Supermotard <> Roadracing

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Jag heter Lasse skrev:
Jag hörde något om ett par tusen som var och tittade första eller andra rejset. Önsketänkande kanske?

Anderstorp hade ca 900st betalande. När man räknar publik så räknar man alla som är på plats. Dvs även dom som inte betalt entré som tex barn, funktionärer, dom som fått fribiljetter och utövare med deras antal mekanikerbiljetter. Med alla dom inräknade så hade kanske Anderstorp 1500st på sitt arrangemang.

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Supermoto skrev:
Inga banor är väl för stora, kolla hur man löst det på Sviestad t.ex.
Undrar om det skulle vara världsunikt att köra supermoto på en (tidigare) F1-bana :tummenupp :yoparty
När du skriver sådär så undrar man om du sett Anderstorp, det är väääldigt stor skillnad på kurvorna där och de vi kör i på Sviestad.. :) Men vafan, det vore säkert skitkul det med. Angående publiksiffrorna, på lokaltv sa de 2-3000 om Bevikscupen och inte en chans säger jag, snarare att de fick in 3000kr i inträde. Jag upplever det som mycket mer publik på en SM-Roadracingtävling på Sviestad än Bevikscupen.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Nu har jag precis läst allt, phu.

Min åsikt är att RR är RR och Motard är Motard.
Det är två olika sporter och bör därför tävla vid olika tillfällen. Ganska enkelt.

Om nu det förslag som tydligen diskuteras på Svemo går igenom är det som jag ser det näst intill läge för en missförtroendevotering. Om inte våran rr-sektion inser att det här innebär STORA förändringar för allas planering så bör de inte sitta där de sitter. Det är i mitt tycke mycket nonchalant gentemot de som inte kör SM-klasser. De borde vara väl medvetna om att allas planering inför nästa säsong har kommit mycket långt och för många är den redan klar. Och om det nu är så att också våra egna klubbar har diskuterat detta på sina månadsmöten hade det varit en bra sak att informera om detta. INTE bara säga att om man vill ta del av info se då till att vara på plats. Större frågor bör komma ut till alla så fort som möjligt. RR-sporten finns pga att det finns utövare. Pga av detta finns det klubbar för dem och pga av det finns det eldsjälar (som jag bockar o bugar för ) som ser till att det blir träningar och tävlingar. MEN ingen av dem eller klubbarna för rr skulle finnas om det inte fanns utövare.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Mad Moose skrev:

Det är två olika sporter och bör därför tävla vid olika tillfällen. Ganska enkelt.
*snip*
Ganska hårda ord...

Det låter verkligen som om du bestämt dig. Finns det verkligen inget som kan vara bra med idén då???
Mer publik, mer publicitet, mer show som lockar publik + sponsorer osv osv

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Supermoto skrev:
Ganska hårda ord...

Det låter verkligen som om du bestämt dig. Finns det verkligen inget som kan vara bra med idén då???

För A-förare ja, det är vi som ännu är B-förare som oroar oss om support klasserna ryker

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
Supermoto skrev:
Ganska hårda ord...

Om idén klubbades igenom i god demokratisk ordning tidigt på hösten rättar jag mig naturligtvis efter det. Och jag med andra kan framförallt planera utifrån den nya ordningen. Och visst kan det säkert finnas bra saker med den. Jag har dock lite svårt att finna några som jag gillar, iaf just nu.

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Helt utlämnad är man inte. Fortfarande gäller att man kan agera och påverka i egenskap av klubbmedlem eftersom SVEMO inte arrangerar några tävlingar utan det är klubbarna som gör det. Alltså kan man i sin klubb försöka påverka så att ingen SM-deltävlning arrangeras i den egna klubbens regi om man nu tycker att detta upplägg är helt åt skogen. Långsökt? Javisst, och dessutom kontraproduktivt men än dock ett sätt att påverka. Medlemmarna kan genom klubbarna rösta med fötterna, de är ju fria att gå sin egen väg om medlemmarna tycker att de inte får sin röst hörd i RR-sektionen och att de fötroendevalda där inte gör vad de borde. Jag hoppas slävklart att detta inte inträffar eftersom jag tycker det föreslagna upplägget är bra.

Det borde bidra till att påskynda framtagandet och återkomsten av de så efterlängtade B-tävlingarna. Jag tänker att kanske mindre klubbar utan egen bana med en majoritet av B-förare bland medlemmarna hyr en bana och arrangerar en B-tävling. Inte en omöjlig tanke, eller hur? En mindre klubb utan egen bana som inte mäktar med att arrangera en hel SM-deltävling med allt vad det innebär nu kanske tar sig mod och arrangerar en endagars B-tävling som inte kräver lika mycket från dem i rollen som arrangör. Kortedala arrangerade en i efterhand hårt kritiserad SM-deltävling på Mantorp 2002. Det var senaste gången en klubb utan egen bana arrangerade en tävling överhuvudtaget vad jag vet.

