Supermoto trimtråden!

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Hummmmm:va .......Ju mer man vet dessto mindre saker fungerar:D

Därför borde jag inte fråga.... Men så vitt jag vet och har ställt in efter så när min lamdamätare ligger i mitten så är det 13,5 bränslebland jag försöker komma så nära det som bara går i hela registret och då får jag otroligt fin gyllenbrun färg på stiftet och sedan när jag kör i bänk så ser det ut att stämma med bredlamdan?? När jag kör in för turbo brukar jag se till att på fullt gärn så ska alla dioder precis börjat lysa har inte bränt en kolv eller ventil så jag vill påstå att det fungerar stenbra.. helt klart är att smalbandare är känslig mycket svårt att bestycka så precis att den står stilla,, men när man har den fladdrandes runt mitten så duger det.. Ska man köpa en bredbandslamda med mätare så kostar det flera tusen!! vad är ex den största fördelen med bredlamda? vill igentligen INTE veta så det vore bra om ingen svarar. Jag har inte råd att byta:D

Svarar fast du inte vill veta;) (kanske finns någon annan som vill).

http://www.dalhems.com/electronics/bilder electronics/hameterinfo.jpg

Som man ser på bilden så e där bara noggrannhet runt lambda 1 (1:14,7) som de e när sonden ger ut mellan ca 0.2 - 0,65V. vilket volttal den visar över och under de är mer beroende av temperaturen än blandningen, om man därimot skulle kombinera den med en tempmätare så kan man få bra nogranhet över större område. Du har kanske fått de så bra att vid den temperaturen du har så visar den bra även vid 13,5 men de e inget jag skulle våga lita blint på iaf.

Fördelen med en bredbandslambda e att den har ett linjärt förhållande mellan spänningen o blandningsförhållandet (+-5V).
Tror de går att få en bredbandslambda med elektronik för runt 1500 nu. Annars kan de gå att hitta på nån skrot från nyare bilar som har dem orginal.

Hoppas jag inte förstörde för mycke för dej nu ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Svarar fast du inte vill veta;) (kanske finns någon annan som vill).

http://www.dalhems.com/electronics/bilder electronics/hameterinfo.jpg

Som man ser på bilden så e där bara noggrannhet runt lambda 1 (1:14,7) som de e när sonden ger ut mellan ca 0.2 - 0,65V. vilket volttal den visar över och under de är mer beroende av temperaturen än blandningen, om man därimot skulle kombinera den med en tempmätare så kan man få bra nogranhet över större område. Du har kanske fått de så bra att vid den temperaturen du har så visar den bra även vid 13,5 men de e inget jag skulle våga lita blint på iaf.

Fördelen med en bredbandslambda e att den har ett linjärt förhållande mellan spänningen o blandningsförhållandet (+-5V).
Tror de går att få en bredbandslambda med elektronik för runt 1500 nu. Annars kan de gå att hitta på nån skrot från nyare bilar som har dem orginal.

Hoppas jag inte förstörde för mycke för dej nu ;)

Nej då,,bra att ev uppdatera till bredlamda, hur vet man att en bil på skroten har bredlamda? Biltema? finns det byggsats för bredl? Eller något ställe som har billig mätare? Ja du hör nu har du ställt till det:D
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Nej då,,bra att ev uppdatera till bredlamda, hur vet man att en bil på skroten har bredlamda? Biltema? finns det byggsats för bredl? Eller något ställe som har billig mätare? Ja du hör nu har du ställt till det:D

http://wbo2.com/lsu/
http://www.techedge.com.au/vehicle/wbo2/wbntk.htm

Kolla dem sidorna så kan du nog hitta rätt mycke intressant. På den första sidan finns de ju även listat lite olika bilar som använder den sensorn.
Bosch LSU verkar vara en av dem billigaste ca 60$ sen om man e bra på elektronik o vill bygga egen så behöver de nog inte bli så dyrt.
http://wbo2.com/ld01/ld01kit.htm

Annars finns de färdiga kit men då blir de nog lite dyrare.
http://tunertools.com/proddetail.asp?prod=IN-3796

Finns mycke mer att hitta om man söker lite men orkar inte de ikväll...

Lycka till med en ev uppgradering :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
http://wbo2.com/lsu/
http://www.techedge.com.au/vehicle/wbo2/wbntk.htm

Kolla dem sidorna så kan du nog hitta rätt mycke intressant. På den första sidan finns de ju även listat lite olika bilar som använder den sensorn.
Bosch LSU verkar vara en av dem billigaste ca 60$ sen om man e bra på elektronik o vill bygga egen så behöver de nog inte bli så dyrt.
http://wbo2.com/ld01/ld01kit.htm

Annars finns de färdiga kit men då blir de nog lite dyrare.
http://tunertools.com/proddetail.asp?prod=IN-3796

Finns mycke mer att hitta om man söker lite men orkar inte de ikväll...

Lycka till med en ev uppgradering :D

Tack för bra sidor!..
Nu har jag blivit tvungen att gå igenom gammla bromspapper och gammla minnen från inbestycningar:gnissla och kommit fram till detta.
Man klarar sig utmärkt med sniklamda 1 och en billig hemmabyggd mätare..
för jag ser på papperna & i minnet av alla dragracingkörningar med motardare att Jag inte ligger neråt 11-12 luftbränsleblandning!! Utan snarare brukar bestyckningen sluta med 13-14 i hela registret pga att när jag fetat på den typ 11-12 så får man visserligen något mer nm & någon hk mer under 2000-5000v men problemet blir att den inte riktigt vill varva ur snabbt nog på slutet av växlarna så man förlorar ax pga det + att det blir en virvel i tanken! skulle jag Fetta på den 11-12 på fullt gärn så drar den närmare 0,8+ milen vid vanlig buskörning landsväg :gnissla När jag bestyckar in efter denna simpla mätare så föröker jag lägga gämn gas 50kmt,70,110,130kmh på närmare 14 och det blir i mitten av mätaren 5 lysdioder tända, och fullt gärn i stort sett alla lampor tända (10st) 13,5 ,då drar den ur rappt på växlarna och högst toppfart noteras då. Förbrukningen hammnar på 0,4-06Lm vilket är axeptabelt:) Och dom världerna klarar en sådan här mätare galant, Vad jag kan läsa så funkar en smalbandslamda bra om avgastempen är mellan 300-850g och det blir det garanterat på en sådan här enstonka efter 5min körning. I en bil därimot som väger bly har man nog större nytta av lite fetare blandning för att man drar så mycket längre tid på växlarna. Så jag uppdaterar inte än.............:D Jag ska just nu svetsa fast en lamda på systemet jag nu ska köra och bestycka in så mycket jag orkar sedan direkt till bromsbänk så då ska jag kolla upp extra noga hur det far som gämfört med bredlamdan i bänken:tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Elektroniken för att hantera en bredbandslambda är något mer avancerad än den för smalbands-varianten, det är tydligt. Inte extremt avancerat ändå, men det är mer lödarbete och dyrare komponenter och framförallt så kostar sonden en faktor 3-4 mer. När man dessutom har den högre noggrannheten, så vill man också ha den där sifferdisplayen för att dra nytta av detaljrikedomen :) Men nån dag kanske...

Det lutar nog i alla fall åt att köra på den enkla varianten - det blir billigt och jag kan löda ihop grejerna på en kafferast. Det har ju bevisligen fungerat med godkänt resultat. Sedan får jag ta kröken till någon svetsande polare för "operation mutter".
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Elektroniken för att hantera en bredbandslambda är något mer avancerad än den för smalbands-varianten, det är tydligt. Inte extremt avancerat ändå, men det är mer lödarbete och dyrare komponenter och framförallt så kostar sonden en faktor 3-4 mer. När man dessutom har den högre noggrannheten, så vill man också ha den där sifferdisplayen för att dra nytta av detaljrikedomen :) Men nån dag kanske...

Det lutar nog i alla fall åt att köra på den enkla varianten - det blir billigt och jag kan löda ihop grejerna på en kafferast. Det har ju bevisligen fungerat med godkänt resultat. Sedan får jag ta kröken till någon svetsande polare för "operation mutter".

Innan du löder ihop något så ska jag leta reda på snubben jag köpe mina av han var lika billig som att löda själv.. och bara jag kunde komma på vad firma heter i Övik dör jag köpte min riktiga mätare komplett med hus och monteringdetalger...:va :va typ 500-700kr för den tror jag..återkommer....

I dag har jag flyt,,, både toppen färdigplanad & 11-1kolv har kommit till husse:tummenupp Jag ska lägga upp en bild på den våldsamma planingen:D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Bredlamdamätare!!

Sniklösning på bredlamda ell smal går lika bra :D skämtar faktist inte!!

läste på något bilforum att man tydligen kunde köra bredlamda med vanlig voltmätare! En snubbe körde med Kjell o company voltmätare 169kr!! digitalisk men tyckte att den var för seg mätte endast 2-3ggr per sek.. jag har faktist kört med vanlig analog voltmät från classe olhsson och vist funkade det men det vibrerar så farligt på en mc!! Men man kan ju täjpa fast mätaren i skallen:tummenupp den här mätaren har jag den köpte jag i övik på någon stylingfirma kan inte hitta adress :gnissla http://www.streetperformance.com/part/nordskog/gauge-airfuel-ratio/696488-m7009.html
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 160.jpg
    xr 650 turbo bollsta 160.jpg
    68.5 KB · Visningar: 116

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Då får vi leta efter billigaste bredbandslambdan då :) Frågan är ju bara hur den ska kopplas in?

Men du - nu tog du en Ampere-mätare och tejpade fast istället :D

Edit: den som letar, han söker (745 kr): http://www.hqtec.se/pc-23-10-3737.aspx
 
Last edited:

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Sniklösning på bredlamda ell smal går lika bra :D skämtar faktist inte!!

läste på något bilforum att man tydligen kunde köra bredlamda med vanlig voltmätare! En snubbe körde med Kjell o company voltmätare 169kr!! digitalisk men tyckte att den var för seg mätte endast 2-3ggr per sek.. jag har faktist kört med vanlig analog voltmät från classe olhsson och vist funkade det men det vibrerar så farligt på en mc!! Men man kan ju täjpa fast mätaren i skallen:tummenupp den här mätaren har jag den köpte jag i övik på någon stylingfirma kan inte hitta adress :gnissla http://www.streetperformance.com/part/nordskog/gauge-airfuel-ratio/696488-m7009.html

Som jag förstår de så kommer man bara att få en smalband om man mäter direkt på en bredbandslambda utan drivkrets. En bredbandslambda (lr iaf dem billiga bredbandslambdorna) är uppbyggd av en smalbandslambda o en pumpcell, och de man mäter är hur mycke ström pumpcellen behöver för att smalbandslambdan ska visa lambda 1. Så om man mäter med en voltmätare på en bredbandslambda så kommer den att visa som en smalbands bara att den kommer att va segare pga att sensorn inte sitter ute i gasströmen som den gör på smalbands utan innanför en pumpcell.

http://wbo2.com/lsu/lsuworks.htm
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det verkar vara svårt att snika till sig en bredbandslösning:gnissla jag har åtminstonde hittat en sond för 60 dollar vart det nu var? 745kr i sverige var inte farligt....En riktig mätare på det så:tummenupp
Här kommer några bilder på toppn som är planad 2mm+ngr hundringar1 och på det kommer en wiseco 11-1 kolv som måste modifieras ordenligt ventilsäten fräsas ner minst 2mm & avslipning på vissa ställen för att gå fri från ventilsäte och dyligt, modellera,slipa,modellera slipa:gnissla Toppens förbränningrum måste få sig ett litet slip till här & där för att styra bränsleblandningen dit man vill..:) har även kortat mitt akradämp säkert 20-30cm!! + något större utblås! det blir nu megafon inne i dämparen från 60mm till 80-90mm? vad gör man inte för att få max pullver,,,sen att folk kommer att kasta sten efter mig är en annan sak:D
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 161.jpg
    xr 650 turbo bollsta 161.jpg
    114.8 KB · Visningar: 135
  • xr 650 turbo bollsta 162.jpg
    xr 650 turbo bollsta 162.jpg
    99.4 KB · Visningar: 144
  • xr 650 turbo bollsta 163.jpg
    xr 650 turbo bollsta 163.jpg
    108.9 KB · Visningar: 100
  • xr 650 turbo bollsta 164.jpg
    xr 650 turbo bollsta 164.jpg
    111.5 KB · Visningar: 118

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Som jag förstår de så kommer man bara att få en smalband om man mäter direkt på en bredbandslambda utan drivkrets...

