Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Pyraya, vad är det :tungan

Jag har sett ett par insugstrattar som hade den här strukturen

Tja golfbollar ser ju inte ut sådär för kul skull,, dom ska vist gå lättare genom luften Man får ta och tokslipa ett par hundra hål invändigt från fuggen till ventilerna:gnissla
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Nu var det hebreiska för mig?? vad menas med energi till gränsskiktet för att undvika utlösning? nej avlösning? och vart sitter dom i så fall på planen?

Gränsskiktet är den luften närmast ytan som är uppbromsad altså från ytan där gashastigheten är noll och till där gashastigheten är samma som den fria luftströmmen. Detta avståndet ökar ju längre bak man kommer på tex en vinge och när de ökar (gränsskiktet växer) så har luften svårare för att hålla sej kvar vid ytan och risken ökar för att luftströmen släpper från tex vingen (avlöst strömmning).
Om man då har en vortexgenerator som skapar virvlar mellan ytan och den fria luftstömmen så ökar man hastigheten i gränsskiktet och strömmningen orkar hålla sej kvar vid ytan länge. Men man får samtidigt ett större friktionsmotstånd.

På flygplan kan dem sitta ute på vingen framför rodret för att säkerställa att när resten av vingen har avlöst strömmning (stall) så har man fortfarande strömmning över rodret och därmed styrförmåga.
Man bukar inte konstruera plan med vortexgeneratorer från början utan dem kommer som en lösning på tex ett styrproblem i vissa lägen.

http://cdn-www.airliners.net/photos/photos/4/0/1/1183104.jpg
Här kan man se dem som "pickar" vid vingframkanten på en boeing 737.

Hoppas de inte blev för mycke hebreiska nu:D

(groparna på en golfboll har samma i stort sett uppgift)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Den som letar skola finna.. här kan man se fördelarna som jag menar.. man kan alltså placera dom så att man får enorma fördelar i just mindre friktion och uträtade luftströmmar på flygsidan verkar dom rikta fenorna för att få önska reultat som ovan skriver... kolla här http://www.manufacturersdepot.com/SPD/vortekz-universal-vortex-generators-black-10-pack-vortekz-vortex-generators-are-universal-to-fit-virtually-all-cars--trucks--vans--suv's--rv's-etc-----800000A6-1180622063.jsp
 

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Ort
Finspång
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
Den som letar skola finna.. här kan man se fördelarna som jag menar.. man kan alltså placera dom så att man får enorma fördelar i just mindre friktion och uträtade luftströmmar på flygsidan verkar dom rikta fenorna för att få önska reultat som ovan skriver... kolla här http://www.manufacturersdepot.com/SPD/vortekz-universal-vortex-generators-black-10-pack-vortekz-vortex-generators-are-universal-to-fit-virtually-all-cars--trucks--vans--suv's--rv's-etc-----800000A6-1180622063.jsp

Dem fenorna gör exakt samma som jag förklarade ovan och dem kommer att ge mer friktion men kommer att resultera i lägre motstånd pga högre tryck bakom bilen.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dem fenorna gör exakt samma som jag förklarade ovan och dem kommer att ge mer friktion men kommer att resultera i lägre motstånd pga högre tryck bakom bilen.

Låter mer och mer sanorlikt att det ska fungera bra.. Jag har placerat dom där arian är som störst så jag tror inte att förlusten i friktion gör så mycket just där, och ökar då hastigheten efter i det smalare delen av gasaren så blir det som jag tänkt:tummenupp Även löständerna i toppen är placerade där arian är som störst den blir trängre direkt efter pinnarna.

hajskinn:D proffssimdräkter har små piggar överallt typ hajskin:tummenupp
hitta på mer:tummenupp
 

Granbergarn

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Ort
Överkalix
Hoj
KTM 525 EXC
Detta är BOOST senaste vässning av gasare!! "PYRAYA" Den har portats från 39-41mm med orört golv!! (D-portad) Powerjet är monterat för att få 2st sprutbilder och lätter bestycning!! Den har även en epoxylaminatskiva (reedventilmatrial) infräst och limmad i väggarna endast 0,5mm tjock. Fan" power-now/plate kostar ju typ 800kr!! och tar bort mer flöde än en sådan här skiva!! den har även BOOST patent på turbulenceriktare Löständer som tar bort turbulerande luftvirvlar som bromsar framfarten i rör, för hårdast tryck har man mot väggarna och kan man redusera virvlar där så ökar gashastighetan, Duger det åt NASA så duger det åt mig:D
Pm vid intresse

Tack för mkt bra svar och info på denna tråd Boost 3!
Hur har du monterat pinnarna i förgasarn?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för mkt bra svar och info på denna tråd Boost 3!
Hur har du monterat pinnarna i förgasarn?

Det är borrat rakt igenom hela fuggen med något större borr typ 1mm rostfria spikar (betongspikar) och borr 1,3mm för att limmet ska fylla ut och fastna bättre skallen är kvar så dom kan inte rammla in!! limmet är jb weld 24min vers finns på clas ohlssons spikarna har kapats till rätt längd och vässats.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Skit genom vent? Oj:va Den va svår:va Huummmmm Du har så tätt luftfilter och tät luftburk så den vill dra all luft genom slangar och dyligt:D Ev ligger det nått i det, vad har du för filter o hur öppnad burk?.
Luftburken är öppen som E4:an.
Filtret är alltid ny tvättat.

Filtret är ett Twin Air:tummenupp

Det enda sättet jag lyckats hejda smuts uppsuget på är att använda små bränsle filter av nättyp. det verkar som att suget/pulserna jämnas ut då, för det finns ingen smuts i filtrena eller förgasaren iaf.

Men det känns som det borde finnas en orsak till problemet, FCR41MX använs ju på många offroadare/motarder och en std hoj lär ju inte suga smuts iaf tycker man...

Ja vet att USA killarna haft en del beskymmer med FCR41:an, och löst det på olika vis, bland annat genom att korta 2 av de 4:a slangarna och placera de under tanken.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Lägger ut en bild på den färdiga kolven, Det vart djupa fickor 2,5mm till från org wiseco 11-1 kolv tack vare kammen & planingen av toppen på 2mm!! Som ni ser har jag även mjukat av alla kanter som finns på en sådan häringa kolv + lite laybak på insugssidan och även tokpolerat för att sot ska hålla sig borta så läng som möjligt:) ORG xr kolv bredvid.....man kan bara gissa vilken komp-förhållande jag kommer få?? utan nerslipning av fickor så borde jag hamnat på 13-1 jag har ju även modifierat toppen i förbränningrummet så slutligt komp-f tja????? 12-3,4,5,6????:va det är viktigare att ha fint,bra smoode, flöde i topen än högt komp-f!!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 193.jpg
    xr 650 turbo bollsta 193.jpg
    117.4 KB · Visningar: 141

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det blev en dryg timme i verkstan igen och nu är toppen avlyft. Kolla närmare på insugsventilen - detonationsmärken på hela ytan (det har den andra med), men framförallt en liten grop som inte ser så bra ut. Läge för byte av ventil eller?

Det finns ett litet märke i avgasventilen på samma sida också, men med rundare kanter. Nåja så långt jag kollat på grejer hittills, så ser det bra ut annars, men vevlager o.d. kvarstår och så ska det ju bytas i förebyggande syfte på några ställen. Frågan är bara hur långt man ska gå i renoveringsåtgärder...
 

Bifogat

  • DSC00244.JPG
    DSC00244.JPG
    107.2 KB · Visningar: 93
  • DSC00245.JPG
    DSC00245.JPG
    162.5 KB · Visningar: 97
  • DSC00246.JPG
    DSC00246.JPG
    135.6 KB · Visningar: 96
  • DSC00247.JPG
    DSC00247.JPG
    122.7 KB · Visningar: 88

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det blev en dryg timme i verkstan igen och nu är toppen avlyft. Kolla närmare på insugsventilen - detonationsmärken på hela ytan (det har den andra med), men framförallt en liten grop som inte ser så bra ut. Läge för byte av ventil eller?

