Supermono

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Börja med att kolla på (köp boken) SFRO.
Troligen får du inte kalla det för ombyggt fordon men är inte helt 100.
Amatörbyggt fordon tror jag det blir iom alla förändringar på bygget.

/Dal-Mausen


Tolkar detta som bra nyheter då du inte kapar mig direkt :) Vore j..ligt roligt att ha en hoj som är lite unik men fortfarande går att svänga med!!
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nu är jag i farten igen med planer som håller mig vaken på nätterna... Skulle det vara möjligt att registrera in en Aprilia med en KTM 690 motor och få den laglig? Effekten på de båda motorerna är ungefär lika och det vore skönt att slippa köpa en liten buss eller släpvagn för att ta sig till banan. Sitter och letar info om detta nu men det går inte så bra.

Blir försäkringen blodig om man registrerar som ombyggt fordon? eller är det inte ens möjligt?

Mer info finns här, och en Aprilia finns här.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Tolkar detta som bra nyheter då du inte kapar mig direkt :) Vore j..ligt roligt att ha en hoj som är lite unik men fortfarande går att svänga med!!

pulkaskurk här på SH ska försöka få sin GP450 landsvägsreggad för att kunna testköra den lite lättare på gata mellan alla banåkningar.
Den ska vi försöka få igenom utan ombyggt fordon. I.o.m. att ram, motor och sving är orginal. Dämparna är likvärdiga, bara kortare. Och andra kåpor än en WR450. Så får se hur det går...

Dal-Mausen
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
pulkaskurk här på SH ska försöka få sin GP450 landsvägsreggad för att kunna testköra den lite lättare på gata mellan alla banåkningar.
Den ska vi försöka få igenom utan ombyggt fordon. I.o.m. att ram, motor och sving är orginal. Dämparna är likvärdiga, bara kortare. Och andra kåpor än en WR450. Så får se hur det går...

Dal-Mausen


Det är lite samma ide som jag har, målet är att köra mest bana med den men jag tror det vore bra att få lite fler mil innanför västen först så man slipper skämma ut sig totalt. :tungan

I mitt fall tror jag att det blir svårare med besiktningen då det är två hojar som "parats ihop" även om originalgrejer används. Av det jag läst idag så verkar det inte vara omöjligt att genomföra även om det blir lite pappersjobb!


Det är denna bild som har bitit sig fast i skallen på mig!

Aprillia250_ktm690.jpg

Smidigt att kunna köra SMC körningarna också!
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Nån här på sh som bygger den?

Tror det kan bli riktigt coolt men svårt att få tag på en lös 690 motor dock :)

Minns inte var jag har hittat bilden tyvärr.

Om man ska bygga en gatlegal SuperMono, är det då smidigare om jag utgår från en ram/hel rs med papper och även har papper på 690:n som kommer att få donera sitt hjärta??

Jag tänker att det kanske underlättar bakgrundskontrollen och då vet jag ju också att ramen inte kommer från en stulen och slaktad hoj...så tänkte jag iaf.

Slänger upp en bild på KTM RC4 som dom skrotade när lågkonjunkturen kom, håll till godo!

2009_KTM_RC4_Supermono_r.jpg


Det skulle bli snyggt med TYGA-kåpor, och orange..

ktm_frr_250_hiroshi_aoyama_2008.jpg
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Minns inte var jag har hittat bilden tyvärr.

Om man ska bygga en gatlegal SuperMono, är det då smidigare om jag utgår från en ram/hel rs med papper och även har papper på 690:n som kommer att få donera sitt hjärta??

Jag tänker att det kanske underlättar bakgrundskontrollen och då vet jag ju också att ramen inte kommer från en stulen och slaktad hoj...så tänkte jag iaf.

Slänger upp en bild på KTM RC4 som dom skrotade när lågkonjunkturen kom, håll till godo!

View attachment 336723


Det skulle bli snyggt med TYGA-kåpor, och orange..

View attachment 336724


Kolla in det här bygget:
http://tinyurl.com/5ww3tu3
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Minns inte var jag har hittat bilden tyvärr.

Om man ska bygga en gatlegal SuperMono, är det då smidigare om jag utgår från en ram/hel rs med papper och även har papper på 690:n som kommer att få donera sitt hjärta??
Jag har själv varit sugen på ett liknande bygge och frågade därför en släkting som jobbar för sfro, han hävdar att det måste till 3 stora förändringar på hojen för att den ska kunna klassas som ombyggt fordon och då utöver motorbytet.

