Supermoto trimtråden!

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Tejna, det är dåligt på den fronten.
-Motorspeed i västerås är väl det närmaste. (Som jag vet)
-Lundgrensmotor i Avesta har också bänk

Trevligt att de kommer en motard till min breddgrad:tummenupp
Intreserad av samåkning?

Tråkigt att höra att det var så dåligt med firmor som kunde hjälpa vid bänkning, man vill ju optimera när man lagt så mycket pengar på trim.

Samåkning är alltid trevligt dock har jag inget gatregistrerat, men vi har ju en riktig rolig bana i Rättvik samt en i Amsberg. Vi får ordna några träningsdagar!

FACK!

nu blev man lite sugen på det oxå :mad: varför börja man trimma för :huvet mitta ett 540-kit för ca 5k. skulle man kunna fixa frakten genom dej så vore det ju klart värt besväret.. annars slutar man på samma pris som hemma nästan.

Edit: störigt.. har ju länge tyckt att 540 kittet e bortkastade pengar... men fan.. trimdjävulen kan fara åt ******* :mad:

Jag lovar dig Thomas, 540 är värt pengarna, du kommer att få en riktig trevlig maskin!

Vill du undkomma frakten helt ifrån Canada/USA så kan jag ta med mig kittet när jag flyger hem till Sverige 29 Maj dock åker jag till Curacao dagen efter så jag hinner inte skicka kittet förens den 13 Juni! Kanske lite sent!? Men 100% säkert. Annars räkna med drygt 1000? i frakt
 
Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Tråkigt att höra att det var så dåligt med firmor som kunde hjälpa vid bänkning, man vill ju optimera när man lagt så mycket pengar på trim.

Samåkning är alltid trevligt dock har jag inget gatregistrerat, men vi har ju en riktig rolig bana i Rättvik samt en i Amsberg. Vi får ordna några träningsdagar!



Jag lovar dig Thomas, 540 är värt pengarna, du kommer att få en riktig trevlig maskin!

Vill du undkomma frakten helt ifrån Canada/USA så kan jag ta med mig kittet när jag flyger hem till Sverige 29 Maj dock åker jag till Curacao dagen efter så jag hinner inte skicka kittet förens den 13 Juni! Kanske lite sent!? Men 100% säkert. Annars räkna med drygt 1000? i frakt

jag ska fundera på det. och curacao kan jag rekomendera. specielt om du ska dyka :tummenupp
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tråd lyft ...
Nu är det dags att börja åka igen:tummenupp

Har ni fått igång era trimprojekt över vintern?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tråd lyft ...
Nu är det dags att börja åka igen:tummenupp

Har ni fått igång era trimprojekt över vintern?

Har 4st skruvar kvar att sätta dit......men avvaktar med det för om den går så kör jag sönder min nacke:gnissla ......måste träna lite till sedan skruvar jag dit skruvarna och gasar:tummenupp
 

AP

lala
Gick med
29 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
Lite allt möjligt
Suzuki DR650SM

K&N luftfilter
Rostfritt helsystem
Pro circuit T-4 ljuddämpare
15% hårdare Kopplingsfjädrar
JE Pistons högkomps kolv 10,5:1
Webcam 223 omslipad kamaxel
Mikuni TM40 flatslide förgasare
Portad topp av topplocksverkstan


hell yea
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Toppbetyg?

Tja,
det är ju ingen supermotard, men det verkar ju finnas kunnigt folk härinne. (Och det är en lågvarvig motor med stora kolvar, så lite likt är det ju trots allt :)) Så, vad blir domen? Shit or Shinola?
 

Bifogat

  • DSC01903.jpg
    DSC01903.jpg
    115.7 KB · Visningar: 159
  • DSC01919.jpg
    DSC01919.jpg
    133.3 KB · Visningar: 184
  • DSC01920.jpg
    DSC01920.jpg
    100.9 KB · Visningar: 157
  • DSC01928.jpg
    DSC01928.jpg
    164 KB · Visningar: 181
  • DSC01931.jpg
    DSC01931.jpg
    123.1 KB · Visningar: 149

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tja,
det är ju ingen supermotard, men det verkar ju finnas kunnigt folk härinne. (Och det är en lågvarvig motor med stora kolvar, så lite likt är det ju trots allt :)) Så, vad blir domen? Shit or Shinola?

Domen...Vem har gjort?? helt otroligt BRA!! Att jag kan uttala ett sådant ord:D jag brukar ju klaga på allt och alla:D det är ju omöjligt att avgöra på bilder igentligen men det man kan se är 100% topp off the line... är utblåset igensvetsat i golvet ? Då vill man ha ut allt:tummenupp

Jo jävlar nu såg jag något att klaga på (pettitesser!!)om jag nu ser rätt?? Plasten sticker in en bit på¨ventilsätet några mm tror jag??? Det törs "jag" inte göra för då spricker det just i skarven mellan alu och sätet och så släpper det som är kvar på sätet och åker igenom motorn (inte så farligt faktist) jag spacklade så där på dom första topparna men det har släppt så nu stannar jag före!! men du kan lungt låta det vara som sagt det är så liten mängd som lossnar i så fall så det är inte skadligt:tummenupp
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Tja,
det är ju ingen supermotard, men det verkar ju finnas kunnigt folk härinne. (Och det är en lågvarvig motor med stora kolvar, så lite likt är det ju trots allt :)) Så, vad blir domen? Shit or Shinola?

Intressant!
funderar själv på att demontera TRX-topparna och karva lite..

Nu vet man ju hur dessa ser ut lite i förväg och kan planera lite!:tummenupp

Hur mycket (i mm?) har du planat toppen?

/Göran
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Intressant!
funderar själv på att demontera TRX-topparna och karva lite..

Nu vet man ju hur dessa ser ut lite i förväg och kan planera lite!:tummenupp

Hur mycket (i mm?) har du planat toppen?

/Göran

Ja du ser Göran du måste genast skruva lös toppen!! Sådär ska det se ut:tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Håller med Boost3 helt och hållet - det SER iaf bra ut! :D
D.v.s hantverket är toppklass. Däremot är det som alltid nästan omöjligt att fånga det tredimensionella perspektivet på bild så att man får rätt intryck av det utförda arbetet.
Ser att det (såklart) finns lite till att göra, men det är petitesser, och mer gnäll för att jag ska få verka lite cool! ;)
Men ffa tycker jag att förbränningsrummet ser exemplariskt ut.
Skämt åsido: Det där ser riktigt bra ut! :tummenupp
Särskilt med tanke på vilka mygg-kanaler det där är att porta i!
 
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tja,
det är ju ingen supermotard, men det verkar ju finnas kunnigt folk härinne. (Och det är en lågvarvig motor med stora kolvar, så lite likt är det ju trots allt :)) Så, vad blir domen? Shit or Shinola?

Du är förlåten, med så fina bilder! (trots det inte är en motard:D )
Skämt å sido, det ser bra ut!
-Vad är syftet med portningen?
-Effektmål?
-Övriga delar?

//Johan
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tjena grabbar. tänkte se om nån av er har erfarenhet av kittning av yamaha wr/yz 450.

mer står här: http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3462074&postcount=91

Kan bara svara rent allmänt vad som händer med cc ökning. du får ju helt klart ett starkare register som drar tidigare nu vet jag inte hur mycket cc du tänker på men överstiger det 480cc så "bör" man vkta om hela veven så det stämmer med ökad vikt på kolven annars blir det skakigt!! om man endast höjer 30cc så kan man slipa ur kolven så vikten inte skiljer sig så mycket.
450 till 480 i hk??? ren gissning 2kusar 2nm 450-500 3hk
hållbarhet? vet ej hur överdriven vevstake/lager yztan har?
farligast för motorn är när man höjer slutvarvet!!
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
thx boost. det är väl isåfall något sådant ja tänker på : http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yama...hash=item260159875947&_trksid=p3756.m20.l1116

Hur mycket kan en liten massering av toppen gå på om ja tex lämnar in den hos dig? förstår att det är svårt att säga, men bara något riktpris hade varit bra.

slutvarvet är inget jag tänkt höja något nämnvärt iallafall. Det är ju driftsäkerheten som går före i det läget.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Kan bara svara rent allmänt vad som händer med cc ökning. du får ju helt klart ett starkare register som drar tidigare nu vet jag inte hur mycket cc du tänker på men överstiger det 480cc så "bör" man vkta om hela veven så det stämmer med ökad vikt på kolven annars blir det skakigt!! om man endast höjer 30cc så kan man slipa ur kolven så vikten inte skiljer sig så mycket.
450 till 480 i hk??? ren gissning 2kusar 2nm 450-500 3hk
hållbarhet? vet ej hur överdriven vevstake/lager yztan har?
farligast för motorn är när man höjer slutvarvet!!



Kiel, Det du vinner mest på med en bigbore cylinder är att du ökar spalten mellan ventilerna och cylinderväggen., på så sätt utnytjar man mera av ventilens yta, och du får ett starkare register:tummenupp
http://www.maxpower-engines.com/big-bore-kits/yfz511-icecube.htm
 
Last edited:

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Kiel, Det du vinner mest på med en bigbore cylinder är att du ökar spalten mellan ventilerna och cylinderväggen., på så sätt utnytjar man mera av ventilens yta, och du får ett starkare register:tummenupp
http://www.maxpower-engines.com/big-bore-kits/yfz511-icecube.htm

Och Då vinner jag effekt o vrid i dom siffrorna boost anger? :confused: Om vi säger såhär då. Är det värt pengarna att köpa ett 480cc kit för runt 500 dollar. Blir man nöjd med resultatet?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Och Då vinner jag effekt o vrid i dom siffrorna boost anger? :confused: Om vi säger såhär då. Är det värt pengarna att köpa ett 480cc kit för runt 500 dollar. Blir man nöjd med resultatet?

Nej. Listan kan göras lång över saker jag skulle göra före att trimma. Fjädring, bra/bättre bromsar, slirkoppling osv.
Just i yamahas fall vet jag inte. Men att gå upp i cc ger oftast marginellt eller ingen topp effekt ökning utan vidare åtgärder. Det du vinner är mer vrid & en bottenstarkare motor. Ingedera kommer ta dig snabbare runt en bana & hållbarheten blir sämre, i vissa fall avsevärt sämre.

Mina 5 cent
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Nej. Listan kan göras lång över saker jag skulle göra före att trimma. Fjädring, bra/bättre bromsar, slirkoppling osv.
Just i yamahas fall vet jag inte. Men att gå upp i cc ger oftast marginellt eller ingen topp effekt ökning utan vidare åtgärder. Det du vinner är mer vrid & en bottenstarkare motor. Ingedera kommer ta dig snabbare runt en bana & hållbarheten blir sämre, i vissa fall avsevärt sämre.

Mina 5 cent

läste på lite om ämnet o först o främst skall jag skaffa yz kammen o få hojen ordentligt injusterad! tror nog det räcker :tungan
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tackar för kritiken, ska kort svara på några frågor, men för att inte bli för OT kan vi kanske ta resterande i TRX-tråden?

Jag har lagt upp bilderna mot löfte att inte avslöja vem som står bakom, det tänker jag hålla.

Toppen är bara lätt riktplanad. Fixade squish förra året, men kommer inte ihåg hur mycket vi tog ned. Mikuni 40 TDMR, trattar, andra kammar, helsystem 2-2, 878 JE-kolvar.

Har eg. inget specifikt effektmål, mer mos i mellanregistret har varit viktigare än nån extra pålle på topp. Vill ha en körbar vardags-hoj som ska hålla (fast jag river visst motorn varje år för att ändra nånting :))

Bilderna ger f.ö. inte en rättvis bild, det ser ojämnare och krokigare ut än vad det gör i verkligheten. Svårt som 17 att fota invändiga håligheter så att det blir bra. Kul att det blev topp-betyg ändå!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar för kritiken, ska kort svara på några frågor, men för att inte bli för OT kan vi kanske ta resterande i TRX-tråden?

Jag har lagt upp bilderna mot löfte att inte avslöja vem som står bakom, det tänker jag hålla.

Toppen är bara lätt riktplanad. Fixade squish förra året, men kommer inte ihåg hur mycket vi tog ned. Mikuni 40 TDMR, trattar, andra kammar, helsystem 2-2, 878 JE-kolvar.

Har eg. inget specifikt effektmål, mer mos i mellanregistret har varit viktigare än nån extra pålle på topp. Vill ha en körbar vardags-hoj som ska hålla (fast jag river visst motorn varje år för att ändra nånting :))

Bilderna ger f.ö. inte en rättvis bild, det ser ojämnare och krokigare ut än vad det gör i verkligheten. Svårt som 17 att fota invändiga håligheter så att det blir bra. Kul att det blev topp-betyg ändå!

Du kan hällsa portaren att han kan få svarta bredhängslen i portning:tummenupp han får även vara med i bredhängelportningsgänget:D
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top