Supermoto trimtråden!

Dr.Bike

Guest
Saxade lite för de lata som inte orkar leta :)

Här är direkt ur min oljetråd 2:

Tillsatser till oljan. Eller Teflonmysteriet!

Jag fick en fråga lite under bordet, av en som inte ville skylta med att denne eventuellt hade hällt i något i motoroljan, och som löd ungefär så här: " Vilket av tillsatsmedlen som man kan slå i oljan är bäst?"

Intuitivt svarade jag direkt: "INGET"

Och det svaret tarvar ju en förklaring. För det låter ju ungefär som när det var skönhetstävling uppe i den lilla byn, och någon frågade efteråt vem som vann, så var svaret detsamma: "INGEN"

Och precis så är det med oljetillsatser. De är alla helt utanför någon som helst möjlighet att ta en pallplats, just för att de inte ens kvalar in.

Varför då? (säger du) Och jag säger igen: Tack för att du frågade! :)

JO, för att de är HELT onödiga!

Oljor är i dag såpass bra överlag att oljefilmen "för det mesta" håller, oavsett belastning eller temperatur.
För det mesta ja. Och det är BARA när oljefilmen brister som dessa tillsatspreparat skulle ha någon form av berättigande. Om ens då.
Varför? Jo för det här HAR oljeindustrin redan tänkt på! Upp till 25 % av en olja består av additiver.
Några av dessa additiver finns där just för den händelse att oljefilmen brister.

(Nu skall det tilläggas att innan jag blev så överdrivet intresserad av oljor och annat smått och gott, så trodde även JAG på dessa tillsatser) Men min tro byggde snarare på okunskap om den produkt, som de utger sig för att förbättra (själva oljan alltså) än produkterna i sig själv (tillsatserna).
Sen hör det till saken att "man" (folk i gemen) VILL tro på sånt här. Folk VILL bli lurade.
Eller ytterligare mera förklarat: De vill att det de tror på ska vara rätt. Dels för att folk inte GILLAR att ha fel. Och även om man inte RIKTIGT tror på dessa undermedel, så kan man ju PROVA (utan att säga nåt till kompisarna och kanske bli till åtlöje) Men...tänk om!
Alla vill ju ha denna lilla "edge" över sina jämlikar, och "jag har nåt som du inte har" kan i bästa fall skapa en placeboeffekt som, ja t.o.m kan ta hem ett race! Eller göra dig mer självsäker på att DU har mer effekt än kompisen som har en exakt likadan hoj, och därför kör du som en flåbuse för att bevisa detta...*ler* Freud hade stått upp och applåderat här.
Produktens förträfflighet har alltså blivit en självuppfyllande profetia! (särskilt så DYR som produkten var!! så ska ingen dj-vel komma och säga att jag har fel minsann...osv. för jag som HAR en produkt VET (givetvis) alltid BÄTTRE. Det stod ju på etiketten på baksidan...)

Nu vet jag bättre.

Och en liten hint kan ju oxå vara: OM (läs detta ord noggrant och HÖGT), alltså: OM det hade funnits NÅGOT sätt för de stora multinationella drakarna på oljemarknaden att få en MINSTA lilla fördel över konkurrenterna...tror någon här då att de inte hade tagit den?

Hint två: Denna marknad omsätter Miljardbelopp i dollar varje år så att få ett övertag handlar alltså inte om småpotatis.

Svaret är naturligtvis (och det är odiskutabelt) att OM denna möjlighet HADE funnits, ja då HADE oljebolagen tagit den.

För; De satsar otroliga summor i sina gigantiska laboratorium just på produktutveckling.
Det finns inte ett känt ämne som de inte provat som tillsats.

Skillnaden mellan oljebolagen och tillsatstillverkarna är att oljebolagen måste BEVISA sin produkts egenskaper inför något av standardiseringsinstituten SAE, ACEA eller JASO.

Det bästa man kan säga om dessa oljetillsatser är att de kanske är oskadliga.