Har sett bild på ett par byggen där dom har utgått från ett 690 chassi, det måste nog vara det absolut enklaste om man vill kunna ha hojen inreggad utan krångel.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Allra enklast måste vara att ta en komplett 690 och bygga därifrån.

Framgaffeln ersätter man med den mer racemässigt sänkta motardgaffeln från resten av KTM modellprogrammet. Gaffelkronor med mer rejsigt försprång finns beg bolt on från andra KTM. En omshimsning och sänkning av bakdämparen fixar närmsta fjädringsmeck.

Kasta bakramen och bygg en egen med en RS125R cuts och kåpor från en 250GP. Vips har du en 450GP på sterioder....

big_kit_beon_450gp_ktm_2009_01.jpg
 
Last edited:

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Allra enklast måste vara att ta en komplett 690 och bygga därifrån.

Framgaffeln ersätter man med den mer racemässigt sänkta motardgaffeln från resten av KTM modellprogrammet. Gaffelkronor med mer rejsigt försprång finns beg bolt on från andra KTM. En omshimsning och sänkning av bakdämparen fixar närmsta fjädringsmeck.

Kasta bakramen och bygg en egen med en RS125R cuts och kåpor från en 250GP. Vips har du en 450GP på sterioder....

big_kit_beon_450gp_ktm_2009_01.jpg




Det skulle vara ett alternativ, men då blir det ju nästan inget byggande. Det är ju större delen av nöjet, och en bra sysselsättning under vintern som alltid är för lång! :)

Jag måste självklart undersöka mer innan jag börjar, men jag är jävligt sugen på att bygga så mot hösten blir det någon typ av hoj iaf...


Om man skulle sälja en 250cc motor från Aprilia eller Suzuki vad kan man då tänkas få för den tror ni?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det skulle vara ett alternativ, men då blir det ju nästan inget byggande. Det är ju större delen av nöjet, och en bra sysselsättning under vintern som alltid är för lång! :)

Jag måste självklart undersöka mer innan jag börjar, men jag är jävligt sugen på att bygga så mot hösten blir det någon typ av hoj iaf...


Om man skulle sälja en 250cc motor från Aprilia eller Suzuki vad kan man då tänkas få för den tror ni?
Bygge is da shit...:tummenupp

Man får 2 kaffe och en muffins typ, begmarknaden för Aprilia SP 250 motorer är milt sagt stendöd. De körs inte längre i racing och där såldes aldrig särskilt många gatmoppar så det är om du har tillräckligt med is i magen för att vänta på någon som rasat sin ögonsten du kan få ut en del pengar....

Utan att vara negativ men...
Aprilia rs250 chassiet är inte top notch från början utan lever på en liten lätt motor som levererar lagom med effekt för att göra den kul. Risken att stoppa i en effektstark stånka som är tung och har massor med gyro jämför med originalmotorn är att du förstör både körglädje och varvtider.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag och far har precis inköpt en Aprilia AF1 ram med gsxr 600 gaffel med 1000 kubikarens 6-kolvsokfram. Bra bett med andra ord. :D Tanken i längden är en S.O.S maskin. Vi får förmodligen byta sving bak (enkelsving från en 125a..) och så vill vi klämma in en Husa i den. Men som sagt, det är lite av ett framtidsprojekt eftersom vi har mycket andra projekt just nu.
 

erikblomdahl

Medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street triple 765RS -20
Bygge is da shit...:tummenupp

Man får 2 kaffe och en muffins typ, begmarknaden för Aprilia SP 250 motorer är milt sagt stendöd. De körs inte längre i racing och där såldes aldrig särskilt många gatmoppar så det är om du har tillräckligt med is i magen för att vänta på någon som rasat sin ögonsten du kan få ut en del pengar....

Utan att vara negativ men...
Aprilia rs250 chassiet är inte top notch från början utan lever på en liten lätt motor som levererar lagom med effekt för att göra den kul. Risken att stoppa i en effektstark stånka som är tung och har massor med gyro jämför med originalmotorn är att du förstör både körglädje och varvtider.



Skulle RGV chassiet vara att föredra, eller tror du att man får samma problem? Det är lite svårare att hitta lagliga hojar...finns en på blocket nu men han vill ha 40k för den.
Det finns ett TZ-chassie också, men utan papper. Vilket av dessa två är bättre?

Båda är ganska gamla så jag tänkte att RS hade mer moderna mått...men det betyder ju inte att det är bättre!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top