Supermotard <> Roadracing

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Kiosken skrev:
Inte medvetet men man börjar undra...
Det problemet jag tror kan komma är att svemo ålägger klubbarna ansvar att arrangera B-rejsen, som sedan klubbarna inte tar, vilket gör att rookie,sp och jnr hamnar ikläm. Sedan tror jag det blir sämre återväxt i rr-sporten med detta upplägg


Men snälla rara söta!!!!! Det är DU SOM ÄR KLUBBEN!!! Svemo arrangerar inget, dom ålägger ingen att arrangera något. Det är klubbarna, som i sin tur drivs av sina medlemmar som arrangerat tävlingar, träningar osv.
Vill du göra något så se till att hälsa på i din hemmaklubb.

/HW
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
HW skrev:
Men snälla rara söta!!!!! Det är DU SOM ÄR KLUBBEN!!! Svemo arrangerar inget, dom ålägger ingen att arrangera något. Det är klubbarna, som i sin tur drivs av sina medlemmar som arrangerat tävlingar, träningar osv.
Vill du göra något så se till att hälsa på i din hemmaklubb.

/HW
Tror att 99% av de som tävlar idag har gått med i en klubb för att det ett måste för att få utöva sin sport.

Borde det inte istället finnas föreningar/klubbar istället där man frivilligt kan gå med där endast syftet är att påverka hur sporten ser ut.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Ni som hela tiden försöker påtala att man ska ta aktiv del av klubbens arbete med hjälp vid träning, banarbete och beslutspåverkan genom bullfika och kaffedrickande...föresten bullar...är det kanel - det borde ju isf locka dig Swedie till att köra alla milen till LMS.

Ni som tycker att vi som inte tar det här aktiva "ansvaret" är odelaktiga i RR-sportens utveckling har givetvis delvis rätt men ni har vad jag vet inte särskilt långt till era respektive banor och klubbmöten och har uppenbarligen svårt att föreställa er vår situation(läs: vi som har minst 10 mil till hemmaklubben)

Vad ni än säger så är det inte självklart att man prioriterar detta på vinterhavåret när det innebär minst 20 mil resa t.o.r. Tro det eller ej.

Blir lite trött på er som tror er vara så mkt mer delaktiga och ansvarsfulla...det är ju inte svårt när man kan promenera, cykla eller åka moppe till banan som ni i Linköping, Karlskoga och vissa runt Knutstorp.

SLUTA ANKLAGA OSS :eek:(...INFORMERA OSS ISTÄLLET ;o)
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mulles skrev:
SLUTA ANKLAGA OSS :eek:(...INFORMERA OSS ISTÄLLET ;o)
Det handlar inte enbart om att deltaga på mötena utan att även våga och orka söka sig informationen. Det är ju möjligt att maial och fråga vad som bestämts om man inte vill ringa till de i ens egen klubb som jobbar mer löpande med klubbens aktiviteter tex.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mulles skrev:
Ni som hela tiden försöker påtala att man ska ta aktiv del av klubbens arbete med hjälp vid träning, banarbete och beslutspåverkan genom bullfika och kaffedrickande...föresten bullar...är det kanel - det borde ju isf locka dig Swedie till att köra alla milen till LMS.

Ni som tycker att vi som inte tar det här aktiva "ansvaret" är odelaktiga i RR-sportens utveckling har givetvis delvis rätt men ni har vad jag vet inte särskilt långt till era respektive banor och klubbmöten och har uppenbarligen svårt att föreställa er vår situation(läs: vi som har minst 10 mil till hemmaklubben)

Vad ni än säger så är det inte självklart att man prioriterar detta på vinterhavåret när det innebär minst 20 mil resa t.o.r. Tro det eller ej.

Blir lite trött på er som tror er vara så mkt mer delaktiga och ansvarsfulla...det är ju inte svårt när man kan promenera, cykla eller åka moppe till banan som ni i Linköping, Karlskoga och vissa runt Knutstorp.

