Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Nya kamaxlar are in da house!
Mulle mek i helgen, så blir det kanske banåka på tisdag på Knudan!
474d2777af899a896231996298c4fcda.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Finns det nån EU-norm som specifiserar hur stor andel Husaberg det måste vara i en motor, för att få kallas Husaberg?
6501cf86e465480e44b8d6f46e28c55f.jpg
564aa174e631f427e395135f65b77973.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Det är mycket mtrl att skrota bort[/IMG]

Om du behöver hjälp med att fräsa kamaxelloberna innan härdning finns det en snubbe som är riktigt duktig på sådant.
Svarta dalens ingenjörsbyrå
Man sparar väldigt mycket tid när det inte är så mycket att slipa på dom efter härdning.
Capture.PNG

Förövrigt är jag väldigt nyfiken på vem som har slipat dina kamaxlar som har en CNC slip,
Du får väldigt gärna Skicka mig det i ett PM
 
Finns det nån EU-norm som specifiserar hur stor andel Husaberg det måste vara i en motor, för att få kallas Husaberg?
6501cf86e465480e44b8d6f46e28c55f.jpg
564aa174e631f427e395135f65b77973.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Den har rätt många R nu och lite Husadelar så ett passande nytt namn skulle kunna va DRC Franky Monster (Frankensteins monster)
 
Det blev sent igår, men den kom ihop! Nu på Knutstorp för bankörning i morgon!
641f5447617151139afe23bea8e74331.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Om du behöver hjälp med att fräsa kamaxelloberna innan härdning finns det en snubbe som är riktigt duktig på sådant.
Svarta dalens ingenjörsbyrå
Man sparar väldigt mycket tid när det inte är så mycket att slipa på dom efter härdning.
View attachment 450304

Förövrigt är jag väldigt nyfiken på vem som har slipat dina kamaxlar som har en CNC slip,
Du får väldigt gärna Skicka mig det i ett PM
Min fräsmäster gjorde det åt mig förra gången (+0,1mm), men han hade semester nu och tiden var pressad...

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Om du behöver hjälp med att fräsa kamaxelloberna innan härdning finns det en snubbe som är riktigt duktig på sådant.
Svarta dalens ingenjörsbyrå
Man sparar väldigt mycket tid när det inte är så mycket att slipa på dom efter härdning.
View attachment 450304

Förövrigt är jag väldigt nyfiken på vem som har slipat dina kamaxlar som har en CNC slip,
Du får väldigt gärna Skicka mig det i ett PM

Det är väl bara att montera en slipsten i NC-fräsen så har man byggt om den till NC-slip. :)

Funkar kanske inte alltid men på en kamaxel monterad enligt din bild funkar det ju.
 
Det är väl bara att montera en slipsten i NC-fräsen så har man byggt om den till NC-slip. :)

Funkar kanske inte alltid men på en kamaxel monterad enligt din bild funkar det ju.

Ja absolut är det möjligt. Men både uppspänningen på kamaxeln och slipskivan är ostadig i en fräsmaskin.
Det är därmed ett effektivt sätt att ta död på spindeln i fräsmaskinen :smasha
Har man möjligthet till rundslipning är det alltid bättre :)
 
Det blev sent igår, men den kom ihop! Nu på Knutstorp för bankörning i morgon!
641f5447617151139afe23bea8e74331.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Vi antar att det här kommer gå bra!:Bugar

Kan det då bli så att man kan få däcksparka och förståsigpåa i depån på Classic Gelleråsen nu i månadsskiftet?
 
Det finns förmodligen fritidssysselsättningar som inte kräver riktigt samma engagemang, tid och pengar... men de är såklart inte heller lika roliga!

Banåkningen är jag med och arrangerar, så där glider jag runt på min gamla 888sp5 och försöker hjälpa dem med lite mindre banerfarenhet tillrätta. Denna gång hade vi för övrigt celeber instruktörshjälp av vännen, Björn Gunnarsson, som jag utgår ifrån inte behöver någon ytterligare presentation! Tack för besöket och hjälpen, Björn!

Efter lunch var det dags för ett pass med det 200 kubik och 80kg mindre syskonet i familjen. Behöver jag tillägga att det känns lite annorlunda att hoppa på denna lilla moppe efter den andra heffaklumpen? Jag styrde runt lite försiktigt några varv och kände efter att allt verkade fungera, kännas och låta som det skulle. Jag har ju inte kört mer än 2 pass (15 min) hittills i år på den här, så det handlade i minst lika stor utsträckning om mina begränsningar. Allt verkade lira som det skulle, så jag drog fullt på långrakan i slutet av passet. Så långt inga bekymmer! I depån märktes ett litet kylvattenläckage (vatten med skärvätska) från skvallerhålet innanför vattenpumpen. Eftersom det inte märktes någon nivåsänkning i expansionskärlet, så valde jag att köra ändå. Oljan i synglaset såg ut att endast innehålla olja (!) och med de lägre vibrationerna satt allting fast där det skulle! På andra passet kunde jag öka lite och låta motorn "prata ut". Den drar mycket bra och registret kändes klart bättre än tidigare! Jag har dock långt kvar innan varvtiderna blir anständiga, men vi får ju ta en sak i sänder! Mot slutet av passet hoppar en kontaktlins ut! Med tanke på hur dålig syn jag har, så blir effekten ungefär som att blunda med ett öga. Jag strök högerkanten och hittade till slut depåinfarten... Nåja, ni fattar poängen! Väl inne i depån upptäcktes ett oljeläckage, som skulle kunna komma från utgående axel. Inga alarmerande saker, men när sen regnet också drog in, så fick det vara färdigåkt! När alla de större utmaningarna verkade övervunna, så kände jag mig sååå j*kla nöjd!

Jag fick en rekommendation av Topplocksverkstan att minska LC på insugskammen från 108 till 102 grader. Jag justerade in det (blev 102,5) och verifierade med lerprov att avstånden till kolven var tillräckliga. Motorn drar nu bättre på mellanregister (läs vid 5-6000rpm, ur kurvorna) OCH på toppvarv! Detta måste naturligtvis verifieras i bromsbänk, men det kändes mycket bra redan med "arseldynon". Jag ska kolla upp lite närmre hur jag kan eliminera det båda läckagen i helgen, sen fundera ut om jag ska släpa upp mig för säsongsavslutningen på Gelleråsen...

Summa summarum: :tummenupp:yoparty:D:banana
31192d8ec61efa5a10f71f7fac6313d4.jpg
 
Last edited:
Men så kul att höra!!
Jag läste igenom hela tråden under semestern utspritt över några dagar. Kul att känslan nu pekar uppåt! Lycka till framgent!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top