De kan indelas i olika kategorier, där de med fasta partiklar (läs Teflon) är de farligaste, då de trots liten partikelstorlek kan sätta igen oljekanaler (uppbyggnad/packning) framförallt i övergångar från större till mindre kanaldiameter, samt av centrifugalkraften i vevaxeln. En annan sort i samma kategori är de tillsatsmedel som häller i zinkdialkyldimetylfosfat, vi kan kalla det zink kort och gott. Det fungerar på samma sätt som teflonet, och tar s.a.s över oljans roll då oljefilmen brister, och bara då. Med andra ord: dessa typer av tillsatser är ALDRIG i spel, förrän något tråkigt händer.
Och vid laboratorietester har det visat sig att, jodå, de förlänger tiden innan lagret (eller vad det nu är) skär ordentligt. Med FLERA millisekunder faktiskt!
Så tänk vilken bra investering dessa produkter är, när du sitter där och verkligen hinner stänga av motorn när oljetryckslampan börjar lysa! (förtydligar att det är ironi). Tror någon att dessa millisekunder gör någon skillnad?
Nej. Ingen hinner iaf reagera.
Zinc är f.ö en av de normala additiver som ingår i all olja. I racingoljor är det LITE mer. I tillsatsprodukterna är det MYCKET mer. Och i laboratorietester har för höga doser av zinc bara varit till skada.

En annan kategori utan fasta partiklar innehåller bara samma additiver som redan finns i oljan. Fast mer. De går under parollen "Ju mer dess bättre" Och det är ju inte sant förstås.
STP är ju en välkänd smet i denna kategori, som sägs kunna "renovera" en gammal olja och förlänga livslängden på den. Detta är delvis sant. Man återför additiver som kan ha förbrukats. Och främst då massa VI-improvers. Och vad vi tycker om dem har vi ju redan sagt tidigare. Om dem tycker vi inte. Icke förty är ju dessutom den gamla oljan kvar med sitt sot och andra restprodukter, och vill vi ha den gamla oljan kvar? Nej.


Dagens visdomsord: "Olja är inte livet. Det är viktigare än så!"

Och olja är definitivt inte smörja!


So long/Dr.Bike
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det finns en lång (och bra) tråd i mekforumet om varmkörning.

MEn ok. Kortvarianten:

- Låt aldrig en kall motor stå på tomgång för att värmas upp
- Stå aldrig still och torrgasa, kör iväg direkt.
- Så lite choke som möjligt. Slå av den så fort det går.
- Belasta motorn måttligt, men inte för låga varv! (tänk inkörning)

-Är jag med på.
-Varför?
-Är jag med på.
-Är jag med på


Jag låter alltid mina motorer värma sig lite innan ja försiktigt smiter iväg, och framför allt ingen plågning innan motorn nått sin arbetstemp!

Stånkorna med smidd kolv, kan inte vara allt för täta innan the blivit varma med tanke på kolvspelet:rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Toppjobbet har fortskridit lite ... Man glömmer snabbt hur lång tid all slipning tar:gnissla. Har slipat som ett tok i dag men inte fått till mer än grovgörat snart klart:huvet Har ivf tagit en bild av en org topp, och den jag moddar nu. Det som nu är kvar på utblåset är litet slipande med sandpapperslamell och lite fingervals med fint våtslipapper om det nu hade varit en vanlig portning... Men denna topp kommer att få en special moddning i både insug och utblås som ej tyvär kan vara med på bild. (Jag & professor Drövel,hemlige Arne Mf kan inte släppa allt till media):D Men hur mycket pullver eller inte den ger kommer att redogöras här. Bilderna är endast utblåssidan!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 105.jpg
    xr 650 turbo bollsta 105.jpg
    53 KB · Visningar: 108
  • xr 650 turbo bollsta 104.jpg
    xr 650 turbo bollsta 104.jpg
    57.6 KB · Visningar: 121
  • xr 650 turbo bollsta 097.jpg
    xr 650 turbo bollsta 097.jpg
    82.7 KB · Visningar: 130
  • xr 650 turbo bollsta 098.jpg
    xr 650 turbo bollsta 098.jpg
    55.6 KB · Visningar: 110

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
-Är jag med på.
-Varför?
-Är jag med på.
-Är jag med på


Jag låter alltid mina motorer värma sig lite innan ja försiktigt smiter iväg, och framför allt ingen plågning innan motorn nått sin arbetstemp!

