Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hejsan gubbar (och gummor?)!
Noggrann uppmätning av toppen visade mycket riktigt att den inte var helt plan! Ytan avvek upp till 0,06 mm från det nominella planet just vid de ställen jag konstaterat läckage! Skönt med konfirmation! Bilden är tagen efter 0,02 mm frästs av, och den validerar uppmätningen. Läckaget var just till vänster och höger på bilden. Efter 0,07 mm totalt frästs av, blev ytan helt ren. I morgon blir det montage och nytt läcktest! Håll tummarna!

61aa2a352c5cfd6d509bdd5c2a3dd171.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
perfekt, nu verkar lösningen vara när, håller tummarna att du hittat felet.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ja, nu är det nära! Det externa läckaget upphörde med den planade toppen. Yey!

Tyvärr läcker det fortfarande ut i kamkedjetunneln via delningen mellan vevhus och spacer. Spacern behöver mer material på två ställen så att tätytan blir bredare, annars kan inte packningslimmet göra någon nytta. Klantig konstruktör! Bara att vika upp skjortärmarna... igen.

9bf5db9ac51a4824bad17811ec7626fc.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tålamod är tydligen en egenskap som jag fortsätter att ha särskilt stort behov av! Plana toppen kurerade externläckaget. Jag justerade en kant på spacern 0,05mm och lät packningslimmet torka/härda i 24 timmar, vilket fixade läckan in i kamkedjetunneln. Nu läcker vattenmantelns 3st o-ringar ner i vevhuset. Men bara i höger blockhalva!



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tålamod är tydligen en egenskap som jag fortsätter att ha särskilt stort behov av! Plana toppen kurerade externläckaget. Jag justerade en kant på spacern 0,05mm och lät packningslimmet torka/härda i 24 timmar, vilket fixade läckan in i kamkedjetunneln. Nu läcker vattenmantelns 3st o-ringar ner i vevhuset. Men bara i höger blockhalva!



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Vad surt.
Men! Du är så metodisk, analytisk och tålmodig, att jag inte är det minsta orolig att du inte kommer att lösa detta.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vad surt.
Men! Du är så metodisk, analytisk och tålmodig, att jag inte är det minsta orolig att du inte kommer att lösa detta.
Tack, det var vänligt och uppmuntrande! Jo, det är klart att det löser sig, men det tar ju på träningstillfällena! Dessutom kan ju folk få för sig att jag gillar att klydda i verkstan mera än köra!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag tog ett foto inuti vevhuset med min nyinförskaffade "usb endoscope camera". Man ser upp på nederkanten av cylinderfodret och den grönt blöta skarven...

uploadfromtaptalk1464107281324.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Den som gradade Husabergs blockhalvor tyckte säkert att han gjorde ett förträffligt arbete helt enligt anvisningarna! Dock är dessa gradningar ett gissel för o-ringarna, helst dem av viton som kanske är snäppet hårdare än nitril. Jag har tvingats svetsa på mtrl och putsa till en skarp kant för något vevhus sen... Hade glömt, men blev nu påmind. Kanske detta är sista pusselbiten?

uploadfromtaptalk1464290680178.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den som gradade Husabergs blockhalvor tyckte säkert att han gjorde ett förträffligt arbete helt enligt anvisningarna! Dock är dessa gradningar ett gissel för o-ringarna, helst dem av viton som kanske är snäppet hårdare än nitril. Jag har tvingats svetsa på mtrl och putsa till en skarp kant för något vevhus sen... Hade glömt, men blev nu påmind. Kanske detta är sista pusselbiten?

View attachment 430848

Där har du de slutliga läckaget,, va skönt att hitta en sådan tabbe,,typiskt Husaberg kvalle :3freak
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Läcker det nu då, då, då.....

uploadfromtaptalk1464377124821.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
DET ÄR TÄTT!!!!
Yessss!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
DET ÄR TÄTT!!!!
Yessss!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Grattis! Man förstår att det inte är mycket vatten som kommer igenom efter den där snygga tillfixningen!

Blir det körning imorgon då? :)
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jobbar på det!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tätt :banana
Jag vill ha en liten backflash uppdatering av din motor för jag orkar inte söka i tråden.
Hur många hk gav denna motor i bänk och vist har du uppdaterat den i trimväg som inte är bromsat än?
Jag vill veta max varvtal och vart i vartal den ger mest effekt. Bäst vore ju ett bromspapperbild.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tätt :banana
Jag vill ha en liten backflash uppdatering av din motor för jag orkar inte söka i tråden.
Hur många hk gav denna motor i bänk och vist har du uppdaterat den i trimväg som inte är bromsat än?
Jag vill veta max varvtal och vart i vartal den ger mest effekt. Bäst vore ju ett bromspapperbild.
Skruvar järnet just nu! Korta versionen:
628cc 85rwhp vid 8750rpm. Maxvarv 9250rpm (efi stoppar). Nu 680cc och nytt avgassystem.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
:banana:banana:banana

Ut och vinn lite nu!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Skruvade till det blev söndag. Hade inte anmält mig till ssemse's banåkning på Sturup i tid, men packade och åkte dit ändå. Trots att det fanns plats, fick jag styvnackat avslag. Flexibelt. Verkligen. Det fick bli några repor på en närliggande flygraka istället. Vattnet håller sig i schack, motorn går starkt, avgassystemet är tyst MEN, utan balansaxel vibrerar den som tusan. ?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Yes, ingen tesil längre.:tummenupp
Snyggt jobbat.
Hur illa vibrerar den, tror du den är körbar eller vitnar fingrarna och plomberna lossnar innan du ens kört warm up lap?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du får göra som Highland gjorde på sin 950 gummiupphängde motorfästerna och styret. De blev faktiskt riktigt bra för jag har haft en Higland 950 och den vibrerade inte mer än min Ktm 990.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ändrade du balansfaktorn när du tog bort balansaxeln / bytte staken?

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top