Supermoto trimtråden!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
540 cylinderkittet går lös på minst 4000kr mer än stroker veven.

anledningen till att jag var sugen på veven var att bottendraget nästan helt försvunnit nu när jag smacka i en hotcam. blir drygt o ligga o varva i längden.. o så avlivar man ramlagerna lite fortare.
Strokeveven brukar inte vara något som minskar RFS-motorns aptit på ramlager.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Försvann bottendraget?
Hur vass är hotcamen om bottendraget försvinner på en så stor motor?

Har du tex satt i en steg 1 borde det inte skilja så mycket tycker jag.

Kolla efter ett bigbore i USA, drz cylindern komplette gick på ca 4500kr har jag för mig!

Och så 565 kittet inte 540 kittet så det blir lite volymskillnad:)

565kit e väll inget som går o få tag på i sverige?

Strokeveven brukar inte vara något som minskar RFS-motorns aptit på ramlager.

:) det hade ja ginte väntat mej heller. men kan ju va skönt o kunna köra på lite lägre varv oxå nån gång :rolleyes:

Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
565kit e väll inget som går o få tag på i sverige?

Inga problem, JE Motorsport ordnar. Men smakar det så kostar det!
Men för oss icke tävlingsförare som inte letar millisekunder - Är det värt all den extra service/kostnad för ett sådant stort kit!?

Ang. 540-kit, du får nog betala lite mer än de 4 000 SEK. (6-7000 SEK)

Hmm, har bottendraget försvunnit med Hotcamen!? Undra ur det bli i min moppe? med stor sannorlikhet är det samma kam.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Men för oss icke tävlingsförare som inte letar millisekunder - Är det värt all den extra service/kostnad för ett sådant stort kit!?

Hmm, har bottendraget försvunnit med Hotcamen!? Undra ur det bli i min moppe? med stor sannorlikhet är det samma kam.

Det går att åtgärda med planing av toppen eller borrning.. vad ligger den org på i kompförhåll? med trimmkam så klarar den mer kompförhållande innan spik tack vare att den inte har ventilerna stängda lika länge så att säga. om du skulle bli för bekymmrad över dåligt i bottenregget så kan man flytta kammen 2-4 grader frammåt i rotationriktningen:tummenupp

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det måste ju finnas eftersom det finns 565 smr standard!!
Kostar dessutom endast sisådär 11k för cylinder och kolv också.Sen kanske någon kunnig kan svara på om det är bolt on eller om det krävs(mycket)modifiering för att få dit.Det är ett annat block på 560 jämfört med 525 iallafall.

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe

nytt går väll 540 kittet på ca 9k alltså ca 4k mer än veven som går på 6k.

finns bar ane kam till 525 från hotcam. så din lär oxå tappa lite på botten.. men vafan.. du kör o varvar rätt bra ju så för dej komemr det va kanon :tummenupp

Kostar dessutom endast sisådär 11k för cylinder och kolv också.Sen kanske någon kunnig kan svara på om det är bolt on eller om det krävs(mycket)modifiering för att få dit.Det är ett annat block på 560 jämfört med 525 iallafall.

är inte blocket det samma? trodde jag :confused:

Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC

Herre jösses... kostar mellan 3500-5000 till Drz:an

Vad finns det för utbud av bigbore till KTM?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
är inte blocket det samma? trodde jag :confused:

Nej. Sitter andra ramlager i 560 som verkar hålla betydligt bättre.

För att citera en fd KTM-förare, back in the days när "alla" åkte 578cc, som svar på frågan "hur ofta behöver du renovera?"

"Vart 10:e timma ....eller ja, nu har det ju aldrig hållt så länge" :D

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe

För att citera en fd KTM-förare, back in the days när "alla" åkte 578cc, som svar på frågan "hur ofta behöver du renovera?"

håller dom bättre.. jag har fått uppfattningen att 560 är rasbenägna som fan. får litet axialspel från fabrik mm.

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
nytt går väll 540 kittet på ca 9k alltså ca 4k mer än veven som går på 6k.

finns bar ane kam till 525 från hotcam. så din lär oxå tappa lite på botten.. men vafan.. du kör o varvar rätt bra ju så för dej komemr det va kanon :tummenupp

Jag rekommenderar att du monterar ett 540-kit istället för veven. Ang. priset så är det alltid diskutabelt. Om inte JE Motorsport ger dig ett bra pris så sök på ebay i Tyskland, har sett helt nya kit mellan 4-5 000 SEK

...eller kolla USA/Canada du får gärna skicka paketet till min adress så skickar jag det som en "present" med kasst värde så slipper du momsa 27% på priset i Sverige

Jparacing:

Ser att ni bor i Ludvika, finns det något bra företag som bänkar i trakten? Eller kan ni rekommendera någon bra firma.

Kommer att flytta till Vansbro kommun under juni...

Tack på förhand!

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe
Jag rekommenderar att du monterar ett 540-kit istället för veven. Ang. priset så är det alltid diskutabelt. Om inte JE Motorsport ger dig ett bra pris så sök på ebay i Tyskland, har sett helt nya kit mellan 4-5 000 SEK

...eller kolla USA/Canada du får gärna skicka paketet till min adress så skickar jag det som en "present" med kasst värde så slipper du momsa 27% på priset i Sverige

Jparacing:

Ser att ni bor i Ludvika, finns det något bra företag som bänkar i trakten? Eller kan ni rekommendera någon bra firma.

Tack på förhand!

jag får inga bra priser hos jonte. inte så bra i alla fall. ett 540 kitt skulle gå på ca 6k i usa ser jag. lite billigare än i sverige.

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Jparacing:

Tack på förhand!

Tejna, det är dåligt på den fronten.
-Motorspeed i västerås är väl det närmaste. (Som jag vet)
-Lundgrensmotor i Avesta har också bänk

Trevligt att de kommer en motard till min breddgrad:tummenupp
Intreserad av samåkning?

Last edited:

chukabowa

Håårdcåår
Gick med
31 May 2004
Hoj
Stor moppe

Jparacing:

Tack på förhand!

FACK!

nu blev man lite sugen på det oxå :mad: varför börja man trimma för :huvet mitta ett 540-kit för ca 5k. skulle man kunna fixa frakten genom dej så vore det ju klart värt besväret.. annars slutar man på samma pris som hemma nästan.

Edit: störigt.. har ju länge tyckt att 540 kittet e bortkastade pengar... men fan.. trimdjävulen kan fara åt ******* :mad:

Last edited:

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
FACK!

nu blev man lite sugen på det oxå :mad: varför börja man trimma för :huvet mitta ett 540-kit för ca 5k. skulle man kunna fixa frakten genom dej så vore det ju klart värt besväret.. annars slutar man på samma pris som hemma nästan.

Edit: störigt.. har ju länge tyckt att 540 kittet e bortkastade pengar... men fan.. trimdjävulen kan fara åt ******* :mad:

När väl trimdjävulen satt klorna i en är det kört, se på alla oss förtappade själar:rolleyes:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Fast just ramlagren är det iofs samma mått på,bara att det sitter ett kullager(TMB 206)på ena sidan.Kör jag med i Husan också.Kanske blocket är kraftigare gjutet runt cylinderfoten pga den större borrningen?

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
håller dom bättre.. jag har fått uppfattningen att 560 är rasbenägna som fan. får litet axialspel från fabrik mm.

Jag har kanske fel. Kan ju bero på att alla som körde med 578cc förr trimmade i alla andra ändar oxå. Många med 560cc idag som jag vet kör väl relativt standard. Dvs. inte så högt effektuttag mm o därav håller bättre.
Inget är väl gjort vid vevhusventilationen heller så problemet med packboxar o packningar kvarstår väl oxå?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum