Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Å vad trevligt fick Lectronen 44 igår:tummenupp Köpte på ebay för 145dollar + 151kr i frakt klaraeade mig utan tull:tummenupp Även satt igång med sänkning av ventildammarna.....Så här får man göra om man är en fattigjon:D
Dremmel och liten fräs som är gles mellan skären så den inte kläggar igen och smörj hela tiden med rödsprit eller någon prayolja av någ slag så går det utmärkt och fort bara man inte varvar för mycket eller för lite så går det bra.
det funkar nog ännu bättre med en större handöverfräs som man har till snickerier:tummenupp stal fågelholken av småfåglarna och slet av taket:D den fick modifieras för att få rätt vinkel på gavlarna så det överinstämmde med toppen!!:) "2,5mm nertagit extra redan rakt av sedan montering och modellera...isär slipa....klart:tummenupp detta ska troligast du göra också krokodilen, enklast är ju om man lämmnar till någon mekanisk verksta det brukar tillockmed jag göra har en kompisare som kör gnister:tummenupp
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 166.jpg
    xr 650 turbo bollsta 166.jpg
    124.8 KB · Visningar: 130
  • xr 650 turbo bollsta 165.jpg
    xr 650 turbo bollsta 165.jpg
    119.6 KB · Visningar: 782

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
2,5mm nertagit extra redan rakt av sedan montering och modellera...isär slipa....klart:tummenupp detta ska troligast du göra också krokodilen, enklast är ju om man lämmnar till någon mekanisk verksta det brukar tillockmed jag göra har en kompisare som kör gnister:tummenupp[/QUOTE]

Mera bilder på kolven tack Boost :tummenupp blev det ingen 680cc ?

Mvh Christer
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
2,5mm nertagit extra redan rakt av sedan montering och modellera...isär slipa....klart:tummenupp detta ska troligast du göra också krokodilen, enklast är ju om man lämmnar till någon mekanisk verksta det brukar tillockmed jag göra har en kompisare som kör gnister:tummenupp

Mera bilder på kolven tack Boost :tummenupp blev det ingen 680cc ?

Mvh Christer[/QUOTE]

Nej inte nu vill först se hur låhgt man kommer med 650cc:va
jag skulle tro att du endast ska bort med runt 1mm eller inget alls!!

Jag kommer sätta spelet på 1,5mm på utblås 1mm insug......

ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖääääuu nu blir jag:confused: hade för mig att du hade en 11-1 kolv? men du har alltså en10-1?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nja inte enligt Wisecos artnr :4716M10240 då är det ju 11:1 men visst är det skumt!?:confused: Vad har din för artnr 4716M10000?

Mvh Christer

Det står 4716M10000 och under på samma lapp står det R/dome 11:1 CR
det är skummt? Tänk om dom har packat fel kolv:gnissla Då måste du byta!! Förmodligen gör borret kompökningen så den ska nog vara platt

Står det samma nr direkt på kolven?
 
Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Roger väntar till hösten det var inte bara toppen han ville ha utan fullt ut trimm av hela motorn så nu är det min topp igen:tummenupp Därav den våldsamma planingen och kolven.

Helt riktigt. Till hösten blir det: Del. 2 med min motor :yoparty

PS. då har Benny provat alla varianter på sin motor och vet då precis hur min motor ska utformas :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har kollat wisecos hemsida så nr stämmer på kartongen ivf men kolla det instansade nummret på kolven!!

Roger....Ja då kan vi i värsta fall malla av den här motorn. Du ville ju visserligen ha bra bottendrag men det kommer inte att saknas nu med så här högt kompförhållande det kommer hammna på 12,5-13 på ett ungefär lite svårt att sia när jag slipar ur ventilfickorna? utan slipning troligast 13-13,5

Och håller den här snikstaken (prox) ska vara gämförbar med org sägs det? Ja håller den för mig en sommar så håller det garanterat för dig utan att byta till falcon ellr carrillo. det var meningen att jag skulle sälja cyckeln när jag skruvade ihop den därav proxstaken:huvet :gnissla :näsblod
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Är det någon (Boost 3) som vet vem som ligger bakom det här bygget? Jag tycker det ser riktigt bra ut.

Kan det vara ok att bygga på det där sättet? Rördragningen, grovleken på rören mm.
 

Bifogat

  • xr650r system 01.jpg
    xr650r system 01.jpg
    212.8 KB · Visningar: 240
  • xr650r system 02.jpg
    xr650r system 02.jpg
    187.8 KB · Visningar: 141

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är det någon (Boost 3) som vet vem som ligger bakom det här bygget? Jag tycker det ser riktigt bra ut.

