Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Kanske inte. Förra gången svarvade/fräste min bearbetningsguru ut ämnena med någon tiondels plusmått på lober (fick sk "splinedata" av kamsliparen), lagerlägen och kona. Denna gång svarvar jag ut ämnena (ingen fräsning) och lämnar dessa för slipning/härdning/slipning. Allt för att korta leveranstiden, så att jag kan få ihop hojen till vårt bankörning på Knutstorp 20/8.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Var får du kammarna härdade och slipade samt vad handlar det om för pengar?
 
Jag har just fått hem mina nya kamaxlar!
Ja, alltså, de gömmer sig inuti den här stången 2511! Ska bara ta bort det överflödiga materialet...
cf43335a6218167cf18d84565fd4f462.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

:bow:bow
 
Ja, empiriska studier kan fungera, men det tar tid och kräver "Lot´s of sacrifices to the god of speed!" De flesta kamslipare utgår ifrån en master", men numera snackar vi CNC slip! Härlig figur hursomhelst! Påminner om nån...

Då jag läste att du höll på med kammar så kom jag direkt ihåg denna video, kanske läge att fixa nåt sånt här som 4.50 in i denna video ;) https://youtu.be/Zw6hhAmzXQs
 
Var får du kammarna härdade och slipade samt vad handlar det om för pengar?

AGAP ombesörjer härdning (kanske hos Bodycote) och slipning. Jag tillhandahåller ämnen med helt runda "lober" och några tiondelars plusmått på lagerlägen och kona till kamdrevet. Då får jag ner kostnaden till 2500kr ex moms per styck. Nu gör jag dubbel sats.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Det lät dyrt:va slipade om två kamaxlar till en opel 2,2 liters motor till mer duration men samma lyft fick lägga imellan 2,2mm lachcaps så dom putsade av en del o det är ju 16 lober som dom slipade 2500 inklusive frakt.
 
Det lät dyrt:va slipade om två kamaxlar till en opel 2,2 liters motor till mer duration men samma lyft fick lägga imellan 2,2mm lachcaps så dom putsade av en del o det är ju 16 lober som dom slipade 2500 inklusive frakt.
Går ju inte jämföra. Hyfsat mkt mer mtrl att slipa bort på nya helt runda lobämnen jfm att "putsa lite" på bascirkeln. Dessutom måste ju fyra eller rent av sex lagerlägen (vet inte exakt hur kammar a se ut) och dessutom två konor slipas på det.

Så korta kammar behöver inte riktas efter härdning eller?
 
Går ju inte jämföra. Hyfsat mkt mer mtrl att slipa bort på nya helt runda lobämnen jfm att "putsa lite" på bascirkeln. Dessutom måste ju fyra eller rent av sex lagerlägen (vet inte exakt hur kammar a se ut) och dessutom två konor slipas på det.

Så korta kammar behöver inte riktas efter härdning eller?
Jo, de slår sig lite. De ska först grovslipas, härdas och till sist slipas nockar, lagerlägen och kona.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Ny formula - Flera fördelar!
Nu ökar vi till 360 graders duration!

Det är mycket mtrl att skrota bort, så svarvningen tar nog 3 timmar per axel. Men så är jag också en glad amatör!
b9b59232bd1b82db6813a31057ec4471.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Fint! Skönt att det bara är två, inte skoj att stå och veva fram större mängder (antar att du kör manuell svarv?). Vad har du för svarv hemma?
 
Fint! Skönt att det bara är två, inte skoj att stå och veva fram större mängder (antar att du kör manuell svarv?). Vad har du för svarv hemma?
Det tar lite tid, men jag är nöjd med att jag kan. Jag gör två avgas (ämnena är nu klara) och två insug (i morgon). Jag har en klassisk skol-svarv, Storebro GK-195, med digitala skalor. Bästa maskinen i verkstan! Den är nästan alltid igång, varje gång jag är där!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
GK195 är en bra maskin! Har kört litegrann i sådana, tycker den är ytterst lättanvänd och genomtänkt. Allt sitter där det skall, så att säga.

Gött att se dina rejäla, fina radier invid nockar mm, alltför ofta man ser skarpa brottanvisningar som orsakar haverier, även på ingengörsritade detaljer. :tummenupp
 
Ja, empiriska studier kan fungera, men det tar tid och kräver "Lot´s of sacrifices to the god of speed!" De flesta kamslipare utgår ifrån en master", men numera snackar vi CNC slip! Härlig figur hursomhelst! Påminner om nån...

Tänkte faktiskt att han John påminde lite om någon här ;):D
 
Det lät dyrt:va slipade om två kamaxlar till en opel 2,2 liters motor till mer duration men samma lyft fick lägga imellan 2,2mm lachcaps så dom putsade av en del o det är ju 16 lober som dom slipade 2500 inklusive frakt.
Härdningen är inte helt gratis och jag utgår ifrån att de omslipade kammarna inte skulle sätthärdas också?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Är kammarna hålborrade hela vägen igenom? Hur kommer det sig att man inte alltid borrar nockarna för att balansera kammarna? Är obalansen obetydlig, eller tar kammarna ut varandra balansmässigt?
 
Last edited:
Är kammarna hålborrade hela vägen igenom? Hur kommer det sig att man inte alltid borrar nockarna för att balansera kammarna? Är obalansen obetydlig, eller tar kammarna ut varandra balansmässigt?
Ja, det syns kanske till och med på ritningen? Olja leds in i ändarna på kamaxlarna och smörjer via hål på lobernas bascirklar.

Normalt sett, så kommer man bara åt att borra de yttersta loberna och det är ju ett produktionsmoment till. Det kan vara anledningen till att det inte görs på fler. Vibrationsmässigt borde det naturligtvis göras! Dessa är dock indikeringshål för fixering av kamaxeln i slipmaskinen. Jag vill ha så stora hål som möjligt för att just minska vibrationerna. Även om inte obalansen är så stor, så snurrar de dock med 4500rpm och sitter väldigt långt ut från motorns tymgdpunkt.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Härdningen är inte helt gratis och jag utgår ifrån att de omslipade kammarna inte skulle sätthärdas också?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Så är det nog.. tänkte inte på skillnaden i hur mycket material dom skulle slipa bort. Så jag bör tänka mig för innan jag skriver:tummenupp:D
 
Då blir det alltså inget köra på årsracet?
Ska du dit ändå kanske det blir en pratstund iaf?
Det blir besök på Sviestad i morgon lördag! Det vore kul att träffa fler av alla som döljer sig bakom alla nicks!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top