Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Det där var ju småpotäter jämfört med besvären du haft tidigare!
Kommer det många frågor om vad det är för hoj när den får stå och vara sådär begärlig på bana?
 
Grattis till en lyckad testdag!
Det här var ju mindre störningar som inte ens ger utslag på problemskalan.
Skicka in allt i skåpet tillsammans med lite tätningar och kontaktlim till kontaktlinsen. Det är ju bara 60 mil till Karlskoga. Jag har köpt nya regndäck också. Så ta med solkrämen...
 
Det där var ju småpotäter jämfört med besvären du haft tidigare!
Kommer det många frågor om vad det är för hoj när den får stå och vara sådär begärlig på bana?

Några frågor kommer vid första anblick, men de flesta efter de hört hur den låter!

-Vad är det för hoj?
Det är min. Jag har gjort den.
-Jamen, vad är det för ram?
Det är min. Jag har gjort den.
-Men svingen då. Är det...
Det är min. Jag har gjort den.
"konstpaus"
-Helvete! Vad är det för motor då?
Den innehåller spår av Husaberg (cred: Torch, eller det är iaf så jag kommer att svara framöver!)
-Är du gift?
Ja, med en mycket förstående hustru!
 
Några frågor kommer vid första anblick, men de flesta efter de hört hur den låter!

-Vad är det för hoj?
Det är min. Jag har gjort den.
-Jamen, vad är det för ram?
Det är min. Jag har gjort den.
-Men svingen då. Är det...
Det är min. Jag har gjort den.
"konstpaus"
-Helvete! Vad är det för motor då?
Den innehåller spår av Husaberg (cred: Torch, eller det är iaf så jag kommer att svara framöver!)
-Är du gift?
Ja, med en mycket förstående hustru!

Underbar känsla när man kan svara enligt ovanstående!!! Grattis till en lyckad körning:tummenupp
 
Några frågor kommer vid första anblick, men de flesta efter de hört hur den låter!

-Vad är det för hoj?
Det är min. Jag har gjort den.
-Jamen, vad är det för ram?
Det är min. Jag har gjort den.
-Men svingen då. Är det...
Det är min. Jag har gjort den.
"konstpaus"
-Helvete! Vad är det för motor då?
Den innehåller spår av Husaberg (cred: Torch, eller det är iaf så jag kommer att svara framöver!)
-Är du gift?
Ja, med en mycket förstående hustru!

Du får svarva till några sista bitar ersättare till Husabergdelarna så du kan säga samma om motorn! :fakta
 
Du får svarva till några sista bitar ersättare till Husabergdelarna så du kan säga samma om motorn! :fakta

Hur mycket är kvar av Husabergen? Är väl i princip "bara" att fräsa nya blockhalvor och flyta över grejerna så kan du väl säga att du har även har en helt egen motor :)

Kul att det funkade hyfsat bra för dig, måste vara en helt underbar känsla efter allt slit och alla missöden.
 
I går var det 6-årsdagen av tråden. Vore väldigt kul om du styrde kosan norrut till åsen så vi får beskåda hojen IRL.
 
undrar varför du blandar skärvätska i kylarvattnet?
litet kylvattenläckage (vatten med skärvätska)
detta kan förstöra asfalten
nästa fråga är om du ska köra race ska båten vara tät o samla upp vätskan endast vatten o typ lite vaterwertter är ok i tävlingssamanhang
 
undrar varför du blandar skärvätska i kylarvattnet?
litet kylvattenläckage (vatten med skärvätska)
detta kan förstöra asfalten
nästa fråga är om du ska köra race ska båten vara tät o samla upp vätskan endast vatten o typ lite vaterwertter är ok i tävlingssamanhang

Som korrosionsinhibitor. Annars skadas stålfoder och vattenpumpsaxeln. Typ max en kapsyl på 2,5 liter vatten. Jag har mycket svårt att tro att den koncentrationsivån skulle skada asfalten. Har funkat bra i racesammanhang sen 1998.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Här kommer den avslutande videon i serien om hur jag byggt en balansaxel till min Supermono!
Håll till godo!