Kan det vara ok att bygga på det där sättet? Rördragningen, grovleken på rören mm.

Vet ej? ser ju verkligen bra ut rördimmen är det inge fel på ,,,,, Med premiärpiporna ihopdragena så pass tidigt får man effektbandet rätt högt upp skulle tro att detta system drar till ordenligt som mitt runt 5500-6000v till varvstopp. Så vill du ha bästa tänkbara bottendrag så dra ihop piporna så nära anslutning dämpare som bara är möjligt!! Men då åker toppvaret åt hel...:D Akras pipor är ju något längre tack vare att ena pipan går som org runt ramröret. För min körstil så skulle jag bygga efter bild botten finns det nog av ändå:tummenupp
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Det står 4716M10000 och under på samma lapp står det R/dome 11:1 CR
det är skummt? Tänk om dom har packat fel kolv:gnissla Då måste du byta!! Förmodligen gör borret kompökningen så den ska nog vara platt

Står det samma nr direkt på kolven?

På min kartong står det 4716M10240 11:1 dock inte R/dome.
På kolven står det också 4716M10240. Men jämfört med org kolv som är urgröpt så ger ju platt kolvtopp högre komp.

Mvh Christer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På min kartong står det 4716M10240 11:1 dock inte R/dome.
På kolven står det också 4716M10240. Men jämfört med org kolv som är urgröpt så ger ju platt kolvtopp högre komp.

Mvh Christer

Ja men då är det ju lungt..Rätt kolv:tummenupp Men det stämmer väl att du skulle köra hotcam steg2? Är det långt kvar till hopmontering?
Fundering.. När du liks måste montera ihop och kolla ventil/kolvspelet ska du inte plana 1mm extra på en gång? då får du ett kompförholl på runt 11,7 = perfekt tryck i botten och mittenreg:tummenupp På kompisarens xr650 med org 650cc drog jag i en 11-1 och planade 1mm då flippar kammen idetta fall hotcam steg2 också någon mm bakåt så på den filade jag upp kammdrevet och ställde kammen rakt/org läge igen!! men skulle jag gort om det skulle jag inte rört kammdrevet kammen skull ha fått varit någon grad bakåt!! för jag tyckte att registret tog slut för tidigt 7000-7500v tvärstopp:gnissla ja humm tvärstopp är att ta i men den drog inte tokbra dom sista 1000varven så k0ommer din att upplevas också...Men om man lämmnar kammen någon grad bakåt som det blir vid 1mm planing så får man mer slutdrag och hk viss förlust i botten men med 680cc borret och iså fall närmare12-1 k-f så har du ett otroligt roligt register med även skitbra slutkräm:tummenupp Kostar inte mycket om du känner någon kompisare på mekanisk verksta 200-400kr högst och du får en 10% roligare motor:tummenupp Spikning behöver du inte vara rädd för fanns inte en tendens på kompisarens och jag planar ju 1mm yttligare!! Dessa motorer är ju förberedd för turbo från fabrik så högt kom-f tål dom:D hur var det skulle du porta?
 
Last edited:

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
:) Ska fundera på detta att plana 1mm Boost börjar väl monteringen i April någon gång. Och portningen är gjord. Håller mig gärna lite åt "safe mode" hållet, pga att skruva är ok så länge det inte innefattar rena reparationer!!:näsblod Som sagt 60 på slangen var målet när jag började och du har väl trissat mig lite:mad: :D men blir det 65 när allt är klart så är jag nöjd. Kollade runt lite för att ev byta hoj till en nyare. Men jag kom på att en Xr650 är en bra hoj för mig och att byta upp sig från min -00:a som gått 650mil till en -05 som gått lika långt kostar ju typ 15-20k:rolleyes: . Och med den slutsatsen så vart trimtanken född lika bra att göra något kul för pengarna istället menar jag.
Jag har typ letat prylar i 2år och har lite bra kontakter så jag tror att hela trimkalaset landar på under 12k för allt.
Mvh Christer
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
:) Ska fundera på detta att plana 1mm Boost börjar väl monteringen i April någon gång. Och portningen är gjord. Håller mig gärna lite åt "safe mode" hållet, pga att skruva är ok så länge det inte innefattar rena reparationer!!:näsblod Som sagt 60 på slangen var målet när jag började och du har väl trissat mig lite:mad: :D men blir det 65 när allt är klart så är jag nöjd. Kollade runt lite för att ev byta hoj till en nyare. Men jag kom på att en Xr650 är en bra hoj för mig och att byta upp sig från min -00:a som gått 650mil till en -05 som gått lika långt kostar ju typ 15-20k:rolleyes: . Och med den slutsatsen så vart trimtanken född lika bra att göra något kul för pengarna istället menar jag.
Jag har typ letat prylar i 2år och har lite bra kontakter så jag tror att hela trimkalaset landar på under 12k för allt.
Mvh Christer

