Supermotard <> Roadracing

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Chris Ash skrev:
Är du säker på det? Hur motiverar de sin närvaro som sponsor i roadracing SM men inte på B-race, du kör ju inte SM i något av fallen, bara tillsammans med dem? Vad jag menar är att de flesta B-förarsponsorer kommer att stanna kvar då ingenting egentligen kommer vara annorlunda mot SM-tävlingarna av idag.



Har du varit på en SM-tävling? Det är verkligen lite publik. Jag garanterar att du varken kommer se eller höra dem när du kör...

Varför skulle det inte kunna komma publik till B-racen?


.ja jag vet att det är lite publik men vi alla jobbar ju för att få det bättre

okej jag ger mej jag ska köra dom fyra lr sex B-Racen det blir varje år som man kan ta Poäng i och ska även ta upp det med dom få Sponsorenajag har

Varför skrotar vi inte Rookie helt och hållet i både SM/SO vi verkar inte va välkommna till någon av dom än då alltigt ett jävla tjat om Rookie klasserna är ju iaf bara B-förare och inga ungdomar som Gull,Backlund och lill Lindén

Chris Ash skrev:
Varför skulle det inte kunna komma publik till B-racen?

tog upp i tidigare inlägg Svemo har ju tydligen beslutat att man inte får göra reklam för dom
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gottis skrev:
Tack där tappade vi förtroendet för dej Teddy
Förlåt mig, det var ett internskämt riktat till Axxexs. Jag gillar internskämt och vet alltför väl att man egentligen ska hålla sig borta från dem i offentliga debatter eftersom de kan missförstås eller rättare sagt mottagaren kan tolka det ordagrannt. Du kanske missade den heta debatten för två år sedan då en av forumets dåvarande kelgrisar, Xenomorf a k a Fröken Halland a k a Patrik Clifford basunerade ut att han skulle köra Rookie-SM och stötte på patrull i form av Henrik Nordgren. En het och underhållande debatt uppstod där Rookie-SM's vara eller inte vara diskuterades. Axxexs kör i Team Nordgren (som i Henrik Nordgren) och känner allt för väl till vad jag syftade på i mitt inlägg. Jag ber än en gång om ursäk för sårade känslor. Internskämt ska hållas interna. Lycka till i din racesatsning och i happy hunting i sponsorträsket.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Teddy skrev:
Förlåt mig, det var ett internskämt riktat till Axxexs. Jag gillar internskämt och vet alltför väl att man egentligen ska hålla sig borta från dem i offentliga debatter eftersom de kan missförstås eller rättare sagt mottagaren kan tolka det ordagrannt. Du kanske missade den heta debatten för två år sedan då en av forumets dåvarande kelgrisar, Xenomorf a k a Fröken Halland a k a Patrik Clifford basunerade ut att han skulle köra Rookie-SM och stötte på patrull i form av Henrik Nordgren. En het och underhållande debatt uppstod där Rookie-SM's vara eller inte vara diskuterades. Axxexs kör i Team Nordgren (som i Henrik Nordgren) och känner allt för väl till vad jag syftade på i mitt inlägg. Jag ber än en gång om ursäk för sårade känslor. Internskämt ska hållas interna. Lycka till i din racesatsning och i happy hunting i sponsorträsket.


Ska jag va ärlig så orkar jag inte bry mig längre känns som jag tappade Motovationen helt och hållet för racingen nu
:(
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gottis skrev:
.ja jag vet att det är lite publik men vi alla jobbar ju för att få det bättre

okej jag ger mej jag ska köra dom fyra lr sex B-Racen det blir varje år som man kan ta Poäng i och ska även ta upp det med dom få Sponsorenajag har

Varför skrotar vi inte Rookie helt och hållet i både SM/SO vi verkar inte va välkommna till någon av dom än då alltigt ett jävla tjat om Rookie klasserna är ju iaf bara B-förare och inga ungdomar som Gull,Backlund och lill Lindén

Mitt förslag om separerande av A och B-förare är inte av illvilja mot er som kör Rookie 600/1000 utan för att det är nåt jag tror på och jag anser mina argument vara rätt hyfsade. Du behöver inte hålla med mig och du behöver inte förklara varför heller om du inte vill men utmåla inte dig själv till någon sorts offer eller martyr, det är knappast nödvändigt.

