Supermotard <> Roadracing

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Hur blir det med 250R B-förarna då? Kommer de fortsätta i SM? Det är väl ändå så liten klass att det inte blir ett fullt startfält ändå?
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
GSXR1100R skrev:
Orkar man åka på RR träningar så orkar man åka på klubbmöten oxo, du slipper ju lasta hojen och alla tillbehör, jag tror mer att ointresset beror på just att många hoppas på att "dom andra" fixar biffen, när det sedan inte blir som man trodde så är det bekvämare att klaga här på SH.

Samla polarna och splitta på bensinräkningen så blir det billigare, alla är välkommna att göra sina röster hörda, tro mig att det är slagkraftigare att gå på klubbmöten än att skriva på SH om man nu vill påverka Svensk RR.

Visst men jag trodde det framgick i mina tidigare inlägg att det jag främst irriterade mig på var den dåliga framförhållningen och inte beslutet i sig självt...även om jag nu inte tror att det gagnar nån av sporterna (motard och RR)

Alltså återigen det är införandet av de nya reglerna som isåfall skulle flyttas till 2007, inget annat.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
HW skrev:
Det kommer ett utskick till alla medlemmar i LMS, i samband med kallelsen till årsmötet.

Jag kan kolla om jag kan "sporthojs-anpassa" det och skicka det till dig.

/HW

Vad är det på LMS mötet som har vikt hos Svemo värt att ta upp och som kan påverka Svemos beslut om att SM endast ska vara SM-klasser?
Är det "ni" som bestämmer hur det komma skall bli nästa år? Äh, trött o seg nu. Men förklara gärna.

Vore kul o se Petjo, Jerker, Sonni harms, kim jensen stå i torparn och vifta flaggan. Tror nog att vi drömmer nu. Funktionärerna behöver bli avlönade.
 

Kobbe

#83 R1000
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tostebo
Hoj
1/2 Cr 250 -92, R1 -04
Swedie skrev:
Vadå, för att du ska få kalla alla som ställer sig frågande till det här för okunniga? Det kallar jag inte för att ta en "mjukare" ton mot sina möjliga kunder.

Det är nog inte så långt från sanningen.
När jag med nytagen licens åkte på träningar betalde jag träningsavgiften och trode det var bra med det. Sen ställdes alla träningar in på grund av att HW inte ville ta allt ansvar för alla tränngar. Om jag hade vetat lite om hur en klubb funkar så hade jag ställt upp lite tidigare.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Krasst sett. Det här kan bli SKITBRA med lite jobb!

Tänka sig, hel helg med cup-tävling för B-förare. Mycket körning på tävlingarna ;)
Det blir "roligare", allt behöver inte hänga på ett tidskval, istället blir det delrace till topplaceringarna.

Fördelen för SM är ju såklart ett mer sammanhållet fält av endast A förare, TV/Publik har enklare att "förstå" vad som försigår ute på banan egentligen.

OM det blir såhär med delade tävlingar för SM och B-tävlingar nästa säsong... det kanske inte kommer vara så skoj nästa säsong för Roojkisar men det kommer nog med tiden bli bättre än vad det är idag.

Det jag ser som nackdel när man är Roojkie är, man har inte typ Grevens MC där med en hög reservdelar, man har inte A förare att fråga om tips, eller för den delen köpa reservdelar av när man krashar.
Att Rookisar inte har riktigt lika mkt reservdelar i bagaget som man "borde" ha är för de flesta ett faktum.

Inspirationsfaktorn under tävling för B-förare kommer gå ner... dock kan jag tro att det vore roligt både för A och B-förare att kunna besöka varandras tävlingar utan att behöva tänka på egen racing.

I min enfalda tro, så tror jag att det kommer bli bättre... på sikt, ingenting blir bra/rätt första gången, eller hur? (sa han som skrev 4:a sekunder....)

Jag hade fel förut när jag skrev om att man inte får göra reklam för B-race etc, LMS har använt sig av "Enklare tävling" när det varit B-race... inte nationell tävlan som det ju blir isåfall och då gäller samma "reklammöjligheter" som inför SM etc.

EDIT: Ett alternativ kan ju alltid vara SO, Mike lär väl inte ändra på det? en B-förare som kombinerar lite av varje där har ju.. en himla masa tävlingar att åka på :yoparty
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
GSXR1100R skrev:
Här hittar man info om HMS månadsmöten http://www.hyllingems.nu/index.asp?M=1025 även årsmötet flaggas upp i god tid innan, jag brukar värva folk via SH så att ingen missar tillfället att göra sin röst hörd, dessutom bjuder vi på mat :)

Vafan, MAT.. .får jag komma? ;) ... bulle & kaffe, duger det?

