Problemen förvärras när fjädern har en egenfrekvens som ligger inom ditt normala varvtalsområde. Man kan behöva byta till en längre/kortare fjäder för att komma ur området kring 100-150Hz. Håll stilla med hojen och sätt en hand på bakfjädern och den andra på gasen. Försök ta reda på vid vilket varvtal som fjädern skallrar allra mest! Om det är i den lägre delen av ditt varvtalsområde (5-7000rpm), kan det funka med en längre fjäder. En annan variant är att svarva till en plasthylsa som du monterar på stötdämpardelen, innanför fjädern och förhindrar att den skallrar allt för mycket (reducerar amplituden). Min motor är gummiupphängd i framkant, så jag har hittills (6 säsonger) klarat mig. Ta i trä!
Tack för att du delar med dig av din erfarenhet!
Fjädern är så lång det går - men tanken med en hylsa som dämpar rörelsen är spännande. Har du hört någon annan som provat det med framgång? Jag ser framför mig ett ganska mjukt materiel, så att det inte blir jobbigare för stången.
Jag kör numer gummi fram, och nylon bak (jordad motor). Den höll i alla fall 5 pass i Linköping i helgen!