Jag är själv B-förare i 125cc och skulle alltså få lämna min klass och klasskompisar om förslaget blev verklighet.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gottis skrev:
tog upp i tidigare inlägg Svemo har ju tydligen beslutat att man inte får göra reklam för dom

Jo men nu snackar vi om ett helt nytt upplägg för SM i Roadracing, inte befintliga arrangemang och hur de sköts. Givetvis ska vi får göra reklam för våra tävlingar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Gottis skrev:
.ja jag vet att det är lite publik men vi alla jobbar ju för att få det bättre

okej jag ger mej jag ska köra dom fyra lr sex B-Racen det blir varje år som man kan ta Poäng i och ska även ta upp det med dom få Sponsorenajag har

Varför skrotar vi inte Rookie helt och hållet i både SM/SO vi verkar inte va välkommna till någon av dom än då alltigt ett jävla tjat om Rookie klasserna är ju iaf bara B-förare och inga ungdomar som Gull,Backlund och lill Lindén



tog upp i tidigare inlägg Svemo har ju tydligen beslutat att man inte får göra reklam för dom



Du har blandat ihop en väldans massa i dina inlägg. Orkar inte rätta dig i alla.. :D

För att klassas upp krävs 8 poäng i snitt per race man kört. Inte att ha kommit åtta i nån serie.

Finns inga förbud mot reklam för Rookies. Enda förbehållet är att dom inte får skymma startnummer eller bryta mot svensk lag.

Det du nog tänkte på var att man inte får ta ut entré för "Enklare tävling". Om Rookie skulle köra annan serie med andra klasser skulle inte reglerna för "Enkel Tävling" gälla då tävlingarna förmodligen inte kommer kunna klassas som sådana.

Finns tonåringar även i Rookie och det finns en hel hög med duktiga förare som kommer därifrån! Bl.a Cralle, Micke Nilsson och Jörgen Andersson.

Sen förstod jag Teddys "intärnskämt". Finns Rookies som på sina hemsidor skriver att "dom vunnit SM" osv och så det gamla snacket om Rookie-SM osv.. Lika fel som när 250SP-förare skriver att dom vunnit 250cc eller att en 125jnr skulle skriva att den vann 125cc.
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Axxexs skrev:
Du har blandat ihop en väldans massa i dina inlägg. Orkar inte rätta dig i alla.. :D

För att klassas upp krävs 8 poäng i snitt per race man kört. Inte att ha kommit åtta i nån serie.

Finns inga förbud mot reklam för Rookies. Enda förbehållet är att dom inte får skymma startnummer eller bryta mot svensk lag.

Det du nog tänkte på var att man inte får ta ut entré för "Enklare tävling". Om Rookie skulle köra annan serie med andra klasser skulle inte reglerna för "Enkel Tävling" gälla då tävlingarna förmodligen inte kommer kunna klassas som sådana.

Finns tonåringar även i Rookie och det finns en hel hög med duktiga förare som kommer därifrån! Bl.a Cralle, Micke Nilsson och Jörgen Andersson.

Sen förstod jag Teddys "intärnskämt". Finns Rookies som på sina hemsidor skriver att "dom vunnit SM" osv och så det gamla snacket om Rookie-SM osv.. Lika fel som när 250SP-förare skriver att dom vunnit 250cc eller att en 125jnr skulle skriva att den vann 125cc.


jaja skit samma vi kör det vi får köra nästa år sen om det blir med er lr helt själva får vi se....men om dom skulle få för sig att lägger ner Rooki klasserna så får vi väl byta till 125:a lr 250 för att få våra A-licenser så vi får köra fyrtakt i dom stora avemangen ..okej lite ironi i det inlägget

och sen att sära på A och B förare skulle bara va dåligt vi har redan för lite publik och folk vet knappt va tävlingarna går någonstans lr när och nu vill ni att dom ska få ännu mer att hålla reda på
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gottis skrev:
.ja jag vet att det är lite publik men vi alla jobbar ju för att få det bättre

okej jag ger mej jag ska köra dom fyra lr sex B-Racen det blir varje år som man kan ta Poäng i och ska även ta upp det med dom få Sponsorenajag har