Swedie skrev:
Vore kul o se Petjo, Jerker, Sonni harms, kim jensen stå i torparn och vifta flaggan. Tror nog att vi drömmer nu. Funktionärerna behöver bli avlönade.

Det vore jävligt skoj... frågan är bara ... HUR ska man avlöna dom? jag menar.. ta SVEMO's ersättning till Domare, besiktningschef etc.. det är ju som att få en pungspark för att man hjälper till. Jag tjänar mer på att jobba 1.5 timmar än vad SVEMO ger för 3 dagar! (och då är det inte 8:a timmars dagars.. snarare 12-14 timmar)

Än så länge är nog RR sporten i Sverige för liten för att en funkis kan få nåt som kan kallas "lön"
//håkan

EDIT: Vad sägs om att ställa upp lite för varandra och värna om den sport jag tror vi alla älskar?
Med tanke på förare o hjälpa till ... Fredde Watz hjälper till relativt ofta vid banan... och vart är han o kör ibland? Tänka lite på andra också är nog bra...
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det finns flera sidor på denna frågan.
1. Kommer det att ordnas ordentligt med tävlingstillfällen för rookies?
2. Kommer b-förare i 125 och 250 att plockas bort?

Om svaret är ja på båda frågorna tror jag att detta kan gagna roadracing-SM. Det behövs förnyelse inom sporten, och detta kan vara en väg att gå. Orsaken till att jag anser att b-förarna ska bort även i racerklasserna är helt enkelt att då blir det "rena" sm-klasser.
Återväxten inom rr måste prioriteras av klubbarna. Detta göres genom fler b-tävlingar. Dessutom måste svemo tillåta klubbarna att arrangera flera tävlingar samma tävlingshelg, annars finns det inte tillräckligt med bantid för alla. Räknar man med att vi har en säsong på 22-23 helger, så tar stcc ca 10 av dom, sm tar 5-6, so ytterligare 3 eftersom dom kombinerar sm/so på vissa banor, erf tar 6 helger och då är det inte många chanser kvar att köra b-race.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nr:18 skrev:
Det finns flera sidor på denna frågan.
1. Kommer det att ordnas ordentligt med tävlingstillfällen för rookies?
2. Kommer b-förare i 125 och 250 att plockas bort?
Som sagt så kan ju inte SVEMO arrangera tävlingarna men svaret på dina frågor torde bli ja och det är nog positivt och ger även svar på dina farhågor om krockande tävlingar.
Delar man upp det till två olika discipliner, A och B, så krockar ju inte förarunderlaget, undantaget ERF som ju krockar med bägge i viss mån, så det torde gå att arrangera B-race på Knudan samma dag som det är SM på Sviestad. B-racen kan ju då ha samma upplägg som LMS haft med fyra olika Rookieklasser.
Jag är positiv till förändringen om svarte på Mumlans frågor ovan är Ja.
-------------------
En ren spekulation från min sida om en av anledningarna till det sena beslutet tror jag är TV-sändningar. Supermotard sändes väl i SVT24 och hade bra tittarsiffror. Ett samgående ger således eventuellt en möjlighet till bra tv-produktion till ett oslagbart pris och kanske även intresse från en "riktig" kanal.
-------------------
Angående förarnas engagemang i klubbarna så är det som vanligt med kommunikation - den måste vara tvåvägs för att det ska funka. Klubbar och SVEMO måste bli bättre på att få ut sin info och vi förare måste bli bättre på att framföra våra åsikter och delta i arbetet i klubbarna. Nu kommer ju det perfekta tillfället att jobba för sin klubb och hjälpa till att göra ett svinbra SM-arrangemang vilklet i långa loppet gagnar även B-förarna.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Gustav O skrev:
Som sagt så kan ju inte SVEMO arrangera tävlingarna men svaret på dina frågor torde bli ja och det är nog positivt och ger även svar på dina farhågor om krockande tävlingar.
Delar man upp det till två olika discipliner, A och B, så krockar ju inte förarunderlaget, undantaget ERF som ju krockar med bägge i viss mån, så det torde gå att arrangera B-race på Knudan samma dag som det är SM på Sviestad. B-racen kan ju då ha samma upplägg som LMS haft med fyra olika Rookieklasser.
Jag är positiv till förändringen om svarte på Mumlans frågor ovan är Ja.
-------------------
En ren spekulation från min sida om en av anledningarna till det sena beslutet tror jag är TV-sändningar. Supermotard sändes väl i SVT24 och hade bra tittarsiffror. Ett samgående ger således eventuellt en möjlighet till bra tv-produktion till ett oslagbart pris och kanske även intresse från en "riktig" kanal.
-------------------
Angående förarnas engagemang i klubbarna så är det som vanligt med kommunikation - den måste vara tvåvägs för att det ska funka. Klubbar och SVEMO måste bli bättre på att få ut sin info och vi förare måste bli bättre på att framföra våra åsikter och delta i arbetet i klubbarna. Nu kommer ju det perfekta tillfället att jobba för sin klubb och hjälpa till att göra ett svinbra SM-arrangemang vilklet i långa loppet gagnar även B-förarna.