Last edited:

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Mad Moose skrev:

Om nu det förslag som tydligen diskuteras på Svemo går igenom är det som jag ser det näst intill läge för en missförtroendevotering. Om inte våran rr-sektion inser att det här innebär STORA förändringar för allas planering så bör de inte sitta där de sitter. Det är i mitt tycke mycket nonchalant gentemot de som inte kör SM-klasser. De borde vara väl medvetna om att allas planering inför nästa säsong har kommit mycket långt och för många är den redan klar. Och om det nu är så att också våra egna klubbar har diskuterat detta på sina månadsmöten hade det varit en bra sak att informera om detta. INTE bara säga att om man vill ta del av info se då till att vara på plats. Större frågor bör komma ut till alla så fort som möjligt. RR-sporten finns pga att det finns utövare. Pga av detta finns det klubbar för dem och pga av det finns det eldsjälar (som jag bockar o bugar för ) som ser till att det blir träningar och tävlingar. MEN ingen av dem eller klubbarna för rr skulle finnas om det inte fanns utövare.

Roadracing och bilracing är 2 olika sporter det med. Men ändå så kan dom samsas på ett arrangemang och göra en bra show som drar mycket publik "STCC".
Vad är det som är så galet med en enklare tävling/b-tävling? Själv skulle jag bli supernöjd om 125 JNR slipper köra SM på Falkenberg där förarna bara fått 45 min körtid på en hel racehelg dom senaste åren får dom köra en b.tävling "a la LMS 03" där vid något annat tillfälle så är det bra mycket bättre."Obs min personliga åsikt"

Supermoto-rider

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2005
Hoj
Kawasaki 450
Teddy skrev:
Helt utlämnad är man inte. Fortfarande gäller att man kan agera och påverka i egenskap av klubbmedlem eftersom SVEMO inte arrangerar några tävlingar utan det är klubbarna som gör det. Alltså kan man i sin klubb försöka påverka så att ingen SM-deltävlning arrangeras i den egna klubbens regi om man nu tycker att detta upplägg är helt åt skogen. Långsökt? Javisst, och dessutom kontraproduktivt men än dock ett sätt att påverka. Medlemmarna kan genom klubbarna rösta med fötterna, de är ju fria att gå sin egen väg om medlemmarna tycker att de inte får sin röst hörd i RR-sektionen och att de fötroendevalda där inte gör vad de borde. Jag hoppas slävklart att detta inte inträffar eftersom jag tycker det föreslagna upplägget är bra.

Det borde bidra till att påskynda framtagandet och återkomsten av de så efterlängtade B-tävlingarna. Jag tänker att kanske mindre klubbar utan egen bana med en majoritet av B-förare bland medlemmarna hyr en bana och arrangerar en B-tävling. Inte en omöjlig tanke, eller hur? En mindre klubb utan egen bana som inte mäktar med att arrangera en hel SM-deltävling med allt vad det innebär nu kanske tar sig mod och arrangerar en endagars B-tävling som inte kräver lika mycket från dem i rollen som arrangör. Kortedala arrangerade en i efterhand hårt kritiserad SM-deltävling på Mantorp 2002. Det var senaste gången en klubb utan egen bana arrangerade en tävling överhuvudtaget vad jag vet.
RR-SM - SM 2006 tillsammans har stora möjligheter att bli bra , jag förmodar att våra förarrepresentanter och våra utsedda personer i RR-sektionen och motocross-/supermotosektionen gör sitt bästa för våra sporter , jag förmodar att våra representanter läser det här forumet och förhoppningsvis tar till sig en del av det som skrivs här , om de gör det så hoppas att jag att de har modet att ge lite underhandsinformation om vad som är på gång , det kan ej vara nödvändigt att vänta tills alla pusselbitar har fallit på plats , då är det kanske för sent att påverka beslutet , åtminstone jag skulle ha större respekt för våra representanter om de tog sig tid att diskutera en del här på forumet och ge lite förklaringar så kanske fler förare blir positivt inställda till vad som skall komma

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
moto-gg skrev:
Roadracing och bilracing är 2 olika sporter det med. Men ändå så kan dom samsas på ett arrangemang och göra en bra show som drar mycket publik "STCC".
Vad är det som är så galet med en enklare tävling/b-tävling? Själv skulle jag bli supernöjd om 125 JNR slipper köra SM på Falkenberg där förarna bara fått 45 min körtid på en hel racehelg dom senaste åren får dom köra en b.tävling "a la LMS 03" där vid något annat tillfälle så är det bra mycket bättre."Obs min personliga åsikt"

Javisst du har en poäng där.
Det jag är emot först och främst är (om det nu går igenom) att beslutet tas så förhållandevis nära kommande säsong. Och om det inte innebar att visa klasser inom rr var tvungna att tas bort skulle mycket väl motard-race kunna tillföra och förbättra showen.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Jag gissar att anledningen till att det kommit så här sent är att motardfolket ganska sent fick reda på att dom inte fick köra kvar med rallycrossen?

RR-SM hade väl behov av att förbättra sig på vissa punkter och med den här lösningen så gör man något som kan bli bra för båda grenarna. Kanske sent men säkert fanns det anledningar till att inte vågade vänta med förändingarna?

Sen har nog tv varit med och puschat för det här.

Med det här upplägget kan man behålla tv, öka körtiden, få mer publik och göra arrangemangen mer proffsiga. Alltså inget som motsäger vad enkäten i höstas gjorde för antydningar på hur förarna ville ha det?

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Gottis skrev:
För A-förare ja, det är vi som ännu är B-förare som oroar oss om support klasserna ryker
För mig är problemet att jag troligen ligger precis på gränsen att kvala in till finalkörningen på söndagen. Ska jag då trots allt lösa en A-licens och betala massa pengar för att få åka hem på lördagen? Jag hade hellre sett en blandning av A- och B-förare där B-förarna ges en chans att kvala bort nån A-förare och sen köra finalen (vi har ett sånt upplägg på övriga rejs).
Trots att idén missgynnar mig och jag tycker det vore en frän show att köra kanske två rejs tillsammans men resten av våra rejs ska gå på ändamålsenliga banor tycker jag det är ett intressant upplägg.
De som tagit fram det här (er sektion och vår tillsammans) är inte dumma i huvvet och gör garanterat det de tror är bäst för respektive sport. Facit har vi väl ungefär den här tiden nästa år.
En fördel vi har gentemot er är att vi troligen har lättare att få till rejs där även B-förarna får gott om plats.
Skulle bli en snabb kommentar bara men det spårade visst ur, hehe.

Axxexs skrev:
Jag gissar att anledningen till att det kommit så här sent är att motardfolket ganska sent fick reda på att dom inte fick köra kvar med rallycrossen?

RR-SM hade väl behov av att förbättra sig på vissa punkter och med den här lösningen så gör man något som kan bli bra för båda grenarna. Kanske sent men säkert fanns det anledningar till att inte vågade vänta med förändingarna?

Med det här upplägget kan man behålla tv, öka körtiden, få mer publik och göra arrangemangen mer proffsiga. Alltså inget som motsäger vad enkäten i höstas gjorde för antydningar på hur förarna ville ha det?
Njae, min uppfattning är att vi inte velat köra på deras banor och de vill inte köra med oss heller, typ. Så det var nog inte avgörande för sena beslut.
TV har varit med och dragit ut på det hela. De vill tjäna pengar som vi inte vill betala och så drar det ut på tiden.
Jag tror detta kommer vara bra för alla de som kommer vara med på tävlingarna i och med allt du säger i sista stycket. De som drabbas är ju de som helt plötsligt blir bortknuffade, R600, R1000, 250SP och alla våra B-förare. Men nån av 600-klasserna kommer väl få plats till slut!?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Supermoto skrev:
tävlingarna i och med allt du säger i sista stycket. De som drabbas är ju de som helt plötsligt blir bortknuffade, R600, R1000, 250SP och alla våra B-förare. Men nån av 600-klasserna kommer väl få plats till slut!?
Jag tycker inte att man kan "känna sig drabbad" som B-förare i Supermoto när det inte funnits tidigare. Tidigare har "B-förare" inte vågat vara med i SM (bortsett från en del då :hihi ). Vill man verkligen köra med eliten så verkar det ju inte vara någon omöjlighet att få en A-licens. Tror också att det kommer bli betydligt fler B-race nästa år än vad det var i år. Possitivt är också att bara för att man inte vill åka med eliten så behöver man inte ha en gatmotard för att få tävla "på sin egen nivå".

Att B-förarna i roadracing får köra vid annat tillfälle måste kännas lite jobbigt, men jag tror att när det väl sätter igång kommer folk vara possitiva till det då det blir större tids-spel och mindre trångt i depåerna.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Supermoto skrev:
Njae, min uppfattning är att vi inte velat köra på deras banor och de vill inte köra med oss heller, typ.

Jag tycker iaf att Kalix är en jäkligt rolig bana. :tummenupp
Trots min högfartsvurpa. :död
Jämfört med Sviestad är Kalix mycket roligare att köra.
Saknar några hundra meter grus och några grussvängar till på Sviestad.