Varför skrotar vi inte Rookie helt och hållet i både SM/SO vi verkar inte va välkommna till någon av dom än då alltigt ett jävla tjat om Rookie klasserna är ju iaf bara B-förare och inga ungdomar som Gull,Backlund och lill Lindén
Tycker att du får skilja på sakfrågan och dina personliga känslor och dina sponsorkontrakt (det finns fler än du som har sponsorkontrakt) här. Ta en kaffe, andas djupt och läs diskussionen igen. :pannkyss

Roadracing SM har de senaste säsongerna växt så det har knakat vilket har lett till problem med bantid och överfulla startfält. Om nu dessutom Supermotard ska in på programmet så måste en förändring till stånd för att förutsättningarna för de som kör inte ska bli löjliga i fråga om bantid.
Då är diskussionen om rena SM deltävlingar och rena B-race mycket berättigad.

Om det inte blir så radikalt utan det blir så att vid några tävlingar så får någon av de tidigare supportklasserna maka på sig så ser jag inte varför Rookieklasserna ska vara heliga kor som inte får maka på sig.

För protokollets räkning så ska jag säga att jag är för rena SM tävlingar och separata B-race och har ingen gömd agenda om att peta ut Rookieklasserna för att jag hatar frytaktare.
 

Hjalle

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
.
Magnus skrev:
FEL! :fakta
På Falken så kördes ett Stor debutant och ett SP250 lopp i samband med det första ERF'et.

För övrigt tycker jag att man bör skilja på Rookie 600/Rookie 1000-race och stor debutant. Det är en ganska stor skillnad att köra mot 600cc eller 1000cc

Visst men det var istället för att köra under SM-helgen på falken, inget "extra" race. Men 600/1000 körde väl båda helgerna på falken?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gottis skrev:
och sen att sära på A och B förare skulle bara va dåligt vi har redan för lite publik och folk vet knappt va tävlingarna går någonstans lr när och nu vill ni att dom ska få ännu mer att hålla reda på
Men å andra sidan får du ett arrangemang som är mer koncentrerat och enklare att marknadsföra hårt. Det är enbart SM, du har tid för ett bättre arrangemang med gridshow etc etc.
Det är inte svart eller vitt.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gottis skrev:
jaja skit samma vi kör det vi får köra nästa år sen om det blir med er lr helt själva får vi se....men om dom skulle få för sig att lägger ner Rooki klasserna så får vi väl byta till 125:a lr 250 för att få våra A-licenser så vi får köra fyrtakt i dom stora avemangen ..okej lite ironi i det inlägget

Ingen har överhuvudtaget andats om att lägga ner Rookie-klasserna, de där rösterna finns nog isåfall bara i din skalle ;)

Gottis skrev:
och sen att sära på A och B förare skulle bara va dåligt vi har redan för lite publik och folk vet knappt va tävlingarna går någonstans lr när och nu vill ni att dom ska få ännu mer att hålla reda på

Du får nog slipa lite på publikargumentet om det är det enda du har, iaf om du ska övertyga nån. Varför skulle separerade tävlingar automatiskt innebära mindre publik? Väger publiken och dina sponsorer eventuella ointresse för att ni tävlar på andra datum tyngre än problemen med knökfulla startfält/tidsscheman som packade sillalådor, medförandes skitlite bantid, inställda kval och folk som inte får tävla?
 

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Gustav O skrev:
Tycker att du får skilja på sakfrågan och dina personliga känslor och dina sponsorkontrakt (det finns fler än du som har sponsorkontrakt) här. Ta en kaffe, andas djupt och läs diskussionen igen.

tack för det inlägget Gustav...