Det finns ett litet märke i avgasventilen på samma sida också, men med rundare kanter. Nåja så långt jag kollat på grejer hittills, så ser det bra ut annars, men vevlager o.d. kvarstår och så ska det ju bytas i förebyggande syfte på några ställen. Frågan är bara hur långt man ska gå i renoveringsåtgärder...

ser ju bra ut Tuta och kör bara ,,,och skulle inte tuten fungera så kör ändå:D
ventilerna behöver inte bytas vad jag kan se.. vilken kam har du? saker du defenitivt bör byta när motorn är isär är lagerna till balancevikten dom brukar vissna fort på dessa! och så besikta rull lyftar lagren noga eller byt .
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
ser ju bra ut Tuta och kör bara ,,,och skulle inte tuten fungera så kör ändå:D
ventilerna behöver inte bytas vad jag kan se.. vilken kam har du? saker du defenitivt bör byta när motorn är isär är lagerna till balancevikten dom brukar vissna fort på dessa! och så besikta rull lyftar lagren noga eller byt .

Nä finns ingen tuta :) Så det finns ingen risk att gropen i insugsventilen växer sig större? Kammen vet jag inte exakt vad det är för något - jag fick ett intryck av att den var hemmasnickrad när vi på knagglig tyska försökte diskutera med portningskillen, men märkningen kanske ger en hint?

De flesta lagren ska nog bytas när jag ändå har isär motorn, även om t.ex. lagren till kammen kändes friska, men det gör de ju ända tills de går sönder :D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Nä finns ingen tuta :) Så det finns ingen risk att gropen i insugsventilen växer sig större? Kammen vet jag inte exakt vad det är för något - jag fick ett intryck av att den var hemmasnickrad när vi på knagglig tyska försökte diskutera med portningskillen, men märkningen kanske ger en hint?

De flesta lagren ska nog bytas när jag ändå har isär motorn, även om t.ex. lagren till kammen kändes friska, men det gör de ju ända tills de går sönder :D

Nä ingen fara med ventilen....men något jag skulle ha gjort är att slipa med en dremmel på kolvens ventilfickor (utblås) det ser ut som ventilerna har gått väldigt nära i ryggen på ventilfickan där!! .. Något jag är förvånad över när det gäller lagerbyten är att man offta byter lagren för kammen? Jag har aldrig i hela mitt liv bytt ett lager där!! i övrigt så ser förbräningsrummet stenbra ut. Det skulle vara roligt att se ett orginal bredvid för att se hur mycket dom slipat här och där.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nä ingen fara med ventilen....men något jag skulle ha gjort är att slipa med en dremmel på kolvens ventilfickor (utblås) det ser ut som ventilerna har gått väldigt nära i ryggen på ventilfickan där!! .. Något jag är förvånad över när det gäller lagerbyten är att man offta byter lagren för kammen? Jag har aldrig i hela mitt liv bytt ett lager där!! i övrigt så ser förbräningsrummet stenbra ut. Det skulle vara roligt att se ett orginal bredvid för att se hur mycket dom slipat här och där.

Ventilfickorna på höger sida av bilden? Jo, det är nog riktigt tajt. Jag ska försöka putsa rent så man ser förbränningsrummet bättre. Det finns väl en och annan som har kvar originaltopp eller tagit foton innan det bearbetats som kan bistå med bilder.

Det där med kamlagerbyten är kanske mer av tradition och i tron att det slits hårt, än baserat på faktiska haverier (?)
 

Dr.Bike

Guest
Det blev en dryg timme i verkstan igen och nu är toppen avlyft. Kolla närmare på insugsventilen - detonationsmärken på hela ytan (det har den andra med), men framförallt en liten grop som inte ser så bra ut. Läge för byte av ventil eller?

Det finns ett litet märke i avgasventilen på samma sida också, men med rundare kanter. Nåja så långt jag kollat på grejer hittills, så ser det bra ut annars, men vevlager o.d. kvarstår och så ska det ju bytas i förebyggande syfte på några ställen. Frågan är bara hur långt man ska gå i renoveringsåtgärder...

Håhå en 7-Eleven kam minsann! :tummenupp
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top