Chris Ash skrev:
Nån som har en idé om vad som ska ersätta för B-förare som kör racers?
125cc har 8-9 st B-förare varje år.
250cc har nog minst lika många.
250SP har väl ett trettiotal startande som mest.
Det bästa hade ju varit tre separata klasser. Men i dagsläget hade det inneburit 8-9 startande i 125 SM och 8-9 startande på B-tävlingarna, lite slöseri med bantid således. Alla tre klasserna ihop (Liten debutant) hade dock blivit utkvalade förare (främst 250 SP-åkare pga deras underlägsna maskinmaterial) och rent kaos med fulla startfält och hojar som är snabba på olika ställen.
Hade 125cc+250cc funkat ihop? Hur ska uppklassningarna gå till?
Jag hade tyckt det varit skitkul att köra mot 250cc....
Blir 125cc och 250cc klasserna rena A-förarklasser så kommer ju 125cc drabbas hårdast av det helt klart men jag tror också att en del av de som idag är B-förare i dessa klasser kommer att kunna få klassa upp till A om de vill satsa på SM.
Det stora problemet tror jag är hur man gör med de A-förare som vill köra 250SP för de kommer verkligen i kläm, mer än några andra, om 250 SP inte får köra som supportklass.
Jag tror attd et kan fungera med liten debutant på B-racen, blir det många så får man väl köra A och B-final.
Magnus skrev:
Om man nu skall dela på RR så är det väl lika bra att låta B-förarna i 125R och 250R vara kvar i SM. Så slipper de ju ta upp tid på B-tävlingarna (och så slipper man ju det jobbiga varmkörandet vid 08:00 varje dag).
Som det är idag är det ju 7-8 klasser/tävlingshelg. Skulle bara SBK och STK600 försvinna så blir det ju inte så mycket mer tid över. Skulle därimot 125R och 250R också försvinna så är man ju nere i 4 kalaser och då skulle man ju kunna få mycket körtid på en helg.
Blir inte upplägget bra så får man som Rookie pilot köra SO som verkar bli kvar i samma skepnad.
Jag tror att ska man köra SM så är det SM som gäller och inte en blandning i vissa klasser.
OM SM blir 125cc, 250cc, SBK, Motard450cc och MotardOpen(De får SM status 2006 till skillnad från i år då de haft RM-status, så blir det ju garanterat mer körtid för dem än som idag när det kan vara nio klasser, i vissa fall även A och B final.
FÖr de som kör B-race blir det ju också mer körtid med fyra klasser på en dag.
Jonte VSB R-T skrev:
Vad ska man säga till sponsorer som i stort redan är klara?
Nä tyvär jag ljög. Det blir inte med SM vi kör. Vårt förbund, som till största delen består av b-förare, har bestämt att satsa på att några få a-förare ska lyckas internationellt så vi får inte vara där för vi sänker statusen så.
Då säger dom: "vart ska du tävla då?"
Jag :"Ingen aning"
Nä detta får de gärna bestämma till 2007. Jag tycker inte de är särskilt tidiga som det är nu. Fast detta är väl bara ryckten? Eller är det så gott som klart?
Ja ni kan räkna med att jag kommer på möten.
Tror du dina sponsorer komma dra sig ur direkt om de får veta att det blir ett annat upplägg?
GSXR1100R skrev:
Dock fortfarande endast öppet för medlemmar i HMS, men visst vore det kul om förare från andra klubbar oxo fick chansen att köra samtidigt på Knudan, ett endags arrangemang öppet för alla som vill köra oavsett licenstyp och klass.
Har man 3 klasser, Amatör, Under 500 cc samt över 500 cc så hinner man köra träning, kval och race tom på en halvdag, har man fler klasser så får det dock bli en heldag.
Trodde ni var inne på att köra ett B-race om man ser till responsen din poll, och din svar i tråden, fick?