Supermoto trimtråden!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Och Då vinner jag effekt o vrid i dom siffrorna boost anger? :confused: Om vi säger såhär då. Är det värt pengarna att köpa ett 480cc kit för runt 500 dollar. Blir man nöjd med resultatet?

Hur många hk du vinner kan jag inte säga ...
Om det är värt att köpa ett bigbore kitt eller inte, vet bara du. Men motorn får en trvligare gång genom både volymöknigen och ökade avståndet mellan ventilerna och cylinder väggen!

Kort och gott, jag har kört ca400-500mil med min 434 2007 och jag har inte haft några beskymmer alls! jag har rivit lite i motorn i höstas för att kolla över allt, och motorn var fortfarande i super kondis.

Barret, det är inte alla som är intreserade av fjädring varvtider m.m:pannkyss
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
pyraya portning

Har ju inte lagt ut någon bild på den färdiga toppen!! Här kommer min senaste i boostflottan ...pyrayaportning :D (turbulencebortagare!!) Nu blir det frågor.. så jag svarar redan på den jag mistänkder kommer..... vad i helsike är tänderna i insuget??? Jo låt oss säga att man tar en vanlig svensk släthårig råtta och tar tid på hur lång tid det tar att springa genom förgasaren och toppen kanalern....... sedan tar man och permanentar samma råtta!! Då kan jag garantera att den får sämmre tid:D Så dvs dessa 1mm kolfiberpinnar rätar ut tumblingen som luft har för sig när det far igenom rör. det medför högre hastighet på blandningen,, man kammar helt enkelt blandningen:) Sådana här pyrayatänder kommer även sitta i käfften på förgasaren:tummenupp har sett liknande historier på jetflygplan i inugen!! jag har även provkör detta här i mina fläktdrivena jetflyg (RC) med bra reultat.
Men det är ju bromsbänken som talar så vi får se om ett tag:gnissla
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 186.jpg
    xr 650 turbo bollsta 186.jpg
    40.8 KB · Visningar: 171
  • xr 650 turbo bollsta 181.jpg
    xr 650 turbo bollsta 181.jpg
    46.2 KB · Visningar: 125
  • xr 650 turbo bollsta 182.jpg
    xr 650 turbo bollsta 182.jpg
    45.2 KB · Visningar: 117
  • xr 650 turbo bollsta 183.jpg
    xr 650 turbo bollsta 183.jpg
    38.7 KB · Visningar: 109
Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har ju inte lagt ut någon bild på den färdiga toppen!! Här kommer min senaste i boostflottan ...pyrayaportning :D (turbulencebortagare!!) Nu blir det frågor.. så jag svarar redan på den jag mistänkder kommer..... vad i helsike är tänderna i insuget??? Jo låt oss säga att man tar en vanlig svensk släthårig råtta och tar tid på hur lång tid det tar att springa genom förgasaren och toppen kanalern....... sedan tar man och permanentar samma råtta!! Då kan jag garantera att den får sämmre tid:D Så dvs dessa 1mm kolfiberpinnar rätar ut tumblingen som luft har för sig när det far igenom rör. det medför högre hastighet på blandningen,, man kammar helt enkelt blandningen:) Sådana här pyrayatänder kommer även sitta i käfften på förgasaren:tummenupp har sett liknande historier på jetflygplan i inugen!! jag har även provkör detta här i mina fläktdrivena jetflyg (RC) med bra reultat.
Men det är ju bromsbänken som talar så vi får se om ett tag:gnissla

Jag förstår inget? (eller har aldrig sett något liknande)
Men det är kul att du provar ...
Vilken karaktär hoppas du på?
Effekt?
 

Ronta

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2003
Ort
..
Hoj
..
Jag har kanske fel. Kan ju bero på att alla som körde med 578cc förr trimmade i alla andra ändar oxå. Många med 560cc idag som jag vet kör väl relativt standard. Dvs. inte så högt effektuttag mm o därav håller bättre.
Inget är väl gjort vid vevhusventilationen heller så problemet med packboxar o packningar kvarstår väl oxå?

Vad är det för fel på packningarna och packboxar..? jag har inte haft några probl med det..

ramlager ras, e vanligare.. Men om man svetsar veven (punktar) och har axialspel på minst 0,50 så håller de bättre.. :tummenupp

/R
 

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Ort
staffanstorp
Hoj
Stor moppe
Vad är det för fel på packningarna och packboxar..? jag har inte haft några probl med det..

ramlager ras, e vanligare.. Men om man svetsar veven (punktar) och har axialspel på minst 0,50 så håller de bättre.. :tummenupp

/R

svetsa veven låter intressant.. hur gör man då och varför?
 

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Ktm 660 05

Hej tog bort och rengjorde förgasaren idag och kollade in i insuget
det ser ut och vara ganska mycke jutskägg så jag undrar om det
gör mycket?.Ska man slipa bort det i mitten och på sidorna?
Jag tog några bilder så ni kan se.
 

Bifogat

  • P1000401.JPG
    P1000401.JPG
    55.3 KB · Visningar: 65
  • P1000396.JPG
    P1000396.JPG
    54.8 KB · Visningar: 86
  • P1000392.JPG
    P1000392.JPG
    62.9 KB · Visningar: 101
  • P1000391.JPG
    P1000391.JPG
    56.3 KB · Visningar: 93

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag förstår inget? (eller har aldrig sett något liknande)
Men det är kul att du provar ...
Vilken karaktär hoppas du på?
Effekt?
Bra om du inte sett något liknande för det har inte jag heller på toppar åtminstonde,, men därimot på nasas sidor har jag sett att det förekommer på höghastighetsförflyttning av gaser/luft i rör och även i insugen på vissa jetmotorer ex såg jag en gammal mig från 60 talet som hade något liknande , det räcker för att jag kör på det bara blotta misstanke på effektvinst får mig att prova allt:D det enda som dessa tänder gör är ju att få blandningen att räta ut sig och komma in fortare och ge mer pullver över hela registret hoppas jag:rolleyes: Därimot uträtningen av kanalen har ju Erland cox (topplocksverstan) Jobbat fram i både bänk och flödesbänk, han har lagt ner otroligt mycket arbete på detta så jag är väldigt tacksam att han har delat med sig av sin erfarenhet, detta portningssät kommer från f-1 motorn som vann bästa motor 2007 förarna var ju väldigt nöjd med körbarheten , Enligt Erland så ska motorn dra oerhört bra från låga varv och mellanreg men för den skull inte gå dåligt på toppvarv utan varava ur bra även med milld kam!! Så om denna portning blir en hitt så kan jag inte ta på mig hela äran. jag har helt enkelt gått efter cox grund mått på insugs mun och utblås trängsta mått och även litat på hans enorma jobb han lagt ner på uträtningen/tumbling portning!! Nu har jag ju även höjt golvet på utbåset och slipat upp taket där också,,, så det ska bli högintresant att testa boost/cox blandningen:tummenupp
Om några år har nog f-1 stallen hunnit ikapp boost försprång och kör nog med pyrayatänder i insuget:D

Hej tog bort och rengjorde förgasaren idag och kollade in i insuget
det ser ut och vara ganska mycke jutskägg så jag undrar om det
gör mycket?.Ska man slipa bort det i mitten och på sidorna?
Jag tog några bilder så ni kan se.

Om du inte nu vill porta fullt ut så kan du utan att förstöra något slipa bort allt jutskägg men du kan även slipa bort så mycket du törs på varje sida om styrningarna både på insug och utblås,,,,dvs smalna av bölden som håller styrningen,, det gör inget om du kommer åt styrningen lite för den brukar jag endera slipa bort helt på insug eller smalna av ordentligt, då får du några farbröder extra:tummenupp..... Jo en sak till vässa även mittdelaren!!
 
Last edited:

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Om du inte nu vill porta fullt ut så kan du utan att förstöra något slipa bort allt jutskägg men du kan även slipa bort så mycket du törs på varje sida om styrningarna både på insug och utblås,,,,dvs smalna av bölden som håller styrningen,, det gör inget om du kommer åt styrningen lite för den brukar jag endera slipa bort helt på insug eller smalna av ordentligt, då får du några farbröder extra:tummenupp..... Jo en sak till vässa även mittdelaren!![/QUOTE]

Hej och tack för svaret.Är det ok att slipa utan att demontera cyllen?
Givetvis med stänga ventiler och om man suger ut spånet samt blåser rent med tryckluft.Vad är bäst att köra med dremmel eller slippapper om man bara tar gjutskägget?.Jag tycker den var ganska platt mittdelaren gör det mycket eller?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om du inte nu vill porta fullt ut så kan du utan att förstöra något slipa bort allt jutskägg men du kan även slipa bort så mycket du törs på varje sida om styrningarna både på insug och utblås,,,,dvs smalna av bölden som håller styrningen,, det gör inget om du kommer åt styrningen lite för den brukar jag endera slipa bort helt på insug eller smalna av ordentligt, då får du några farbröder extra:tummenupp..... Jo en sak till vässa även mittdelaren!!

Hej och tack för svaret.Är det ok att slipa utan att demontera cyllen?
Givetvis med stänga ventiler och om man suger ut spånet samt blåser rent med tryckluft.Vad är bäst att köra med dremmel eller slippapper om man bara tar gjutskägget?.Jag tycker den var ganska platt mittdelaren gör det mycket eller?[/QUOTE]

mJAOUE.PORTA PÅ PLATST??? största problemet skulle nog bli att du inte kommer åt där det som bäst behöver slipas. största risken är att du sopar till vetilskafftet med slipen och då har du en skada som sedan åker ner i styrningen när kammen lyfter och den skadan filar sedan upp styrninen så ventilen börjar glappa radiellt, ventilerna roterar faktist hela tiden rätt fort!!. och så aluspånet då... kan ju klägga fast sig på sätestätytan!! Sååå det är inte värt risken för det du ev skulle komma åt gör inte mycket skillnad i pullver. Nä passa bara in insugs gummit mot förgasaren och toppen så bra som möjligt:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
okay. där ser man.. men du glömde att säg VARFÖR. :)

Den blir vridstabilare och förmodligen flexstabilare? håller då bättre på alla sätt.
Jag skulle gärna vilja ha min vev svetsad och riktad av någon superkunnig person/firma... jag vet faktist inte av någon som är Erkänt bra på att svetsa vevar, jag har lämmnat flertal vevar till vanliga svetskunniga proffs men det har bara blivit skit spruckit:gnissla Sååååå lämmna inte veven vart som hellst!!
kan bara tillägga att jag inte ens hade svetsad vev på min turbovers!! och körde ibland med 125-130hk!! Utan problem Enda fel jag någonsin får trotts tokeffeffekt är nållagret ger sig i veven och det har inte med vriden vev att göra eller flex. svettsa en vev behöver man endast göra om man vet med sig att just detta märke har taskiga tolleranser eller dåliga matrial så att flertalet har problem med detta. Xr650 behöver man inte svettsa under 130hk kan jag garantera, ? men ktm??????????????????? vet ej:va
 

zx9kawa

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
norrbotten
Hoj
KTM 660 smc 05
Hej och tack för svaret.Är det ok att slipa utan att demontera cyllen?
Givetvis med stänga ventiler och om man suger ut spånet samt blåser rent med tryckluft.Vad är bäst att köra med dremmel eller slippapper om man bara tar gjutskägget?.Jag tycker den var ganska platt mittdelaren gör det mycket eller?

