Tack för alla glada tillrop!
@Lövis: Flödesdynamiken i ett insug är oerhört komplicerad att beräkna. Det finns ett antal simuleringsprogram på marknaden, som använder olika bra kalkylmodeller för att beskriva förloppet och omsätta det i olika parametrar. Lotus Engineering säljer ett simuleringsprogram som heter "LeSoft". Fiffigt nog finns en gratisversion som är begränsad till en cylinder! Inte nån begränsning för oss utan reservcylindrar! (
http://www.lotuscars.com/engineering/en/engineering-software-downloads).
En tumregel säger att om man önskar hög toppeffekt ska man stämma av insugslängden efter den andra pulsen (längre insug), och önskar man ett bredare register stämmer man av efter tredje insugpulsen (kortare insug). På min förra topp, sa simuleringsprogrammet att jag borde ha en insugslängd på ca 260mm (från där radien på insugstratten övergår i den koniska delen, till ventilsätet). Så tillverkade jag det, och sen fick jag finlira fram det optimala med plastringar som distanser mellan insugsrör och förgasare (5mm i varje steg jag provade). Första försöket jag gjorde var felaktigt avstämt efter 4:e pulsen, så jag fick öka insugslängden med ca 50mm för att pricka nästa puls vid 8300rpm.
Du kan också förkovra dig genom att läsa det min portningsman, Erland Cox från Topplocksverkstan, skriver på sin hemsida:
http://www.topplocksverkstan.se/
Kämpa på!