Supermotard <> Roadracing

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Om man nu planerar att ex ha B-race samtidigt som SM går så är det omöjligt att förarna hjälper varandra, vilka ska då vara funktionärer?
Det kan vara svårt nog att få ledigt dom helgerna man tävlar men om man sen ska hjälpa till på helgerna B-racen går så kan det nog bli svårt.
Men det verkar vara svårt att få till bantid med tanke på att det bara var ett B-race i år eller det kanske var något mer.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Vad ska man säga till sponsorer som i stort redan är klara?
Nä tyvär jag ljög. Det blir inte med SM vi kör. Vårt förbund, som till största delen består av b-förare, har bestämt att satsa på att några få a-förare ska lyckas internationellt så vi får inte vara där för vi sänker statusen så.

Då säger dom: "vart ska du tävla då?"
Jag :"Ingen aning"

Nä detta får de gärna bestämma till 2007. Jag tycker inte de är särskilt tidiga som det är nu. Fast detta är väl bara ryckten? Eller är det så gott som klart?

Ja ni kan räkna med att jag kommer på möten.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Jovisst, men förutsättningarna blir annorlunda nu om det blir en ren B-serie. Kanske 50 startande som sagt.

Annars kör ju Hyllinge ett liknande upplägg, "under 500cc".
Dock fortfarande endast öppet för medlemmar i HMS, men visst vore det kul om förare från andra klubbar oxo fick chansen att köra samtidigt på Knudan, ett endags arrangemang öppet för alla som vill köra oavsett licenstyp och klass.

Har man 3 klasser, Amatör, Under 500 cc samt över 500 cc så hinner man köra träning, kval och race tom på en halvdag, har man fler klasser så får det dock bli en heldag.
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Jag tycker också att detta är ett minst sagt ett idiotiskt förslag. Roadracing och Supermotard är två olika sporter. Visst, jag kan också se fördelarna med tv-sändningar osv som det pratas om, men det känns ju riktigt skitkass att vi som kör supportklasserna ska stoppas undan i ett hörn pga detta. Supermotard är jag personligen inte särskilt intresserad av, och tycker att det har mer gemensamt med motocross.

Tror inte att det är någon fördel att sära på A- och B-förare, och förstår inte heller hur detta skulle höja statusen på SM-tävlingarna? Om man som publik åker och tittar på roadracing så måste väl 6-7 race inklusive supportklasser locka mer än bara de 3-4 riktiga SM-klasserna? Tror inte att de flesta som kommer och kollar tycker att Superbike är nämnvärt mer spännande är R1000 t ex.

Personligen känns det också som att jag skulle missa en massa fina grejer om vi skulle splittas upp i två läger. Jag tycker att en del av det som gör tävlingarna så roliga (utöver att köra själv) är att promenera runt i depån och titta de proffsiga teamen samt att se SM-klasserna köra både kval, träning och race. Skulle jag bli tvungen att köra mina egna tävlingar på andra datum/platser så kommer jag med största sannolikhet inte se ett enda SM-race. Med de kostnader man redan har i samband med tävlingar åker man troligen inte gärna alla milen till banorna och betalar inträde för att titta på tre SM-klasser.

Sen undrar jag hur en ren B-serie/cup ska kunna styras upp när knappt SM-tävlingarna i dagsläget går ihop. Hur skall klubbarna göra för att få till ytterligare en tävling (tillstånd/tid/funktionärer) varje säsong?

Sedan undrar jag också hur det kommer sig att jag som förare får höra om detta första gången här på SH? Varför står ingen info om detta att finna på roadracing.se? Varför har det inte informerats om detta tidigare även om inget är klart? Har inte vi förare nåt att säga till om i sammanhanget?

Nä, ett stort BU för detta förlaget från min sida. :tummenner
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Nån som har en idé om vad som ska ersätta för B-förare som kör racers?

125cc har 8-9 st B-förare varje år.
250cc har nog minst lika många.
250SP har väl ett trettiotal startande som mest.

Det bästa hade ju varit tre separata klasser. Men i dagsläget hade det inneburit 8-9 startande i 125 SM och 8-9 startande på B-tävlingarna, lite slöseri med bantid således. Alla tre klasserna ihop (Liten debutant) hade dock blivit utkvalade förare (främst 250 SP-åkare pga deras underlägsna maskinmaterial) och rent kaos med fulla startfält och hojar som är snabba på olika ställen.

Hade 125cc+250cc funkat ihop? Hur ska uppklassningarna gå till?

Jag hade tyckt det varit skitkul att köra mot 250cc....
Blir 125cc och 250cc klasserna rena A-förarklasser så kommer ju 125cc drabbas hårdast av det helt klart men jag tror också att en del av de som idag är B-förare i dessa klasser kommer att kunna få klassa upp till A om de vill satsa på SM.
Det stora problemet tror jag är hur man gör med de A-förare som vill köra 250SP för de kommer verkligen i kläm, mer än några andra, om 250 SP inte får köra som supportklass.