mJAOUE.PORTA PÅ PLATST??? största problemet skulle nog bli att du inte kommer åt där det som bäst behöver slipas. största risken är att du sopar till vetilskafftet med slipen och då har du en skada som sedan åker ner i styrningen när kammen lyfter och den skadan filar sedan upp styrninen så ventilen börjar glappa radiellt, ventilerna roterar faktist hela tiden rätt fort!!. och så aluspånet då... kan ju klägga fast sig på sätestätytan!! Sååå det är inte värt risken för det du ev skulle komma åt gör inte mycket skillnad i pullver. Nä passa bara in insugs gummit mot förgasaren och toppen så bra som möjligt:tummenupp[/QUOTE]

Ok då vet jag hur det ligger till tackar så mycket för svaren.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Jag skulle gärna vilja ha min vev svetsad och riktad av någon superkunnig person/firma... jag vet faktist inte av någon som är Erkänt bra på att svetsa vevar, jag har lämmnat flertal vevar till vanliga svetskunniga proffs men det har bara blivit skit spruckit:gnissla Sååååå lämmna inte veven vart som hellst!!

Det är viktigt att använda så segt tillsatsmaterial som möjligt. Jag har det senaste gångerna svetsat mina vevar (Husa 650) med vanligt rostfritt (316L) tillsatsmaterial och höll det också. Jag lägger 2st 5-8 mm långa svetsar positionerat "10 i 2". Svetsningen förhindrar endast att tappen vrider sig. Svetsar man tappen även in mot vevaxelcentrum kanske vevaxelns böjning skjuvar av svetsarna, tänker jag.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det är viktigt att använda så segt tillsatsmaterial som möjligt. Jag har det senaste gångerna svetsat mina vevar (Husa 650) med vanligt rostfritt (316L) tillsatsmaterial och höll det också. Jag lägger 2st 5-8 mm långa svetsar positionerat "10 i 2". Svetsningen förhindrar endast att tappen vrider sig. Svetsar man tappen även in mot vevaxelcentrum kanske vevaxelns böjning skjuvar av svetsarna, tänker jag.

Bra då skickar jag veven till dig:tummenupp :D
Vilken typ av svets använder du? Tig?
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Bra då skickar jag veven till dig:tummenupp :D
Vilken typ av svets använder du? Tig?
Jag undrar hur många duktiga motormekaniker veven skulle passera från Kramfors till Skåne? :D

Tungsten Inert Gas - alias TIG

Selbstverständlich.
 

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Hej har några frågor här ang ktm 525 exc 04:a

Har nyligt innhandlat ett bigbore 540 kit. Jag har även funderat på en större förgasare, trimkammar ventilfjädrar ventiler mm,mm (ej större ventiler)

Någon som har några bra tips ang detta, eller någon bra firma som man kan ringa till.

MVH
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej har några frågor här ang ktm 525 exc 04:a

Har nyligt innhandlat ett bigbore 540 kit. Jag har även funderat på en större förgasare, trimkammar ventilfjädrar ventiler mm,mm (ej större ventiler)

Någon som har några bra tips ang detta, eller någon bra firma som man kan ringa till.

MVH

Förgasaren är stenbra för att porta upp och i med lite powerplate mm, jag ska senare i kväll lägga ut en bild på hur man kan göra med en förgasare 540cc........då är det bara att stoppa i en hotcam och porta toppen ventilfjädrarna behöver med den kammen inte bytas. Och väldigt öppnad luftburk med ett tygfilter typ kn, grövre avgassytem, eller minst ett fullflödes slipon!!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Några första bilder på insug och utblås nu när motorn är lossplockad. Det blir väl lite mer när sakerna är isär och rengjorda...
 

Bifogat

  • DSC00235.JPG
    DSC00235.JPG
    195.8 KB · Visningar: 99
  • DSC00236.JPG
    DSC00236.JPG
    223.2 KB · Visningar: 78
  • DSC00237.JPG
    DSC00237.JPG
    220.1 KB · Visningar: 75
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top