Supermono

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Problemen förvärras när fjädern har en egenfrekvens som ligger inom ditt normala varvtalsområde. Man kan behöva byta till en längre/kortare fjäder för att komma ur området kring 100-150Hz. Håll stilla med hojen och sätt en hand på bakfjädern och den andra på gasen. Försök ta reda på vid vilket varvtal som fjädern skallrar allra mest! Om det är i den lägre delen av ditt varvtalsområde (5-7000rpm), kan det funka med en längre fjäder. En annan variant är att svarva till en plasthylsa som du monterar på stötdämpardelen, innanför fjädern och förhindrar att den skallrar allt för mycket (reducerar amplituden). Min motor är gummiupphängd i framkant, så jag har hittills (6 säsonger) klarat mig. Ta i trä!

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

Fjädern är så lång det går - men tanken med en hylsa som dämpar rörelsen är spännande. Har du hört någon annan som provat det med framgång? Jag ser framför mig ett ganska mjukt materiel, så att det inte blir jobbigare för stången.

Jag kör numer gummi fram, och nylon bak (jordad motor). Den höll i alla fall 5 pass i Linköping i helgen! :)

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!

Fjädern är så lång det går - men tanken med en hylsa som dämpar rörelsen är spännande. Har du hört någon annan som provat det med framgång? Jag ser framför mig ett ganska mjukt materiel, så att det inte blir jobbigare för stången.

Jag kör numer gummi fram, och nylon bak (jordad motor). Den höll i alla fall 5 pass i Linköping i helgen! :)
Det som jag vet fungerat är:
-förändra längden på fjädern
-rikta den skeva veven som gjort att det vibrerat så förbannat :tungan

Om du nu har motorn gummiupphängd i framkanten, borde det inte vara lika stort problem med bakdämparen(känn på fjädern!). Då får du kanske istället fixa spruckna avgasrör, skum i flottörhuset eller annat skoj som en "hoppande" motor kan ställa till med.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Om du nu har motorn gummiupphängd i framkanten, borde det inte vara lika stort problem med bakdämparen(känn på fjädern!). Då får du kanske istället fixa spruckna avgasrör, skum i flottörhuset eller annat skoj som en "hoppande" motor kan ställa till med.

Hade varit skoj att se din hoj live, du kör inte supermono serien iår?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Hade varit skoj att se din hoj live, du kör inte supermono serien iår?
Eftersom det mesta verkade funka nu med min egna topp, insprutning och TÄNDSTIFT (!), så såg jag verkligen fram emot säsongen. Jag åkte till premiären i Finland och blev 3:a i första racet efter 3 års uppehåll. På söndagsträningen sprack höger vevhushalva = gurka. Helgen efter det skulle jag kicka lite boll med grabben hemma på altanen. Då gick hälsenan av! 2 månader med plaststövel och sen tål inte hälsenan full belastning förrän efter 4-6 månader. Alltså ingen mer racing 2013! :mad: För att ytterligare skoja till det fick jag en blodpropp i det risiga benet och sen rosfeber också... Så nu får jag kompensera med nya verkstadshyss istället!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Helgen efter det skulle jag kicka lite boll med grabben hemma på altanen. Då gick hälsenan av! 2 månader med plaststövel och sen tål inte hälsenan full belastning förrän efter 4-6 månader. Alltså ingen mer racing 2013! :mad:

Fotboll!!!???!! Läskig högrisksyssla!!!:fakta

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En supermono som jag skulle kunna tänka mig haft!

SANY0127r.JPG

114r.JPG

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Galet snygg! Finns det mer info om denna hoj?

Det är en 250GP VM-hoj KTM FRR250 2007 med en 690 motor i. Tysk Supermono Cup vinnare 2010.
http://www.hangoebl-racing.at/index.html

Teamet hade ett extra chassie till salu. Men det är nu sålt till en som ska bygga ihop den som en 250GP-hoj igen.
0001r.jpg

62456_532961133426561_1624484124_n.jpg

Eftersom det var ett fabriksteam så bytte dom chassie/ramar rätt ofta. Vissa gick bara 3 race. Sen kom det nya uppdateringar eller förarna hade gjort några fula krascher på det. Så det är väll såna här chassie som detta teamet kommit över

KTM hade 3st sånna här 250GP till salu i orginalskick och dom såldes för 65-80.000 euro/st.

Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
IMAG0130.jpg

För att kompensera att säsongen 2013 spolierades av ett nesligt brott på hälsenan :mad:, tänker jag trösta mig med ett litet projekt. På den här bänken ska det inför säsongen 2014 stå en Supermonoracer enligt följande:
-En rör-ram med enkelsving i rör (komponenter från bef RS250), sving- motorfäste fräst i aluminium som stålrörskonstruktionen bultas fast i.
-Motorer modifieras med 104mm borr, stålfoder, längre stake (distans mellan block och topp på ca 10-12mm.
-Nytt avgassystem (igen)

Jag behöver nog göra ett sådant här offentligt kontrakt med mig själv för att få upp tempot. Dessutom är det nog också en j*kla tur att man alltid underskattar omfattningen, annars blev ju ingenting satt igång! :tummenupp

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
...På den här bänken ska det inför säsongen 2014 stå en Supermonoracer enligt följande:
-En rör-ram med enkelsving i rör (komponenter från bef RS250), sving- motorfäste fräst i aluminium som stålrörskonstruktionen bultas fast i.
-Motorer modifieras med 104mm borr, stålfoder, längre stake (distans mellan block och topp på ca 10-12mm.
-Nytt avgassystem (igen)

Jag behöver nog göra ett sådant här offentligt kontrakt med mig själv för att få upp tempot. Dessutom är det nog också en j*kla tur att man alltid underskattar omfattningen, annars blev ju ingenting satt igång! :tummenupp

Kul med galna människor!
Berätta så fort du gjort nåt. Rörsvingen låter väldigt spännande - och svår.