Jag skrev faktiskt att klubbarna skulle anordna b-race, inte svemo :7peta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nr:18 skrev:
Jag skrev faktiskt att klubbarna skulle anordna b-race, inte svemo :7peta
Var lite otydlig men det jag menade var att SVEMO inte kan ålägga klubbarna att arrangera B-race, vad jag vet, inte att du hävdade det.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
När kommer det ett pressmeddelande med exakt information? Ska bli kul och se vad exakt som kommer erbjudas.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gustav O skrev:
Var lite otydlig men det jag menade var att SVEMO inte kan ålägga klubbarna att arrangera B-race, vad jag vet, inte att du hävdade det.
Svemo vill dock att klubbarna arrangerar B-race, det är upp till oss nu att göra det bästa av situationen, Svensk RR är faktiskt inte bara Svemo, det är vi förare som är underlaget och om alla hugger i så blir det av.
 

6008pro

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
aprilia rs
Gustav O skrev:
-------------------
En ren spekulation från min sida om en av anledningarna till det sena beslutet tror jag är TV-sändningar. Supermotard sändes väl i SVT24 och hade bra tittarsiffror. Ett samgående ger således eventuellt en möjlighet till bra tv-produktion till ett oslagbart pris och kanske även intresse från en "riktig" kanal.
-------------------

Som jag tidigare skrivit så ÄR upplägget med en samproduktion från TV producentens sida att kunna göra TVÅ TV program med samma TV crew under EN tävlingshelg.
Det blir alltså ett RR-SM program och ett Supermoto-SM program som kommer att sändas vi förmodligen skilda tillfällen.
Det vore skit om detta inte skulle gynna sporterna i stort.
Om upplägget nu är så här, så skall VI istället för att bara gnälla, istället tacka våra sektioner både i RR och Supermoto.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Swedie skrev:
När kommer det ett pressmeddelande med exakt information? Ska bli kul och se vad exakt som kommer erbjudas.


Scrolla uppåt... (efter nyår, man väntar på något fortfarande!)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nån som har en idé om vad som ska ersätta för B-förare som kör racers?

125cc har 8-9 st B-förare varje år.
250cc har nog minst lika många.
250SP har väl ett trettiotal startande som mest.

Det bästa hade ju varit tre separata klasser. Men i dagsläget hade det inneburit 8-9 startande i 125 SM och 8-9 startande på B-tävlingarna, lite slöseri med bantid således. Alla tre klasserna ihop (Liten debutant) hade dock blivit utkvalade förare (främst 250 SP-åkare pga deras underlägsna maskinmaterial) och rent kaos med fulla startfält och hojar som är snabba på olika ställen.

Hade 125cc+250cc funkat ihop? Hur ska uppklassningarna gå till?

Jag hade tyckt det varit skitkul att köra mot 250cc....
 
Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Om man nu skall dela på RR så är det väl lika bra att låta B-förarna i 125R och 250R vara kvar i SM. Så slipper de ju ta upp tid på B-tävlingarna (och så slipper man ju det jobbiga varmkörandet vid 08:00 varje dag).

Som det är idag är det ju 7-8 klasser/tävlingshelg. Skulle bara SBK och STK600 försvinna så blir det ju inte så mycket mer tid över. Skulle därimot 125R och 250R också försvinna så är man ju nere i 4 kalaser och då skulle man ju kunna få mycket körtid på en helg.

Blir inte upplägget bra så får man som Rookie pilot köra SO som verkar bli kvar i samma skepnad.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
På LMS b-race kör vi en klass som heter 125-400cc. No more, no less.
Det är inte helt optimalt men det funkar, år efter år.

/HW
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
HW skrev:
På LMS b-race kör vi en klass som heter 125-400cc. No more, no less.
Det är inte helt optimalt men det funkar, år efter år.

/HW

Jovisst, men förutsättningarna blir annorlunda nu om det blir en ren B-serie. Kanske 50 startande som sagt.

Annars kör ju Hyllinge ett liknande upplägg, "under 500cc".
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top