Stånkorna med smidd kolv, kan inte vara allt för täta innan the blivit varma med tanke på kolvspelet:rolleyes:

Därför att det står i Volvos instruktionsbok att man ska fara direkt (Gäller ev bara v70)?:D
 

Dr.Bike

Guest
-Är jag med på.
-Varför?
-Är jag med på.
-Är jag med på


Jag låter alltid mina motorer värma sig lite innan ja försiktigt smiter iväg, och framför allt ingen plågning innan motorn nått sin arbetstemp!

Stånkorna med smidd kolv, kan inte vara allt för täta innan the blivit varma med tanke på kolvspelet:rolleyes:


Jo dels för att stillastående = noll effektuttag = nästan ingen värmeutveckling = betydligt förlängd uppvärmningstid.
Och varför man inte ska stå och gasa, det beror på två saker:
Dels får motorn redan för mycket bensin med choken inkopplad = tvättar bort olja från cylinderväggar. Rusar man då motorn så orsakar man galet högt slitage.
HAr man sen, som många här en gasare med acc-pump så spär man på samma probelm etter värre.

Mycket stor del av överskottsbensinen kondenserar dessutom och hamnar via blow-by nere i vevhuset och späder motoroljan.
(detta tolkas sen felaktigt av många som att motorn inte drar nån olja)
Oljan bryts ned och tappar raskt sina egenskaper.
Det här är oxå EN av anledningarna till att två identiska motorer kan slitas helt olika.

Sen ska motorn inte gå på tomgång av den anledningen jag sa tidigare:
Oljetrycket är i det närmaste noll uppe i toppen då oljan är tjock och kall, pga bl.a ett större tryckfall än när oljan rinner lättare.
Av den anledningen ska man köra iväg så man har lite mer varv = högre oljetryck, som i sin tur når upp till venti/kam och kan smörja.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jo dels för att stillastående = noll effektuttag = nästan ingen värmeutveckling = betydligt förlängd uppvärmningstid.
Och varför man inte ska stå och gasa, det beror på två saker:
Dels får motorn redan för mycket bensin med choken inkopplad = tvättar bort olja från cylinderväggar. Rusar man då motorn så orsakar man galet högt slitage.
HAr man sen, som många här en gasare med acc-pump så spär man på samma probelm etter värre.

Mycket stor del av överskottsbensinen kondenserar dessutom och hamnar via blow-by nere i vevhuset och späder motoroljan.
(detta tolkas sen felaktigt av många som att motorn inte drar nån olja)
Oljan bryts ned och tappar raskt sina egenskaper.
Det här är oxå EN av anledningarna till att två identiska motorer kan slitas helt olika.

Sen ska motorn inte gå på tomgång av den anledningen jag sa tidigare:
Oljetrycket är i det närmaste noll uppe i toppen då oljan är tjock och kall, pga bl.a ett större tryckfall än när oljan rinner lättare.
Av den anledningen ska man köra iväg så man har lite mer varv = högre oljetryck, som i sin tur når upp till venti/kam och kan smörja.

Bra förklarat.. Det är svårt att tänka sig in i all nackdelar, Man förbiser lätt något. No MORE tomgång för mig!!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jo dels för att stillastående = noll effektuttag = nästan ingen värmeutveckling = betydligt förlängd uppvärmningstid.
Och varför man inte ska stå och gasa, det beror på två saker:
Dels får motorn redan för mycket bensin med choken inkopplad = tvättar bort olja från cylinderväggar. Rusar man då motorn så orsakar man galet högt slitage.
HAr man sen, som många här en gasare med acc-pump så spär man på samma probelm etter värre.

Mycket stor del av överskottsbensinen kondenserar dessutom och hamnar via blow-by nere i vevhuset och späder motoroljan.
(detta tolkas sen felaktigt av många som att motorn inte drar nån olja)
Oljan bryts ned och tappar raskt sina egenskaper.
Det här är oxå EN av anledningarna till att två identiska motorer kan slitas helt olika.

Sen ska motorn inte gå på tomgång av den anledningen jag sa tidigare:
Oljetrycket är i det närmaste noll uppe i toppen då oljan är tjock och kall, pga bl.a ett större tryckfall än när oljan rinner lättare.
Av den anledningen ska man köra iväg så man har lite mer varv = högre oljetryck, som i sin tur når upp till venti/kam och kan smörja.

Ok ...
Där ser man!
Ja tycker Z:a blir varm direkt men ja kanske har fel.
Angående oljetryck och tomgång så har ja inte dessa beskymmer med mina elaka kammar:D den varvar på rätt bra på tomgången.

Skulle jag inte varmköra den lite så skulle jag knapp ta mig av gården.

Men jag får ta och minska ner på varmkörningen efter att jag läst vad du skrivit här:Bugar
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Toppjobbet har fortskridit lite ... Man glömmer snabbt hur lång tid all slipning tar:gnissla. Har slipat som ett tok i dag men inte fått till mer än grovgörat snart klart:huvet Har ivf tagit en bild av en org topp, och den jag moddar nu. Det som nu är kvar på utblåset är litet slipande med sandpapperslamell och lite fingervals med fint våtslipapper om det nu hade varit en vanlig portning... Men denna topp kommer att få en special moddning i både insug och utblås som ej tyvär kan vara med på bild. (Jag & professor Drövel,hemlige Arne Mf kan inte släppa allt till media):D Men hur mycket pullver eller inte den ger kommer att redogöras här. Bilderna är endast utblåssidan!

Du har ju redan visat din lilla "hemlis", det borrliknande förmålet snurrar i 300000varv och suger ut avgaserna:)
Det saknas bara en propeller på hjälmen så lyfter du ...

Nejdå skämt å sido, det ska bli kul att se slut resultatet på toppen!
vilken kam kommer du att åka med i 170hk motorn?
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har ju redan visat din lilla "hemlis", det borrliknande förmålet snurrar i 300000varv och suger ut avgaserna:)
Det saknas bara en propeller på hjälmen så lyfter du ...

Nejdå skämt å sido, det ska bli kul att se slut resultatet på toppen!
vilken kam kommer du att åka med i 170hk motorn?

Tornadokammen för bänkningen ivf ev sedan också? vid 0,8bar tryck så känns det som det skiljer 15 hk mellan org kam & tornado, men tornadon tappar minst 1000v botten innan den börjar dra bra + att den drar så in i h...e rakt till v-stopp så det är så svårt att hinna växla det blir att man ligger och åker för nära v-stoppet. Org kam då drar den tidigare och planar ut något innan v-stopp så den är ju smartast att köra med upp till 100-120hk om man har ic. Optimalaste kammen vore Hotkam steg 1 den drar ännu värre i botten än org.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Nej Nej....n.. Det är bara att pilla dit du behöver inte grada någe hit eller dit.
det verkar som hot camen bara finns i ett steg i sverige men av vad du beskriver så ska du ha den kamen. menar bara om du skulle bli besviken på lågvarvsdraget kan du slipa upp hålen i kamdrevet och flytta hela kamen framot 3-5 grader = 2-3mm slipning i drev. Tyvär så måste man nalla av lågregistret för att få ut höga hk. Med denna kam kommer du få minst 5 kusar till. jag ska titta på Tornadon hur den kan tänkas dra...

har kollat tornadon nu den är nästan identisk med hotcamen
Einlaß 272 Grad - 10,5mm Hub
Auslaß 261 Grad - 10,4mm Hub men kosta 299 euro i tyskland 1 hotcamen köper du av Lockner för 2195kr

Enda nackdelen med hotcamen är att den är utan auotodekomp DVS den kan ev bli svår att starta med elstart..... men Cooler monterade en g2 utan dekomp på sin 640 och den small igång varm och var den kall tryckte man bara in den manuella dekompen lite för att hjälpa igång starmotorn och då startade den.. men du har ju kick... jo g1 kamen är blygsam effektökning snarlik orginalkamen... måste se lyft o durr på org kamen för att säga exakt.


Måste tacka för den fina hjälpen och informationen! - Tusen tack...

Blir att beställa hotcamen, på måndag!

Inga problem med autodekompen, har varken manuell dekomp eller startmotor :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Måste tacka för den fina hjälpen och informationen! - Tusen tack...

Blir att beställa hotcamen, på måndag!

Inga problem med autodekompen, har varken manuell dekomp eller startmotor :tummenupp

Sätt gärna dit manuell dekomp det är ju lättare att ställa in kolven i rätt startläge då + att man kan lufta ur vid surhet. Hur var det Skulle du köra org kolv? Dvs inte högkompkolv? bara fundersam så det inte slår i ventilerna.. men det var ju en snubbe här i tråden som körde just denna komfiguration men vilken kolv han hade mins jag inte:va Tipps när du fått hem kammen... Den ser för jävlig ut på sidorna av nockarna man kan tro att dom är gjorda av asfallt!! det sticcker ut noppror och skägg som kan låssna. man bör ta en dremmel och försiktigt slipa bort allt som ser ut att kunna låssna! Men det kan man ta för dom håller bra:tummenupp Glöm inte att köpa inkörningspasta på macken!
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
macken här där jag bor säljer bara mjölk o godis :rolleyes:

vad e det för pasta du snckar om?

Inkörningspasta är en pasta man lägger på kamnockarna för att de ska slita in sig mot tryckarna snabbt och få den fina blanka ytan som en kam ska ha. (ythärda)

Det brukar följa med pasta till kammen man köpt!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Måste tacka för den fina hjälpen och informationen! - Tusen tack...

Blir att beställa hotcamen, på måndag!

Inga problem med autodekompen, har varken manuell dekomp eller startmotor :tummenupp

Pma Art Vandalay ... Han kör den kammen i sin 525a. Fråga om det bara var att plocka i utan att kolla spelet mellan kolv/ventil. Om minsta tvivel finnes så ska man själv kolla med modellera på kolven, Det jobbiga är ju att man måste plocka ihop den 2 ggr:näsblod Men det kan det vara värt!!
 

Dr.Bike

Guest
macken här där jag bor säljer bara mjölk o godis :rolleyes:

vad e det för pasta du snckar om?

Vanlig Molybdensulfid. (MoS2)

Måste alltså inte HETA just "kaminkörnigspasta"

Detta gäller ALLTID när man har haft isär grejerna även om man inte köpt nåt nytt. Men istället för att smeta på fett/pasta så blandar man ut det med 50% motorolja och penslar på alla rörliga friktionsstälen i hela kammekanismen.
Själv har jag bekväm moly på spray :tummenupp
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Vanlig Molybdensulfid. (MoS2)

Måste alltså inte HETA just "kaminkörnigspasta"

Detta gäller ALLTID när man har haft isär grejerna även om man inte köpt nåt nytt. Men istället för att smeta på fett/pasta så blandar man ut det med 50% motorolja och penslar på alla rörliga friktionsstälen i hela kammekanismen.
Själv har jag bekväm moly på spray :tummenupp
Det var nått nytt för mig, själv har jag bara haft på motorolja. :näsblod
 

Dr.Bike

Guest
Det var nått nytt för mig, själv har jag bara haft på motorolja. :näsblod

Jo det "fuskas" med det här, men även beggade delar som lirat ihop kommer vid en återmontering att få lite andra (nya) lägen och allting kommer inte att gå e exakt samma spår även om alla komponenter sätts på samma plats.

Det blir alltså inte fråga om en inkörning i regelrätt mening, men vi kan kalla det för en inbäddning modell kort.
Eller "miniinkörning" ;)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Flytspackling

Har inte gjort mycket idag ...Men jag har åtminstonde fått dit flytspacklet (JB WELD) Många små sliprevor pottor under där kan jag säga för att få säkert fäste!! Stargas som slutrengörning:tummenupp Fick vänta tills barnen gått och lagt sig för att kunna sno modelleran:D
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 109.jpg
    xr 650 turbo bollsta 109.jpg
    105.8 KB · Visningar: 153

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Har inte gjort mycket idag ...Men jag har åtminstonde fått dit flytspacklet (JB WELD) Många små sliprevor pottor under där kan jag säga för att få säkert fäste!! Stargas som slutrengörning:tummenupp Fick vänta tills barnen gått och lagt sig för att kunna sno modelleran:D

Boost ...
Vad är tänken med flytspacklet?
Höja golvet i kanalen?
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Har inte gjort mycket idag ...Men jag har åtminstonde fått dit flytspacklet (JB WELD) Många små sliprevor pottor under där kan jag säga för att få säkert fäste!! Stargas som slutrengörning:tummenupp Fick vänta tills barnen gått och lagt sig för att kunna sno modelleran:D
Tur att du är bättre på trimma än att knäppa kort! :D
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top