Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Yes, ingen tesil längre.:tummenupp
Snyggt jobbat.
Hur illa vibrerar den, tror du den är körbar eller vitnar fingrarna och plomberna lossnar innan du ens kört warm up lap?
Fingrarna (utan handskar) domnar redan efter två toppfartsrepor.

Du får göra som Highland gjorde på sin 950 gummiupphängde motorfästerna och styret. De blev faktiskt riktigt bra för jag har haft en Higland 950 och den vibrerade inte mer än min Ktm 990.
Hade det i mitt förra chassie, och den gick mer eller mindre utan vibrationer i fotpinnar och styre. Nackdelen var dock att ALLT som satt fast på motorn, skakade sönder (spjällhus, TPS, avgassystem etc).

Ändrade du balansfaktorn när du tog bort balansaxeln / bytte staken?

Sent from my 2014817 using Tapatalk
Nix. Intet. Men det ska det bli nu! Jag ska svetsa på en klump på den vänstra vevskinkan för att åstadkomma 0,62 i balansfaktor. Det ska helst vara klart till nästa träning på Sturup (på söndag).
:näsblod
 
Fingrarna (utan handskar) domnar redan efter två toppfartsrepor.


Hade det i mitt förra chassie, och den gick mer eller mindre utan vibrationer i fotpinnar och styre. Nackdelen var dock att ALLT som satt fast på motorn, skakade sönder (spjällhus, TPS, avgassystem etc).


Nix. Intet. Men det ska det bli nu! Jag ska svetsa på en klump på den vänstra vevskinkan för att åstadkomma 0,62 i balansfaktor. Det ska helst vara klart till nästa träning på Sturup (på söndag).
:näsblod

De blir intressant att höra hur smoode den går då. Men har du inte funderat på fylla borrhål genom skinkan med bly eller mässing/koppar/tungsten till de blir rätt balansfaktor ,de är väl mest vanligt?
 
De blir intressant att höra hur smoode den går då. Men har du inte funderat på fylla borrhål genom skinkan med bly eller mässing/koppar/tungsten till de blir rätt balansfaktor ,de är väl mest vanligt?
Jo, jag har använt wolfram-koppar på det sättet tidigare. Men veven är ju härdad och det hade tagit lite längre tid att fixa till det. Eftersom jag plockat bort balansaxeln (i form av en "skiva" mellan vevskinkan och ramlagret) så finns det plats för en sån enkel lösning!

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Så ska oljan se ut när man tappar ur den! "Vatten är ett farligt gift som omger Visby stift"

uploadfromtaptalk1464973490710.jpg

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Svetsning av seghärdade stål, i det här fallet SS2511, kräver förvärmning till ca 500degC. Det krävs lite finess med gasolen och temperaturmätning för att åstadkomma det utan att härdningen i vevaxeln släpper. Härdningen är mest viktig för hålet för vevtappen, så man får undvika att grilla den och kyla den änden efteråt med tryckluft. Nu sitter det i alla fall en klump på vevaxeln som är några gram för tung. Det är ju lite lättare att slipa av än på... Vevaxeln har också en kant (0,2 mm) ytterst som jag svarvade ett litet urtag för i vikten. På så sätt hoppas jag vikten hakar fast i veven, så att svetsförbandet huvudsakligen bara behöver hålla vikten an mot skinkan.

cebaa3fde4d80bfb5c3570f4455aca00.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Det här är ett sjukt bygge - på ett bra sätt alltså!
Väntar med spänning på alla kommande uppdateringar.

Jag har inget klokt att komma med, vill bara se mer av dina tester, låt de fortsätta komma.
 
Eftersom kamdreven sitter på konor, kan man justera in kammarna precis som man vill. Den här gången blev insug LC 108 grader och avgas 106,5 grader. Fiffigt, men enormt tidsödande. 2,5 timmar tog det denna gång. Träning i morgon på Sturup i morgon kl 13 verkar inom räckhåll.

03192eff79ba934dc014a4ed2e7277b4.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Men dra på trissor vad kopiöst vass kamaxlarna ser ut på bilden de ser ut som vedkilar :4skrika Vad i hela friden har de bara lyft och ingen durration eller är de en synvilla?
 
Men dra på trissor vad kopiöst vass kamaxlarna ser ut på bilden de ser ut som vedkilar :4skrika Vad i hela friden har de bara lyft och ingen durration eller är de en synvilla?
Jag har för mig att durationen är knappt 260 grader vid 0.050" utan ventilspel. Maxlyftet på insug är 13mm och på avgas 12mm. Som en Briggs&Stratton ungefär...

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Visserligen kul att följa att följa dina vedermödor, analyser och smarta lösningar, men det vore kul att se tråden utmynna i racerapporter. Lycka till med fortsättningen.....
 
Om dagens träning faller väl ut, så ska det bli en racerapport från Våler 11-12 juni. Jag håller med! Det har varit alldeles för mycket verkstad och för lite snack! ?

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Träningen var på många sätt ett välbehövligt kvitto på att jag fått ordning på flera av förra säsongen problem. Vatten och olja håller sig från varandra. Hojen är tillräckligt tyst med det nya avgassystemet, utan att ge avkall på effekten (subjektivt bedömt). De nya ramlagren (sfäriska rullager) är på plats. Veven är ombalanserad för att kompensera för balansaxeln (som fick offras för att få plats med bredare ramlager) från balansfaktor 0,47 till 0,62. Vibrationerna är påtagliga vid tomgång, men helt acceptabla mellan 6000-9000rpm. På det sättet var träningen en framgång!

Att sen hojen började uppföra sig som en gunghäst, hade sina randiga skäl och rutiga orsaker...

34fae62ab4d71ccf7ad5ca9dac5038e9.jpg


Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Relativt enkel felsökning iaf...

Varför blir det så?
Kan ju knappast anses som normalt slitage.
 
Relativt enkel felsökning iaf...

Varför blir det så?
Kan ju knappast anses som normalt slitage.
Det är en hyggligt vanlig åkomma på Supermono-maskiner. Frekvensen på våra vibrationer brukar exitera nån resonans på bakstöten, varpå kolvstången eller gaffeln till sist går av pga utmattning.

Skickat från min sk smartphone med pilligt tangentbord och irriterande spellcheck.
 
Ja jag tyckte väl att det såg skumt ut idag när det ryste till i din hoj i dammkurvan innan du lämnade banan. Det där förklarar saken :näsblod
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top