Jag tror attd et kan fungera med liten debutant på B-racen, blir det många så får man väl köra A och B-final.

Magnus skrev:
Om man nu skall dela på RR så är det väl lika bra att låta B-förarna i 125R och 250R vara kvar i SM. Så slipper de ju ta upp tid på B-tävlingarna (och så slipper man ju det jobbiga varmkörandet vid 08:00 varje dag).

Som det är idag är det ju 7-8 klasser/tävlingshelg. Skulle bara SBK och STK600 försvinna så blir det ju inte så mycket mer tid över. Skulle därimot 125R och 250R också försvinna så är man ju nere i 4 kalaser och då skulle man ju kunna få mycket körtid på en helg.

Blir inte upplägget bra så får man som Rookie pilot köra SO som verkar bli kvar i samma skepnad.
Jag tror att ska man köra SM så är det SM som gäller och inte en blandning i vissa klasser.
OM SM blir 125cc, 250cc, SBK, Motard450cc och MotardOpen(De får SM status 2006 till skillnad från i år då de haft RM-status, så blir det ju garanterat mer körtid för dem än som idag när det kan vara nio klasser, i vissa fall även A och B final.
FÖr de som kör B-race blir det ju också mer körtid med fyra klasser på en dag.

Jonte VSB R-T skrev:
Vad ska man säga till sponsorer som i stort redan är klara?
Nä tyvär jag ljög. Det blir inte med SM vi kör. Vårt förbund, som till största delen består av b-förare, har bestämt att satsa på att några få a-förare ska lyckas internationellt så vi får inte vara där för vi sänker statusen så.

Då säger dom: "vart ska du tävla då?"
Jag :"Ingen aning"

Nä detta får de gärna bestämma till 2007. Jag tycker inte de är särskilt tidiga som det är nu. Fast detta är väl bara ryckten? Eller är det så gott som klart?

Ja ni kan räkna med att jag kommer på möten.
Tror du dina sponsorer komma dra sig ur direkt om de får veta att det blir ett annat upplägg?

GSXR1100R skrev:
Dock fortfarande endast öppet för medlemmar i HMS, men visst vore det kul om förare från andra klubbar oxo fick chansen att köra samtidigt på Knudan, ett endags arrangemang öppet för alla som vill köra oavsett licenstyp och klass.

Har man 3 klasser, Amatör, Under 500 cc samt över 500 cc så hinner man köra träning, kval och race tom på en halvdag, har man fler klasser så får det dock bli en heldag.
Trodde ni var inne på att köra ett B-race om man ser till responsen din poll, och din svar i tråden, fick?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
Blir 125cc och 250cc klasserna rena A-förarklasser så kommer ju 125cc drabbas hårdast av det helt klart men jag tror också att en del av de som idag är B-förare i dessa klasser kommer att kunna få klassa upp till A om de vill satsa på SM.

Antagligen går det att lösa på ett smidigt sätt ja.

Gustav O skrev:
Det stora problemet tror jag är hur man gör med de A-förare som vill köra 250SP för de kommer verkligen i kläm, mer än några andra, om 250 SP inte får köra som supportklass.

Jag har överhuvudtaget inte tänkt på att det är en blandad klass men det är det ju!:) Okej, ytterligare ett argument för 250SP för sig och Racers för sig på B-racen.

Gustav O skrev:
Jag tror attd et kan fungera med liten debutant på B-racen, blir det många så får man väl köra A och B-final.

Iofs...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Penguin skrev:
Jag tycker också att detta är ett minst sagt ett idiotiskt förslag. Roadracing och Supermotard är två olika sporter. Visst, jag kan också se fördelarna med tv-sändningar osv som det pratas om, men det känns ju riktigt skitkass att vi som kör supportklasserna ska stoppas undan i ett hörn pga detta. Supermotard är jag personligen inte särskilt intresserad av, och tycker att det har mer gemensamt med motocross.
Jag tror att man tittar på vad publiken kan vara intresserad av och där tror jag det kan vara positivt med Motard också eftersom det blir ett mer varierat program än på ett SM/SO där det kan vara tre klasser med 600:eek:r som ser exakt likadana ut.
Om man tittar på den Bevikscup som körts på Sviestad har de haft överlägset bättre publiksiffror, på tisdagar, än vad SM:et hade på samma bana.

Penguin skrev:
Tror inte att det är någon fördel att sära på A- och B-förare, och förstår inte heller hur detta skulle höja statusen på SM-tävlingarna? Om man som publik åker och tittar på roadracing så måste väl 6-7 race inklusive supportklasser locka mer än bara de 3-4 riktiga SM-klasserna? Tror inte att de flesta som kommer och kollar tycker att Superbike är nämnvärt mer spännande är R1000 t ex.
Statusen höjs väl genom att det faktiskt är ett SM och går man dit får man se Sveriges bästa förare? Man kan göra en "fräschare" arrangemang med bättre fokus på de som kör, snyggare och mindre kaotisk depå, gridshow etc etc.