/Fohlin

MickeG

Medlem
Gick med
13 May 2004
Hoj
KTM RC56-R
View attachment 390119

För att kompensera att säsongen 2013 spolierades av ett nesligt brott på hälsenan :mad:, tänker jag trösta mig med ett litet projekt. På den här bänken ska det inför säsongen 2014 stå en Supermonoracer enligt följande:
-Nytt avgassystem (igen)

Härligt Mats, jobba på & kom med uppdateringar & foton
:tummenupp:tummenupp

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Hoj
Ducati 916
Det låter ju super(mono)! Jag ska genast ta upp detta med teamchefen!

Vad betyder "idrottsrabatt" på färjan? En gratis kaffe, eller?

Man får sockerbiten gratis ;)

Jag har inte exakt koll på vilken rabatt det ger, men det gör stor skillnad på biljettpriset (över 25% i alla fall). Jag ser till att alla vet exakt innan det är dags för betalning.

/F

Kalevi Brandhed

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
KTM 690 Enduro R
Super Mono bygge Vojmakas By Charli (Kalevi)

Hej alla. Om ni funderar varför jag kört så få tävlingar i serien, så kan jag förtälja för er som ej råkat ut för den nesliga blåa flaggan. Det hände sig en natt då jag svettades och rullade som en krokodil, och helt plötsligt tändes ett hemstöpt!.
Jag får väl ta och bygga iordning något som ej blir ett rundningsmärke för er. Sagt och gjort, det enklaste fick duga, har ju annat för mig också än att bygga ram och allt annat själv. Inhandlade då en motorcykel som går fint i kurvorna, motor hade jag ju som jag blivit svensk mästare på is med 2013. Läser på diplomet, 186,247 i snittfart på flygande kilometern (finndubb). Bra över 190 som topp, men på is när man ska hålla farten så släpper och sladdar det utav helevitta, och tungt går det med dubb. Så nu håller jag på och svarvar och svetsar för fullt. Provkörning hoppas jag det blir på isen före nyår.
Men sen så är det ju ändock osäkert att jag klarar ett race utan att få den förbannade blåa flaggan i facet. Bäst före datum har ju gått ut för länge sen, och på det är man fläskig och fet i övermått. Men ni ska veta att min första tävling på motorcykel vann jag, vi var tre deltagare,två mopeder och jag på en Honda 125:a. Efter detta så har jag försökt med alla (nästan) mc sporter. Kört Kåsan, tävlat i speedway, motorcross och allt annat på två hjul. Tur hade jag i Speedway att jag hoppade av självmant innat jag blev petad då klubben (Gävle) fick in åkare som var fenor på vänster släp. Vill med detta endast förtälja att Stånka klassen är helt underbar, då tillock jag med får ställa upp. MVH. Kalevi.aaaabart.jpg

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Hej alla. Om ni funderar varför jag kört så få tävlingar i serien, så kan jag förtälja för er som ej råkat ut för den nesliga blåa flaggan. Det hände sig en natt då jag svettades och rullade som en krokodil, och helt plötsligt tändes ett hemstöpt!.
Jag får väl ta och bygga iordning något som ej blir ett rundningsmärke för er. Sagt och gjort, det enklaste fick duga, har ju annat för mig också än att bygga ram och allt annat själv. Inhandlade då en motorcykel som går fint i kurvorna, motor hade jag ju som jag blivit svensk mästare på is med 2013. Läser på diplomet, 186,247 i snittfart på flygande kilometern (finndubb). Bra över 190 som topp, men på is när man ska hålla farten så släpper och sladdar det utav helevitta, och tungt går det med dubb. Så nu håller jag på och svarvar och svetsar för fullt. Provkörning hoppas jag det blir på isen före nyår.
Men sen så är det ju ändock osäkert att jag klarar ett race utan att få den förbannade blåa flaggan i facet. Bäst före datum har ju gått ut för länge sen, och på det är man fläskig och fet i övermått. Men ni ska veta att min första tävling på motorcykel vann jag, vi var tre deltagare,två mopeder och jag på en Honda 125:a. Efter detta så har jag försökt med alla (nästan) mc sporter. Kört Kåsan, tävlat i speedway, motorcross och allt annat på två hjul. Tur hade jag i Speedway att jag hoppade av självmant innat jag blev petad då klubben (Gävle) fick in åkare som var fenor på vänster släp. Vill med detta endast förtälja att Stånka klassen är helt underbar, då tillock jag med får ställa upp. MVH. Kalevi.View attachment 395928

Vad tycker djurrättsalliansen om att du har skohornat in en zebra i en motorcykelram...:va

Kul att du satsar så hårt! Ska bli spännande att se vad du rullar ut i depån till sommaren.:tummenupp

MVH Björn

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...