Supermotard <> Roadracing

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Jörgen Player Special skrev:
Ja det har jag gjort flera ggr.. Jag har ändå hållt på med det här sedan 2002.

/Jörgen

okej men min budget till låter iaf inte de åker gärna till Falken och anderstorp för en kvällsträning men längre blir inte valuta för pengarna gärna heldagar har jag absolut nga problem med men at lägga ner 12 hundra i bensin för att träna i effektiv tid kanske 3-4 st 20 minuters pass

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Supermoto-rider skrev:
när man gör förändringar skall de göras i så god tid så att sektionerna har möjlighet att ta hand om ev reaktioner från förare , detta oavsett vad man tycker om förslagen . Det värsta argument vi kan få höra senare är att " nu är vi så sent ute så det är ingen mening att komma med synpunkter" . Sektionerna talar med våra förarrepresentanter , men där stannar inormationen för man lägger locket på innan man kommer med sitt förslag på en presskonferens . Vad skall vi med förarrepresentanter till om de iaf inte skall ta in synpunkter från förare , t.e.x. genom forum eller enkäter . Jag köper inte det dä med att låsa in sig och jobba . Mer öppenhet. För mig är allt ynkligt som inte kan diskuteras mellan vuxna . Jag ser ingen pajkastning i det här .

Det är 6 månaders dvala kvar innan säsongen börjar, nog tycker jag att det finns tid? Det som förändras är ju korpserien, det är inga heltidsproffs som lagt upp hela sin framtid baserat på nästa säsong, även om vi alla gärna vill se oss som det ibland.
Ok, whatever, det är inte min fight, jag försökte bara reda ut lite fakta från allt svammel. I´ll quit now! :(

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
HW skrev:
Det är 6 månaders dvala kvar innan säsongen börjar, nog tycker jag att det finns tid? Det som förändras är ju korpserien, det är inga heltidsproffs som lagt upp hela sin framtid baserat på nästa säsong, även om vi alla gärna vill se oss som det ibland.
Ok, whatever, det är inte min fight, jag försökte bara reda ut lite fakta från allt svammel. I´ll quit now! :(
det är ok , jag har alltid tyckt om att arbeta med öppenhet , men den som lever får se vad som händer ,motorcykelåka blir det oavsett hur tävlingsupplägget ser ut 2006 , jag får ge mig till tåls nån vecka , men det blir svårt

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
HW skrev:
6 månaders dvala :va ? Så säsongen drar inte igång förrän till midsommar :confused:

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Jag räknade december till maj, då vi kör vår tävling. Har inte 100% koll på om det är något innan det.. jo någon vecka innan eller så tror jag...

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Gottis skrev:
okej men min budget till låter iaf inte de åker gärna till Falken och anderstorp för en kvällsträning men längre blir inte valuta för pengarna gärna heldagar har jag absolut nga problem med men at lägga ner 12 hundra i bensin för att träna i effektiv tid kanske 3-4 st 20 minuters pass

Och? Det är väl inte det den här tråden handlar? Du rabblar upp dina egna bekymmer. Den här tråden handlar om formatet på SM och inget annat.

/Jörgen

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har en grabb hemma som måste badas och läggas så därför har jag varit frånvarande ett tag men så här är det.
Jag var fundersam till att lägga ut infon eftersom det inte är helt klart vad förslaget innebär och detta leder ju till spekulationer om vad det kan innehålla och ilska hit och dit som kanske är helt oberättigad. Efter Super_moto riders förnuftiga åsikter om vad förarrepresentanterna har för funktion så ändrar jag mig lite och lägger ut den info jag har fått från en anna forummedlem. Detta är alltså inget officiellt eller helt klart och spikat från SVEMO utan info om hur det troligen kommer bli.

Anledningen till att jag inte gör en separat och låst tråd är följande.
1. Informationen är inte fullständig.
2. Det är inget som bekräftat 100% men informationen kommer från en säker källa.
3. Det kommer ändå diskuteras oavsett om tråden är låst eller inte.

Denna info har jag alltså fått.

"Svemo håller på att jobba på ett koncept och det är i det närmaste klart. Man har under hösten försökt höja statusen på det vi kallar SM i roadracing och ett flertal lösningar har diskuterats. Det som nu framkommit är att supermotard skall köras i samband med SM och att de "vanliga" supportklasserna kommer att utgå. Det skulle i så fall innebära att endast 125R, 250R och SBK blir kvar. Det är ju dom egentliga SM-klasserna. Ev. kommer std600 finnas också. Övriga klasser kommer att förpassas till andra arrangemang pga. tisdbrist.

