"Do or die!"Alltid surt att nå vägs ände när det gäller att köra utan balansaxel. Men ser fram emot att se dig konstruera en balansaxel från scratch.
Det känner jag igen. Hade man sluppit alla dynamiska belastningar, så hade det varit en enkel övning med en formelsamling! Pittingskador var ju inte ovanliga i stånkalådor före 90-talet, innan man insett effekten av vevaxelaccelerationen efter en förbränning.Många år sedan jag sist konstruerade motorcykelväxellådor, men vill minnas att största problemet var att beräkna vilken belastning dreven utsattes för. Resten var ganska enkelt.
Spontant känns fibermaterial lite vågat.
Jadå, tack!Fick du pm? Lite osäker på mobil versionen,
Jag tyckte väl att två körpass på Knutstorp utan problem var lite för bra för att vara sant! ;-). Nåja. Är det inte värre så får jag vara nöjd!
Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Håller på...Du får nog konstruera en motor med balansaxel nästa gång.
View attachment 391765
När jag nu ändå håller på med att klura ut hur vevstaken ska se ut, kanske man också ska titta lite på om vevaxeln går att få något styvare? Jag slängde ihop en 3D-modell som en kompis får simulera belastningar på i Ansys. Det ger förhoppningsvis något hum om vad som är görligt och som ger förväntad effekt!
Hej Martin! Det var inte igår! Kul att höra från dig!Hej Mats.
Tänkte bara säga hej.
Jag har nu läst hela tråden och kikat på filmerna och jag grymt imponerad.
Vilken resa från Vesalas (snabba) hopkok till en egenkonstruerad/byggd race.
Minns, och saknar, den gamla goda (svart-vita) tiden, men man är gammal & grå så jag får nöja mig med att titta på.
Ha det väl i såväl liv, garage som på tävlingsbanorna.
Martin W Norlin (fd Andersson)
Gjorde du en egen vev eller? Jag försökte söka i tråden men hittade inget? Var nyfiken på vilket material du i så fall använde?
Hejsan!
Nä, jag har varken gjort vevaxel, vevhus eller växellåda själv. Lite slappt kanske...
Ja, oerhört slappt att inte bygga HELA motorn själv. Det är ju så att man skäms över dig! Men mest pinsamt är ju att du inte kör på hemgjorda däck! Typiskt bolt-on-pynt för att få uppmärksamhet med köpe-däck.
Jag är lite nyfiken på hur du har fått kedja och drev att ligga i linje med hänsyn till storleken på ditt bakdäck. Står inför utmaningen med min SR, som aldrig blir klar, då jag skohornat in sving, hjul och gaffel från en zxr400 i sugrörsramen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej Martin! Det var inte igår! Kul att höra från dig!
Köra motorcykel går alldeles utmärkt oavsett hur håret ser ut på huvudet!
Jo, det började med Vesalas RS250 med TT600 i, sen körde jag Husaberg FS650 (motard) en säsong. Därefter köpte jag ett nyare RS250-chassie, som jag tryckte in en Husaberg-motor i. Den vann jag cupen med 2009. Sen har det mest varit sporadiska inhopp med mitt egna bygge!
Ha det fint!
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |