Supermoto trimtråden!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Detta är bilder på avgjutningar från Marcus fiddy topp. Det är 3 olika typer av portar som jag har testat i hans cykel . Toppeffekten har i princip varit den samma men ju mer jag rätat kanalen destu mer lågvarvs effekt har jag fått. Virvelbildningen i förbränningsrummet är mycket viktig för hur snabbt förbränningen sker. Kanal nummer 3 ger 1nm mer vid 8500 varv än kanal nr 1. Och 1nm är mycket när man bara har 119cc. Med kanal 3 så har Marcus sänkt sina varvtider på Racehouse från 24,9 till 24,2 sekunder. Tumble är mycket viktigt på lägre varv eftersom virvel bildningen tilltar med varvtalet. http://www.topplocksverkstan.se/bilder/temp/Fiddy_Daytona06.jpg . Erland

Den var intressant. Har du kanske har foto på förbränningsrummet också? (Undrar för att jag är nyfiken på hur ventilerna är vinklade.)
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Detta är bilder på avgjutningar från Marcus fiddy topp. Det är 3 olika typer av portar som jag har testat i hans cykel . Toppeffekten har i princip varit den samma men ju mer jag rätat kanalen destu mer lågvarvs effekt har jag fått. Virvelbildningen i förbränningsrummet är mycket viktig för hur snabbt förbränningen sker. Kanal nummer 3 ger 1nm mer vid 8500 varv än kanal nr 1. Och 1nm är mycket när man bara har 119cc. Med kanal 3 så har Marcus sänkt sina varvtider på Racehouse från 24,9 till 24,2 sekunder. Tumble är mycket viktigt på lägre varv eftersom virvel bildningen tilltar med varvtalet. http://www.topplocksverkstan.se/bilder/temp/Fiddy_Daytona06.jpg . Erland

Det verkar som att toppen har hyffsat rakställda kanaler från början, har du några bilder in resp ut?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det verkar som att toppen har hyffsat rakställda kanaler från början, har du några bilder in resp ut?

Fan Jag som var klar med insuget. Men nu blir jag förvirrad? Om det är så att man inte tappar i toppregistret för mycket, med den kanalformen så måste jag ändra toppen så nära den formen som är möjlig utan att kapa sönder något! Jag har nu ett mellanting mellan den formen och dummport dvs böjd rakt ner. Jag tror det är bästa kompromissen, Får höra vad Erland tror!!
Jag körde den formen som Erland visade på en 600 för hundra år sedan och då vart det bra botten,,Ramen gick av:D men den varvade skitdåligt!! Men o andra sidan jag hade ju org kam!! Nu har man ju en kam som drar från 5000- så det kan ju bli perfect..... Nu får Erlan komma in och förklara hoppas jag:tummenupp
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Mycket intresan vetande!! Funderar...Ska man inte tappa hk & endast vinna nm vid model 3 ? . Det vore ju skitbra om man får behålla hk, vid den vinkeln:tummenupp . Jag har portat/plastat mer åt dumportshållet för att få max effekt med vad jag trodde lite förlust i lågvarvet?? Men om du har sett motsattsen även på större motorer så skulle det vara intresant att prova detta:tummenupp Har du lyckats få till dessa vinklar bara genom att plasta? Eller Har du svetsat igen insuget i botten och höjt hela skiten? Eller är det en synvilla att mod 3 sitter insuget mot förgasaren högre?
fan jag tror jag måste skaffa mig en fiddy det är ju så mycket billigare att kapa /porta hejdvilt, Fördel nr2 man behöver ju inte ligga närmare 200 för att ta reda på hur den går:D
Har kollat in din uppdaterade insug/portnig/avgas skola. Stenbra:tummenupp
Så där skulle fler firmor göra så att man ser vilket jobb det verkligen är!!
Ps (Jag smörar nu för att släta ut mina dumma kommentarer tidigare:rodnar )
Du ser rätt, kanal 3 är lite höjd mot insuget. Jag har faktiskt inte märkt av någon effekt förlust med tumble toppar på högre varv. Jag har provat på Husaberg och det blev ungefär samma toppeffekt fast motorn med tumble toppen ville varva hur långt som helst (9500+) med en snällare kam än vanligt. Mats Clementz tyckte att kompet var för lågt för en vassare kam. Kam beteckningarna finns på ett papper nånstans men jag har inte världens bästa ordning så jag får ta och lägga in det på hemsidan vid tillfälle. Där försvinner det inte. Fiddyns tumbleport flödade faktiskt lite bättre än dumpporten men det var marginell skillnad. I och med att kanalen träffar porten i en vinkel så ser man ventilen som en oval från insuget. Alltså gör jag porten oval. Jag har en artikel från Racecar Engineering som visar Cosworths senaste V10 i genomskärning. 20000 rpm och tumble portar. Om du skickar din mailadress till mig så kan jag skicka den till dig. Den här bilden är från den artikeln: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/F1_6.jpg . Både på fiddy toppen och Husaberg toppen har jag bara filat och plastat. På en vattenkyld motor får man se upp så man inte filar in i en vattenkanal men det gick att ta mycket neråt på den gamla typen av 650 topp. Jag har två polare med CRF 450 Hondor som jag har portat åt men bara en tillsnyggning och strömlinjeformning av styrningar. Jag tappade 1hp mellan 3900 och 5700 och vann i snitt 3 hästar över 5700varv. Nästa gång en av dessa toppar plockas av så ska jag räta upp kanalen för mer tumble. Det ska bli intressant att se resultatet och körbarheten. Erland.

Här finns en del bilder på fiddy toppar, även 4-ventil. Erland. http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du ser rätt, kanal 3 är lite höjd mot insuget. Jag har faktiskt inte märkt av någon effekt förlust med tumble toppar på högre varv. Jag har provat på Husaberg och det blev ungefär samma toppeffekt fast motorn med tumble toppen ville varva hur långt som helst (9500+) med en snällare kam än vanligt. Mats Clementz tyckte att kompet var för lågt för en vassare kam. Kam beteckningarna finns på ett papper nånstans men jag har inte världens bästa ordning så jag får ta och lägga in det på hemsidan vid tillfälle. Där försvinner det inte. Fiddyns tumbleport flödade faktiskt lite bättre än dumpporten men det var marginell skillnad. I och med att kanalen träffar porten i en vinkel så ser man ventilen som en oval från insuget. Alltså gör jag porten oval. Jag har en artikel från Racecar Engineering som visar Cosworths senaste V10 i genomskärning. 20000 rpm och tumble portar. Om du skickar din mailadress till mig så kan jag skicka den till dig. Den här bilden är från den artikeln: http://www.topplocksverkstan.se/bilder/4-takt/F1_6.jpg . Både på fiddy toppen och Husaberg toppen har jag bara filat och plastat. På en vattenkyld motor får man se upp så man inte filar in i en vattenkanal men det gick att ta mycket neråt på den gamla typen av 650 topp. Jag har två polare med CRF 450 Hondor som jag har portat åt men bara en tillsnyggning och strömlinjeformning av styrningar. Jag tappade 1hp mellan 3900 och 5700 och vann i snitt 3 hästar över 5700varv. Nästa gång en av dessa toppar plockas av så ska jag räta upp kanalen för mer tumble. Det ska bli intressant att se resultatet och körbarheten. Erland.

Här finns en del bilder på fiddy toppar, även 4-ventil. Erland. http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid5.html

Men det här låter ju skitbra...Jag tar genast och hackar sönder ytan för ny spackling:tummenupp Jag ska även på med 45mm gasare och troligast 683cc med närmare12-1 sen ska jag bromsa, Blir ju för intresant:tummenupp Då ska vi se om jag kan slå Husan:D Jo det vore ju intresant att veta alla data på Husan Ventilstorlek,kompf,&storlek på gasaren. Var det billet toppen eller org som gav 75hk? Jag antar att det är bakslangshästar?
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Billet toppen gav 75 hästar och original toppen gav 65 bakhjulshästar. Jag ska ta reda på alla fakta från Mats och göra en sida med Husaberg trimning. Jag ska ta reda på vad det var för kammar osv. Erland.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Billet toppen gav 75 hästar och original toppen gav 65 bakhjulshästar. Jag ska ta reda på alla fakta från Mats och göra en sida med Husaberg trimning. Jag ska ta reda på vad det var för kammar osv. Erland.