Det här min personliga uppfattning och jag vet att många starkt ogillar rallycrossbanor.
En del rallycrossbanor är knappast perfekta för mc-åkande kan jag hålla med om.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag heter Lasse skrev:
Jag tycker iaf att Kalix är en jäkligt rolig bana. :tummenupp
Trots min högfartsvurpa. :död
Jämfört med Sviestad är Kalix mycket roligare att köra.
Saknar några hundra meter grus och några grussvängar till på Sviestad.

Det här min personliga uppfattning och jag vet att många starkt ogillar rallycrossbanor.
En del rallycrossbanor är knappast perfekta för mc-åkande kan jag hålla med om.
Det ryktas ju om att det skulle bli banor "från norr till söder", jag hoppas att det är kalix dem menar då, då vi till mig vetes inte har några andra riktigt bra banor.

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Olof Eriksson skrev:
Att B-förarna i roadracing får köra vid annat tillfälle måste kännas lite jobbigt, men jag tror att när det väl sätter igång kommer folk vara possitiva till det då det blir större tids-spel och mindre trångt i depåerna.

Om vi jämför med MX så skulle de knappast vilja ha några "B-förare"(vet att det inte finns B-förare i MX, dock senior och elit) som körde mellan heaten i sina SM-tävlingar.
Jag hoppas verkligen att rr-b-förarna kommer få andra tävlingstillfällen så att de också får åka hoj.

Olof Eriksson skrev:
Det ryktas ju om att det skulle bli banor "från norr till söder", jag hoppas att det är kalix dem menar då, då vi till mig vetes inte har några andra riktigt bra banor.

Norra Sverige brukar ju börja i Gävle, tyvärr. :hihi
Jag åker gärna upp till Kalix igen.
Annars får vi väl hyra banan och ha ett träningsläger.

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Axxexs skrev:

För SM-klasserna i RR blir det på kort sikt ett klart lyft, kombinationen Motard + RR kryddat med TV-sändningar i en vettig kanal tror jag kan ge en publik som RR inte haft förr vilket så klart är positivt. Dessutom när B-förarna inte längre är med får SM-klasserna den körtid på banan som de tycker att de bör ha vilket också är positivt.

Vad är då inte bra med detta förslag? Jo, jag använde ”på kort sikt…” i stycket ovan, tror att återväxten blir klar lidande om det blir 3 SM-klasser + Motard under SM-helgerna för det finns inte B-tävlingar i tillräcklig omfattning för att hålla liv vid dagens välfyllda rookiestartfält. Utan rookiesar blir det inga nya förare till SM-klasserna heller så det är bara en tidsfråga innan det blir väldigt tunna startfält där också och vem gynnas av det?

Apropå sen info ut till förarna, lider verkligen med alla B-förare som lyckats få sponsorer genom att hävda ”supportklass under SM-helger”, tungt att behöva börja om från början igen.

Sen är det väl inte hugget i sten att bara för att Motard kommer in så ska ALLA rookiesar ut från SM-helgerna, ska bli spännande att se hur det blir…

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Skulle en samanslagning av RR + motard bli en hit liknande den som det blev när SS600 gick till STCC, att fler får uppmärksamhet på RR för att vi syns mer i media och lockar mer publik. Varför skulle rekryteringen bli lidande av det? Kanske kortsiktigt isf innan resultatet börjar märkas. Blir väll lättare att skaffa sponsorer när dom bättre vet vad det handlar om som vi syslar med och att dom kan få valuta för sina investeringar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Vet iofs inte hur förslaget ser ut exakt. Men jag har en svag föraning om att det kommer vara rookies med på en del tävlingar iaf.
Innan alla målar fan på väggen för r600/r1000/sp250 kan man väl vänta och se vad som erbjuds efter nyår.
Självklart behövs det b-tävlingar för återväxten. Men ALLA, rookies och A-förare klagar på varenda tävling om hur trångt det är, hur stökigt det är i depåerna, hur lite bantid det är.
Det är så enkelt att SM de senaste 4-5 åren vuxit kraftigt, så kraftigt att många inte får plats.
Ska man exempelvis låta b-förare köra b-final på en sm-helg, eller ska man köra A och B-final för NSBK, för de a-förare som faktiskt kanske inte kvalade in?
Vilket ska man prioritera?
Sen finns det ju andra farhågor, undrar hur Supermoto-förarna kommer reagera när de får betala lika mycket i startavgifter som rr får göra :rolleyes:

Sen tror jag som sagt fortfarande att det kommer finnas tävlingar för b-förare att ställa upp i. Alla vet att återväxten kommer därifrån.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
oFFkeFF skrev:
Sen finns det ju andra farhågor, undrar hur Supermoto-förarna kommer reagera när de får betala lika mycket i startavgifter som rr får göra :rolleyes:
Vad betalade ni förra året? Jag har för mig att det kostade ca 1500 riksdaler i avgifter i år för oss (per tävling)

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM