Supermoto trimtråden!

Dr.Bike

Guest
Min fråga har inget med detta att göra, men jag har fått hem autodekompprylen nu, så nu när jag ändå ska plocka ändå ska plocka ur kammen så kan jag ju lika gärna kolla lyften, hur ska jag mäta det?

Mät maxmått över kamnocken.
Dra ifrån basmåttet (det utan lyft och mätt 90 grader ifrån nocken) Dvs basradien.
Skillnaden däremellan blir maxlyftet.
Dra av ventilspelet om du vill ha en mer korrekt siffra.

Gäller det en maskin med vippor blir det värre. Då det oftast är utväxling på vippan. 1,25:1 är en vanlig siffra. Men även 1,5:1 existerar.
Då får man multiplicera med den faktorn oxå. Ja om man inte mäter direkt i toppen förståss.
Elementärt.
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
Mät maxmått över kamnocken.
Dra ifrån basmåttet (det utan lyft och mätt 90 grader ifrån nocken) Dvs basradien.
Skillnaden däremellan blir maxlyftet.
Dra av ventilspelet om du vill ha en mer korrekt siffra.

Gäller det en maskin med vippor blir det värre. Då det oftast är utväxling på vippan. 1,25:1 är en vanlig siffra. Men även 1,5:1 existerar.
Då får man multiplicera med den faktorn oxå. Ja om man inte mäter direkt i toppen förståss.
Elementärt.

Okej, tackar:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Han hade ju några exemplar som han krämat ut mer än 70hk.
leistung.jpg

ktm_duke_01.jpg

Den där naked bike är turlig nog inte 1 cylindrig Puuuuh då hade det varit helt otroligt :näsblod på så låga varv därimot 10000v är det fullt möjligt! Men dom andra siffrorna är helt ok för en ktm, En ktm 660 är fasligt lätt attt få över 70hk och minst 70nm i stort sett bara att pilla dit tornado g2 + ett hemmasnickrat system med akra helsystem ger dom åtminstonde 67-68hk och 71-72nm med g2 redan. skulle vara roligt att prova g3 kammen på 660ien den lyfter runt 12-13mm+ordenlig durr (endast för roadracing då!!) men kusarna skulle sticka iväg rätt bra hellst med en ordnlig portning:tummenupp
Nästa toktrimmbygge för mig blir nog ktm660:tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
STOPPA PRESSARNA !!!!!!

Ramlade just på den kanske bästa hemsidan för alla som är intresserade av motorfordon.
Speciellt avdelningen för "performance" är 100% klockren! Ett exempel är den här "Piston Return Spring" .
Boost! Kan inte du köpa en och sen bänka i din turbo-XR ??

Hemsidan hittar ni här -> http://kalecoauto.com/



Discalimer: För er som inte omedelbart inser det är ironin minst 100% i detta inlägg
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
STOPPA PRESSARNA !!!!!!.....
Jag tänkte på en sak bara - hur mäter dom effekten av mässingskulorna ? Hur ser den bänken eller vad det nu är ut ? Jag menar, dom kan ju inte bara gå ut och påstå saker utan att kunna påvisa effekten.

Och en följdfråga - var gör man av den tredje kulan ?

.
 

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
Detta kanske är lite OT,inte fanken vet jag.Men alla som sitter här och läser tycker om trim så tyckte de var ypperligt att fråga angående ett "nytt" trim (iaf för mig) Stötte på en tändspole (när jag surfa på blocket) som sägs att den ska ge en hårdare tändning, kort och enkelt.
Så frågan är den ifall nån känner till denna finnes eller någon som är kunnig och kan dra en hypotes så man får ett hum om de är värt att handla, för allt som går bättre är roligare :)
Ta och läs här själva.
http://www.blocket.se/vi/12693008.htm?ca=15_s
AHH juste ja,måste lägga till lite i tråden,hitta ju en grej som hette power bowl, ett flotör hus med tillhörande grej. Priset var ju rätt högt och man vill ju inte punga ut massa kosing till nått som bara ger knappt nått.
Har bara bildadressen men den finns på http://www.karlstrommotor.se/
och den heter R&d power bowl.
Bild på den http://www.karlstrommotor.se/webshop/include/article/swedish/RD-POWERB1.jpg
 
Last edited:

ausson

Riktiga män dricker koncentrerad saft.
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Lysekil
Hoj
Husa 02 650/Husa 04 650 motarder
10-25% effektökning? Jo tjena. Effekt av vad då? Placeboeffekt kanske? ;)

Jo effekten procenten tycker jag också de verkar va som man får ta med en drös salt,men undrar om de är värt pengarna för viss ökningar.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Jo effekten procenten tycker jag också de verkar va som man får ta med en drös salt,men undrar om de är värt pengarna för viss ökningar.


