Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Finns det några bilder som visar hur du löst fästena bak? Jag har förvisso en LC4 som ska stoppas i, men jag hoppas på lite inspiration även här. Det är ju lite trångt om plats vid svingen...
Mallen jag testar med är tänkt att gå hela vägen från övre motorfästet i ramen bak, via motorns övre bakre fäste, ramens nedre bakre, och fram till motorns undre. Hmm, kanske krångligt förklarat i ord?

Men som sagt, har du några inspirerande bilder?

Vi ses nästa sommar!
/Fohlin
Jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri på www.husaberg.org. Där kanske finns nåt som ger tanken näring?
http://www.husaberg.org/gallery/v/Members/Dr_C/left_1.jpg.html

Årsmötet gick bra, tekniska reglementet innebär numer minimivikt för alla utom kamelryttare som får bli hur lätta som helst:D Alla andra måste vikta upp enligt formeln (Px2/F-3*12). Utöver det så tillåts fler cylindrar om man åker 3 takt och wankel, men endast om det går att beräkna volym enligt Absolutmetoden. För de som vill kommer det att vara en separat klass under nästa års Red Bull Erzberg rodeo:)

Skämt åsido, det flöt på bra, ganska lika från i år, alla tävlingar med i cupen 10 bästa resultaten räknas, det ska kollas om ESA vill köra på torpet ev!

Hur går det med racern?

/Stefan
Klart som korvspad! :D
Jo, nya elaka specialkolvar har kommit från Wössner. Just nu befinner sig dess hos min bearbetningsguru (Mossbergs Mek) för att få ventilfickor och "urskålas" i mitten för att få ner kompressionen till 14:1. Sen väntar montage och BÄNKNING!

Förresten råkar jag veta var det står 2st maxtrimmade KTM690-motorer. Någon intresserad?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri på www.husaberg.org. Där kanske finns nåt som ger tanken näring?
http://www.husaberg.org/gallery/v/Members/Dr_C/left_1.jpg.html
Tackar, perfekt. Jag forskar vidare på mina egna, med dina i bakhuvudet.
Förresten råkar jag veta var det står 2st maxtrimmade KTM690-motorer. Någon intresserad?
Jag har minsann sneglat åt 690, men det är ju nån tok som satt kedjan på andra sidan på dom! Och jag tycker inte någon annan ska ha så vassa motorer, så berätta inte var de hittar dem! :)

/Fohlin
 

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Ort
Hus
Hoj
KTM RC56-R
Jag har lagt upp lite bilder i mitt galleri på www.husaberg.org. Där kanske finns nåt som ger tanken näring?
http://www.husaberg.org/gallery/v/Members/Dr_C/left_1.jpg.html


Klart som korvspad! :D
Jo, nya elaka specialkolvar har kommit från Wössner. Just nu befinner sig dess hos min bearbetningsguru (Mossbergs Mek) för att få ventilfickor och "urskålas" i mitten för att få ner kompressionen till 14:1. Sen väntar montage och BÄNKNING!

Förresten råkar jag veta var det står 2st maxtrimmade KTM690-motorer. Någon intresserad?

nej nej nej, tyssst!!!!!, kan ju inte finnas någon i våran klass som vill ha lite mera pulver, och jag vill ju ha en liten chans nästa år, hmm ingen julmat i år heller dårå. God Jul på dig Mats:tummenupp
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
SÅLDA!!!

Fortsatt god julhelg på er!
Jag dristar mig att lägga upp en annons för en bekants räkning här i tråden. De som verkligen är intresserade läser ju just den här tråden och inte de allmänna annonserna! Ni som inte kunnat låta bli julmaten, kan behöva lite mer effekt! Själv har jag förståss använt min obefläckade självdiciplin... NOT!:D

KTM%20690-motor.jpg



1 st KTM LC4 Rally special 690cc 2009 endast 34 h
Rally kamaxel, MJP portad topp, mjukare ventilfjädrar, stålfodrad cylinder 105 borrning.
Wössner kolv, rally koppling, mekanisk kamkedje spännare, lättad balansaxel, lättat svänghjul cross tändsystem.
Modifierad växelmekanísm för snabbare växling. Ny växellåda endast 5h
Svetsad och balanserad vevaxel. Special pinnbultar till cylinder/topp som går att återanvända.
Vinterpris 26000kr
Motorn kan fås med std kopling om så önskas.

1 st KTM LC4 Standard 650cc 2009 endast 15 h.
Rally kamaxel, MJP portad topp. Rallykoppling.
Pris. 22 000kr

Det finns även en del reservdelar till 690 motorerna + alla KTM specialverktyg för att jobba med motorn.
Pris lämnas vid förfrågan.
Ring för mer info.
Sonnie Folkesson 0703940985
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
God nytt racing år!
För att ni alla ska få fart ut i garaget har jag lagt upp till mer "inspiration" på Tuben:

[YOUTUBE-ID]jaxucrs2ZrU[/YOUTUBE-ID]

Nu fattade jag hur man gör!! Tack Loy!:tummenupp
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Börjar bli mer och mer övertygad om att nästa grej att ge sig på är en supermono. Fortfarande väldigt roligt att köra men att skruva och bygga blir bara roligafre och roligare. Ett ålderstecken?:rolleyes: Mao borde detta vara en klass för mig.

Lite fangenäma vinterfunderingar över vad man skall välja. Hade tänkt mig ett 250-racer chassie med en måttligt trimmad motor på 650-700cc.

Vilken av Honda RS eller Yamaha TZ är att föredra?

Är det värt det att gå på ett racer chassi elller duger det gott med att bygga om en SZR660=TZR125chassie? Motor på köpet får man ju då.

Bör man ha så ny motor så det är insprut? Fördelar, nackdelar?

Känner ni någon som redan byggt en TZ med lämplig motor man kunde kontakta för erfarenheter?

Alla tips emottages tacksamt. Är ju inte ägare av en mekanisk verkstad så det är ju bra om inte allt måste specialbyggas. Tror det räcker lånt med inpassning av motor, bygga avgassystem och lite moderat trim så som kam och kolv.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu åker jag inte mono utan är racemupp och motorbyggare mer generellt...

Där är väl sålt flest RS och finns därmed mest delar och objekt men prestandamässigt är där ingen skillnad. Sen skall väl 250GP åka med er nästa säsong och då har Nordgren RS chassieprylar så det räcker till en hel armada. Du kommer lessna på att åka undermåligt gatchassie på bana så satsa på racer från början.

Fördelen med sprut är att det är enklare att bygga enorma spjällhus istället för att fippla med dubbelgasare då man maxar ut FCR41 borrad till 43 vid hård trimmning och mycket cc. De flesta (alla) originalsprut är dock skit så tex en KTM 690 måste man ändå bygga om sprutet på.

Hade målet bara varit att ha kul och inte bli sist hade jag satsat på att plocka i en KTM660 i ett RS250 chassie. Porta toppen+gasaren och en elakare kam sen är man rullandes....
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Mr Moto, om du nu äntligen har insett att Supermono "iz da shit", så ska vi inte göra oss lustiga över den tid det tog! :D Välkommen!

En av fördelarna med Supermono är just att det finns så många uppslag på chassie:
-gatcykel (SZR, MuZ)
-gatchassie (RG250, Aprilia RS250, NS250, Mito)
-RR250-chassie (RS, TZ) med fullvuxen motor
-RR125-chassie med 450-motor (sk Minimono)
-Motard
-RR-kit till 450
-Specialchassie (Tigcraft, Over, Spondon, Morani, Harris, UNO, GRC etc/mfl) i 125 eller 250-mått

Allt beror på dina ambitioner och förutsättningar! Du får berätta lite mer om vad du tycker är viktigt och om det ska vara körklart i år!
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Kul med så många projekt på gång!
Själv har jag just köpt årskort på Gotland Ring, så nu MÅSTE hojen bli klar till i sommar :)

Är det förresten någon som har någon aning om vem som kan göra ett bra portningsjobb på en LC4 625, och vad man kan förväntas behöva betala för det?

/Fohlin
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Kul med så många projekt på gång!
Själv har jag just köpt årskort på Gotland Ring, så nu MÅSTE hojen bli klar till i sommar :)

Är det förresten någon som har någon aning om vem som kan göra ett bra portningsjobb på en LC4 625, och vad man kan förväntas behöva betala för det?

/Fohlin
Kontakta Erland Cox och hälsa från mig! www.topplocksverkstan.se
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Hade målet bara varit att ha kul och inte bli sist hade jag satsat på att plocka i en KTM660 i ett RS250 chassie. Porta toppen+gasaren och en elakare kam sen är man rullandes....

Däet är nog där jag tänkt hamna ungefär. En cykel som räcker maskinellt till att inte bli sist och sen är det upp till mina förartalanger.... Det är där ambitionsnivån ligger idag

Skall inte vara allt för svårt att hitta delar varför jag tror på ett RS eller TZ chassie som ju är serietillverkat. Känns besvärligare med ett special supermono chassie.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Mr Moto, om du nu äntligen har insett att Supermono "iz da shit", så ska vi inte göra oss lustiga över den tid det tog! :D

:tummenupp
En del är långsammare än andra.
Till mitt försvar får jag säga att jag redan på nittiotalet hade ideer om detta då jag åkte MUZ 660, sen har det legat latent men nu brutit ut på allvar igen när jag fick tag på en enstånka igen för skogsövningar.

Så här har jag tänkt så långt och som känns viktigt:

-Lagom svårt så det det inte blir oöverstigligt. Vill få ihop något som fungerar och sen förbättra efter hand. Som jag nämnde tidigare tror jag det räcker med inpassning motor i ett chassie, skarva ihop avgassystem, fixa instrumentering mm.

-Har precis börjat leta delar och söka info så förhoppningsvis skall jag bygga ihop det under nästa vinter och köra säsongen 2012. Får ta den tid det tar.

-Vill inte ha en gatsoffa. Har kört det så det räcker.

-Ej för hårdtrimmat så det rasar. Vill kunna köra 1-2 säsonger med endast service.

-Ingen jätte budget.

Så med ovanstående förutsättningar skall jag få ihop något
Det är därför jag är ine på RR cahssie med vuxen motor. Antar att det aär svårare att passa in en motor för att bygga minimono?

Just nu väldigt nyfiken på hur bökigt det är att få in en motor i ett 250 chassie. Mycket svetsa eller räcker det med att tillverka nya fästen och bulta fast?
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Just nu väldigt nyfiken på hur bökigt det är att få in en motor i ett 250 chassie. Mycket svetsa eller räcker det med att tillverka nya fästen och bulta fast?

Jag håller själv på med motorfästen. Det är inte direkt "plug and play", men roligt. Några andra problem med KTM motorn som jag smockar in i Honda RS 250'n är till exempel att vattenpumpen inte får plats, och det är så tajt till termostaten att det huset i mitt fall ryker också (vågar inte riskera att den ska vibrera sönder mot ramen).
De gamla framfästena till Honda-motorn får också stryka på foten till förmån för fästöron för mina nya rörbyggen fram...
 

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Tjärnäs
Hoj
KTM 690 Enduro R
Hej alla.

Måste erkänna att jag totalt glömt denna sida, det var Micke.G. som väckte upp mig. Tidigare var det mer än heltidsarbete som tävlingsledare med allt jobb inför Kåsan i Gävle. Mitt upp i alltihop så skulle Roadracing säsongen börja på is, samt 3 tävlingar till som tävlingsledare med banor där snön låg meterdjup (Skutskär 130 cm).
I skrivande stund har vi kört 6 helger på bana, roadracingåkare kommer enda från Linköping för att få träna. Själv sålde jag däcken med isracingdubb som jag haft på GSXR:en, så jag har bara åkt på KTM 690:an. Kör med 18 tum fram och bak, kortare framgaffel och stötdämpare samt riktiga bromsar. Varje Lö + Sön när vi tränar så grillar vi också, och varje vinter brukar några av Svenska mästarna i någon RR klass besöka oss för lek och förkovran.
Den som var snabbast idag på banan var Jimmy med sin Yamaha R etta som fick 230 kilometer i timmen i slutet av rakan som är ungefär lika lång som den på Gelleråsen. Våran nya bana är 20 meter bred och nästan 2 kilometer lång.
Skruvade isär 690:tian så nu i helgen fick jag hålla tillgodo med en tvåtaktsracer som hade 5 kuggar för stort bakdrev. KTM:en har nu gått 1400 kilometer så jag var nyfiken på allt. Byter i förebyggande syfte ramlager + lite smått och gott. Idag var det stor batalj då Sverige eliten i isbana gjorde upp på sjön. Sen den 5/2 blir det en träningstävling med alla de bästa i landet, för publiken blir det mycket sidoarrangemang och olika fordon att titta på samtidigt. MVH. Kalevi.
Ps. Kolven endast 3 hundradelar sliten på nästan full gas med fet finne.
 

Bifogat

  • sommaren 10 554.jpg
    sommaren 10 554.jpg
    124.8 KB · Visningar: 94
  • sommaren 10 559.jpg
    sommaren 10 559.jpg
    68.8 KB · Visningar: 105
  • sommaren 10 086.jpg
    sommaren 10 086.jpg
    86.4 KB · Visningar: 97
  • IMG_2954.jpg
    IMG_2954.jpg
    67 KB · Visningar: 94

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
-Lagom svårt så det det inte blir oöverstigligt. Vill få ihop något som fungerar och sen förbättra efter hand. Som jag nämnde tidigare tror jag det räcker med inpassning motor i ett chassie, skarva ihop avgassystem, fixa instrumentering mm.

-Har precis börjat leta delar och söka info så förhoppningsvis skall jag bygga ihop det under nästa vinter och köra säsongen 2012. Får ta den tid det tar.

-Vill inte ha en gatsoffa. Har kört det så det räcker.

-Ej för hårdtrimmat så det rasar. Vill kunna köra 1-2 säsonger med endast service.

-Ingen jätte budget.

Så med ovanstående förutsättningar skall jag få ihop något
Det är därför jag är ine på RR cahssie med vuxen motor. Antar att det aär svårare att passa in en motor för att bygga minimono?

Just nu väldigt nyfiken på hur bökigt det är att få in en motor i ett 250 chassie. Mycket svetsa eller räcker det med att tillverka nya fästen och bulta fast?
Det låter spontant som att du hittat rätt modellval utifrån dina önskemål. Jag byggde på Honda RS250 och det fordrade både svetsning och tillverkning av fästen. Lite meck också med att få till en ryckutjämnare i bakdrevet, airbox och urtag i tanken för topp/förgasare. En "vuxen" motor utan allt för stora ingrepp/trim, borde kunna hålla en säsong utan annat än ventilkoll och oljebyten. Kör så det ryker!:banana
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top