Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag plockade bara av ventilkåpan för jag skulle sätta dit autodekompkläppen som jag köpt, men jag såg att det inte fanns något hål att sätta den i på min trimkam:huvet , så därför tog jag inte ur kammen.

VILL DU HA AUTODECOMP FÖR ATT STARMOTORN SKA FUNKA? Eller du hade ev ingen? Jag brukar gör tvärsom ta bort autodecompen för att snabbare hitta tdc & på så sätt lättare hitta rätt kickläge så att man slipper kicka hundra ggr för att starta den!!
 

coff3

Tidigare coffe_bergkvist....
Gick med
9 Aug 2007
Ort
Ludvika
Hoj
Honda NSR 125 01 SÅLD Trimmad Husaberg 650 R.I.P... GSXR 600 97 inköpt!
VILL DU HA AUTODECOMP FÖR ATT STARMOTORN SKA FUNKA? Eller du hade ev ingen? Jag brukar gör tvärsom ta bort autodecompen för att snabbare hitta tdc & på så sätt lättare hitta rätt kickläge så att man slipper kicka hundra ggr för att starta den!!

Jag har ingen autodekomp nu, jag ville ha den för elstarten, märkte däremot att om man håller ner kicken till precis innan den "tar" så blir det "dekompat". Har fixat fetare startmotor (modell jätte), det jag nu behöver är nog ett kraftigare batteri
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det någon här som har prövat "Megabomb" eller "powerbomb"?
Isåfall resultat?

http://fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=264
http://fmfracing.com/products/catalog.aspx?CategoryID=44[/QUOT Japanracin kommer nog göra ett inlägg för han kör med den kröken. Men den är ju byggd för att dra bra i botten mellanreg och enligt vad man läst om folk som pillat dit den så verkar dom nöjd med just det bättre botten:tummenupp Men.....man tappar en del i topp,,,,, men hur mycket är frågan??? Tror nog att det även är skapligt toppreg för den är ju rätt grov!! Jag tror det är en stenbra krök för att det är normalt sett skitsvårt att kombinera grov krök med bra bottenreg!! Köp:tummenupp
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tjena igen, nu var det ett tag sedan jag var inne här på SH.

Boost, det är inte den kröken som jag har, inte heller något som liknar den.

Jag har ett Yoshi TRC ti helsytem på min Drz.
Se bild:

Däremot är jag supernöjd med mitt trc:tummenupp
 

Bifogat

  • CAS9YZCH+sh.JPG
    CAS9YZCH+sh.JPG
    95.7 KB · Visningar: 134
Last edited:

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Vet inte om det är rätt att fråga här men:

Blir olja gammal?
Blir ju rätt mycket oljebyten och eftersom priserna på olja där jag bor är i överkant så tänkte jag köpa en 20l dunk olja (okq8 sbkracing 15/50) . Men jag funderar på om oljan blir gammal,om den står i typ fler år finns det någon risk med det. Ska den förvaras på specielt vis?

Någon som vet?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet inte om det är rätt att fråga här men:

Blir olja gammal?
Blir ju rätt mycket oljebyten och eftersom priserna på olja där jag bor är i överkant så tänkte jag köpa en 20l dunk olja (okq8 sbkracing 15/50) . Men jag funderar på om oljan blir gammal,om den står i typ fler år finns det någon risk med det. Ska den förvaras på specielt vis?

Någon som vet?

Om den står i en sluten dunk kan du spara den flera år.

Men i motorn som har ventilation till sumpen BÖR oljan bytas efter 1år även om hojen inte rullat.
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
någon som provat twin airs POWER FLOW KIT? är det bara det att det lilla gallret försvinner från filterkorgen så e det knappt lönt ju.
 

Dr.Bike

Guest
Har komunicerat med ganska många experter pga ca 3 års erfarenhet i ett oljelaboratorium

Och vilka delar i en olja skulle INTE vara åldringsbeständiga?
(sama lika här: INGET av de raffinadderier, oljebolag eller tribologer jag talat med har vid NÅGOT tillfälle antyt något sådant)
Så berätta gärna.

Och vi talar om REN icke svavel eller av andra föroreningar kontaminerad olja.
Och oxiderar gör den inte heller pga antioxidanterna.
Lite fukt kan den ta upp, men det är naturligt.
Skulle tänka mig att den förvisso ändrar egenskaper, men vi talar om obetydligt OCH på så lång sikt som decennier.

någon som provat twin airs POWER FLOW KIT? är det bara det att det lilla gallret försvinner från filterkorgen så e det knappt lönt ju.

Vad var det? Har du nån bild?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och vilka delar i en olja skulle INTE vara åldringsbeständiga?
(sama lika här: INGET av de raffinadderier, oljebolag eller tribologer jag talat med har vid NÅGOT tillfälle antyt något sådant)
Så berätta gärna.

Och vi talar om REN icke svavel eller av andra föroreningar kontaminerad olja.
Och oxiderar gör den inte heller pga antioxidanterna.
Lite fukt kan den ta upp, men det är naturligt.
Skulle tänka mig att den förvisso ändrar egenskaper, men vi talar om obetydligt OCH på så lång sikt som decennier.



Vad var det? Har du nån bild?

Har du ställt frågan specifikt?

Antioxidanterna räcker inte för evigt.

Varför tror vissa fordonstillverkare skriver i manualen att oljan ska bytas efter en viss körsträcka eller efter 1 år?
 

Dr.Bike

Guest
Har du ställt frågan specifikt?

Antioxidanterna räcker inte för evigt.

Varför tror vissa fordonstillverkare skriver i manualen att oljan ska bytas efter en viss körsträcka eller efter 1 år?

Så står det för att:

a. Antingen uppfyler man körsträckan, och då är oljan slut.

b. Kör bara kortkörningar, och oljan kontamineras värre än om man kör långkörningar, vilket gör att oljan, trots kort körsträcka är slut iaf.

En opåverkad olja däremot, håller om inte för evigt, så iaf utan tvekan för en så överskådlig tid att det aldrig blir ett bekymmer av signifikans som en forskare hade uttryckt saken :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så står det för att:

a. Antingen uppfyler man körsträckan, och då är oljan slut.

b. Kör bara kortkörningar, och oljan kontamineras värre än om man kör långkörningar, vilket gör att oljan, trots kort körsträcka är slut iaf.

En opåverkad olja däremot, håller om inte för evigt, så iaf utan tvekan för en så överskådlig tid att det aldrig blir ett bekymmer av signifikans som en forskare hade uttryckt saken :)

ok! Om du säger det så.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu när ni fått upp farten,är okq8 sbkracing 15/50 en bra olja?

Antar jag jag ingår i "ni" men jag har ingen koll på enskillda oljor och dessutom är jag inte road av tribologi så jag har ingen lust att ens söka upp och läsa specifikationerna på den.

Mitt standardsvar som jag dessutom snott är. "Köp billigaste möjliga helsyntetolja!" Kolla bara att den den klarar specifikatioerna till din motor, vilket den med största sannolikhet gör.

Och nu har jag snackat smörja för sista gången här på sporthoj
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top