Supermotard <> Roadracing

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
oFFkeFF skrev:
Sen finns det ju andra farhågor, undrar hur Supermoto-förarna kommer reagera när de får betala lika mycket i startavgifter som rr får göra :rolleyes:

Vad ligger era startavgifter på då? För oss har det i år kostat 1400:- per race alt. 4600:- för hela serien (4:a tävlingar). 1000:- per race alt. 3000:- för hela serien har då varit TV-avgift.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Barrett skrev:
Vad ligger era startavgifter på då? För oss har det i år kostat 1400:- per race alt. 4600:- för hela serien (4:a tävlingar). 1000:- per race alt. 3000:- för hela serien har då varit TV-avgift.

Anderstorp kostade väl 2800 ink fredagsträning. De övriga 1400-1900.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
En fundering:
Är detta tänkt att bara gälla SM serien (inte SO alltså). I så fall lär det ju inte drabba tävlingarna på Falkenberg eller Karlskoga eftersom dom igår i SO?
I så fall gäller det tävlingarna på Anderstorp, Linköping, och Knutstorp?
Eller? :va

Om det är tänkt att gälla hela SM-Serien, inkl. dom tävlingar som är kombinerade SM/SO så faller ju alla 5 SM-deltävlingar bort för oss Rookies, vilket lämnar endast SO serien att köra för oss.
Och där faller ju dom två tävlingarna i SO serien som är kombinerade med SM bort (Falken och Gelleråsen), samt första racet på Gelleråsen eftersom det kommer att vara kombinerat med EM.

Vilket alltså lämnar 3st SO tävlingar att köra för oss Rookies, Våler, Jylland, och Alastaro.... Roligt... :rolleyes:

Är på tiden att det kommer lite information från oficiella håll snart om man tänkt införa det här under 2006. :kocko

Last edited:

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Macke skrev:
Vilket alltså lämnar 3st SO tävlingar att köra för oss Rookies, Våler, Jylland, och Alastaro.... Roligt... :rolleyes:

Är på tiden att det kommer lite information från oficiella håll snart om man tänkt införa det här under 2006. :kocko
I dagsläget är det väl bara LMS som erbjuder ett B-race där "alla" förare är välkomna, frågan är hur många klubbar som kommer ta efter det till nästa år. Inte alla är min uppfattning...

Om, jag säger om det blir så illa som du skriver så måste man alltså ut och tävla i norden först och prestera bra för att kunna bli uppklassad för att få tävla i de SVENSKA mästerskapen.. Perfekt för alla rookies som bara sprider pengar omkring sig :tomten :3freak

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
wima skrev:
I dagsläget är det väl bara LMS som erbjuder ett B-race där "alla" förare är välkomna, frågan är hur många klubbar som kommer ta efter det till nästa år. Inte alla är min uppfattning...

Om, jag säger om det blir så illa som du skriver så måste man alltså ut och tävla i norden först och prestera bra för att kunna bli uppklassad för att få tävla i de SVENSKA mästerskapen.. Perfekt för alla rookies som bara sprider pengar omkring sig :tomten :3freak
Altså dags att börja bearbeta din lokala RR klubb och lobba för B-race inför 2006, om tillräckligt många B-förare kommunicerar med sin klubb om att arrangera B-race samt att ni ställer upp och hjälper till i den mån det går så blir det av.

Gå på månadsmöten, årsmöte, maila och ligg på :tummenupp

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om jag minns rätt så under dom åren jag kört så har inte "Rookie" varit med alla år i SM som supportklass. Dom första åren jag körde hade man liten-debutant + stor-debutant som support. Sen försvann dom typ mellan 1999-01. Då körde man 125, 250, SP250, Superstock1000, Supersport600, Superbike och sidvagnar. Alla klasser utom Superstock1000 var SM-klasser. Kommer inte ihåg om den hade RM-status?

Några av dom åren så gick det fler b-race än vad som gick SM tävlingar iaf.