SLUTA ANKLAGA OSS :eek:(...INFORMERA OSS ISTÄLLET ;o)
Jag har 12 mil t.o.r till Knudan, det handlar inte om att vi ska informera er, det handlar om att vi vill att klubbens medlemmar är mera aktiva och gör sin röst hörda, att få info efter ett möte gör att det redan är försent för er att påverka ett beslut.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Mulles skrev:
*snip*

SLUTA ANKLAGA OSS :eek:(...INFORMERA OSS ISTÄLLET ;o)
Som Gustav sa, man kan inte räkna med att få saker presenterade. Ibland måste man söka information eller kanske t.o.m fråga efter den.

Om det fanns en bana i eller nära Göteborg, skulle du engagera dig där då???
Eller ställa upp och jobba kanske 10 timmar i veckan om det var en bana på gång??
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Gustav O skrev:
Jag tror att man tittar på vad publiken kan vara intresserad av och där tror jag det kan vara positivt med Motard också eftersom det blir ett mer varierat program än på ett SM/SO där det kan vara tre klasser med 600:eek:r som ser exakt likadana ut.

Kan hända att så är, men det känns ändå svårgreppat då kopplingen mellan roadracing och supermotard inte är glasklar, åtminstone för mig. Jag tycker detta är synd då jag anser att saker och ting fungerar bra som de är i dagsläget. Givetvis ska vi sträva efter att göra vår sport publikvänlig och höja dess status, men ska vi därmed stryka supportklasserna som i dagsläget förmodligen bidrar till minst 50% av den lilla publik som är där?

Gustav O skrev:
Statusen höjs väl genom att det faktiskt är ett SM och går man dit får man se Sveriges bästa förare? Man kan göra en "fräschare" arrangemang med bättre fokus på de som kör, snyggare och mindre kaotisk depå, gridshow etc etc.

Det vet jag inte om jag håller med om. Visst kan jag köpa att depån och "showen" skulle behöva fräschas till för att bättre få in "SM-känslan", men jag tror fortfarande inte att plocka bort supportklasserna är rätt väg att gå. Det skulle väl fortfarande vara en SM-tävling även om det körs ett antal supportklasser?

Om jag fick välja själv skulle jag hellre köra träning och kval med fre-lör och sedan race lördag eftermiddag, för att sedan sitta på läktaren och titta på SM-klasserna under söndagen. Hellre så än att bli undanskuffad till ett separat B-race. Dessutom är jag inte särskilt begeistrad i de endagarsevenemang som B-racen brukar vara. Det blir helt enkelt för mycket på en och samma dag.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Swedie skrev:
Ska man fråga efter information man inte hört talas om? :lol
"Tjena. Jag heter Janne RR-nisse och är medlem i klubben XX. Har det hänt nåt i klubben som jag inte hört om? Det börjar närma sig säsongen 2006 nu. Finns det kanske nåt man kan hjälpa till med såsom måla nån bod eller lägga kurbs. Hemsidan har inte uppdaterats på ett tag nu, därför frågar jag"

Är väl ett mail som skulle kunna funka?? Du och alla andra får gärna använda texten.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Supermoto skrev:
Om det fanns en bana i eller nära Göteborg, skulle du engagera dig där då???
Eller ställa upp och jobba kanske 10 timmar i veckan om det var en bana på gång??

Om det gäller en RR-bana så skulle jag absolut engagera mig. Gjorde det när jag bodde i Linköping så det är jag inte helt främmande för. Kunde nog gott även avvara en del helgtid, helt ideellt förstås. Har hört ryktas om planer på bana i gbg:s trakten så jag kanske kan få tillfälle att visa mig engagerad. Det är sannolikt bara rykten men hoppas kan man ju ändå.