Exakt hur och varför man kommit fram till detta uppläg kommer att framgå av det pressmeddelande som Svemo kommer att skicka ut men pga. tidsbrist kommer det inte ske förrän efter nyår. Det saknas någon / några pusselbitar ännu som man vill ha helt klara innan man går ut officiellt med nyheten."

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Gustav O skrev:
Jag har en grabb hemma som måste badas och läggas så därför har jag varit frånvarande ett tag men så här är det.
Jag var fundersam till att lägga ut infon eftersom det inte är helt klart vad förslaget innebär och detta leder ju till spekulationer om vad det kan innehålla och ilska hit och dit som kanske är helt oberättigad. Efter Super_moto riders förnuftiga åsikter om vad förarrepresentanterna har för funktion så ändrar jag mig lite och lägger ut den info jag har fått från en anna forummedlem. Detta är alltså inget officiellt eller helt klart och spikat från SVEMO utan info om hur det troligen kommer bli.

Anledningen till att jag inte gör en separat och låst tråd är följande.
1. Informationen är inte fullständig.
2. Det är inget som bekräftat 100% men informationen kommer från en säker källa.
3. Det kommer ändå diskuteras oavsett om tråden är låst eller inte.

Denna info har jag alltså fått.

"Svemo håller på att jobba på ett koncept och det är i det närmaste klart. Man har under hösten försökt höja statusen på det vi kallar SM i roadracing och ett flertal lösningar har diskuterats. Det som nu framkommit är att supermotard skall köras i samband med SM och att de "vanliga" supportklasserna kommer att utgå. Det skulle i så fall innebära att endast 125R, 250R och SBK blir kvar. Det är ju dom egentliga SM-klasserna. Ev. kommer std600 finnas också. Övriga klasser kommer att förpassas till andra arrangemang pga. tisdbrist.

Exakt hur och varför man kommit fram till detta uppläg kommer att framgå av det pressmeddelande som Svemo kommer att skicka ut men pga. tidsbrist kommer det inte ske förrän efter nyår. Det saknas någon / några pusselbitar ännu som man vill ha helt klara innan man går ut officiellt med nyheten."
mitt förtroende för våra representanter skulle stiga betydligt om de gick ut och förtydligade hur de arbetar , om det blir en - eller tvådagarstävlingar vore intresant att veta , årets supermotard-SM var en lång väntan med mindre än en timmes körning på två dagar , med rätt upplägg kan det säkert bli bra , men du har säkert förstått att min uppfattning är att ett öppet arbetssätt kan ge oss det SM som den stora massan vill ha .

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om vad Gustav O har att säga stämmer, så har "vi" nog gjort ett dåligt beslut.

Ska inte heller Stk600 köras under SM-regi så.. jadu. Då har jag en hoj eller två som bara står. Kul...

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Gustav O skrev:
"Det skulle i så fall innebära att endast 125R, 250R och SBK blir kvar. Det är ju dom egentliga SM-klasserna. Ev. kommer std600 finnas också. Övriga klasser kommer att förpassas till andra arrangemang pga. tisdbrist."[/I]

Jag har kanske missat vissa delar av tråden men isf får jag be om överseende.

Vet någon när detta ev. beslut ska spikas. Jag får hålla med om att det är en FÖR SENT påkommen förändring för att införas redan till säsongen 2006. Alla, oavsett A el B-lic måste ju få tid att planera för ev förändringar. Det är ju inga småpengar vi leker med när vi kör RR.

Det är ju avgörande och gör saken ännu svårare när man som jag är i valet och kvalet att välja motorcykel och klass inför 2006.

Alla har ju inte råd att satsa en hel säsong i STCC och blir därför tvungna att hålla till godo med SM och SO. Enligt ovan så fins det ju tydligen risk att det inte blir någon 600 klass alls i SM. Skumt !!

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:

Vill ju inte säga för mycket innan alla detaljer presenterats, men rent spontant låter det strålande!

OM det blir en ordentlig serie ersättningstävlingar för de klasser som får stryka på foten, naturligtvis.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
OM det blir en ordentlig serie ersättningstävlingar för de klasser som får stryka på foten, naturligtvis.

