Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är nog det mesta på plats inför läcksökningen!
Borrmaskinspump
Ventil (kran)
Slang
PyraGreen, fluorescerande färgmedel (750kr för 50g)
UV-lampa
Spisplatta
Rostfri gryta

Wish me luck!

1baa429c2f33da5dca20f1f3874dbda7.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Ort
Göteborg, Hisningen
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Hoppas du heter felet :) Jag höll på med kopparpackning för många år sedan, det blev aldrig tätt trots många försök. När man river ur motorn för andra gången samma helg så blir man nästan tokig. Bytte till en original packning sedan var det tätt och fint.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hoppas du heter felet :) Jag höll på med kopparpackning för många år sedan, det blev aldrig tätt trots många försök. När man river ur motorn för andra gången samma helg så blir man nästan tokig. Bytte till en original packning sedan var det tätt och fint.
Jag skulle också sätta mina pengar på topplockspackningen, men tänk om det inte är där det läcker! Tiden går....

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det var länge sedan jag laddade upp nån ny video, så det fick bli lite redigering igår kväll.

https://youtu.be/6N_hT1biNiQ

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Läckagetest nu genomfört! 80 grader, trycksatt via en strypventil på returen och tillfört fluorescerande färgämne. Det lyser bra i uv-ljus!

6d0b6de2f517c238dd3cc6cd4d8f88c7.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
hoppas verkligen att du hittar orsaken till problemet
Tack, ja, ibland sitter det långt inne... Jag lyckades inte reproducera läckaget med bara tryck på vattnet. Däremot när jag ökade tempen till 70-80 grader och fick motorn genomvarm, började det blöda!

Det läckte lite externt från topplockspackningen (no big deal) och efter en stund kom det så ur oljepluggen! Vid demonteringen gick det utmärkt att med uv-lampa följa vattnet till källan! Det är vattenmanteln som läcker ner till vevhuset! Sannolikt piper det igenom vid delningen mellan blockhalvorna. Varför återstår att klura ut!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Testade idag utan vevaxel för att kunna se lite bättre. Kallt vatten med tryck ger inget läckage. Varmt vatten ger inget läckage. Varmt vatten (70-80 degC) med tryck ger läckage! Det ser denna gång ut att komma från bakkanten.

7b6971df365d6a28bc17b83ecbeeaf4f.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Mycket lärorikt. Vad jag förstår är sista årets kamp mot vattenläckor och nedslitna ramlager nära en lösning. Hoppas få se dig på banan igen.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Skönt att doktorn hittat orsaken, och även lär oss andra!

Har du konstaterat dålig passning mellan blockhalvorna som du planerar korrigera eller vad blir motmedlet?

En stilla undran;
Har ingen koll på Husamotorn, men kunde på videon inte se några styrningar vid förskruvningarna kring cylinderfoten, eller såg jag fel? Bara små skruvförband i området och framför motorn kanske svårt att få plats med nån hylsa?

Borde det inte finnas styrningar där då det (bevisligen) är ett känsligt område, inte bara för att få rätt läge vid montering utan även förhindra små rörelser mellan blockhalvorna, speciellt vi dina något extrema (host) driftsfall?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Skönt att doktorn hittat orsaken, och även lär oss andra!

Har du konstaterat dålig passning mellan blockhalvorna som du planerar korrigera eller vad blir motmedlet?

En stilla undran;
Har ingen koll på Husamotorn, men kunde på videon inte se några styrningar vid förskruvningarna kring cylinderfoten, eller såg jag fel? Bara små skruvförband i området och framför motorn kanske svårt att få plats med nån hylsa?

Borde det inte finnas styrningar där då det (bevisligen) är ett känsligt område, inte bara för att få rätt läge vid montering utan även förhindra små rörelser mellan blockhalvorna, speciellt vi dina något extrema (host) driftsfall?

Varsågod/tack!

För att vara stensäker på om det är o-ringarna runt nedre änden av fodret som släpper igenom, eller i delningsplanet (vertikalt) mellan blockhalvorna (går ju hela vägen upp till toppen), har jag beställt en billig inspektionskamera att koppla till min smartphone. Då kan jag förhoppningsvis sticka in den genom höger ramlager och kika upp utanför fodret. Sen återkommer jag, tydligt och spekulationsfritt!

Blockhalvorna har styrhylsor mellan varandra och långa hylsor styr vevhuset/spacern/toppen. De sitter inte alltid på plats på bänken.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det här var minsann inte alls självklart!

Jag fick hem mitt lilla fuske-endoskop (via smartphone) och satte genast på spisen! När tempen var uppe ökade jag trycket och kunde på närmare håll studera läckaget. Det kom ingenting inifrån vevhuset! Det läckte däremot mellan spacern och vevhuset ut i kamkedjetunneln! Därifrån rann det baklänges in i vevhuset via den otäta reed-ventilen. Där ser man! Planing utav topp i morgon!

Utan resp med UV-ljus:

utan uv.jpgmed uv.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Vart har du en spacer? På bilden ser de ut att läcka mellan topp och cylinder?
På grund av min längre vevstake, har jag lagt en 10,40 mm hög spacer mellan cylinder/vevhus och toppen. Jag är ju angelägen om att veta ifall det läcker mellan vevhus och spacer eller genom toppackningen! Jag tror spacern syns på någon nylig bild på motorn?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På grund av min längre vevstake, har jag lagt en 10,40 mm hög spacer mellan cylinder/vevhus och toppen. Jag är ju angelägen om att veta ifall det läcker mellan vevhus och spacer eller genom toppackningen! Jag tror spacern syns på någon nylig bild på motorn?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Jag hittade en bild på spacern. Då gissar jag att de läcker under spacern mot cylinder/vevhus för där finns delning i blocket som kan vara ojämnt. Har du någon papperpackning eller koppar mellan spacer och vevhus? Om inte så kan de vara enda som behövs för att få den tät. Jag tror inte de duger med enbart silicon.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag hittade en bild på spacern. Då gissar jag att de läcker under spacern mot cylinder/vevhus för där finns delning i blocket som kan vara ojämnt. Har du någon papperpackning eller koppar mellan spacer och vevhus? Om inte så kan de vara enda som behövs för att få den tät. Jag tror inte de duger med enbart silicon.
Man kan såklart alltid fundera på var vattnet ger sig av, men det kommer ut i kamkedjetunneln. Det finns ingen skarv mellan blockhalvorna just där. Däremot är spacerns tätyta väldigt smal där, spacern är klen där och supporten från toppen är inte optimal just där. Vi ska mäta upp toppens tätyta på samma sätt som spacern för att se om det finns förklaringar till sämre anliggning och tryck på förbandet. Det går att täta på annat ställe och åstadkomma önskat resultat, tror jag. Det blir såklart fler läckagetest till dess det är tätt! Jag är mycket nöjd med att kunna reproducera läckaget i verkstan! Då kan jag förhoppningsvis slippa åka till Norge för att få reda på om det lyckats...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Västervik
Hoj
Race & gathojar.
Man kan såklart alltid fundera på var vattnet ger sig av, men det kommer ut i kamkedjetunneln. Det finns ingen skarv mellan blockhalvorna just där. Däremot är spacerns tätyta väldigt smal där, spacern är klen där och supporten från toppen är inte optimal just där. Vi ska mäta upp toppens tätyta på samma sätt som spacern för att se om det finns förklaringar till sämre anliggning och tryck på förbandet. Det går att täta på annat ställe och åstadkomma önskat resultat, tror jag. Det blir såklart fler läckagetest till dess det är tätt! Jag är mycket nöjd med att kunna reproducera läckaget i verkstan! Då kan jag förhoppningsvis slippa åka till Norge för att få reda på om det lyckats...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.

Utvidgas spacern och blocket/toppen på liknande sätt? Och det kanske inte är en alltför stor sak att förse spacern med o-ringsspår för dig Herr Doktor?:va
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Utvidgas spacern och blocket/toppen på liknande sätt? Och det kanske inte är en alltför stor sak att förse spacern med o-ringsspår för dig Herr Doktor?:va
Det borde inte röra sig så mycket i just det läckkänsliga området, eftersom det är här styrhylsorna sitter, men jag vet inte säkert.

O-ringar är alltid mest önskvärt som tätningselement mellan detaljer som rör lite på sig och som ska demonteras stup i kvarten. Den enda plats som medgav o-ring under spacern hade tyvärr försämrat supporten under fire-ring och med rejält förbränningstryck är det en dålig sak. Om inte helgens försök slår väl ut, blir jag tvungen att omvärdera detta.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top