Argumenet med en fräsch SM-depå är ju en omöjlighet så länge det finns fattiga A-åkare som mig som fortfarande kkör med JULA-tält och en gammal, om än inte rostig VW-buss. Ska vi lågbudgetförare behöva "flasha" till vår depå utrustning bara för ett enligt mig dåligt och ogrundat beslut. Jag har mer gemensamt med B-förarna än flera av de flashiga sponsorfyllda A-förararteamen och skulle ärligt talat tycka att det vore tråkigt att inte träffa även dessa bekantskaper på tävlingshelgerna.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mulles skrev:
Om det gäller en RR-bana så skulle jag absolut engagera mig. Gjorde det när jag bodde i Linköping så det är jag inte helt främmande för. Kunde nog gott även avvara en del helgtid, helt ideellt förstås. Har hört ryktas om planer på bana i gbg:s trakten så jag kanske kan få tillfälle att visa mig engagerad. Det är sannolikt bara rykten men hoppas kan man ju ändå.
Bra att du berättar detta, fick intrycket att du liksom många andra bara vill ha utan att själv ge men så va det inte.

Vi som sitter i styrelssen för HMS jobbar helt idiellt och får inte ett öre i milersättning eller liknande, det kostar altså mig en hel del pengar för att hjälpa er att kunna utöva RR och därför blir man lite syrak när folk bara ska ha utan att själva erbjuda sin hjälp.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
GSXR1100R skrev:
Bra att du berättar detta, fick intrycket att du liksom många andra bara vill ha utan att själv ge men så va det inte.

Vi som sitter i styrelssen för HMS jobbar helt idiellt och får inte ett öre i milersättning eller liknande, det kostar altså mig en hel del pengar för att hjälpa er att kunna utöva RR och därför blir man lite syrak när folk bara ska ha utan att själva erbjuda sin hjälp.

Jag klagar absolut inte på dig och er andra som tar av er tid och er ekonomi för att på så vis bidra till sporten men man måste förstå att vi anhängare av just denna sport har det lite olika svårt att bidra på detta sätt just pga av boendeort.

Det är ju trots allt inte många som tar sig tiden att köra 12mil tor till banan som du för att hjälpa till vid träningar eller tävlingar. Det är bara at applådera och tacka.

Jag ska iaf hålla tummarna hela vintern för att det inte bara är ett rykte att det smids planer på en gbgs-bana :eek:)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Mulles skrev:
Jag klagar absolut inte på dig och er andra som tar av er tid och er ekonomi för att på så vis bidra till sporten men man måste förstå att vi anhängare av just denna sport har det lite olika svårt att bidra på detta sätt just pga av boendeort.

Det är ju trots allt inte många som tar sig tiden att köra 12mil tor till banan som du för att hjälpa till vid träningar eller tävlingar. Det är bara at applådera och tacka.

Jag ska iaf hålla tummarna hela vintern för att det inte bara är ett rykte att det smids planer på en gbgs-bana :eek:)
Skönt att höra :tummenupp
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Swedie skrev:
Tror att 99% av de som tävlar idag har gått med i en klubb för att det ett måste för att få utöva sin sport.

Borde det inte istället finnas föreningar/klubbar istället där man frivilligt kan gå med där endast syftet är att påverka hur sporten ser ut.

Menar du att mao att de som vill bara ska behöva åka och gasa utan att hjälpa till och föra sporterna framåt? Och att någon annan ska göra allt annat?

Tror du på allvar att någon skule gå med i en proffstyckarklubb? Om nu någon skulle få för sig att gå med skulle de andra 99%:en som bara kör skrika högt varje gång proffstyckarna hade tagit ett beslut.

Har själv varit med och försökt få igång motardverksamheten här i Västerås och kan väl lugnt säga att vi är få som drar ett tungt lass.

Samma visa när vi har kört ut 40 kubik grus på endurobanan för att göra den körbar.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Mulles skrev:
Om det gäller en RR-bana så skulle jag absolut engagera mig. Gjorde det när jag bodde i Linköping så det är jag inte helt främmande för. Kunde nog gott även avvara en del helgtid, helt ideellt förstås. Har hört ryktas om planer på bana i gbg:s trakten så jag kanske kan få tillfälle att visa mig engagerad. Det är sannolikt bara rykten men hoppas kan man ju ändå.