Jag ska illhåga dig att göra mer jobb:D det ska ju visst gå att porta/svarva7borra upp edelblocen till 42mm har jag läst!! En del snubbar skickar visst fuggen till fabriken för borrning till 42mm.. men det ska ju inte vara någon fara att göra själv bara man tar lika mycet på djupet hela vägen så att säga inte ändrar på några vinklar. Jag brukar porta mina med vanlig dremmel och sandpappersrulle och slipar då inte i botten runt nålmunstycket utan bara på sidor och tak. Om man ökar 2mm när man har trimmat så pass som du har så får du lätt 2hk mer:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jepp jag har läst om "fully bored Edelbrock" på Thumpertalk och överväger också det!:tummenupp

Mvh Christer

Now we talking:tummenupp Nu ska jag hitta på någe mer??????????? huuummmmm:va Det är klart att jag skulle rekomendera lättning av svänghjul men du kan ju vänta med det till jag har provat ut det ordentligt så man säkert vet att det är värt det.jo Endast en liten billig trimmning som jag varmt rekomenderar till alla maskiner är Denso tänstift mod iridium med endast 0,4mm elektråd. När man monterat detta så märker man faktist skillnad den stuper mindre på gasen och känns lite friskare. Kostnad runt 200kr kostade 400kr för något år sedan! Sitter numera orgmonterade på många cycklar.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Now we talking:tummenupp Nu ska jag hitta på någe mer??????????? huuummmmm:va Det är klart att jag skulle rekomendera lättning av svänghjul men du kan ju vänta med det till jag har provat ut det ordentligt så man säkert vet att det är värt det.jo Endast en liten billig trimmning som jag varmt rekomenderar till alla maskiner är Denso tänstift mod iridium med endast 0,4mm elektråd. När man monterat detta så märker man faktist skillnad den stuper mindre på gasen och känns lite friskare. Kostnad runt 200kr kostade 400kr för något år sedan! Sitter numera orgmonterade på många cycklar.

Tjaa, jag fick en idé som kanske funkar...
Min TTR har balansaxel i motorn, och jag skulle inte bli förvånad om XR650 har en med. Kan man inte plocka väck den och få minskade drivförluster, rappare gassvar och kanske någon hästkraft mer i utbyte mot att det skummar i pungen på högvarv?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjaa, jag fick en idé som kanske funkar...
Min TTR har balansaxel i motorn, och jag skulle inte bli förvånad om XR650 har en med. Kan man inte plocka väck den och få minskade drivförluster, rappare gassvar och kanske någon hästkraft mer i utbyte mot att det skummar i pungen på högvarv?

Jo nog skulle den bli pigg alltid men skakningarna skulle ta död på en och motor också Om det vore en 400cc kan det vara uthärdeligt:rolleyes:
Och slutlig effektvinst dvs hk skulle ev minska pga all obalace
på husaberg 650 med nya compocitesstaken så körs det i motard/crosstävling utan någon balaceaxel men då är staken hälften så tung som stål!! det är ju nog pina att köra en ktm 640/660 längre sträckor på väg och dom har balaceaxel:gnissla
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
SÅ sant så. Det var dock Erik på E&D såp berättade att han visste flera som körde utan och inte tyckte att det vibrerade jobbigt mycket. Å andra sidan sitter den ju där för att motorkonstruktören ansåg att den behövdes....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
SÅ sant så. Det var dock Erik på E&D såp berättade att han visste flera som körde utan och inte tyckte att det vibrerade jobbigt mycket. Å andra sidan sitter den ju där för att motorkonstruktören ansåg att den behövdes....

Prova!! Jag har varit på väg flera ggr men tack vare att vi kör sträckor på uppimot 30 mil på en dag så har jag fegat ur.... Du får ju en Husabergliknande pigghet som heter duga!! den kommer att bli lättweelad. Tipps bara,, lätta kolven det som går även kolvbulte går att slipa konisk invändigt i änderna och balancera om:tummenupp Lätta även svänghjulet och lammelkorgen till bristningsgränsen då lär den bli rapp:tummenupp
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top