Min hoj...
Här kommer ett alternativ till att göra livet mer spännande.
Som en dröm när allt fungerar och däremellan är den grymt lätt att renovera
Till nästa säsong fyller den 20 bast. Tänkte försöka ge den en värdig avslutning innan det är dags att bli pensionär (gissa vem).
Att den är fabriksbyggd som en Supermono racer och endast några få exemplar finns kvar så blir detta mitt PPM-val...
/Christer
Gilera Piuma,
Technical specifications: 1990 model
Engine : Watercooled, four valves, belt driven single
Bore * stroke : 98 * 74 mm
Capacity : 558 cc
Output : claimed 58 bhp at 8500
Compression : 1: 10.5
Power from : 5000 rpm upwards
Engine weight : 44 kg without carburetor
Carburation : 41.5 mm Dell'Orto without acceleration pump
Valves : 34/31mm (in/out)
Ignition : Ignitech, rev limiter at 8800 rpm
Gearbox : Special 5 speed close ratio
Clutch : Multi plate oil bath
Chassis : Carpental (aircraft alloy) twin spar weight 8 kilo's
Suspension front: Öhlins UPSD
Suspension rear : Rising rate alloy swingwarm with Öhlins unit
Head angle : 23.5 degrees
Wheelbase : 1340mm
Brakes front : 260mm full floating Brembo with four piston caliper
Brake rear : 210 Brembo disk with 2 piston Brembo caliper
Wheel front : 17 / 3.60 inch magnesium Marvic
Wheel rear : 17 / 4.50 inch magnesium Marvic
Weight : 118 kg dry
Weight distrib. : 53/47% (front/rear)