Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack som f*n, allihop!
Jag får kompensera min fattiga utdelning på Knudan med en första plats i sidvagnsracet (!) och den nya köra-fort-prylen! Det känns nästan lite overkligt att nu kunna hålla alu-klumpen i handen, efter att ha spenderat ändlösa timmar med 3D-modellen i datorn. Jag fick inte gulla så länge med den, för nu är den hos Topplocksverkstan för att få säten, styrningar och sista handen vid förbränningsrum och det lilla som fräsen inte nådde i portarna.

Den är utformad för att passa rakt på en original Husaberg-botten. Kamkedjan går upp till en mellanaxel som sitter exakt där kamaxeln normalt är monterad. Det gör att original kamkedja, kedjestyrningar och sträckare går att använda. Mellanaxeln driver sedan kamaxlarna med kuggdrev (1:1). Men det fordras nog lite engagemang (läs: vinkelslip och svets) att få in den i en motard-ram. Jag har ändå inte räknat med att någon skulle vara så tokig.

Det är en bra bit kvar till det börjar brumma, och sen ska den justeras in i bänk.:näsblod Men det är bara att kavla upp ärmarna! :D

Det finns fler bilder på: http://jalbum.net/browse/user/album/481408/

bearfoot

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Hoj
Race & gathojar.
Tack som f*n, allihop!
Jag får kompensera min fattiga utdelning på Knudan med en första plats i sidvagnsracet (!) och den nya köra-fort-prylen! Det känns nästan lite overkligt att nu kunna hålla alu-klumpen i handen, efter att ha spenderat ändlösa timmar med 3D-modellen i datorn. Jag fick inte gulla så länge med den, för nu är den hos Topplocksverkstan för att få säten, styrningar och sista handen vid förbränningsrum och det lilla som fräsen inte nådde i portarna.

Den är utformad för att passa rakt på en original Husaberg-botten. Kamkedjan går upp till en mellanaxel som sitter exakt där kamaxeln normalt är monterad. Det gör att original kamkedja, kedjestyrningar och sträckare går att använda. Mellanaxeln driver sedan kamaxlarna med kuggdrev (1:1). Men det fordras nog lite engagemang (läs: vinkelslip och svets) att få in den i en motard-ram. Jag har ändå inte räknat med att någon skulle vara så tokig.

Det är en bra bit kvar till det börjar brumma, och sen ska den justeras in i bänk.:näsblod Men det är bara att kavla upp ärmarna! :D

Det finns fler bilder på: http://jalbum.net/browse/user/album/481408/

MYCKET snyggt!:Bugar Vilket smycke den ser ut som. Grattis till väl utfört jobb så här långt och lycka till med resten. Utan att vara sarkastisk så kan det ju inte bli sämre än i helgen?:huvet

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
MYCKET snyggt!:Bugar Vilket smycke den ser ut som. Grattis till väl utfört jobb så här långt och lycka till med resten. Utan att vara sarkastisk så kan det ju inte bli sämre än i helgen?:huvet
Tackar!
Nej, jag var nog "lite" mulen till sinnes när jag packade ihop och körde hem. Hojen gick ju helt perfekt på morgonträningen i söndags! Fast det hade varit värre om det vart i Finland eller Mo i Rana! Uörk! Men, man får fokusera på ljuspunkterna istället! Alltså allvarligt talat, vem sjutton skulle kunna tro att man skulle knipa en förstaplats i ett sidvagnsrace, första gången man åker med? :jisses Vilken duktig förare Kjell Strömberg är!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Det är, förståeligt, mycket snack om Mats fina topp men hur fanken gick det i rejsen i helgen?????
Johnny vann, men sen då ??
Hittar inga resultat nånstans :huvet

Ursus

Ordförande
Gick med
15 Nov 2009
Hoj
Gilera Piuma, VOR 503, Ducati 750 F1 -85 Glömde; Tigcraft-BMW Supermonoracer
Dr C; usch vad fruktansvärt impregnerad man blir av ditt arbete!

Ålandsmansen: Du ser själv, man kan inte ha en Arai för mycket! Men visst ska det vara en Ottomotor däri. Tanken är väl att hänga i en ohc Rotax i år för att konstatera att chassit fungerar som det ska. Sedan kan det bli vad so helst; Dr C, KTM, Gilera, Vor.