:dummer ->:va->:näsblod ->:huvet->:va->:näsblod->:D:D:D

 
Vad ska man egentligen skriva? Är ju svårt att sätta ord på det du gjort och gör. Detta får mig att tänka på en intervju med Countyartisten Garth Brooks från nån gång på 90-talet då han var dom störst då han sa nåt i stil med, det finns två sorters drömmar, en som man vet kommer att förbli en dröm och den andra som man vet kan bli sann om man bara kämpar nog hårt. Tycker att detta stämmer bra på dig för hur många hade orkat kämpa på detta sätt är efter år med missöde efter missöde och inte ge upp. För oss övriga (kan väl finnas några mer i värden) tror jag att ett sånt här projekt skulle stanna på drömstadiet som man vet aldrig kommer att bli mer än en dröm.

Som sagt saknar ord, men är otroligt imponerad av din kunskap och ännu mer av ditt tålamod.
 
Som sagt saknar ord, men är otroligt imponerad av din kunskap och ännu mer av ditt tålamod.


Stort tack för de fina orden!
Ja, det är tur att man alltid underskattar arbetsmängd, komplexitet och kostnad! Annars hade man aldrig startat några projekt alls! :D
En del av kunskapen kom via skolbänken, men det mesta har jag fått försöka plocka upp längs vägen, tack vare mitt nätverk inom detta område. Det är väl här som tålamod spelar en avgörande roll... Hårfint angränsande mot mani. :näsblod
 
Hur startar Dr_c sin hoj? Jag håller på bygga en extern startmotor till min skoter och vill gärna veta hur du startar din mer ingående.
 
Hur startar Dr_c sin hoj? Jag håller på bygga en extern startmotor till min skoter och vill gärna veta hur du startar din mer ingående.
Min startmotor är som en medlem i teamet och döptes till Columbus. Jag tog en motor från en KEW högtryckstvätt. Det är en italiensk Intermot på 402cc. Via kilrem driver denna två lettrade valsar. Med en pedal spänner jag upp kilremmen och valsarna sätter fart på bakhjulet. Runt 25km/h, om jag minns rätt. Jag startar på 3:an i dragläge. Columbus orkar dra igång vad som helst!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag gjorde ju ett bättre lock till vattenpumpen. Lite stabilare och med o-ringstätning. Eftersom jag skriver en del om mina äventyr på globala forum, så spred sig ryktet. Jag fick fräst upp 30st som jag nu skickat till glada Husabergentusiaster i Sverige, Norge, Island, England, Tyskland, Ungern, Nya Zealand, Australien, USA och Kanada! Kul!

Nu blir det café racerbygge!
d4ad46023b32c1d0bae561d5b5f25f10.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Jag gjorde ju ett bättre lock till vattenpumpen. Lite stabilare och med o-ringstätning. Eftersom jag skriver en del om mina äventyr på globala forum, så spred sig ryktet. Jag fick fräst upp 30st som jag nu skickat till glada Husabergentusiaster i Sverige, Norge, Island, England, Tyskland, Ungern, Nya Zealand, Australien, USA och Kanada! Kul!

Nu blir det café racerbygge!
d4ad46023b32c1d0bae561d5b5f25f10.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Ska bli spännande att se hur ditt ditt cafebygge utvecklar sig, det var ju bara det där med stötdämpare bak, det ska vara två på en cafehoj;);):D:D
 
Ska bli spännande att se hur ditt ditt cafebygge utvecklar sig, det var ju bara det där med stötdämpare bak, det ska vara två på en cafehoj;);):D:D

Som på en Vincent serie C, en fram och en bak.:yoparty
Att kalla doktorns planerade bygge för en konditoriräser är väl inte helt strikt.
En modern caféracer ska bestå av en trött överviktig halvgammal hoj med söndersågad ram och lindade avgasör.:huvet
Spännande att följa vad som händer.:Bugar
 
En modern caféracer ska bestå av en trött överviktig halvgammal hoj med söndersågad ram och lindade avgasör.
Med insugstrattar utan filter och inga stänkskärmar så skit kan spruta rakt in i motorn.
Dessutom traktordäck som över 80 km/t gör asfalt till isgata. Fast så fort kör de nog aldrig.
 
Haha! Jo, ibland är det mer image än funktion...
I mitt Supermono-projekt kom funktion i första rummet, men gärna snyggt också. I mitt Café Racer projekt kommer stil i första rummet, min gärna funktion också! Den ska kunna vinna utställningspriser, och åka bana med. Håll tummarna!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top