Penguin skrev:
Sedan undrar jag också hur det kommer sig att jag som förare får höra om detta första gången här på SH? Varför står ingen info om detta att finna på roadracing.se? Varför har det inte informerats om detta tidigare även om inget är klart? Har inte vi förare nåt att säga till om i sammanhanget?
Därför att detta är ett arbete som sköts i förbundet och de går nog inte ut offentligt med alla diskussioner som de för. Visst kan säkert SvEMO och klubbarna bli bättre på information men vi förare har ju också ett ansvar att framföra våra åsikter på klubbmötena eller till våra förarrepresentanter. Som HW sa så har detta diskuterats på RR-sektionens öppna månadsmöten tex.
Kontaktpersoner på SVEMO finns här och de bits inte, inte genom telefonen i varje fall. ;)
http://www.svemo.se/g_view.php?did=11&p=16
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gustav O skrev:
Trodde ni var inne på att köra ett B-race om man ser till responsen din poll, och din svar i tråden, fick?
Det visade sig att några A-förare inte ville missa tillfället att få köra KM, men det spelar ingen roll om man blandar A & B-förare i samma race, man kan ändå köra det som en enklare tävling.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
GSXR1100R skrev:
Det visade sig att några A-förare inte ville missa tillfället att få köra KM, men det spelar ingen roll om man blandar A & B-förare i samma race, man kan ändå köra det som en enklare tävling.

Har A-förarna vetorätt?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chris Ash skrev:
Har A-förarna vetorätt?
Nej men dom är oxo medlemmar i HMS och eftersom HMS har för få träningstillfällen så ges KM som en bonus, tävling är bästa träningen.
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Penguin skrev:
Jag tycker också att detta är ett minst sagt ett idiotiskt ....

Nä, ett stort BU för detta förlaget från min sida. :tummenner

Kan inte göra annat än att hålla med. RR- sektionen borde rimligtvis se till
rr förarnas och sportens bästa.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Gustav O skrev:
Tror du dina sponsorer komma dra sig ur direkt om de får veta att det blir ett annat upplägg?


Nä det är inte säkert. Men jag har ju farit med osaning och måste då prata med de igen vilket säkert inte uppfattas som något positivt. Nu kommer det inte vara en själ på b-tävlingarna utom kanske pappa.

Gick man inte ifrån detta upplägg för några år sen? Varför gjorde man det då?
 

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
Chris Ash skrev:
Förmodligen är det så de tänker, eller du tror de medvetet försöker motarbeta sin egen sport?

Inte medvetet men man börjar undra...
Det problemet jag tror kan komma är att svemo ålägger klubbarna ansvar att arrangera B-rejsen, som sedan klubbarna inte tar, vilket gör att rookie,sp och jnr hamnar ikläm. Sedan tror jag det blir sämre återväxt i rr-sporten med detta upplägg
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kiosken skrev:
Inte medvetet men man börjar undra...
Det problemet jag tror kan komma är att svemo ålägger klubbarna ansvar att arrangera B-rejsen, som sedan klubbarna inte tar, vilket gör att rookie,sp och jnr hamnar ikläm. Sedan tror jag det blir sämre återväxt i rr-sporten med detta upplägg
Ja det kan iof vara sant, men eftersom Svemo vill höja ribban och det är ju trots allt endast A-förarna som kör SM och satsar mest pengar det handlar om så förstår jag tanken med detta.

Detta gynnar nog tyvärr inte återväxten men å andra sidan så blir kanske SM tävlingarna mera proffsiga med snyggare depå och mera glamor, jag vet dock många som kommer som publik mest för att se sina kompisar köra i Rookie klassen.

Rookie är inte SM men j-t roligt att kolla på eftersom det är så många galningar som håller på med detta, dessutom är väl majoriteten B-förare här på racingforumet.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Chris Ash skrev:
Nu vet jag inte hur turerna gick, men det var färre utövare på den tiden.
Troligen inte på grund av upplägget utan snare att då var försäkringarna billiga nog att man kunde köra idiotiskt på gata istället :)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Swedie skrev:
Troligen inte på grund av upplägget utan snare att då var försäkringarna billiga nog att man kunde köra idiotiskt på gata istället :)
SH har bidragit en stor del till ökningen av RR freaks :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Swedie skrev:
Troligen inte på grund av upplägget utan snare att då var försäkringarna billiga nog att man kunde köra idiotiskt på gata istället :)

Jag menade inte att det var på grund av det ena eller andra, bara konstaterade faktum. Roadracing SM har helt enkelt växt ur sin kostym.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top