Supermoto trimtråden!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
ja precis.. som jag fatta det skulle det bara behövas 2 packningar. bara o smacka rätt i.

Jag gissar att du strokar den ca:4mm och då kan du ju använda dig av 2st 1mm packningar...

Sen skaffar du en 565 cylinder med 100mm i borr istället för 95mm std:rolleyes:

Ring KTM och hör hur det ligger till, de måste ju ha en teknisk avdelning i Sverige?
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Jag gissar att du strokar den ca:4mm och då kan du ju använda dig av 2st 1mm packningar...

Sen skaffar du en 565 cylinder med 100mm i borr istället för 95mm std:rolleyes:

Ring KTM och hör hur det ligger till, de måste ju ha en teknisk avdelning i Sverige?

jag komemr nog inte köpa 540-kittet. för dyrt. men strokerkittet beställs möjligen imorron. ska flytta nu oxå så pengarna skulle jag behöva lägga på annat än hojen :)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Är det någon mer än jag som har haft problem med att FCR förgasaren suger upp smuts genom ventilationsslangarna? (kommer in i flotörhuset)

Mina slangar gick rakt ner från förgasaren och ut (se bild)

Nu filtrerar jag ventilationsslangarna med bränsle filter med nät i, alltså ingen motstånd alls, då har det fungerat klockrent.

Det skulle vara kul att veta vad det beror på att förgasaren suger upp smutts från gatan, när den är tänkt att sitta på offroad hojar?
 

Bifogat

  • CAOH2RKX+sh.JPG
    CAOH2RKX+sh.JPG
    89.5 KB · Visningar: 109

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Är det någon mer än jag som har haft problem med att FCR förgasaren suger upp smuts genom ventilationsslangarna? (kommer in i flotörhuset)

Mina slangar gick rakt ner från förgasaren och ut (se bild)

Nu filtrerar jag ventilationsslangarna med bränsle filter med nät i, alltså ingen motstånd alls, då har det fungerat klockrent.

Det skulle vara kul att veta vad det beror på att förgasaren suger upp smutts från gatan, när den är tänkt att sitta på offroad hojar?
Säker på att det är den vägen skräpet kommit in då?Jag har då aldrig haft problem med skit i förgasaren på någon FCR-bestyckad hoj trots några hundra timmars cross och enduroåkning.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Säker på att det är den vägen skräpet kommit in då?Jag har då aldrig haft problem med skit i förgasaren på någon FCR-bestyckad hoj trots några hundra timmars cross och enduroåkning.

Ja, tyvärr.
jag har inte haft några problem med FCR förgasar tidigare, men ja vet att USA killarna haft det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
jag komemr nog inte köpa 540-kittet. för dyrt. men strokerkittet beställs möjligen imorron. ska flytta nu oxå så pengarna skulle jag behöva lägga på annat än hojen :)

Cyckeln är ju viktigast:tummenupp bara ett tipps till alla höjningar upp och ner....vanlig aluminiumplåt och på med ex wurts motorpacknings silicon. När jag kör turbo så kör jag en vanlig aluplåt 2mm inga pacningar bara sillic funkar stenbra, Nu sist körde jag faktist cylinder rakt på blocket utan packning eller spacer endast wurts mototpacknings silicon det var en av dom bästa silicon jag någonsin stött på (har garanterat provat alla!) skitlätt att klägga ut och fäster otroligt bra:tummenupp Delad första plats i silicontävlingen har hondas org bond!
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Cyckeln är ju viktigast:tummenupp bara ett tipps till alla höjningar upp och ner....vanlig aluminiumplåt och på med ex wurts motorpacknings silicon. När jag kör turbo så kör jag en vanlig aluplåt 2mm inga pacningar bara sillic funkar stenbra, Nu sist körde jag faktist cylinder rakt på blocket utan packning eller spacer endast wurts mototpacknings silicon det var en av dom bästa silicon jag någonsin stött på (har garanterat provat alla!) skitlätt att klägga ut och fäster otroligt bra:tummenupp Delad första plats i silicontävlingen har hondas org bond!

intressant :tummenupp

jag ahr funderar lite på det där stroker kittet. Det är ju ett helt nytt vevparti. kan det inte va så att vevstaken blivit lite kortare och att den sitter lite längre ut på vevaxeln? då kommer kolven inte längre upp utan längre ner enbart.

var hos min lokala ktm handlare idag men palla inte vänta i kön.. ska dit imorron igen o se om han har lite info.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
intressant :tummenupp

jag ahr funderar lite på det där stroker kittet. Det är ju ett helt nytt vevparti. kan det inte va så att vevstaken blivit lite kortare och att den sitter lite längre ut på vevaxeln? då kommer kolven inte längre upp utan längre ner enbart.

var hos min lokala ktm handlare idag men palla inte vänta i kön.. ska dit imorron igen o se om han har lite info.

Skulle inte tro det! Blir mer förluster ut i cylinderväggarna då!! Du får förmodligen göra spacers.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Skulle inte tro det! Blir mer förluster ut i cylinderväggarna då!! Du får förmodligen göra spacers.

Chukabowa har helt rätt.
Boost,Du får nog sluta svara på sånt du inte har en aning om.

En KTM 525 har vevstake med c-c 129mm.72mm i slaglängd.
Strokerveven har 78mm i slaglängd.Alltså bör c-c vara 126mm.

Yamaha YZ 450F har 103,5 c-c och 63,4 i slag.Suzuki RMZ 450 har 106 c-c och 62,1 i slag.
Det är det kortaste respektive längsta av de japanska 450 crossarna.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Chukabowa har helt rätt.
Boost,Du får nog sluta svara på sånt du inte har en aning om.

