Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Hejsan gubbar (och gummor?)!
Noggrann uppmätning av toppen visade mycket riktigt att den inte var helt plan! Ytan avvek upp till 0,06 mm från det nominella planet just vid de ställen jag konstaterat läckage! Skönt med konfirmation! Bilden är tagen efter 0,02 mm frästs av, och den validerar uppmätningen. Läckaget var just till vänster och höger på bilden. Efter 0,07 mm totalt frästs av, blev ytan helt ren. I morgon blir det montage och nytt läcktest! Håll tummarna!

61aa2a352c5cfd6d509bdd5c2a3dd171.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
perfekt, nu verkar lösningen vara när, håller tummarna att du hittat felet.
 
Ja, nu är det nära! Det externa läckaget upphörde med den planade toppen. Yey!

Tyvärr läcker det fortfarande ut i kamkedjetunneln via delningen mellan vevhus och spacer. Spacern behöver mer material på två ställen så att tätytan blir bredare, annars kan inte packningslimmet göra någon nytta. Klantig konstruktör! Bara att vika upp skjortärmarna... igen.

9bf5db9ac51a4824bad17811ec7626fc.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Tålamod är tydligen en egenskap som jag fortsätter att ha särskilt stort behov av! Plana toppen kurerade externläckaget. Jag justerade en kant på spacern 0,05mm och lät packningslimmet torka/härda i 24 timmar, vilket fixade läckan in i kamkedjetunneln. Nu läcker vattenmantelns 3st o-ringar ner i vevhuset. Men bara i höger blockhalva!



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Tålamod är tydligen en egenskap som jag fortsätter att ha särskilt stort behov av! Plana toppen kurerade externläckaget. Jag justerade en kant på spacern 0,05mm och lät packningslimmet torka/härda i 24 timmar, vilket fixade läckan in i kamkedjetunneln. Nu läcker vattenmantelns 3st o-ringar ner i vevhuset. Men bara i höger blockhalva!



Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Vad surt.
Men! Du är så metodisk, analytisk och tålmodig, att jag inte är det minsta orolig att du inte kommer att lösa detta.
 
Vad surt.
Men! Du är så metodisk, analytisk och tålmodig, att jag inte är det minsta orolig att du inte kommer att lösa detta.
Tack, det var vänligt och uppmuntrande! Jo, det är klart att det löser sig, men det tar ju på träningstillfällena! Dessutom kan ju folk få för sig att jag gillar att klydda i verkstan mera än köra!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Jag tog ett foto inuti vevhuset med min nyinförskaffade "usb endoscope camera". Man ser upp på nederkanten av cylinderfodret och den grönt blöta skarven...

uploadfromtaptalk1464107281324.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:
Den som gradade Husabergs blockhalvor tyckte säkert att han gjorde ett förträffligt arbete helt enligt anvisningarna! Dock är dessa gradningar ett gissel för o-ringarna, helst dem av viton som kanske är snäppet hårdare än nitril. Jag har tvingats svetsa på mtrl och putsa till en skarp kant för något vevhus sen... Hade glömt, men blev nu påmind. Kanske detta är sista pusselbiten?

uploadfromtaptalk1464290680178.jpg
 
Den som gradade Husabergs blockhalvor tyckte säkert att han gjorde ett förträffligt arbete helt enligt anvisningarna! Dock är dessa gradningar ett gissel för o-ringarna, helst dem av viton som kanske är snäppet hårdare än nitril. Jag har tvingats svetsa på mtrl och putsa till en skarp kant för något vevhus sen... Hade glömt, men blev nu påmind. Kanske detta är sista pusselbiten?

View attachment 430848

Där har du de slutliga läckaget,, va skönt att hitta en sådan tabbe,,typiskt Husaberg kvalle :3freak
 
Läcker det nu då, då, då.....

uploadfromtaptalk1464377124821.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
DET ÄR TÄTT!!!!
Yessss!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
DET ÄR TÄTT!!!!
Yessss!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Grattis! Man förstår att det inte är mycket vatten som kommer igenom efter den där snygga tillfixningen!

Blir det körning imorgon då? :)
 
Jobbar på det!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Tätt :banana
Jag vill ha en liten backflash uppdatering av din motor för jag orkar inte söka i tråden.
Hur många hk gav denna motor i bänk och vist har du uppdaterat den i trimväg som inte är bromsat än?
Jag vill veta max varvtal och vart i vartal den ger mest effekt. Bäst vore ju ett bromspapperbild.
 
Tätt :banana
Jag vill ha en liten backflash uppdatering av din motor för jag orkar inte söka i tråden.
Hur många hk gav denna motor i bänk och vist har du uppdaterat den i trimväg som inte är bromsat än?
Jag vill veta max varvtal och vart i vartal den ger mest effekt. Bäst vore ju ett bromspapperbild.
Skruvar järnet just nu! Korta versionen:
628cc 85rwhp vid 8750rpm. Maxvarv 9250rpm (efi stoppar). Nu 680cc och nytt avgassystem.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
:banana:banana:banana

Ut och vinn lite nu!
 
Skruvade till det blev söndag. Hade inte anmält mig till ssemse's banåkning på Sturup i tid, men packade och åkte dit ändå. Trots att det fanns plats, fick jag styvnackat avslag. Flexibelt. Verkligen. Det fick bli några repor på en närliggande flygraka istället. Vattnet håller sig i schack, motorn går starkt, avgassystemet är tyst MEN, utan balansaxel vibrerar den som tusan. ?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Yes, ingen tesil längre.:tummenupp
Snyggt jobbat.
Hur illa vibrerar den, tror du den är körbar eller vitnar fingrarna och plomberna lossnar innan du ens kört warm up lap?
 
Du får göra som Highland gjorde på sin 950 gummiupphängde motorfästerna och styret. De blev faktiskt riktigt bra för jag har haft en Higland 950 och den vibrerade inte mer än min Ktm 990.
 
Ändrade du balansfaktorn när du tog bort balansaxeln / bytte staken?

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top