/Jörgen
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Gustav O skrev:
Men å andra sidan får du ett arrangemang som är mer koncentrerat och enklare att marknadsföra hårt. Det är enbart SM, du har tid för ett bättre arrangemang med gridshow etc etc.
Det är inte svart eller vitt.

Släpper man in 3 SM klasser och tar bort 3 RR klasser så kommer ju inte tiden att öka för varje klass. Förstår ditt resonemang om det gäller att bara ta bort då blir det ju mer tid för de klasser som blir kvar.

En annan fråga som måste lösas är ju om klubbarna kan och får tillstånd (av kommunerna)? Vet att Falkenberg inte får ha mer tävlingsverksamhet än de har idag.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Gustav O skrev:
Men å andra sidan får du ett arrangemang som är mer koncentrerat och enklare att marknadsföra hårt. Det är enbart SM, du har tid för ett bättre arrangemang med gridshow etc etc.
Det är inte svart eller vitt.


Där har du rätt men hur man än vänder och vrider på det så klingar SM bättre än B-race men visst vi kan ju hitta på någon coolt namn Som Swedish Super RR Campionship :hihi

ber om ursäkt för dom övriga inläggen då ska ta en kopp kaffe med lite HB i så jag blir lungn har väl haft en dålig dag helt enkelt och det här gjorde mig väl inte gladare
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Magnus skrev:
Släpper man in 3 SM klasser och tar bort 3 RR klasser så kommer ju inte tiden att öka för varje klass. Förstår ditt resonemang om det gäller att bara ta bort då blir det ju mer tid för de klasser som blir kvar.
OM det skulle bli rena SM helger, vilket alltså inte var alls det som diskussionen handlade om från början, så skulle man ha NSBK, 250cc och 125cc som SM klasser i Roadracing. Till detta kan man lägga de Supermotardklasser som har SM status dvs två, 450 och Open om jag inte är helt ute och hojar. Jämfört med idag så är det ju en stor skillnad, (NSBK, 250cc, 125cc, STD600, SP250, 125JNR, Rookie600(A och B-final) och Rookie1000 som det var Sviestad tex.).

Magnus skrev:
En annan fråga som måste lösas är ju om klubbarna kan och får tillstånd (av kommunerna)? Vet att Falkenberg inte får ha mer tävlingsverksamhet än de har idag.
Det och klubbarnas orka att arrangera fler tävlingar är ju det största problemet. Där måste vi förare bli bättre på att engagera sig i våra klubbar, oavsett hur det kommer bli med de olika klasserna. Ett rent B-race har ju dock fördelen att det kan genomföras på en enda dag vilket torde förenkla i viss mån.

Gottis skrev:
Där har du rätt men hur man än vänder och vrider på det så klingar SM bättre än B-race men visst vi kan ju hitta på någon coolt namn Som Swedish Super RR Campionship :hihi

ber om ursäkt för dom övriga inläggen då ska ta en kopp kaffe med lite HB i så jag blir lungn har väl haft en dålig dag helt enkelt och det här gjorde mig väl inte gladare
Fast du kör fortfarande inte i SM när du kör Rookieklasserna. :hihi ;)
 
Last edited:

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
haha okej formulerade mig fel där skulle va Support klass till SM :tungan

Edit va mer riktat till vad publiken tittar på

Erkänn du skulle hellre gå och titta på en SM tävling i Bordtennis än ett KM om du fick välja
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gottis skrev:
Du menar att vi ska lyckas slänga in Träning,kval och race på en dag för minst 3 klasser
Inga problem. LMS har kört sitt format med fyra klasser på en dag med mycket gott resultat. Massor med körtid för alla. 2 x 30 minuter kval och race på 16 varv.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Gustav O skrev:
Inga problem. LMS har kört sitt format med fyra klasser på en dag med mycket gott resultat. Massor med körtid för alla. 2 x 30 minuter kval och race på 16 varv.

ja men träning då får man inte chans till det lr warmup :3freak jävligt kul att tex komma till svinstad som jag för övrigt aldrig har kört och kvala direkt
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top