Balans faktorn påverkas av cylinderns lutning från lodlinjen och även av motorfästenas plasering.
Så 100% utbalansering är nog inge bra alls 50/55% brukar duga bra.
Om man bortser från förbränningskrafter mm och förenklat bara studerar två riktningar
Utan balansaxel blir det så att väljer man 100% så får man ju exakt lika mycket obalans i vinkelrät riktning mot cylindern och har alltså bara bytt riktning på vibrationerna.
Väljer man 50% så tar man bort 50% av vibrationerna i cylinderns riktning och erhåller 50% obalans vinkelrätt mot cylindern.
Sen påverkar väl cylinders lutning hur mycket av de vibrationerna som du känner i rumpan, dvs 50% är sällan idealt.
Nu har han ju balansaxel och använder han då 50% på vevaxeln + 50% på balansaxeln så försvinner 100% av obalansen i bägge riktningarna eftersom dom adderas i cylinderns riktning(50+50 = 100 = kolven) och jobbar emot varandra vinkelrätt( 50-50 = 0)
Men lite beroende på hur balansaxeln placeras så skapar man andra vibrationer av andra ordningen, och/eller diagonalt. I Clements fall så har han skapat vridande vibrationer som vill pendla motorn fram och åter. Men det är ett mycket lindrigare problem och kanske mer akademiskt än praktiskt problem.
Jag kopplade bort balansaxeln en gång på en TS250, jag hade ju hört eller läst att den stal effekt. Jag testkörde en kort sväng och monterade sedan tillbaka drivningen för fy f-n vad den vibrerade. Sedan dess har jag gillat balansaxlar.