Att blanda in ERF i diskussionen kring R600 och R1000 är ju befängt. Vem som helst får ju ställa upp i ERF, även dom som åker 125jnr och 250sp. ERF är ingen R1000 tävling!
Och på B-racet på t.ex Sviestad så finns ju "Liten debutant", fritt fram för 250sp alltså.
Visst finns det fler tillfällen för oss som kör R600/R1000, men så jäkla många fler är det faktiskt inte.
Att ragga sponsorer när man kör R1000 är långt ifrån enkelt, och det lär ju inte bli lättare om vi inte får vara med under SM helgerna. Vad ska man bjuda sponsorerna på då? Fri entré på ett B-race, som är gratis att komma och titta på ändå? Tillfälle att synas på en hoj som bara tävlar på "publikfria" tävlingar? Blir ju strålande..
Om man använder argument som t.ex "Det kommer fram flera förare genom 250sp" och "R600/R1000 föder inte fram lika många talanger som andra instegsklasser" så är man ute och cyklar lite också. Är det såna kriterier som vägs in när man bestämmer vilka klasser som ska köras, vad skall då Supermotard göra med i Roadracing SM? Hur många Roadracingförare kommer fram via Supermotard då?
Vad vinner Roadracingen på att ta in en annan sport i SM, och knuffa bort en egen gren? Vad näst? Tar vi in gocart och crosscart, och puttar ut 125jnr?
Nä, dåligt dåligt.. (igen)