Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
En fråga ..
Hur nära kommer rören och kylarna att vara i färdigt skick?

I nederkant på kylarna, väldigt nära (endast så de inte vidrör). I ovankant på kylarna är det kanske 20-30 mm emellan. Jag har kört med dessa små avstånd flera säsonger utan problem. Antagligen pga överdimensionerad kylkapacitet.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
I nederkant på kylarna, väldigt nära (endast så de inte vidrör). I ovankant på kylarna är det kanske 20-30 mm emellan. Jag har kört med dessa små avstånd flera säsonger utan problem. Antagligen pga överdimensionerad kylkapacitet.

MM :=) Det så lite närma ut och dina rör radierar säkert massor av energi över till kylpaketen.:=)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
MM :=) Det så lite närma ut och dina rör radierar säkert massor av energi över till kylpaketen.:=)

Det är helt säkert så. Tidigare har jag lindat rören, och det kommer de nog också bli nu. Det märkliga är att kylarslangarna (silikon) ligger ca 20 mm ovanför första kröken efter toppen, utan att ta skada!

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Det är helt säkert så. Tidigare har jag lindat rören, och det kommer de nog också bli nu. Det märkliga är att kylarslangarna (silikon) ligger ca 20 mm ovanför första kröken efter toppen, utan att ta skada!

Dom har ju skrotat space shuttlen nu så det kanske finns lite kolbitar kvar från undersidan att hämta som strålningsskydd på radiatorerna :=))

Antagligen så håller kylvattnet ner temperaturen tillräckligt för att inte ge brännskader eller så orkar inte värmen så långt under körning.
Hursomhelst bra att det funkar :=))
:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Nån här som vet vart man kan läsa mer om den hojen som Egeland byggde ram till?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Diverse
Ah, sorry massuppfittade frågan.
Grabbarna håller som bäst på att bygga kaross, tankar och dylikt.
Det kommer en uppföljning i Motorrad längre fram, men då hojen egentligen inte är tänkt att tävlas med i år är det osäkert exakt när allt blir klart. Förhoppningsvis kommer något enstaka race köras, mest som utprovning.
Byggherren Lasse provar 125 Racer den här säsongen i stället.
Stay tuned!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Om någon får för sig att sälja sin supermono kan ni dra iväg ett PM till mig.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ah, sorry massuppfittade frågan.
Grabbarna håller som bäst på att bygga kaross, tankar och dylikt.
Det kommer en uppföljning i Motorrad längre fram, men då hojen egentligen inte är tänkt att tävlas med i år är det osäkert exakt när allt blir klart. Förhoppningsvis kommer något enstaka race köras, mest som utprovning.
Byggherren Lasse provar 125 Racer den här säsongen i stället.
Stay tuned!

ok tack.
Hur gör dom, vem tar fram kåpor etc?
Skulle vara kul att göra det jobbet.

Henke68

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Hoj
Diverse
Lite osäker då jag inte själv är inblandad. Delar garage med Lasse Lindman, men hojen byggs på annan plats.
Som jag förstår det byggs kaross och tankar på traditionellt sätt, karva ut något plastblock, gjuta en form och sedan gjuta delarna från det. Om du är intresserad kan jag kolla med Lasse om det är ok att ge dig hans telefonnummer så får du fråga direkt i stället?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja kolla gärna, tack.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Fanns det inte bilder på kåpor på Stellans blogg? Eller har jag drömt eller kanske blandat ihop med något annat bygge. Kanske nåt Acke höll på med....

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag har inget sett, det kanske kan vara till Knut´s hoj, han på ISR.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Det kan väl vara dags att blåsa lite liv i tråden igen! Folk kan ju tro att Supermono somnat in! Jag har haft en j*kla massa klydd med tändning/sprut och nu senast ventilsallad. Jag har spelat in en liten skräckis om det...

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
Det där var ju inte kul med toppen, går den att laga eller är det bara till att göra en ny??

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Det där var ju inte kul med toppen, går den att laga eller är det bara till att göra en ny??

Jag tror nog att det går att svetsa upp. Jag har valt material utifrån att det skulle vara möjligt. Sen har jag en topp till liggande...

MC Doktorn

Guest
Följt dina YT klipp och undrar varför kröktes ventilerna?

Såg att du hade ett spel på 1,6 mm mellan ventil och kolv, kan det vara orsaken rent utav.

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Följt dina YT klipp och undrar varför kröktes ventilerna?

Såg att du hade ett spel på 1,6 mm mellan ventil och kolv, kan det vara orsaken rent utav.
Nja, jag lämnade inte ventilerna just med det spelet som framgår på YT. Sen har jag kört 50-60 fullgasrepor i bänk utan ett enda tecken på kontakt med kolven. Men en förklaring måste det finnas! Det är inte lönt att smäcka ihop det igen utan grundorsaken åtgärdats. Jag har ganska mjuka ventilfjädrar... Kamdreven sitter på konor...

Tack för intresset!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...