Hmm, skulle en Dr C topp passa på en Vor underdel? den är ju redan optimal med kamdrrev hela vägen!

Ingen bra träning i Karlskoga idag, LC:s diagnostik över telefon var helt korrekt: antingen bränsle eller ström...

/Ursus

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Då så var det dags att förhoppningsvis få åka lite hoj! Våler är ju en fin anläggning och det brukar vara ett bra arrangemang på det hela taget. 2ggr har jag kört race på regndäck där ena halvan av bansträckningen har varit blöt och den andra torr. Båda gångerna har varit på Våler!

Låt oss hoppas på lite sommarväder och att alla kommer till start och mål!

Vi ses!

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Ingen som har byggt på ett moppechassi?
tex rs 50?

Om någon har ett chassi stående så får ni gärna hojtatill.
Ett moppechassie till en stånka blir väl aningens klent?

Det är förresten inte någon som vet om en ktm lc4 motor som är tillsalu?

Last edited:

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
19-20 juli har vi två dagar på Midlanda, om någon är sugen att vara med är det bara att höra av sig. :tummenupp

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Aim 50
Hitade den här tråden av en slump, och har läst varenda sida.Värkar vara en väldigt intresant tävlingsklass med mycket hemmabyggen, och sånt gillar jag:)

Är det nån som har använt sej av speedway/isracingmotor till en supermono?Om inte, varför?För tung/otymplig när man miklat ihop dom med lämplig växellåda?Eller får man inte köra på mettis?Annars borde det väll vara bra fjong i dom hjämfört med dom flästa andra 4-t stånkor..?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Hitade den här tråden av en slump, och har läst varenda sida.Värkar vara en väldigt intresant tävlingsklass med mycket hemmabyggen, och sånt gillar jag:)

Är det nån som har använt sej av speedway/isracingmotor till en supermono?Om inte, varför?För tung/otymplig när man miklat ihop dom med lämplig växellåda?Eller får man inte köra på mettis?Annars borde det väll vara bra fjong i dom hjämfört med dom flästa andra 4-t stånkor..?
Hej Lokander!
Ja, den här klassen ger en unik kombination av kreativ mekning, racing för rimliga pengar, mycket körtid och riktigt go' sammanhållning i depån. Inget "folkrace" med yl-fyror som går att köpa på ICA, utan riktig prototypracing! Sen låter det så håret står rätt ut på armarna.

För att hålla nere kostnaderna är endast "handelsbensin" tillåtet. Den enda speedwaymotorbaserade skapelsen, jag känner till, har bröderna Kamenicki från Tjeckien har byggt på en Jawa. Du kan läsa lite om den här: http://www.bikervoodoo.com/2008/03/15/czech-mali-jawa-supermono-racer/

Marste

Medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Cagiva Gran Canyon 900 ie -99
45 års racet

Johan högst upp på pallen:banana det blir bara bättre med åren, GRATTIS från oss i Ankarsrum:Bugar

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Är det någon här av supermonosarna som brännt runt på Gotland ring? Ska dit nu i helgen och det hade ju varit skoj att veta vad en ok tid är. :)

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
Ducati o Jucati
Publik racerapport, 45-års racet.

Ledsen Dr C men din egen fan-club här på Åland måste medge att "Ursus-Björn" ägde verkligen Sviestad i helgen! :Bugar Kul att se Sehlis tillbaka i sadeln.

//A.Mansen
www.racing.ax
www.alandring.com

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
1. De låter för dj*vligt
2. De ryker
3. De luktar illa

Vad anbelangar själva hojen är det endast tillåtet med 4-takt enligt det tekniska reglementet.

:D:D:D

Men allvarligt, varför inte tvåtakt? Jag förstår att reglementet inte tillåter tvåtakt just nu. Men varför inte öppna upp för tvåtakt?

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Ska satsa på ca. 6 liter då:tummenupp

Har som mål att den skall ha rullat ett par varv på bana före snön återkommer. Men "riktigt" klar så nästa sommar.

Slänger med en bild på hur bygget ser ut idag.

Spännande! Jag har just börjat på en KTM-motor och är sugen på att bygga på ett Aprilia-chassie. Nyfiken: Känns det för litet med 125:a-chassiet? Hur lång är du? (är 250 större?)

Snyggt!

/Fohlin

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj