Supermono

pelleplutt

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2007
Hoj
gixxer-85,916sp-97,1098,KTM RC4-R.
Tjena pojkar!

Har en liten fråga till er som kan!
Har sett några som bygger supermono med en ktm 690 motor. Dom har tagit bort sprutet och satt på förgasare istället. Varför? Undrar jag när jag inte kan fråga dom.... Är det inte bättre med insprutning?

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Tjena pojkar!

Har en liten fråga till er som kan!
Har sett några som bygger supermono med en ktm 690 motor. Dom har tagit bort sprutet och satt på förgasare istället. Varför? Undrar jag när jag inte kan fråga dom.... Är det inte bättre med insprutning?

Tjena,

KTM sprut är till stora delar "låst" så justeringsmöjligheten för tändningen om du trimmar räcker inte med Tuneboy eller Dynojet.

Förgasare = enkelt:) Därför ska jag köra med insprut :D

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Förgasare = enkelt:) Därför ska jag köra med insprut :D
Haha! Don't I know it! :tummenupp

Polarn som hjälper mig med insprutningen kom med en plastkasse, fylld med givare, box, relän, brytare och sladdar till brädden. -Ska allt det där sitta på min hoj, frågade jag? Sneglade bort på min förgasare och tändmodul. Hm.

Jag köpte förresten ett batteri till en gräsklippare och slaktade. Det innehåller litium-celler på 3,95V. Dem lödde jag ihop till ett riktigt litet men effektivt batteripack. Har celler kvar om "någon" är intresserad?

Jag har förresten också några tuber Three Bond 1194 (Honda/Yama/Whatever-Bond) kvar för 200:-.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
Ni som kör supermono cupen, finns det icke orginal broms och kopplingsgrepp att få tag på? Hur ofta byter ni olja / kollar ventilspelet?

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
Motor

Hej! någon som vet vart man kan få tag på en ktm 660 smc motor?

Edit: jag sitter och funderar över hur jag ska kunna vara med och leka nästa år, så nu får ni hjälpa mig :)

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hej! någon som vet vart man kan få tag på en ktm 660 smc motor?

Edit: jag sitter och funderar över hur jag ska kunna vara med och leka nästa år, så nu får ni hjälpa mig :)

En hel motor har jag inte men där finns en kille i 660tråden i motardforumet som skall slakta sin cykel. Behöver du sen kolvar/cylindrar/vevar och andra delar så har jag en hel del...

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Tack! Jag hoppas mest på "inspirerande"!:tummenupp

Plockade isär allt i helgen och kunde nöjt konstatera att det var flottigt överallt där det skulle vara och inget "kattguld" i filter eller oljeplugg! Nu ska det "bara" levereras en special-kolv, med rätt squish och tillräckligt tjockt tak för mig att fräsa ventilfickor och förbränningsrum i. Sen framåt jul blir det allvar av mappning och optimering av insugslängd, avgassystem, ventiltiming och tändningskurva i bromsbänken.

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......

Plockade isär allt i helgen och kunde nöjt konstatera att det var flottigt överallt där det skulle vara och inget "kattguld" i filter eller oljeplugg! Nu ska det "bara" levereras en special-kolv, med rätt squish och tillräckligt tjockt tak för mig att fräsa ventilfickor och förbränningsrum i. Sen framåt jul blir det allvar av mappning och optimering av insugslängd, avgassystem, ventiltiming och tändningskurva i bromsbänken.

Snyggt ! Mycket inspirerande :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Det där med optimering av insugslängd får du gärna berätta lite mer om. Jag gjorde lite beräkningar till 690n men det känns (helt ovetenskapligt) som att det blev för långt. Kikade i vedbodtrimmarens handbok för insug och gick på det som står där. Har tyvärr inte bänkat något, varken före eller efter, vilket jag gärna skulle göra.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Imponerad!:tummenupp

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Tack för alla glada tillrop!
@Lövis: Flödesdynamiken i ett insug är oerhört komplicerad att beräkna. Det finns ett antal simuleringsprogram på marknaden, som använder olika bra kalkylmodeller för att beskriva förloppet och omsätta det i olika parametrar. Lotus Engineering säljer ett simuleringsprogram som heter "LeSoft". Fiffigt nog finns en gratisversion som är begränsad till en cylinder! Inte nån begränsning för oss utan reservcylindrar! (http://www.lotuscars.com/engineering/en/engineering-software-downloads).

