Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Några första bilder på insug och utblås nu när motorn är lossplockad. Det blir väl lite mer när sakerna är isär och rengjorda...

Är det du som håller på och porta? Ser ju bra ut!! Jag ser att den gått något fett i best5yckningen. Något för svartsotig i utblåset,

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Är det du som håller på och porta? Ser ju bra ut!! Jag ser att den gått något fett i best5yckningen. Något för svartsotig i utblåset,

Nej, det här är ett österrikiskt portningsjobb från hösten 03. Men nu är det dags för renovering och då ska jag kolla närmare på om det finns något mer att göra. Bestyckningen är bara gjord lite på en höft, så det är inte helt omöjligt att den faktiskt går aningens fett (grundbestyckad för en vanlig 660 egentligen). Jag hade bättre drag i spisen i regn/kallt och än torrt/varmt senast på Gelleråsen och det är väl ett ganska tydligt tecken.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Nej, det här är ett österrikiskt portningsjobb från hösten 03. Men nu är det dags för renovering och då ska jag kolla närmare på om det finns något mer att göra. Bestyckningen är bara gjord lite på en höft, så det är inte helt omöjligt att den faktiskt går aningens fett (grundbestyckad för en vanlig 660 egentligen). Jag hade bättre drag i spisen i regn/kallt och än torrt/varmt senast på Gelleråsen och det är väl ett ganska tydligt tecken.

mer att göra.... På utblåset ser man en konstig grop i golvet just när det börjar svänga ner mot ventilen? Du skulle ex kunna svetsa upp golvet på utblåset och höja taket för att få någon kuse till.. och plasta i insuget..Kam....högre komp genom planing...porta gasaren.. ja det finns inga gränsre:D

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
maxvässad förgasare!!

Detta är BOOST senaste vässning av gasare!! "PYRAYA" Den har portats från 39-41mm med orört golv!! (D-portad) Powerjet är monterat för att få 2st sprutbilder och lätter bestycning!! Den har även en epoxylaminatskiva (reedventilmatrial) infräst och limmad i väggarna endast 0,5mm tjock. Fan" power-now/plate kostar ju typ 800kr!! och tar bort mer flöde än en sådan här skiva!! den har även BOOST patent på turbulenceriktare Löständer som tar bort turbulerande luftvirvlar som bromsar framfarten i rör, för hårdast tryck har man mot väggarna och kan man redusera virvlar där så ökar gashastighetan, Duger det åt NASA så duger det åt mig:D
Pm vid intresse

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    xr 650 turbo bollsta 189.jpg
    117.6 KB · Visningar: 122
  • xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    xr 650 turbo bollsta 188.jpg
    83.5 KB · Visningar: 110
  • xr 650 turbo bollsta 190.jpg
    xr 650 turbo bollsta 190.jpg
    110.8 KB · Visningar: 95

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Detta är BOOST senaste vässning av gasare!! "PYRAYA" Den har portats från 39-41mm med orört golv!! (D-portad) Powerjet är monterat för att få 2st sprutbilder och lätter bestycning!! Den har även en epoxylaminatskiva (reedventilmatrial) infräst och limmad i väggarna endast 0,5mm tjock. Fan" power-now/plate kostar ju typ 800kr!! och tar bort mer flöde än en sådan här skiva!! den har även BOOST patent på turbulenceriktare Löständer som tar bort turbulerande luftvirvlar som bromsar framfarten i rör, för hårdast tryck har man mot väggarna och kan man redusera virvlar där så ökar gashastighetan, Duger det åt NASA så duger det åt mig:D
Pm vid intresse

Varför inte skaffa en FCR41:a från början, och få ett runt 41mm hål?
Jag kör med en FCR41mx på min Dr-z:a:tummenupp

Det ska bli intresant och se vad som händer med din motor!

(Jag kliar mig snart hårlös på huvudet:va )

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Varför inte skaffa en FCR41:a från början, och få ett runt 41mm hål?
Jag kör med en FCR41mx på min Dr-z:a:tummenupp

Det ska bli intresant och se vad som händer med din motor!

(Jag kliar mig snart hårlös på huvudet:va )

Det är bättre med en förgasare som portas så att ju mer du gasar desto mer portad är den på det viset så behåller man gashastigheten på mindre gaspådrag åtminstonde:tummenupp . Så en fcr41 kan man säkert få att flöda som en 43mm skulle jag tro och med powerplate och portat endast uppåt och sidorna så har man samma styrka som en 41a upp till halv gas.
den här gasaren ska jag endast provköra ett kort tag sedan ska ju 44mm lektronen dit. Lektronen ska få samma pyrayaportning som ovan så jag hoppas den blir som en 46mm:tummenupp

Här är nog den bästa gasare på marknaden och den bygger på att ha v/d portninghttp://www.psicarbs.com/bigair.php

Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Men Boost, har du inte tillräckligt gassvar och tillräckliga lågvarvs egenskaper med dina 650cc för en FCR41:a?
Jag har inga beskymmer med detta på mina 434cc.

Enligt mina åsikter ska det vara så öppet som möjligt när trotteln står på max, ju mer man har som sticker ner i inloppet ju mer stör det ju flödet?

Jag ser fram imot att se vad som händer, med dina expriment:tummenupp
Det vore kul om du provade en förgasare och topp utan piraya portningen sen!
(samma topp som nu fast utan tänder, man verkligen ser om det ger något)

Bifogat

• GBAXXB_01.jpg
    GBAXXB_01.jpg
    27.8 KB · Visningar: 90
  • HPIM1985+nu.JPG
    HPIM1985+nu.JPG
    108.8 KB · Visningar: 78

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
mer att göra.... På utblåset ser man en konstig grop i golvet just när det börjar svänga ner mot ventilen? Du skulle ex kunna svetsa upp golvet på utblåset och höja taket för att få någon kuse till.. och plasta i insuget..Kam....högre komp genom planing...porta gasaren.. ja det finns inga gränsre:D

Jag ska låta en sakkunnig (jo, han häckar här på SH han med :) ) klämma o känna lite på toppen när allt är ur, så får vi se vad mer som kan göras (nya rön sedan detta gjordes). Kam, högkompkolv och planing, större avgasventiler m.m. är redan fixat enligt recept på fabrikshojarna från strax efter sekelskiftet. Men fcr41:an borde gå att fixa till lite för mer toppeffekt...

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Jag ska låta en sakkunnig (jo, han häckar här på SH han med :) ) klämma o känna lite på toppen när allt är ur, så får vi se vad mer som kan göras (nya rön sedan detta gjordes). Kam, högkompkolv och planing, större avgasventiler m.m. är redan fixat enligt recept på fabrikshojarna från strax efter sekelskiftet. Men fcr41:an borde gå att fixa till lite för mer toppeffekt...

Har du en FCR41mx så ska det gå att ta ur den till 43mm har jag för mig iaf:tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Men Boost, har du inte tillräckligt gassvar och tillräckliga lågvarvs egenskaper med dina 650cc för en FCR41:a?
Jag har inga beskymmer med detta på mina 434cc.

Enligt mina åsikter ska det vara så öppet som möjligt när trotteln står på max, ju mer man har som sticker ner i inloppet ju mer stör det ju flödet?

Jag ser fram imot att se vad som händer, med dina expriment:tummenupp
Det vore kul om du provade en förgasare och topp utan piraya portningen sen!
(samma topp som nu fast utan tänder, man verkligen ser om det ger något)

Man kan aldrig få nog med svar och vrid på låga varv och ju mer cc desto svårare att ge gas utan stupningar. Sååå om du skulle ha en 39mm gasare som Jag portat med ett upponervänt D så skulle den visserligen inte gå mycket bättre på fullt gärn men därimot upp till halv gas. Man får ju även finare spridning på bränslet under halv gas tack vare bättre pickuppeffekt pga högre gashastighet. Det går att få förgasaren att få ännu bättre drag under halv gas genom att sätta dit ett likadant powerblad efter trotteln,, Men det är omöjligt nu för jag portade gasaren förut och har tagit så mycket av gotset att det inte går att fräsa något spår där:gnissla

doordie

Gick med
15 Mar 2005
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Det går att få förgasaren att få ännu bättre drag under halv gas genom att sätta dit ett likadant powerblad efter trotteln,, Men det är omöjligt nu för jag portade gasaren förut och har tagit så mycket av gotset att det inte går att fräsa något spår där:gnissla
Då gör du så här...:tummenupp

Bifogat

• MVC-187F.jpg
    MVC-187F.jpg
    33.1 KB · Visningar: 120
  • MVC-184F.jpg
    MVC-184F.jpg
    19.4 KB · Visningar: 93

Dr.Bike

Guest
Några första bilder på insug och utblås nu när motorn är lossplockad. Det blir väl lite mer när sakerna är isär och rengjorda...

Ahamänn...
Det Österrikiska undret ser jag.

Det var ju ena bra EPA-traktor det där Börje! Den köper vi!

Dr.Bike

Guest
Pa, vad är din erfarenhet av förgasartungor?
Pyraya portning antar jag att du inte har erfarenhet av?

Tungor KAN säkert vara bra.
Jag har inte provat alltför mycket, och i de fall jag gjort det kan jag nog tyvärr bara relatera till placeboeffekten.
Men min vän, tvåtaktstrimmaren, han håller på för fullt med såna där grejer, och har provat allt från bara ett blad till hela jalusier :)
Om han testat pirajataggarna vet jag inte, det har iaf inte jag, men det kan säkert vara klokt, då jag själv även studerat lite olika trix för luftsläpp inom just flyget.
Sen mer exakt var de ska sitta, hur långa samt vilken diameter de ska ha vet jag inte, men misstänker att man nog helst ska testa i en vindtunnel med rök för att utröna.

