Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Yes, ingen tesil längre.:tummenupp
Snyggt jobbat.
Hur illa vibrerar den, tror du den är körbar eller vitnar fingrarna och plomberna lossnar innan du ens kört warm up lap?
Fingrarna (utan handskar) domnar redan efter två toppfartsrepor.

Du får göra som Highland gjorde på sin 950 gummiupphängde motorfästerna och styret. De blev faktiskt riktigt bra för jag har haft en Higland 950 och den vibrerade inte mer än min Ktm 990.
Hade det i mitt förra chassie, och den gick mer eller mindre utan vibrationer i fotpinnar och styre. Nackdelen var dock att ALLT som satt fast på motorn, skakade sönder (spjällhus, TPS, avgassystem etc).

Ändrade du balansfaktorn när du tog bort balansaxeln / bytte staken?

Sent from my 2014817 using Tapatalk
Nix. Intet. Men det ska det bli nu! Jag ska svetsa på en klump på den vänstra vevskinkan för att åstadkomma 0,62 i balansfaktor. Det ska helst vara klart till nästa träning på Sturup (på söndag).
:näsblod
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fingrarna (utan handskar) domnar redan efter två toppfartsrepor.


Hade det i mitt förra chassie, och den gick mer eller mindre utan vibrationer i fotpinnar och styre. Nackdelen var dock att ALLT som satt fast på motorn, skakade sönder (spjällhus, TPS, avgassystem etc).


Nix. Intet. Men det ska det bli nu! Jag ska svetsa på en klump på den vänstra vevskinkan för att åstadkomma 0,62 i balansfaktor. Det ska helst vara klart till nästa träning på Sturup (på söndag).
:näsblod

De blir intressant att höra hur smoode den går då. Men har du inte funderat på fylla borrhål genom skinkan med bly eller mässing/koppar/tungsten till de blir rätt balansfaktor ,de är väl mest vanligt?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
De blir intressant att höra hur smoode den går då. Men har du inte funderat på fylla borrhål genom skinkan med bly eller mässing/koppar/tungsten till de blir rätt balansfaktor ,de är väl mest vanligt?
Jo, jag har använt wolfram-koppar på det sättet tidigare. Men veven är ju härdad och det hade tagit lite längre tid att fixa till det. Eftersom jag plockat bort balansaxeln (i form av en "skiva" mellan vevskinkan och ramlagret) så finns det plats för en sån enkel lösning!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Så ska oljan se ut när man tappar ur den! "Vatten är ett farligt gift som omger Visby stift"

uploadfromtaptalk1464973490710.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Åh, fredagsmys! Äntligen.

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Svetsning av seghärdade stål, i det här fallet SS2511, kräver förvärmning till ca 500degC. Det krävs lite finess med gasolen och temperaturmätning för att åstadkomma det utan att härdningen i vevaxeln släpper. Härdningen är mest viktig för hålet för vevtappen, så man får undvika att grilla den och kyla den änden efteråt med tryckluft. Nu sitter det i alla fall en klump på vevaxeln som är några gram för tung. Det är ju lite lättare att slipa av än på... Vevaxeln har också en kant (0,2 mm) ytterst som jag svarvade ett litet urtag för i vikten. På så sätt hoppas jag vikten hakar fast i veven, så att svetsförbandet huvudsakligen bara behöver hålla vikten an mot skinkan.

cebaa3fde4d80bfb5c3570f4455aca00.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

T Hållén

Medlem
Gick med
1 Jul 2011
Ort
Hudiksvall
Hoj
HD UrEvo Sportster
Det här är ett sjukt bygge - på ett bra sätt alltså!
Väntar med spänning på alla kommande uppdateringar.

Jag har inget klokt att komma med, vill bara se mer av dina tester, låt de fortsätta komma.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Eftersom kamdreven sitter på konor, kan man justera in kammarna precis som man vill. Den här gången blev insug LC 108 grader och avgas 106,5 grader. Fiffigt, men enormt tidsödande. 2,5 timmar tog det denna gång. Träning i morgon på Sturup i morgon kl 13 verkar inom räckhåll.

03192eff79ba934dc014a4ed2e7277b4.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Men dra på trissor vad kopiöst vass kamaxlarna ser ut på bilden de ser ut som vedkilar :4skrika Vad i hela friden har de bara lyft och ingen durration eller är de en synvilla?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Men dra på trissor vad kopiöst vass kamaxlarna ser ut på bilden de ser ut som vedkilar :4skrika Vad i hela friden har de bara lyft och ingen durration eller är de en synvilla?
Jag har för mig att durationen är knappt 260 grader vid 0.050" utan ventilspel. Maxlyftet på insug är 13mm och på avgas 12mm. Som en Briggs&Stratton ungefär...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Visserligen kul att följa att följa dina vedermödor, analyser och smarta lösningar, men det vore kul att se tråden utmynna i racerapporter. Lycka till med fortsättningen.....
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Om dagens träning faller väl ut, så ska det bli en racerapport från Våler 11-12 juni. Jag håller med! Det har varit alldeles för mycket verkstad och för lite snack! ?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Träningen var på många sätt ett välbehövligt kvitto på att jag fått ordning på flera av förra säsongen problem. Vatten och olja håller sig från varandra. Hojen är tillräckligt tyst med det nya avgassystemet, utan att ge avkall på effekten (subjektivt bedömt). De nya ramlagren (sfäriska rullager) är på plats. Veven är ombalanserad för att kompensera för balansaxeln (som fick offras för att få plats med bredare ramlager) från balansfaktor 0,47 till 0,62. Vibrationerna är påtagliga vid tomgång, men helt acceptabla mellan 6000-9000rpm. På det sättet var träningen en framgång!

Att sen hojen började uppföra sig som en gunghäst, hade sina randiga skäl och rutiga orsaker...

34fae62ab4d71ccf7ad5ca9dac5038e9.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Relativt enkel felsökning iaf...

Varför blir det så?
Kan ju knappast anses som normalt slitage.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Relativt enkel felsökning iaf...

Varför blir det så?
Kan ju knappast anses som normalt slitage.
Det är en hyggligt vanlig åkomma på Supermono-maskiner. Frekvensen på våra vibrationer brukar exitera nån resonans på bakstöten, varpå kolvstången eller gaffeln till sist går av pga utmattning.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
uploadfromtaptalk1465155941038.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja jag tyckte väl att det såg skumt ut idag när det ryste till i din hoj i dammkurvan innan du lämnade banan. Det där förklarar saken :näsblod
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top