Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu är beräkningarna på balansaxel äntligen genomförda, så nu var det läge att CAD:a ihop nåt! Eftersom det är trångt med plats, så måste jag ladda balansvikten med tungmetall. Stål har densiteten ca 7,8 g/cm[SUP]3[/SUP] medan 90W/10Cu har 16,2 g/cm[SUP]3[/SUP]!!! Heavy metal! :rock

 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Det har blivit några timmar framför datorn. Det tar lite tid när man emellanåt måste leta upp hur man åstadkommer olika funktioner, men det är kul! När jag gick i 6:e klass skulle jag bli konstruktör! Det fick bli på hobby-nivå!

:)

Eftersom det bara finns plats för en 11mm bred balansaxel mellan vevskinkorna, så blir tyvärr diametern stor (för att åstadkomma rätt "obalans"). Vevhuset har inte så tjocka väggar, så utbyggnaden med balansaxeln måste svetsas fast. Eftersom de främre motorfästena sitter just där balansaxeln ska placeras, så måste jag flytta det arrangemanget till balansaxel-huset. Kanske också bygga en länkarmsbussning som dämpning... Det fungerade storartat på mitt gamla RS250-chassie!

Counterbalancer assembly2.jpg
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Du är galen! ;)
Har du flera block att jobba med, eller är det "ett försök som måste bli rätt" som gäller?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ritning klar på första detaljen (drevet på vevaxeln) och skickad för tillverkning!

Counter balancer drive gear.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
VA?? Börjar du fuska o inte gör allting själv längre :-/
Slö, slapp och likgiltig - Yup, that´s me!
Det är faktiskt inte helt vanligt med kugghyvlingsmaskiner i landet. Mekson (Lars Jönsson, ex Folan) har dock en strax utanför Trelleborg. Han gjorde tidigare drevet åt mig som driver kamaxlarna, och är kung på tillverkning av motordetaljer.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Aaa skojar bara drev i motorn är väldigt trevligt om dom funkar som man tänkt sig.. sprängda drev tenderar att stöka till så eländigt i motorn o det är ju skönt att slippa..

Nyfiken på resultat o kostnad när det är färdigt..

Mvh
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Din drevritning ser ut att ha liten radie i kuggbotten. I en kugghyvel är det väldigt lätt att slipa till hyvelstålet för större radie. Själv gjorde jag kuggbotten helt rund för att minimera hålkälseffekten.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Din drevritning ser ut att ha liten radie i kuggbotten. I en kugghyvel är det väldigt lätt att slipa till hyvelstålet för större radie. Själv gjorde jag kuggbotten helt rund för att minimera hålkälseffekten.
Bra idé!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Ibland tillverkar jag faktiskt grejor själv! Just nu ska det bli ett kuggdrev till balansaxeln i vävbakelit. Jag fick tag i en 8mm platta. Eftersom drevet ska bli 15mm brett, så limmar jag ihop två bitar med cyanoakrylat.

aac2d48c9e6bd29fcbbb7943ea9c0c83.jpg
78d2ab4ca4c9a04fa0301e1f6cddd106.jpg
e50f1cb9b14513997d364038be8fff7d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

torch

Medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Oskarshamn
Hoj
Aprilia SXV 550, Honda GB500 -89, Cagiva Mito goes Caprilia 553 Snello
Ibland tillverkar jag faktiskt grejor själv! Just nu ska det bli ett kuggdrev till balansaxeln i vävbakelit. Jag fick tag i en 8mm platta. Eftersom drevet ska bli 15mm brett, så limmar jag ihop två bitar med cyanoakrylat.

aac2d48c9e6bd29fcbbb7943ea9c0c83.jpg
78d2ab4ca4c9a04fa0301e1f6cddd106.jpg
e50f1cb9b14513997d364038be8fff7d.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Håller ju bra på större motorer med mycket svängmassa, iaf för att driva en kam, men hur blir det på en stånka med obefintligt svänghjul? Finns det liknande installationer eller har du räknat nåt?
Nyfniken...

Sent from my 2014817 using Tapatalk
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har för mig du förklarat tidigare men minnet sviktar ............Varför trådbakelit vs vanligt stål?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Håller ju bra på större motorer med mycket svängmassa, iaf för att driva en kam, men hur blir det på en stånka med obefintligt svänghjul? Finns det liknande installationer eller har du räknat nåt?
Nyfniken...

Sent from my 2014817 using Tapatalk
Det är väl just en stånkas pulserande rotationshastighet över ett vevaxelvarv, som kan bli ansträngande för kuggflankerna. Jag har valt den mindre av de två till buds stående kuggmodulerna, för att få högre ingreppstal och gjort kugghjulen relativt breda (15mm). Någon djupare analys än så har jag inte gjort. Drevet kommer att sitta enkelt inspekteringsbart, så jag få försöka hålla koll efter varje pass, inledningsvis. Min gamla Yamaha 600 hade faktiskt en ryckutjämnare inbyggd i primärdrevet och den möjligheter har jag också i det att fiberdrevet sitter på ett nav. Tack för intresset! :tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag har för mig du förklarat tidigare men minnet sviktar ............Varför trådbakelit vs vanligt stål?

Jo, jag vill gärna undvika att ta ut olja i svänghjulsutrymmet också. Det skulle medföra nya läckageställen och fordrar en kanal som kan dränera högre sidan av motorn till den vänstra, där transmissionskåpan agerar oljetank. Om det ska vara torrt, så fordras ett drev i stål (på vevaxeln) och ett i fiber (på balansaxeln). Så var i alla fall tanken!
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Äntligen har det varit säsongspremiär för MotoGP, och mellan passen har det CAD:ats vidare på balansaxeln. Nu har jag efter många funderingar beslutat mig för hur det främre motorfästet ska se ut. Det blir ett större öra, som kommer att innehålla ett gummielement, så att motorn ska kunna hoppa några tiondelar upp och ner. Det fungerade ypperligt på min förra ram, där jag fortfarande hade OEM balansaxel. De båda stagen ner från ramen får blir ledade i ett bultförband upptill, annars går inte motorn att få i/ur utan viss mental och fysisk ansträngning. På tisdag blir det genomgång med storfräsarn!

Counterbalancer assembly ver2.jpg
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Var bara tvungen att testa presentationsfunktionerna i Inventor...

 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Man kan avgöra vilken månad det är genom att kika in i en mc-racingverkstad. April = allt isärplockat och CrMo-bitar ligger beredda samt mekanikern har ihålig flackande blick.

477ae5c08fc6e77e6bf973526d471cb3.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top