Aldrig får man vara glad... :huvet ( :) ) Det väl helt enkelt så att man måste upp med lite mer cash för att få en fin lösning och då är det lika enkelt att bara handla de färdiga grejerna med flashiga mätare m.m. Jag ska dock prova snikvarianten och utvärdera den först - den kan ju vara fullt tillräcklig för att nå önskat resultat.

det blir nu megafon inne i dämparen från 60mm till 80-90mm? vad gör man inte för att få max pullver,,,sen att folk kommer att kasta sten efter mig är en annan sak:D

Det där hålet var ju stort nog för en hästk*k :crash Akta dig när du kör förbi en travbana bara :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Toppens förbränningrum måste få sig ett litet slip till här & där för att styra bränsleblandningen dit man vill..:) har även kortat mitt akradämp säkert 20-30cm!! + något större utblås! det blir nu megafon inne i dämparen från 60mm till 80-90mm? vad gör man inte för att få max pullver,,,sen att folk kommer att kasta sten efter mig är en annan sak:D

:D

Du är för härlig!
Nu har du iaf fått skärpa i bilderna.
Men kanske inte på det du ville visa :rofl
Bild ett ligger skärpan på stolssitsen och på tvåan så ser man en djävligt skarp tvättkorg! :D

Dagens roligaste faktiskt!

Det ser annars fint ut och kreativiteten verkar aldrig sina :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
:D

Du är för härlig!
Nu har du iaf fått skärpa i bilderna.
Men kanske inte på det du ville visa :rofl
Bild ett ligger skärpan på stolssitsen och på tvåan så ser man en djävligt skarp tvättkorg! :D

Dagens roligaste faktiskt!

Det ser annars fint ut och kreativiteten verkar aldrig sina :tummenupp

Det fungerar:tummenupp ............jag har lyckats lura er allihopa:D ......jag har ställt kamran/skärpan åt hel...e för att skydda Boost fabrikshemligheter:D
 

Dr.Bike

Guest
Det fungerar:tummenupp ............jag har lyckats lura er allihopa:D ......jag har ställt kamran/skärpan åt hel...e för att skydda Boost fabrikshemligheter:D

:rofl Det ante mig!!
Du är en riktig Åsa-Nisse!
Bakslug som bara f-n :tummenupp

Men som sagt, det ser grejt ut. Jag ska fota lite på en RFVC-stånka jag just fått hem. Ska bli intressant att se hur en sån ser ut i kanalerna.
Precis som många andra SER den ju bra ut vid en första anblick... men det brukar "lösa sig" med automagik när man väl börjat! :D
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Det fungerar:tummenupp ............jag har lyckats lura er allihopa:D ......jag har ställt kamran/skärpan åt hel...e för att skydda Boost fabrikshemligheter:D

Jag har varit i Boost´s mekarutrymme titt som tätt... Allt där nere är liksom av naturen suddigt..:va

Kanske beror på allt rökat som förekommer :cdevil

Man kanske skulle kosta på Boost en liten fotokurs.. Det blir ju skapare bilder med min gamla mobiltelefon! (en gammal bild jag tog under portningsorgien för några veckor sedan..):D

/GG
 

Bifogat

  • DSC00830.JPG
    DSC00830.JPG
    175.9 KB · Visningar: 137
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har varit i Boost´s mekarutrymme titt som tätt... Allt där nere är liksom av naturen suddigt..:va

Kanske beror på allt rökat som förekommer :tungan

Man kanske skulle kosta på Boost en liten fotokurs.. Det blir ju skapare bilder med min gamla mobiltelefon! (en gammal bild jag tog under portningsorgien för några veckor sedan..):D

/GG

Ja det var ju helt otrolig att en mobiltelefon skulle ha så bra bild:va Ska du sälja den?
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Ja det var ju helt otrolig att en mobiltelefon skulle ha så bra bild:va Ska du sälja den?

Du kan få den billigt när jag uppgraderar mig på den fronten...

Ska bli intressant att höra Hondan nu när den ska skruvas ihop. Det ligger väl inte långt borta??:tummenupp
Undrar om din dämpare minskar eller förstärker ljudnivån ur motorn!?:crash

Ska ta några bilder av hojen i helfigur när den rullat upp ur garaget.. En ganska frän skapelse!
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top