Sen "lånade" man bort Supersport600 till STCC, Superstock1000 slogs ihop med Superbike för att klasserna var för lika varann och sidvagnarna dog typ. Var väl därför man tog in Rookie igen som en utfyllnad och för att få in mer pengar för att överhuvudtaget kunna köra nått Svenskt mästerskap.

Last edited:

Bingo

&#34892;&#39387;&#21644;&#26159;&#23433;&#38748;&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
håkan skrev:
Krasst sett. Det här kan bli SKITBRA med lite jobb!

Tänka sig, hel helg med cup-tävling för B-förare. Mycket körning på tävlingarna ;)
Det blir "roligare", allt behöver inte hänga på ett tidskval, istället blir det delrace till topplaceringarna.
Hell yä! Jag tycker det låter toppen :rock :banana :rock

DP #70

Fattig student
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Yamaha TZ250 -04, Honda CBR100RR -08
Axxexs skrev:
Om jag minns rätt så under dom åren jag kört så har inte "Rookie" varit med alla år i SM som supportklass. Dom första åren jag körde hade man liten-debutant + stor-debutant som support. Sen försvann dom typ mellan 1999-01. Då körde man 125, 250, SP250, Superstock1000, Supersport600, Superbike och sidvagnar. Alla klasser utom Superstock1000 var SM-klasser. Kommer inte ihåg om den hade RM-status?

Några av dom åren så gick det fler b-race än vad som gick SM tävlingar iaf.

Sen "lånade" man bort Supersport600 till STCC, Superstock1000 slogs ihop med Superbike för att klasserna var för lika varann och sidvagnarna dog typ. Var väl därför man tog in Rookie igen som en utfyllnad och för att få in mer pengar för att överhuvudtaget kunna köra nått Svenskt mästerskap.

Stämmer bra.
Rookie 600 och 1000 är något som smugit sig in från SO.

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
DP #70 skrev:
Stämmer bra.
Rookie 600 och 1000 är något som smugit sig in från SO.

Från början så var det rätt hårda krav för att få köra där. Man fick max ha haft b-licens i 2år för att få kalla sig rookie och köra i den serien. Sen var Rookie1000 från början bara en CBR900-cup med. Namnet med "rookie" kommer från Mike med. När 125std körde i SO hette tom det också nått på engelska. :)

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Olof Eriksson skrev:
Att B-förarna i roadracing får köra vid annat tillfälle måste kännas lite jobbigt, men jag tror att när det väl sätter igång kommer folk vara possitiva till det då det blir större tids-spel och mindre trångt i depåerna.

ska vi som är B förare i RR bort så ska inte i B-förare i supermotard va kvar heller...ska väl va rena A-race då

Varför vill ni så gärna köra tillsammans med oss :va
hade ni inte det bra med rally crossen lr är ni rädda att ni ska bli utmobbade vi kan väl göra en poll vem vill ha Supermotard i SM till bekostnader av support klasserna

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Gottis skrev:
hade ni inte det bra med rally crossen lr är ni rädda att ni ska bli utmobbade vi kan väl göra en poll vem vill ha Supermotard i SM till bekostnader av support klasserna

Om jag fattat det hela rätt så fick de inte vara kvar med rallycrossen.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Chris Ash skrev:
Om jag fattat det hela rätt så fick de inte vara kvar med rallycrossen.

okej ville dom sparka ut Rallycrossen från tävlingarna men fick gå själva :3freak

sandstream

Guest
Som utomstående, dvs icke tävlande i varken RR eller Motard, har jag ett par saker som jag hoppas är okej att komma med.

Jag kan förstå att många av dem som kör i rookie-klasserna blir upprörda när det talas om att deras klasser ska strykas från SM-helgerna.
Hade det funnits en färdig plan för när de istället skulle köra tror jag att åsikterna hade varit mer positiva från rookisarnas håll.
Det känns lite som att förbundet puffar undan dem utan att riktigt bry sig om vad som händer med dem.

Jag tycker också att ett officiellt besked efter nyår är alldeles för sent.
Något som påverkar säsongen 2006 så mycket som detta gör borde väl ha gått ut direkt efter att säsongen 2005 avslutades.

Jag anser mig själv var mycket intresserad av RR men kom ändå bara iväg på en ynka SM-tävling förra året.
Skulle jag bli sugen att åka på fler nästa år för att de körs Motarder samtidigt? Nej!
Skulle jag bil sugen att åka på rena B-tävlingar nästa år? Nej!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Gottis skrev:

Nu kan jag så klart bara svara för mig själv. Men vi vill inte köra med er mer än ni vill köra med oss, skulle jag tro. Anledningen till att det blir så här kan nog sammanfattas kort med: TV.

Gottis skrev:

Nej, det va allt annat än bra med Rallycrossen i många avseenden. Det va inga motardbanor vi körde på, t.ex. Detta är ju något som blir lite av en kompromiss vid en samkörning tillsammans med RR oxå. Men enl. mig är en RR bana i dom flesta fall en mkt bättre grund till en motardbana än en rallycrossbana. Mkt pga av att det går utan problem få ca. 70% asfalt (som det ska vara) samt att vi inte behöver dela ett offraodparti med bilar. Dvs. vi kan bygga hopp osv (som det oxå ska vara). Dessutom är RR banorna, inte minns, betydligt säkrare än RC-banorna är generellt sett.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gottis skrev:
ska vi som är B förare i RR bort så ska inte i B-förare i supermotard va kvar heller...ska väl va rena A-race då

Skillnaden är väl att Supermoto-lirarna är med och pröjsar för TV-produktionen. Något som supportklasserna inte gör/gjort.

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Barrett skrev:
Nu kan jag så klart bara svara för mig själv. Men vi vill inte köra med er mer än ni vill köra med oss, skulle jag tro. Anledningen till att det blir så här kan nog sammanfattas kort med: TV.

Nej, det va allt annat än bra med Rallycrossen i många avseenden. Det va inga motardbanor vi körde på, t.ex. Detta är ju något som blir lite av en kompromiss vid en samkörning tillsammans med RR oxå. Men enl. mig är en RR bana i dom flesta fall en mkt bättre grund till en motardbana än en rallycrossbana. Mkt pga av att det går utan problem få ca. 70% asfalt (som det ska vara) samt att vi inte behöver dela ett offraodparti med bilar. Dvs. vi kan bygga hopp osv (som det oxå ska vara). Dessutom är RR banorna, inte minns, betydligt säkrare än RC-banorna är generellt sett.

kom ni och kör då men kör sist på dagen så jag slipper åka runt i lerca kulorna för att det ligger en massa rullgruss på banan pratar som förare då...
:död

Kan ju tillägga att vilka kostnader vi snackar här för klubbarna..men mest nyfiken är hur min hemma klubb (FMK) ska lösa det hela ska vi plocka bort depån kanske..den kommer ju iaf inte behövas när det bara ska va A-förare

oFFkeFF skrev:
Skillnaden är väl att Supermoto-lirarna är med och pröjsar för TV-produktionen. Något som supportklasserna inte gör/gjort.

Betalar gärna om dom sänder mina Race :)

Axxexs

Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Gottis skrev:
...

Tror att SM kostade ca 900.000:-(?) för 4 tv-program i år. Bara så du vet vilken plånbok du ska ta med! ;) Pengar kostade d i alla fall..

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Gottis skrev:
kom ni och kör då men kör sist på dagen så jag slipper åka runt i lerca kulorna för att det ligger en massa rullgruss på banan pratar som förare då...
:död

Kan ju tillägga att vilka kostnader vi snackar här för klubbarna..men mest nyfiken är hur min hemma klubb (FMK) ska lösa det hela ska vi plocka bort depån kanske..den kommer ju iaf inte behövas när det bara ska va A-förare

Tror faktiskt att de kommer att borsta mellan racen.

Stora depåtält tar plats. Långa trailers tar plats. Stora team tar plats.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM