Triumph-Jocke
Medlem
Nu sitter grejorna hyggligt på plats i motorn och det är dags att modda ramen till det nya motorfästet.
Fantastiskt snyggt utfört!
Nu sitter grejorna hyggligt på plats i motorn och det är dags att modda ramen till det nya motorfästet.
Jag lånade grabbens GoPro Hero 6 för att få 4k med 60fps, men det krökte visst gaffelbenen... ;-)Väldigt kul och informativt att följa, tack för energin du lägger på att förklara och kämpa vidare.
Har stor respekt för nivån du håller på ditt bygge men är inte gaffelbenen väl krökta?
Tack för kommentarer och intresse/omtanke!Ytterligare en fin filmstund, tack för den!
Jag tvivlar varken på dit mod, envishet eller kunskap, men, räcker verkligen 5 tior mellan vevskinkor och balansvikt när allt närmar sig fullvarv och skinkorna börjar flexa?
Närkontakt av tredje graden dem emellan vore ju som du säger, synnerligen oönskat...
Sent from my 2014817 using Tapatalk
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!
View attachment 443488
Beräkningen som ligger bakom denna kombination av obalanser från balansaxel och vevaxel, ser grafiskt ut som på bilden. Grafen redovisar hur mycket motorn skakar uppåt/nedåt (y-led) och framåt/bakåt (x-led). Kurvorna i den röda cirkeln är utan balansaxel och i den gröna cirkeln med balansaxel. Vi får väl snart se om det stämmer med verkligheten!
View attachment 443488
Grafen är en teoretisk beräkning som tar hänsyn till massdynamiska effekter i två led (x, y) och inga resonanser.Är grafen teoretisk eller har du mätt? I så fall hur gick du tillväga?
Vad är det som varieras längs tidsskalan?
Det är alltså konstant varvtal, 9000 rpm i grafen? Men nåt ändras under tiden och ger oregelbunden kurva?
Jag förväntar mig ju en regelbunden kurva typ första 0.04 sekunderna, men sedan händer nåt? Och så ett par gånger till.
För att få med både alternativet utan balansaxel och med balansaxel, i samma graf, så görs denna växling ett par gånger. Efter balansaxel läggs till, eller tas bort, sker en insvängning och sen ligger resultatet ganska repeterbart. Tänker du hur jag förstår?
Då är jag med!
Det är ganska grymt att du sänker amplituden till ungefär en tiondel, och att frekvensen dubblas har väl knappast några negativa effekter.
Jag tror hojen kommer bli bättre att köra också nu.
Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel!
Om du har följt tråden så har det varit väl tydligt att dåvarande konstruktion utan balansaxel svängde inom alla detaljers egenfrekvens med oönskvärd amplitud och tydlighet
Men ifall du du dubblar frekvensen och det hamnar i någon kringliggande dels egenfrekvens kan det bli trubbel!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|