En KTM 525 har vevstake med c-c 129mm.72mm i slaglängd.
Strokerveven har 78mm i slaglängd.Alltså bör c-c vara 126mm.

Yamaha YZ 450F har 103,5 c-c och 63,4 i slag.Suzuki RMZ 450 har 106 c-c och 62,1 i slag.
Det är det kortaste respektive längsta av de japanska 450 crossarna.
Jag skrev SKULLE INTE "TRO" DET och "FÖRMODLIGEN" GÖRA SPACERS!!
om staken är kortare skulle jag inte köpt strokerkittet!! kortare stake ...inte bra!! Jag skulle hellre lämmnat in org staken för strokning kostar säkert billigare! Hör med stigs motorslip i axvall skulle "gissa" att det kostar runt 3000 kr med lager ny tapp . Fördelen om han gör jobbet är att han kan sätta i det garanterat bästa rullagret på marknaden (sillverpleterat rullager) + att staken behåller länden som är bättre för pullvret & hållbarheten på kolven!
Jag kommer att fortsätta svara på saker jag inte har en aning om........om jag tycker det verkar korkat!!
 
Last edited:

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Jag skrev SKULLE INTE "TRO" DET och "FÖRMODLIGEN" GÖRA SPACERS!!
om staken är kortare skulle jag inte köpt strokerkittet!! kortare stake ...inte bra!! Jag skulle hellre lämmnat in org staken för strokning kostar säkert billigare! Hör med stigs motorslip i axvall skulle "gissa" att det kostar runt 3000 kr med lager ny tapp . Fördelen om han gör jobbet är att han kan sätta i det garanterat bästa rullagret på marknaden (sillverpleterat rullager) + att staken behåller länden som är bättre för pullvret & hållbarheten på kolven!
Jag kommer att fortsätta svara på saker jag inte har en aning om........om jag tycker det verkar korkat!!

Ja,det är oftast bättre med lång vevstake,men räkna ut förhållandet mellan vevstakslängd dividerat med slaglängd så ser du att KTMs strokerkit kommer bara nån ynka hundradel ifrån vad Yamaha har som standard.

Det kan ju iofs vara helt fel att räkna så,och då får jag väl be om ursäkt inför trimmargudarna.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
vad är för- och nackdelar med längre/kortare vevstake då?


En kort vevstake i förhållande till slaglängden accelererar kolven fortare i början på insugstakten, och man får en bättre fyllnad på låga varv.
På höga varv blir påfrestningarna så stora att vevlager och sånt där inte håller så länge.
En kort vevstake gör också att vibrationerna bli svårare att balansera ut. Tyngdpunktsförskjutningen blir större vid 90 resp 270 grader.

Men varför öka slaglängden? Det enda man gör är att sänka maxvarvtalet.

Mer borrning ger mer effekt!

Mats
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
chukabowa ... Jag skulle gå på mer borr precis som mats säger!
Vad kostar 565 cylindern med 100mm borr?

Anledningen till att jag inte byggde en 475 utan en 434 var just denna, jag strävade efter att hålla uppe rappan i motorn med mer borr samma slag:tummenupp

(Drz 434 har 94mm borr & 62.6mm slag)
(Drz 400 har 90mm borr & 62.6mm slag)

// mvh Johan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
vad är för- och nackdelar med längre/kortare vevstake då?

Med kortare stake blir även sidokrafterna/förlusterna större,,, kolven & cylindern åker fortare på stryk. .... Annars är ju strokning bra åtgärd om man vill ha mer vrid i botten och mellanregistret:tummenupp Bäst vore att höja cylindern det som går och stroka därefter,,,,Förhoppningstvis 2mm högre om nu kammkedjan klarar det! Hondas xr kedja klarar 2mm på håret när den är ny. Då har man helt plötsligt 4mm längre slag:) Och när man liks har skiten isär så borrar man max:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Redan åtgärdat:tummenupp Men det är förutsatt att det behövs! det bör vara fritt 25% av ventistorleken runt om ventilen, ibland är det så orginalo

Nice:tummenupp
Drz toppen har väldigt bra förbränningsrum redan från början, toppen på bilden (min) är helt orörd i förbränningsrummet.

När jag fixa min topp var jag inte säker på vilken borrning jag skulle köra med, så därför är det orört.

Här har du dock en topp som inte är orörd:)
(CRF500 med 101mm borr 96mm standard)
 

Bifogat

  • Hondabygget%20010%2Bsh.JPG
    Hondabygget%20010%2Bsh.JPG
    87.6 KB · Visningar: 84
  • Hondabygget%20011%2Bnu.JPG
    Hondabygget%20011%2Bnu.JPG
    96.5 KB · Visningar: 90
  • Hondabygget%20013%2Bnu.JPG
    Hondabygget%20013%2Bnu.JPG
    73.4 KB · Visningar: 86

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
540 cylinderkittet går lös på minst 4000kr mer än stroker veven.

anledningen till att jag var sugen på veven var att bottendraget nästan helt försvunnit nu när jag smacka i en hotcam. blir drygt o ligga o varva i längden.. o så avlivar man ramlagerna lite fortare.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
540 cylinderkittet går lös på minst 4000kr mer än stroker veven.

anledningen till att jag var sugen på veven var att bottendraget nästan helt försvunnit nu när jag smacka i en hotcam. blir drygt o ligga o varva i längden.. o så avlivar man ramlagerna lite fortare.

Försvann bottendraget?
Hur vass är hotcamen om bottendraget försvinner på en så stor motor?

Har du tex satt i en steg 1 borde det inte skilja så mycket tycker jag.


Kolla efter ett bigbore i USA, drz cylindern komplette gick på ca 4500kr har jag för mig!

Och så 565 kittet inte 540 kittet så det blir lite volymskillnad:)
 
Last edited:
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top