Men alla nya grepp är kul.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Vi skogsmän här ute, är nog för traditionella:tummenupp
Men som sagt, jäkligt kul att du provar Boost!:Bugar

För min del blir motorn oförändrad från förra året, med endast finjusteringar.
Ja tänkte att min förgasare skulle börja uppföra sig som den ska och inte suga upp smutts genom ventilationsslangarna:mad:

Pa, vad tror du är grunden till att förgasaren suger så mycket genom ventilationen?

Den är bestyckad enligt följande:
Huvudmunstycke:185
Lågfart:48
Bränsle skruven 2.25-2.5

Jag har kollat följande:
-Flotörnivån
-Sökt efter läckor
-Kollat soppans väg in (genom nålventilen)

Bifogat

• HPIM1983+nu.JPG
    HPIM1983+nu.JPG
    96.2 KB · Visningar: 55
  • HPIM1998+nu.JPG
    HPIM1998+nu.JPG
    103.8 KB · Visningar: 67
  • HPIM1999+nu.JPG
    HPIM1999+nu.JPG
    97.8 KB · Visningar: 63
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Vi skogsmän här ute, är nog för traditionella:tummenupp
Men som sagt, jäkligt kul att du provar Boost!:Bugar

För min del blir motorn oförändrad från förra året, med endast finjusteringar.
Ja tänkte att min förgasare skulle börja uppföra sig som den ska och inte suga upp smutts genom ventilationsslangarna:mad:

Pa, vad tror du är grunden till att förgasaren suger så mycket genom ventilationen?

Den är bestyckad enligt följande:
Huvudmunstycke:185
Lågfart:48
Bränsle skruven 2.25-2.5

Jag har kollat följande:
-Flotörnivån
-Sökt efter läckor
-Kollat soppans väg in (genom nålventilen)

Skit genom vent? Oj:va Den va svår:va Huummmmm Du har så tätt luftfilter och tät luftburk så den vill dra all luft genom slangar och dyligt:D Ev ligger det nått i det, vad har du för filter o hur öppnad burk?.
Pyrayatänderna har jag kört i både testbänk och i verkligheten under minst 4år varav konstant i i luften i 2 år. . (rc jetfläktflyg) för 4 år sedan startade jag bygga fläktar själv och har nu lyckats slå ut alla fläktar på marknaden. Dessa fläktar är körda i bromsbänk i hundratals timmar:gnissla och där har jag sett att dessa piggar ger fördelar dvs mer dragkraft till en given watt in, I % kunde det röra sig om 6-10% beroende på hur långa insug man har,, kortare = mindre fördel ,, Lustigt nog har ex en viggen med 60mm fläkt lika långt och grova insug som en typ xr 650 topp. Och toppfarten ökar något med dessa piggar. kan vara placebo? Det är ju en svensk som nyligen har tagit patent på typ såna här piggar som ska då sitta i framkant/ovanpå flygplansvingar för att räta ut turbulerande luft som bromsar planen !! ska tydlign få ner bränsleförbrukninen med närmare 5% !!?? han var på tvn akuellt eller för 2 år sedan.. senare när jag kört ett tag och blivit van cyckeln så ska jag rycka ur löständerna och föröka könna skillnad eller ännu bättre då bromsa den igen:gnissla

Micke944

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2006
Hoj
KTM 620 EFI -96, Gas Gas EC250 -03, BMW R1100GS -95
... Det är ju en svensk som nyligen har tagit patent på typ såna här piggar som ska då sitta i framkant/ovanpå flygplansvingar för att räta ut turbulerande luft som bromsar planen !! ska tydlign få ner bränsleförbrukninen med närmare 5% !!?? han var på tvn akuellt eller för 2 år sedan.. senare när jag kört ett tag och blivit van cyckeln så ska jag rycka ur löständerna och föröka könna skillnad eller ännu bättre då bromsa den igen:gnissla

"Piggarna" eller vortexgeneratorer har ju funnits innom flyget i över 50år!
Deras uppgift är inte att räta ut turbulerande luft utan att skapa turbulens för att tillföra energi till gränsskiktet för att undvika avlösninge.

(Säger inte att dem inte skulle kunna ge nån fördel i ditt fall)

Mvh Micke (Snart färdig flygingenjör)

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Pyraya, vad är det :tungan

Jag har sett ett par insugstrattar som hade den här strukturen

Bifogat

• golfboll.jpg
    golfboll.jpg
    19.1 KB · Visningar: 58

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
"Piggarna" eller vortexgeneratorer har ju funnits innom flyget i över 50år!
Deras uppgift är inte att räta ut turbulerande luft utan att skapa turbulens för att tillföra energi till gränsskiktet för att undvika avlösninge.

(Säger inte att dem inte skulle kunna ge nån fördel i ditt fall)

Mvh Micke (Snart färdig flygingenjör)

Nu var det hebreiska för mig?? vad menas med energi till gränsskiktet för att undvika utlösning? nej avlösning? och vart sitter dom i så fall på planen?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum