relativa mätningar mot annan motor.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Grattis! Verkar ju rätt tyst!
Antar att veven snurrar "baklänges" i den där? Ser lite udda ut när hojen trycker ihop gaffeln när du ruppar gasen :D
Nej, sett från den sida videon är tagen, snurrar vevaxeln medurs. Så antar jag är den normala rotationsriktningen? Denna och andra supermonos jag sett, dyker också framtill med gaspådrag. Jag faktiskt inte funderat så mycket över det. Kanske kan det hänga ihop med tyngdpunktsläget och att stödet håller på fotpinnarna? Ev också med att vevens tröghetsmoment kanske är mindre än kopplingens?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Leveranser! Stålhållare till de stöddiga 22206-lagren. Det blir bearbetning av vevhus i nästa vecka!

ed9c621fdcb4b1e5d4586166353414e5.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är stålhylsorna på plats och kåporna lackade! Ja, när kontaktlimmet till sadeln härdat så ska tejpen bort!

c1efea9f9209c355c59a7d564a25a61b.jpg


c4a75816493d301a22035efdd5b82c8b.jpg


fccc36b91f9e420ed97a79ce5204b8cd.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Optiskt klar för säsongen!
Nu motorjobb. Träning på Sturup på söndag!

0c4f5a5a1d2162c1a59340c0e2ea2b3e.jpg


34d1cdfd40c58632d29ff93d4607211e.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu får det räcka för idag! Motorn ihop med herrejösses-ramlager, timade kammar, fräscha o-ringar och minutiöst med ThreeBond 1194, glödgad kopparpackning till toppen. I morgon blir det montage i ramen och provstart. Be en bön till de heliga vätskornas Moder om att vatten och olja väljer skilda vägar!

b8bacabda893ce3c33a9190ba2c27776.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tydligen har jag kommit grundligt på kant med vätskornas heliga Moder. Det här klyddet med vatten i oljan har spolierat en säsong redan! Jag har varit oerhört grundlig med tätningsmedel, packningar och o-ringar och provtrycker med 2,0 bar och det kommer inte en droppe någonstans. Efter en provrunda (hojen går för övrigt som ett as :)) så är oljan mjölkig IGEN. :huvet

Nu är det fan krig! Fluorescerande färgmedel (pyranin) ska i kylvattnet, jag tillverkar en bytta som kan trycksättas, ställas på en spisplatta och medelst en cirkulationspump värma upp motorn. Förhoppningsvis läcker det igenom någonstans då. Sen demontage och läcksökning med UV-lampa.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag lider med dig jag blir nästan förbannad jag också då jag vet hur noga du är. Är cylindern skev eller toppens yta lite skev? Vid vilket tryck släpper kyllocket ut övertryck? Följdfråga har de löst ut någ gång?
Jag minst tydligt på Honda Xr 650 satt det ett 0,8 bars lock och körde man sakta i skogen så löste de ut som en fjortis så en vanlig mod var att sätta dit 1 bars lock.
Hur het blir den när du eldar på som värst,,jag tänker kokar den?
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej! ett otroligt tålamod. Jag hade satt mig i ett hörn i fosterställning och spelat på läppen för länge sedan....
Lycka till! Troligtvis är det några packningsytor som slår sig när de blir varma....
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag lider med dig jag blir nästan förbannad jag också då jag vet hur noga du är. Är cylindern skev eller toppens yta lite skev? Vid vilket tryck släpper kyllocket ut övertryck? Följdfråga har de löst ut någ gång?
Jag minst tydligt på Honda Xr 650 satt det ett 0,8 bars lock och körde man sakta i skogen så löste de ut som en fjortis så en vanlig mod var att sätta dit 1 bars lock.
Hur het blir den när du eldar på som värst,,jag tänker kokar den?

Tack för "deltagandet"! Tja, jag har ju faktiskt inte kontrollerat precis alla ytors rakhet, men de jag själv påverkat, tex spacern, har jag försökt lägga lite energi på.

Locket ska släppa vid 1,4 bar. Jag brukar hålla den runt 75 grader (har visuell tempmätare och loggning via EFI) , vilket sällan är något problem med de båda kylarna och lite fartvind.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej! ett otroligt tålamod. Jag hade satt mig i ett hörn i fosterställning och spelat på läppen för länge sedan....
Lycka till! Troligtvis är det några packningsytor som slår sig när de blir varma....

Tack, Egon! Läppspelande har varit mycket lockande vid otaliga tillfällen! Men nu har "insatserna" ökat undan för undan, så nu är det bara att bita ihop.

Nåt slår sig eller nån pora öppnar sig när det blir varmt. Jag misstänker att pyraninet sköljs bort av oljan när jag ska söka det interna läckaget efter drift. Därför tänker jag att uppvärmning utan drift borde ge de bästa förutsättningarna att finna läckagestället. Ev också med trycksatt system. Nån som har en kasserad rostfri gryta? :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om den trycker ut förbränningstryck så som ökar trycket i vattensystemet så är nästa steg i värre topp packning. Alla bilracing åkarna och drifting snubbarna kör numera cooperring. De är en vanlig fiberpackning utvändigt som tätar runt vattenkanaler och lös stålring mellan stålfoder och topp. De är sällan eller aldrig dessa packningar läcker trots 2-3bar turbotryck och 180-200hk ur varje cylinder.

På denna länk säljs liknade packning till dracracing men den yttre packningen är koppar och inre en lös oring av stål med endskarv! Men till denna kopparpackning/oring så rek de att fräsa ett spår i toppen för ringen. Om du läser första sidan så uppger de hur djupt man ska fräsa vs tjocklek på kopparpackningen. De har även en rek att spraya eller dutta på Hyllomar på båda sidor kopparpackning för att hålla tätt runt vattenkanaler! Jag tror Locktite sprayen är lika bra men prova gärna Hyllomar nästa gång.

http://goodvibesracing.com/Copper_Gasket_Tech.htm
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har inte noterat något förhöjt tryck i kylvattensystemet. De tillfällen jag tidigare noterat vatten i oljan, har det haft med den dåligt tillverkade MLS toppackningen att göra. Dålig tätning vid vattenkanalerna gjorde att vattnet antingen läckte externt, eller in i kamkedjetunneln. Efter jag också säkrat nivån och planheten på foder och spacer, tänkte jag testa kopparpackning. Jag körde med det för 15 år sen på min Yamaha, också med en stålring i ett spår i foderkanten. Det fungerade bra, men den var ju luftkyld.

Jag har fått tillverkat packningar av Cometic med fire-ring av koppar och resten av fiber. De är 1,0 mm tjocka och kräver att jag fräser ner spacern 0,5 mm. Men, nu blir det inte fler "rita-gissa-spring"-lösningar! Först slå fast var det läcker, SEN åtgärda!



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top