Micke944
Ny medlem
Hummmmm .......Ju mer man vet dessto mindre saker fungerar
Därför borde jag inte fråga.... Men så vitt jag vet och har ställt in efter så när min lamdamätare ligger i mitten så är det 13,5 bränslebland jag försöker komma så nära det som bara går i hela registret och då får jag otroligt fin gyllenbrun färg på stiftet och sedan när jag kör i bänk så ser det ut att stämma med bredlamdan?? När jag kör in för turbo brukar jag se till att på fullt gärn så ska alla dioder precis börjat lysa har inte bränt en kolv eller ventil så jag vill påstå att det fungerar stenbra.. helt klart är att smalbandare är känslig mycket svårt att bestycka så precis att den står stilla,, men när man har den fladdrandes runt mitten så duger det.. Ska man köpa en bredbandslamda med mätare så kostar det flera tusen!! vad är ex den största fördelen med bredlamda? vill igentligen INTE veta så det vore bra om ingen svarar. Jag har inte råd att byta
Svarar fast du inte vill veta (kanske finns någon annan som vill).
http://www.dalhems.com/electronics/bilder electronics/hameterinfo.jpg
Som man ser på bilden så e där bara noggrannhet runt lambda 1 (1:14,7) som de e när sonden ger ut mellan ca 0.2 - 0,65V. vilket volttal den visar över och under de är mer beroende av temperaturen än blandningen, om man därimot skulle kombinera den med en tempmätare så kan man få bra nogranhet över större område. Du har kanske fått de så bra att vid den temperaturen du har så visar den bra även vid 13,5 men de e inget jag skulle våga lita blint på iaf.
Fördelen med en bredbandslambda e att den har ett linjärt förhållande mellan spänningen o blandningsförhållandet (+-5V).
Tror de går att få en bredbandslambda med elektronik för runt 1500 nu. Annars kan de gå att hitta på nån skrot från nyare bilar som har dem orginal.
Hoppas jag inte förstörde för mycke för dej nu