Boka en tid i bänk.
Bänka standard.
Bänka med mackapären på.
Skicka tillbaka om ej resultatet blev bättre.
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
saxat från blocket "SM/VM förare i cross kör redan med BHP."
vore skoj att höra vem det är, dom brukar va snabba att skriva namn normalt sett
 

Dr.Bike

Guest
Detta kanske är lite OT,inte fanken vet jag.Men alla som sitter här och läser tycker om trim så tyckte de var ypperligt att fråga angående ett "nytt" trim (iaf för mig) Stötte på en tändspole (när jag surfa på blocket) som sägs att den ska ge en hårdare tändning, kort och enkelt.
Så frågan är den ifall nån känner till denna finnes eller någon som är kunnig och kan dra en hypotes så man får ett hum om de är värt att handla, för allt som går bättre är roligare :)
Ta och läs här själva.
http://www.blocket.se/vi/12693008.htm?ca=15_s
AHH juste ja,måste lägga till lite i tråden,hitta ju en grej som hette power bowl, ett flotör hus med tillhörande grej. Priset var ju rätt högt och man vill ju inte punga ut massa kosing till nått som bara ger knappt nått.
Har bara bildadressen men den finns på http://www.karlstrommotor.se/
och den heter R&d power bowl.
Bild på den http://www.karlstrommotor.se/webshop/include/article/swedish/RD-POWERB1.jpg


Power bowl ger ingen effektökning.
Den säkerställer däremot en tillförlitlig bensintillförsel till huvudmunstycket.
Behövs i princip endast på moderna crossar, som kan få luftfickor i kanaler och runt munstycken efter höga hopp med hårda landningar osv.

M.a.o upplever du inget problem med att hojen då och då blir helt "tom" (som soppatorsk) så lär du kasta pengarna i sjön om du tjackar en sån här (svindyr) grej.

I min mening på gränsen till konserverad gröt/bluff. Men ok det kan säkert behövas på NÅN hoj, och då gör den nog nytta.

Och den där BHP-grejen... ren humbug.
 
Last edited:

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Vad gäller trim som man inte hör talas om men som ändå finns vill jag höra lite experters utlåtanden ang detta "trim". Borde påverka flödet upp till halvgas över huvudmunstycket, men hur blir det med resonansen i insuget?

BOYPWRWNG.jpg


Hittade även denna
PB.jpg


Så här beskrivs produkten:

Same thing as the power now but cheaper. Install the Power Blade and make your single choke carburetor into a twin choke, improving your horsepower at part throttle openings. Power Blade is a unique new product on the market, produced by Hardcore Race products using the finest quality materials. It's properties allows the air flow to be smooth, drawing in without turbulence and with a much higher pressure across the top of the fuel nozzle. We believe you will be amazed with the improvements in the performance of your machine with a Power Blade installed.

Och om produkten på översta bilden:
Slow and steady doesn't win races. Winning riders looking for more performance, jump to the lead with Boyesen's new PowerWing, the most innovative carburetor divider you can buy.
The PowerWing's unique design maximizes airflow to increase horsepower, torque and responsiveness, without restrictions to your existing carb. Precision fit engineering ensures easy installation in 2 and 4-stroke bikes and 85cc minis.

INCREASES horsepower and torque in 2-stroke, 4-stroke and 85cc engines
AERODYNAMIC design maximizes velocity generation and power gain
WING CHANNEL minimizes disturbance at needle jet without affecting jetting curve
PRECISION FIT assures perfect alignment and easy installation
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Detta kanske är lite OT,inte fanken vet jag.Men alla som sitter här och läser tycker om trim så tyckte de var ypperligt att fråga angående ett "nytt" trim (iaf för mig) Stötte på en tändspole (när jag surfa på blocket) som sägs att den ska ge en hårdare tändning, kort och enkelt.
Så frågan är den ifall nån känner till denna finnes eller någon som är kunnig och kan dra en hypotes så man får ett hum om de är värt att handla, för allt som går bättre är roligare :)
Ta och läs här själva.
http://www.blocket.se/vi/12693008.htm?ca=15_s
AHH juste ja,måste lägga till lite i tråden,hitta ju en grej som hette power bowl, ett flotör hus med tillhörande grej. Priset var ju rätt högt och man vill ju inte punga ut massa kosing till nått som bara ger knappt nått.
Har bara bildadressen men den finns på http://www.karlstrommotor.se/
och den heter R&d power bowl.
Bild på den http://www.karlstrommotor.se/webshop/include/article/swedish/RD-POWERB1.jpg

Ang Tändförstärkaren frågan är hur lång tid den tar på sig att få tillräcklig gnista för att antända bränsleblandningen? Det står inte! det som är viktigast! !! orginal går det åt ca 4vevaxelgrader för att gnistan sk hinna tända.ordentligt . det innebär att den måste tända lite för tidigt igentligen & det tappar man effekt på. Tar man istället Nogolys tändkabel (hotvire) den förstärker gnistan fler ggr & och viktigast den tänds på endast 1 vevaxelgrad! Vilket innebär att man kan ställa tändningen mer exakt dvs man får ingen för tidig gnista som antänder bränslet för tidigt och bromsar kolven en aning!
Jag ska köpa både nogolys tändspole och hotvire. Tänspolen har högre volt 45000v och ska vist ha bättre verkningsgrad.. org volt ligger på35000v. Finns att köpa billigt på mx souht i USA 68 doll för tändspolen och 38 d för hotviren.. Om man vill snåla så är Hotviren/tändkabeln viktigast frågan är bara om man får fast den i org tändspolen? är det gängor i tändspolen borde det gå) Alla tester Oberoende har visat bra powerupp i botten och mellanreg man kan behöva bestycka om förgasaren & ställa om tändningen efter montering för att få ut all effekt:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vad gäller trim som man inte hör talas om men som ändå finns vill jag höra lite experters utlåtanden ang detta "trim". Borde påverka flödet upp till halvgas över huvudmunstycket, men hur blir det med resonansen i insuget?

BOYPWRWNG.jpg


Hittade även denna
PB.jpg


Så här beskrivs produkten:



Och om produkten på översta bilden:

Den där historian tänkte jag prova nu snart på lectronen bara att klippa till en glasfiberskiva som är 0,5mm och dremmla ett spår på varge sida i fuggen sedan limma fast med (jb weld 24timmars) = Gratis!! kan tänka mig att man har en viss fördel upp till halv gas tack vare att luften som annars kommer rakt bakifrån krockar med trotteln och sugs sedan neråt och stör då den luftströmm som motorn suger i sig. DVS man måste förmodligen lyfta trotteln lite högre för att kompensera luftvågen neråt som trotteln skapar/stör Det slipper man med en sådan skiva + att man får under halv gas ett ´längre mindre insug vilket påverkar låvarrvdraget possitivt:tummenupp Finns en fördel till dom påstår ju att den rätar ut turbulence:tummenupp Men att betala uppåt 800kr:gnissla
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
STOPPA PRESSARNA !!!!!!

Ramlade just på den kanske bästa hemsidan för alla som är intresserade av motorfordon.
Speciellt avdelningen för "performance" är 100% klockren! Ett exempel är den här "Piston Return Spring" .
Boost! Kan inte du köpa en och sen bänka i din turbo-XR ??

Hemsidan hittar ni här -> http://kalecoauto.com/



Discalimer: För er som inte omedelbart inser det är ironin minst 100% i detta inlägg

vilken sjuk sida:1pajas
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
STOPPA PRESSARNA !!!!!!

Ramlade just på den kanske bästa hemsidan för alla som är intresserade av motorfordon.
Speciellt avdelningen för "performance" är 100% klockren! Ett exempel är den här "Piston Return Spring" .
Boost! Kan inte du köpa en och sen bänka i din turbo-XR ??

Hemsidan hittar ni här -> http://kalecoauto.com/


Discalimer: För er som inte omedelbart inser det är ironin minst 100% i detta inlägg

Hahaha Engine Oil Bypass Kit var ju bra kul:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
toppen snart klar utblås svetsat igensvetsat golv se skillnad mot org!!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 153.jpg
    xr 650 turbo bollsta 153.jpg
    87 KB · Visningar: 111
  • xr 650 turbo bollsta 151.jpg
    xr 650 turbo bollsta 151.jpg
    113 KB · Visningar: 122
  • xr 650 turbo bollsta 150.jpg
    xr 650 turbo bollsta 150.jpg
    115.6 KB · Visningar: 137

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
toppen snart klar utblås svetsat igensvetsat golv se skillnad mot org!!

Var lite skillnad där:tummenupp. Har kollat nu på kamaxeln, och den hade drygt 1mm högre lyft än orginal(kom inte åt så bra så det är ungefär), men kammarna var betydligt bredare än orginalets kammar
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Var lite skillnad där:tummenupp. Har kollat nu på kamaxeln, och den hade drygt 1mm högre lyft än orginal(kom inte åt så bra så det är ungefär), men kammarna var betydligt bredare än orginalets kammar

När du fått ihop den skulle du ha bromsat den ,den lär gå bra låter det som!! Vad är det du håller på med nu? mins inte varför du rev den? Du vet händelsevis inte hur mycket lyft en org HUSA har?

Jag väntar bara på kolven och förgasaren nu................
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
När du fått ihop den skulle du ha bromsat den ,den lär gå bra låter det som!! Vad är det du håller på med nu? mins inte varför du rev den? Du vet händelsevis inte hur mycket lyft en org HUSA har?

Jag väntar bara på kolven och förgasaren nu................


Jag plockade bara av ventilkåpan för jag skulle sätta dit autodekompkläppen som jag köpt, men jag såg att det inte fanns något hål att sätta den i på min trimkam:huvet , så därför tog jag inte ur kammen.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top