Great :tummenupp

Tack för att du bjussar så mycket på dig själv och ditt kunnande.
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Jag tror att alla tjänar på att dela med sig. Jag lär mig hela tiden av att ha kontakt med andra trimmare. Vill du också ha F1 artikeln så skicka bara din mail adress. mvh. Erland.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag tror att alla tjänar på att dela med sig. Jag lär mig hela tiden av att ha kontakt med andra trimmare. Vill du också ha F1 artikeln så skicka bara din mail adress. mvh. Erland.

Helt rätt inställning:tummenupp
Det är en utmaning du ger dig på när du trimmar en sån liten motor som en fiddy har, där ser man verkligen vad olika moddar ger. (och hur bra man lyckats)

Fiddy topparna verkar ha fina grundkanaler att jobba med.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag tror att alla tjänar på att dela med sig. Jag lär mig hela tiden av att ha kontakt med andra trimmare. Vill du också ha F1 artikeln så skicka bara din mail adress. mvh. Erland.

Du kommer att få reda på exat hur den här portningen kommer att förfara bete sig vad gäller körbarhet och prestanda.Sedan även min andra topp som kommer senare . Lite fundersam igen?? Läste om F1 motorn och när jag ser vinkeln på hur inkommande gaser träffar ventilen så av en händelse så är min topp som jag spacklat i stort sett edentisk åtminstånde från ventiltallrik till förträngningsmunnen! sedan skiljer det på att det är mer rak kanal till insugsmynning på f1 naturligtvis, Men lite fundersam om jag ändå ska flacka ut taket mer och då sänks ju golvet däreffter? Nackdelen som jag ser det är ju att korta radien blir kortare. Men jag skulle träffa ventilen några grader flackare vinkel! Frågan är vad som ger mest pullver/körbarhet & vad fenomenet blir? Flödar den mer med flackare vinkel? blir den råstarkare på lägre varv eller????? Alla funderingar motages tacksamt Shot:) :)
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag tror att alla tjänar på att dela med sig. Jag lär mig hela tiden av att ha kontakt med andra trimmare. Vill du också ha F1 artikeln så skicka bara din mail adress. mvh. Erland.

Tackar så mycket - jag har kollat din hemsida redan, men såklart du får adressen, vi kan ju ha annat utbyte.
Sen vore det kul med ett "portarkonvent" nån gång.
Ett förslag en annan kompis här på forumet hade, och ett bra förslag tycker jag. Kanske på Mc-mässan?
De flesta av oss hade väl inte så mycket att bidra med, bland er "storpojkar" men vi har ju alla ett gemensamt intresse.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Tackar så mycket - jag har kollat din hemsida redan, men såklart du får adressen, vi kan ju ha annat utbyte.
Sen vore det kul med ett "portarkonvent" nån gång.
Ett förslag en annan kompis här på forumet hade, och ett bra förslag tycker jag. Kanske på Mc-mässan?
De flesta av oss hade väl inte så mycket att bidra med, bland er "storpojkar" men vi har ju alla ett gemensamt intresse.

Ja en Portarkonvent skulle vara stenkul! (såväl nybörjare som proffs)

Huvudsaken är att vi har kul när vi bygger och trimmar, kunskap kommer med tiden om intresset finns! Sen är det väldans roligt att se vad andra har gjort och fått bra snurr på!
Bortsett från vissa tjafsiga sidor i trimtråden så tycker jag att det är en nyttig tråd.

Lite fler slutomdömen av trimningar m.m. skulle vara kul!

//Johan
 

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
I Lund
Hoj
GSXR 750
Du kommer att få reda på exat hur den här portningen kommer att förfara bete sig vad gäller körbarhet och prestanda.Sedan även min andra topp som kommer senare . Lite fundersam igen?? Läste om F1 motorn och när jag ser vinkeln på hur inkommande gaser träffar ventilen så av en händelse så är min topp som jag spacklat i stort sett edentisk åtminstånde från ventiltallrik till förträngningsmunnen! sedan skiljer det på att det är mer rak kanal till insugsmynning på f1 naturligtvis, Men lite fundersam om jag ändå ska flacka ut taket mer och då sänks ju golvet däreffter? Nackdelen som jag ser det är ju att korta radien blir kortare. Men jag skulle träffa ventilen några grader flackare vinkel! Frågan är vad som ger mest pullver/körbarhet & vad fenomenet blir? Flödar den mer med flackare vinkel? blir den råstarkare på lägre varv eller????? Alla funderingar motages tacksamt Shot:) :)

Generellt sett ger en lägre port med större vinkel mellan ventil och insugningsport mera tumble och bättre lågvarvs effekt. En hög port fungerar ännu bättre på höga varv. Givetvis är det en fördel att ha kanalen så rak som möjligt men det kommer ofta grejor i vägen. En hög port som kan utnyttja hela ventilen flödar bättre men om den inte ger den förbränningsrums turbulens som krävs så ger den mindre effekt i vid max vrid och kanske även vid max effekt. Erland.

Tackar så mycket - jag har kollat din hemsida redan, men såklart du får adressen, vi kan ju ha annat utbyte.
Sen vore det kul med ett "portarkonvent" nån gång.
Ett förslag en annan kompis här på forumet hade, och ett bra förslag tycker jag. Kanske på Mc-mässan?
De flesta av oss hade väl inte så mycket att bidra med, bland er "storpojkar" men vi har ju alla ett gemensamt intresse.

Jag skulle gärna komma till ett portar konvent. Det är alltid kul att träffa folk med samma intresse och utbyta tankar. Jag ska till mc mässan men jag måste kolla med mina polare vilken dag det blir. Marcus Wictorsson som står i Pitpros monter på mässan portar en del kund hojar själv och är också ganska intresserad. Erland.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Erland

tack för svaret.... Mja det är inte lätt att bestämma sig vad gäller mer eller mindre tumel??? Men jag tror jag tar och provar att göra max tumbel = Rakast möjliga kanal... Korta radien får bestämma hur rakt jag kan göra den helt enkel. jag sänker korta radien så mycket som går utan att den blir för toksnäv sedan får taket rammla ner beroende på uträkningsmåttet på insugsventilen vid max lyft. Roger kommer att bli nöjd med mer pullver i botten Eller hur Roger:tummenupp
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jag bryter av portpratet med lite "Bromsporr". Jag har varit en sväng i Småland på,,, ska vi kalla det en inköpsresa dock inte av mc art. Råkade då snubbla på detta ganska anonyma ok till helt ok pris.:tungan
För jag antar att bromstrimning kanske också är intressant i denna tråd.

Mvh Christer
 

Bifogat

  • 100_4506.JPG
    100_4506.JPG
    140.1 KB · Visningar: 115
  • 100_4507.JPG
    100_4507.JPG
    82.3 KB · Visningar: 102

Dr.Bike

Guest
Jag bryter av portpratet med lite "Bromsporr". Jag har varit en sväng i Småland på,,, ska vi kalla det en inköpsresa dock inte av mc art. Råkade då snubbla på detta ganska anonyma ok till helt ok pris.:tungan
För jag antar att bromstrimning kanske också är intressant i denna tråd.

Mvh Christer

Absolut!
RIktiga hejdare är viktigare än många Hk.
Faktiskt.

Shysst OK där. Vad passar det till?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag bryter av portpratet med lite "Bromsporr". Jag har varit en sväng i Småland på,,, ska vi kalla det en inköpsresa dock inte av mc art. Råkade då snubbla på detta ganska anonyma ok till helt ok pris.:tungan
För jag antar att bromstrimning kanske också är intressant i denna tråd.

Mvh Christer

Ser både bra och dyrt ut:tummenupp :näsblod
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top