*snip*
Nu lät det betydligt bättre :tummenupp

Oftast är rykten just rykten men vi kan väl hoppas att det är dags att packa upp arbetshandskarna efter flytten från Linköping nu då?? :tomten
 

steped

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Ort
Öster
Hoj
84 cm hög RRRRRacing
Kan du inte ringa Kortedalas Fredrik Hansson och försöka få en bekräftan eller dementi på banryktena. Du kanske blir överaskad, det kanske finns något som behöver göras och hjälpas till med även i Göteborg för denna sport, vare sig det är en ny bana på g eller inte!

Mulles skrev:
Om det gäller en RR-bana så skulle jag absolut engagera mig. Gjorde det när jag bodde i Linköping så det är jag inte helt främmande för. Kunde nog gott även avvara en del helgtid, helt ideellt förstås. Har hört ryktas om planer på bana i gbg:s trakten så jag kanske kan få tillfälle att visa mig engagerad. Det är sannolikt bara rykten men hoppas kan man ju ändå.

Argumenet med en fräsch SM-depå är ju en omöjlighet så länge det finns fattiga A-åkare som mig som fortfarande kkör med JULA-tält och en gammal, om än inte rostig VW-buss. Ska vi lågbudgetförare behöva "flasha" till vår depå utrustning bara för ett enligt mig dåligt och ogrundat beslut. Jag har mer gemensamt med B-förarna än flera av de flashiga sponsorfyllda A-förararteamen och skulle ärligt talat tycka att det vore tråkigt att inte träffa även dessa bekantskaper på tävlingshelgerna.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
steped skrev:
Kan du inte ringa Kortedalas Fredrik Hansson och försöka få en bekräftan eller dementi på banryktena. Du kanske blir överaskad, det kanske finns något som behöver göras och hjälpas till med även i Göteborg för denna sport, vare sig det är en ny bana på g eller inte!


Jag är inte medlem i Kortedalas MK pga att de inte har nån bana där det körs träningar. OCH jag SKA nog hitta tid att hjälpa till om nu ryktena stämmer och det behövs hjälp.

MEN nu var det ju trots allt INTE det denna tråd först och främst handlade om.

Slutligen ännu en gång: OAVSETT VAD SOM BESLUTAS ! -DET ÄR FÖR SENT ATT BESLUTA NÅT VID NYÅR SOM SKA INFÖRAS TILL KOMMANDE SÄSONG...eller är det någon som tycker annorlunda?
 

moroder

www.sids.se
Gick med
29 May 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki LS 650 -97
håller med helt..alldeles för SENT vid en så här stor förändring som det verkar bli..om man meddelar detta nu borde det införas säsongen 2007, så man har mera tid att ändra sina planer
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mulles skrev:
Slutligen ännu en gång: OAVSETT VAD SOM BESLUTAS ! -DET ÄR FÖR SENT ATT BESLUTA NÅT VID NYÅR SOM SKA INFÖRAS TILL KOMMANDE SÄSONG...eller är det någon som tycker annorlunda?
Det är ju sent på säsongen men det finns nog skäl till varför man gör som man gör.
Eftersom Supermotard har fått SM-status till nästa år och de inte ska köra tillsammans med Rallycrossen så påverkar det ju också Roadracingen eftersom de då vill åt banor som Sviestad och Knutstorp.
Det bör ju rimligtvis finnas bra skäl till att man vill införa detta redan 2006 eftersom jag inte tror de gör det av illvilja.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Gustav O skrev:
Eftersom Supermotard har fått SM-status till nästa år och de inte ska köra tillsammans med Rallycrossen så påverkar det ju också Roadracingen eftersom de då vill åt banor som Sviestad och Knutstorp.
Iofs en liten petitess bara, men det har varit SM-status i två år redan.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top