Får innerligen hoppas att de går ut Samtidigt med lovord om ersättningstävlingar. Inte för att jag är B-förare, men ack vad jag känner för dom just nu.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Det är inte svemo som arrangerar b-tävlingar. Det är klubbarna! Svemo däremot har ett visst ansvar för upplägget på ett Svenskt mästerskap och dess publicitet, rykte och status internationellt. Ett seriösare och populärare SM ger högre status för den som vinner vilket i sin tur ger bättre chanser att lyckas utanför Sverige.
Det är inte dagsaktuellt för rookisarna men det är högaktuellt för många andra, dom som kör om "riktiga" SM-poäng.
Försök tänka lite längre än till leran i rookie-depån.

/HW (som inte haft någon lerig depå på de tävlingar han arrangerat...tack vädergudarna)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Tråkigt om det inte blir stk600 i SM och SO då många inte har råd att köra STCC, plus helt nya uppklassade förare kanske inte vill satsa alla pengar dom har på STCC:s dyra tävlingsavgifter plus att STCC är mycket hårdare.
Tänk på alla förare som har köpt nya hojar och har redan planerat en säsong i SM och SO och så kanske dom tar bort stk600 där...

Tycker faktiskt att det är tråkigt att man ska priotera bort RR-klasser för Supermotard.

Hoppas att det blir bra till slut och inte bara en ren soppa som har blivit bestämd av SVEMO och inte förarna själva.

Last edited:

ako

Ny medlem
Gick med
20 May 2004
Hoj
Aprilia RSV250, Honda CR500, Gasgas EC300 och EC500, Suzuki GSXR1000
Gustav O skrev:

Mycket bra förslag.
Detta kommer garanterat att lyfta SM tävlingarna! :tummenupp

Synd att 125 junior inte får vara en supportklass.

Men vi får väl se vad pressmedelandet visar

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Alicia skrev:
Tråkigt om det inte blir stk600 i SM och SO då många inte har råd att köra STCC, plus helt ny uppklassade förare kanske inte vill satsa alla pengar dom har på STCC:s dyra tävlingsavgifter plus att STCC är mycket hårdare.
Tänk på alla förare som har köpt nya hojar och har redan planerat en säsong i SM och SO och så kanske dom tar bort stk600 där...

Tycker faktiskt att det är tråkigt att man ska priotera bort RR-klasser för Supermotard.

Hoppas att det blir bra tillslut och inte bara en ren soppa som har blivit bestämd av SVEMO och inte förarna själva.

Precis som du skriver så är det för sent att införa detta till 2006. Detta beslut borde ha kommit förra hösten för att kunna införas till säsongen 2006.

När det gäller stk 600 så har jag från skapligt insatt källa fått höra att då STCC kommer att ha SM-status i 600-klassen nästa år så ska det köras nån form av stk600-CUP i samband med SM tävlingarna.

Detta hörde jag så sent som för några dagar sedan...men nu börjar man ju undra !

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag kan se hur statusen skulle öka för SM-klasserna i sig om det endast vore SM-klasser som körs. Men jag vill tävla i SM i Roadracing. Inte SM i Roadracingmotardtävling.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
HW skrev:
Det är inte svemo som arrangerar b-tävlingar. Det är klubbarna!
Inte helt oviktig information, många aktiva vet inte vem som gör vad och mycket skylls på Svemo, ett bra sätt att lära sig hur allt fungerar och vem som gör vad är att kontakta sin hemmaklubb och erbjuda sig att hjälpa till med marktjänsten.

Det är inte så enkelt att anordna RR tävlingar, man måste ha tillgång till banan, det får inte krocka med liknande evenemang, tävlingstillstånd, polistillstånd osv kräver en hel del pappersjobb och idiella krafter.

/Micke HMS

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Alicia skrev:
Tråkigt om det inte blir stk600 i SM och SO då många inte har råd att köra STCC, plus helt nya uppklassade förare kanske inte vill satsa alla pengar dom har på STCC:s dyra tävlingsavgifter plus att STCC är mycket hårdare.

Hoppas att det blir bra till slut och inte bara en ren soppa som har blivit bestämd av SVEMO och inte förarna själva.

SO har inte diskuterats alls, vad som kommer köras där har jag ingen aning om.
Std600 hade 6 förare anmälda när anmälningstiden gick ut förra året. (Till SM:et i Linköping) 14 startade och 12 kom i mål.
På ren svenska var det ett pisstråkigt lopp om 14varv. Lägg dessutom på 1200:- i startavgift för de 20 som saknades och dra av på budgeten.
Nu snackar vi om tråkiga saker!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...