Ja, det får du göra, Erland!
Jag har gjort godkända resultat med både reservmotorn och "den skarpa". För "runt-i-runt" på våra små banor är ju vridet och körbarheten mera utslagsgivande än enbart toppeffekt. Jag satte tex ihop "den skarpa" och åkte till Sviestad utan att bänka först. Jag kände att den drog bra ur svängarna och jag blev 1:a resp 2:a den helgen. Väl hemma bänkade jag fram 64hk på bakhjulet! Inte mycket att skryta med! Däremot hade jag 70Nm, vilket förklarade en del. Efter en massa filande med insugslängd och avgas, blev det så 75,5hk och 75Nm i samma bänk. 11,5hk med hjälp av bågfil... Tyvärr flyter mina rostfria insugsventiler, så effekten droppar av efter 8500rpm, med Ti-ventiler kunde det blivit ännu lite mera intressant. Jag kör med Shell V-Power.
Reservmotorn
37/32,5mm ventiler
100mm borr
82mm slag
#53 kam
10,5mm maxlyft
50mm Lectron
Mycket förtändning (>35grader)
12,7:1 i geometriskt kompressionsförhållande (ELKO-kolv)
Ger i Darkos bänk ca 65hk och 70Nm
Den skarpa (billet-topp)
40/34mm ventiler
100mm borr
82mm slag
#62 kam
12mm maxlyft
50mm Lectron
Mycket förtändning (>35grader)
Ca 13,5:1 i geometriskt kompressionsförhållande (470-kolv) 14,0:1 blev för mycket med #62-kammen (Special Wössner-kolv)
Ger i Darkos bänk ca 75hk och 75Nm