En tumregel säger att om man önskar hög toppeffekt ska man stämma av insugslängden efter den andra pulsen (längre insug), och önskar man ett bredare register stämmer man av efter tredje insugpulsen (kortare insug). På min förra topp, sa simuleringsprogrammet att jag borde ha en insugslängd på ca 260mm (från där radien på insugstratten övergår i den koniska delen, till ventilsätet). Så tillverkade jag det, och sen fick jag finlira fram det optimala med plastringar som distanser mellan insugsrör och förgasare (5mm i varje steg jag provade). Första försöket jag gjorde var felaktigt avstämt efter 4:e pulsen, så jag fick öka insugslängden med ca 50mm för att pricka nästa puls vid 8300rpm.

Du kan också förkovra dig genom att läsa det min portningsman, Erland Cox från Topplocksverkstan, skriver på sin hemsida: http://www.topplocksverkstan.se/

Kämpa på!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tack för alla glada tillrop!
@Lövis: Flödesdynamiken i ett insug är oerhört komplicerad att beräkna. Det finns ett antal simuleringsprogram på marknaden, som använder olika bra kalkylmodeller för att beskriva förloppet och omsätta det i olika parametrar. Lotus Engineering säljer ett simuleringsprogram som heter "LeSoft". Fiffigt nog finns en gratisversion som är begränsad till en cylinder! Inte nån begränsning för oss utan reservcylindrar! (http://www.lotuscars.com/engineering/en/engineering-software-downloads).

En tumregel säger att om man önskar hög toppeffekt ska man stämma av insugslängden efter den andra pulsen (längre insug), och önskar man ett bredare register stämmer man av efter tredje insugpulsen (kortare insug). På min förra topp, sa simuleringsprogrammet att jag borde ha en insugslängd på ca 260mm (från där radien på insugstratten övergår i den koniska delen, till ventilsätet). Så tillverkade jag det, och sen fick jag finlira fram det optimala med plastringar som distanser mellan insugsrör och förgasare (5mm i varje steg jag provade). Första försöket jag gjorde var felaktigt avstämt efter 4:e pulsen, så jag fick öka insugslängden med ca 50mm för att pricka nästa puls vid 8300rpm.

Du kan också förkovra dig genom att läsa det min portningsman, Erland Cox från Topplocksverkstan, skriver på sin hemsida: http://www.topplocksverkstan.se/

Kämpa på!
Tackar för det. Ska kika på programmet snarast.

Liten notis. Lövis var en kamrat som körde ihjäl sig för några år sedan. Därav :-( efter. Jag är Jocke Danielsson som du inte brukar se på racen eftersom jag startar efter dig och även slutar efter :D

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Jag är Jocke Danielsson som du inte brukar se på racen eftersom jag startar efter dig och även slutar efter :D
Jadå, jag mycket väl vem du är! Jag trodde det var ditt nick, annars hade jag kallat dig för "Högt ärade kamelryttare Jocke"! :krama

Moritz :-(
Pålle :-(

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Nå? Hur gick det på årsmötet då? Ska vi köra tillsammans med isracing efter nyår, och blir vi supportklass på Ränneslätt? Tillåter det tekniska reglementet numera Stirling-motor eller blir det en enhetsklass där alla ska köra med Briggs&Stratton? Spänningen är oliiiiiidlig! Berätta nuuuu!

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Nyfiken på motorfäste

Clementz: Jag håller på att bygga mallar till bakre motorfästet nu, och har ett Honda RS 250 chassie likt ditt. Finns det några bilder som visar hur du löst fästena bak? Jag har förvisso en LC4 som ska stoppas i, men jag hoppas på lite inspiration även här. Det är ju lite trångt om plats vid svingen...
Mallen jag testar med är tänkt att gå hela vägen från övre motorfästet i ramen bak, via motorns övre bakre fäste, ramens nedre bakre, och fram till motorns undre. Hmm, kanske krångligt förklarat i ord?

Men som sagt, har du några inspirerande bilder?

Vi ses nästa sommar!
/Fohlin

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
Nå? Hur gick det på årsmötet då? Ska vi köra tillsammans med isracing efter nyår, och blir vi supportklass på Ränneslätt? Tillåter det tekniska reglementet numera Stirling-motor eller blir det en enhetsklass där alla ska köra med Briggs&Stratton? Spänningen är oliiiiiidlig! Berätta nuuuu!

Årsmötet gick bra, tekniska reglementet innebär numer minimivikt för alla utom kamelryttare som får bli hur lätta som helst:D Alla andra måste vikta upp enligt formeln (Px2/F-3*12). Utöver det så tillåts fler cylindrar om man åker 3 takt och wankel, men endast om det går att beräkna volym enligt Absolutmetoden. För de som vill kommer det att vara en separat klass under nästa års Red Bull Erzberg rodeo:)

Skämt åsido, det flöt på bra, ganska lika från i år, alla tävlingar med i cupen 10 bästa resultaten räknas, det ska kollas om ESA vill köra på torpet ev!

Hur går det med racern?

/Stefan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras