Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Idag blir det hål i vevhushalvorna och förhoppningsvis tillverkning av balansaxelhuset! Kugghjul och balansaxel är tillverkade "redan".
edd15c8e7735c7cc00f2cfe94f75c1fc.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Jag var och hämtade ståldrev, bakelitdrev, nav och balansaxel idag! Det känns väldigt tillfredsställande att äntligen hålla de delar i handen, som man snurrat på i datorn i timmar!

de3663c02614d56208aa86fbd74f7666.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Eminent o stiligt värre, hoppas det funkar sa du kan bevisa att husa bara är ett gang ladugårds designer som försökte sig på motorer:D
 
Tja... om Königsegg kan ha sin logga på varenda liten pinal, så kan väl jag?
b14a0ebffde4fd9ac3c4b52a83aa911e.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Jag fyller faktiskt 50 i år, så jag gör lite som jag vill! Och förresten var inte min motor helt original innan heller!
d717592825e05fa7dd6b86985201f5c0.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Fina bitar, ska bli spännande att se om/hur det funkar :tummenupp

Man skriver tyvärr alltför lite i forumtrådar man följer nuförtiden, men det betyder inte att de inte följs...
Fortsätt posta så ska vi som följer försöka fortsätta att bistå med glada tillrop :banana
 
Jag var och hämtade ståldrev, bakelitdrev, nav och balansaxel idag! Det känns väldigt tillfredsställande att äntligen hålla de delar i handen, som man snurrat på i datorn i timmar!

de3663c02614d56208aa86fbd74f7666.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Varför är plastdrevet delat på mitten? Är de fjäderbelastat så de inte skakar i kuggen?
Tidiga Xl600 1983- och 1986-88 Honda xr600r hade delat fjäderbelastat drev på balansen och fan vad fint den motorn gick de blev ett fint vinande ljud istället för klapper .På Nyare xr 1990+ så blev de vanligt drev och då kom klapper ljud från motorn,, de höll dock bra men lät onödigt illa och de fräna fina vinande ljudet upphörde.

Hursom jag är inpad över balansbygget eller över hela bygget såklart de blir otroligt intressant att höra hur fint den går :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Fina bitar, ska bli spännande att se om/hur det funkar :tummenupp

Man skriver tyvärr alltför lite i forumtrådar man följer nuförtiden, men det betyder inte att de inte följs...
Fortsätt posta så ska vi som följer försöka fortsätta att bistå med glada tillrop :banana
Tack! Det är alltid välkommet och tillför energi när målet ibland känns avlägset!

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Det hade gärna fått vara så fint som du tror! I själva verket donerade en kompis en platta vävbakelit som var 8mm tjock. Kuggdrevet ska bli 15mm. Tidigare i tråden limmar jag ihop två plattor med cyanoakrylat. Vi får väl se om den låter som spansk folkmusik, smälter ihop, spricker eller rentav funkar!
Varför är plastdrevet delat på mitten? Är de fjäderbelastat så de inte skakar i kuggen?
Tidiga Xl600 1983- och 1986-88 Honda xr600r hade delat fjäderbelastat drev på balansen och fan vad fint den motorn gick de blev ett fint vinande ljud istället för klapper .På Nyare xr 1990+ så blev de vanligt drev och då kom klapper ljud från motorn,, de höll dock bra men lät onödigt illa och de fräna fina vinande ljudet upphörde.

Hursom jag är inpad över balansbygget eller över hela bygget såklart de blir otroligt intressant att höra hur fint den går :tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Detta är ju som hojbygge på riktigt riktigt:tummenupp

Det kosmetiska grejerna som man själv håller på med framstår ju som löjliga mot detta. Är sjukt imponerad av att man tillverkar sina egna motordelar det är ju som på en hel annan nivå.

Jag misstänker att du inte satt längst bak på lektionerna i skolan och kastade sudd:D
 
Detta är ju som hojbygge på riktigt riktigt:tummenupp

Det kosmetiska grejerna som man själv håller på med framstår ju som löjliga mot detta. Är sjukt imponerad av att man tillverkar sina egna motordelar det är ju som på en hel annan nivå.

Jag misstänker att du inte satt längst bak på lektionerna i skolan och kastade sudd:D
Tack så mycket! Det estetiska kan vara nog så knepigt att få till, tycker jag!
Jag var nog hyfsat vaken på matten, fysiken och senare på högskolan. Det kan ha flugit iväg nåt suddis på biologin... ;-)
 
Dags för en ny video!

Jag passade på ett dokumentera lite av jobbet såhär långt med balansaxeln. Hoppas ni gillar videon. Kom annars gärna med lite konstruktiva förslag hur de kan göras bättre och mera intressanta!

 
Vilken nivå! Fantastisk ingenjörskonst. Fattar kanske hälften av vad du sysslar med i tråden, men är trollbunden:Bugar
 
Mycket stiligt Dr_c o dina video snuttar är i mitt tycke exemplariskt utförda:tummenupp

Som du pysslar med husan gör vi med moppe motorerna när effekten ökar bortåt 30hp+ dom levande krafterna bryter ju mycket effektivt ned det mesta till mindre bestånds delar rätt så fort. Senaste är cnc frästa kompletta block A 25000 till en moppe:död
 
Nu vet jag inte om man ens ska smörja kuggar med backelitdrev men ett tips på ett bra smörjmedel för öppna kuggar är Payback Silverstrike. Jag har kladdat med det och de sitter som lim på kuggarna.
Skulle de vara en fördel med ett smörjhål in till detta balanshus och även en dräneringsplugg i botten så man kan spruta in div smörjmedel då o då?

http://www.payback.se/files/aerosoler/273.pdf
 
Mycket stiligt Dr_c o dina video snuttar är i mitt tycke exemplariskt utförda:tummenupp

Som du pysslar med husan gör vi med moppe motorerna när effekten ökar bortåt 30hp+ dom levande krafterna bryter ju mycket effektivt ned det mesta till mindre bestånds delar rätt så fort. Senaste är cnc frästa kompletta block A 25000 till en moppe:död
Det brukar bli tokigt och gå överstyr förr eller senare...
 
Nu vet jag inte om man ens ska smörja kuggar med backelitdrev men ett tips på ett bra smörjmedel för öppna kuggar är Payback Silverstrike. Jag har kladdat med det och de sitter som lim på kuggarna.
Skulle de vara en fördel med ett smörjhål in till detta balanshus och även en dräneringsplugg i botten så man kan spruta in div smörjmedel då o då?

http://www.payback.se/files/aerosoler/273.pdf
Tack för tipset! Det kommer att sitta en lätt åtkomlig kåpa över kuggdreven. Även om balansaxeln bara ska spinna upp och ned i varvtal, så kommer jag att vara som en hök över drevet av vävarmerad bakelit!
 
Jag är inte bara mekaniker, jag är huslig också!
Åldrar svetsmaterialet i ugnen på 100 grader i ett dygn.
1b4fe30d9e22678c25dd165da0a073e2.jpg
 
Last edited:
Jag hade glömt vilken tid det tar att tillverka alla dessa hylsor och fästen! Eftersom det kommer en balansaxel ivägen nu, så måste jag göra om den främre/nedre delen på ramen.
8f0c57a2ce76061447fe0b21e9581f66.jpg
9ba7726f6c67cfe6a44efb5aac38fcf6.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nu sitter grejorna hyggligt på plats i motorn och det är dags att modda ramen till det nya motorfästet.

 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top