Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Boost ...
Vad är tänken med flytspacklet?
Höja golvet i kanalen?

Ja det kan man säga... Jag har ju kraffsat ur taket och väggar en hel del så arian/volymen gämfört med org vart mycket större. Så först och främst är det för att kompensera detta så att det blir lika stor volym eller snarare mindre.. Större eller mindre aria är ju en fråga om motorkaraktär/dragregister. Om man bara skulle låtit det vara tokstort ,så skulle det bli lite bluff effekt dvs den svarar snabbt på gasen i 1 sek sen mojnar den av = för låg gashastighet.
det är visserligen roligt den reser till lätt bra stuntportning,,,, men inget för bana eller bra register inte heller slutpullver!! Nu när golvet vart upptvingat så blir den korta radien i golvet längre eller mindre brant strax innan ventilens bak kant så bränsleblandningen har större möjligheter att just följa golvet istället för att hoppa rakt ut (jag vet att du vet) jag skriver överdrivet tydligt nu:) Nu är det överdrivet uppflytat jag kommer att slipa ner en hel del!! Ja vi får se om jag får till någe i morrn??

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Bytesaffär!

Jag har ett problem:va ...... Den toppen jag håller på att modifiera nu till det yttersta har jag ju slipat om väggarna förut på, dvs den är redan delvist portad som är helt Vanlig "BOOST" portning skulle ha sett ut.. Vad är då problemet?? Jo jag hade tänkt testa en minst sagt udda åtgärd i denna topp på både utblås och insug...Men tack vare att den redan är upptagen överallt så har jag inte så mycket matrial kvar att jobba med ,vare sig i tak eller väggar så det skulle bli lite väl spännande/dyrt om det skulle råka bli ett olyckligt föster ut i någon vattenkanal.. Därför har jag ett erbjudande till någon:tummenupp En bytesaffär dvs att när jag är klar med denna topp max raceportad för overalkörning & med förhoppningstvist högsta möjliga hk/nm som jag kan kräka ur mig på den erfarenhet jag har nu. Då får man även specialmoddat utblås med skoinlägg i golvet på utblåset efter senaste rönen inom portvärlden. Jag vill bara köra den i bänk först för att se om jag kan slå förra bänkningen! Det lär ju finnas någon som ligger på en org topp någonstans. Eller så tar jag din topp som du kör med nu:)

Pma mig vid intresse...........Ni får ju följa eran topp live portas o bromsas!!

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ja det kan man säga... Jag har ju kraffsat ur taket och väggar en hel del så arian/volymen gämfört med org vart mycket större. Så först och främst är det för att kompensera detta så att det blir lika stor volym eller snarare mindre.. Större eller mindre aria är ju en fråga om motorkaraktär/dragregister. Om man bara skulle låtit det vara tokstort ,så skulle det bli lite bluff effekt dvs den svarar snabbt på gasen i 1 sek sen mojnar den av = för låg gashastighet.
det är visserligen roligt den reser till lätt bra stuntportning,,,, men inget för bana eller bra register inte heller slutpullver!! Nu när golvet vart upptvingat så blir den korta radien i golvet längre eller mindre brant strax innan ventilens bak kant så bränsleblandningen har större möjligheter att just följa golvet istället för att hoppa rakt ut (jag vet att du vet) jag skriver överdrivet tydligt nu:) Nu är det överdrivet uppflytat jag kommer att slipa ner en hel del!! Ja vi får se om jag får till någe i morrn??

Nu börjar vi prata på riktigt!:)
Kommer du sänka golvet vid förgasar anslutningen också?
Eller kommer du använda högt golv hela vägen till radien ner?

//Johan

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Dra ner golvets bak kant som på min topp!:tummenupp

Det hjälper flödet att ta svängen ner till bakdelen av ventiltallriken.

(vad konstigt och litet det ser ut på bild)

Bifogat

• HPIM1978+nu.JPG
    HPIM1978+nu.JPG
    71 KB · Visningar: 230
Last edited:

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Hoj
KTM 540 SMR -06
Pma Art Vandalay ... Han kör den kammen i sin 525a. Fråga om det bara var att plocka i utan att kolla spelet mellan kolv/ventil. Om minsta tvivel finnes så ska man själv kolla med modellera på kolven, Det jobbiga är ju att man måste plocka ihop den 2 ggr:näsblod Men det kan det vara värt!!

Kommer nog att köra med original kolv för 540-kittet dvs 97mm. Ska skicka iväg ett PM till Art Vandalay och fråga, är det så att ventilerna tar i så kan jag ju lika bra slänga i en högkomp. kolv

Ser fram emot att få komma tillbaka till Sverige runt April/Maj och montera alla nya trim :yoparty

slänger in all information inkl bänkpapper när allt är klart...

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Kommer nog att köra med original kolv för 540-kittet dvs 97mm. Ska skicka iväg ett PM till Art Vandalay och fråga, är det så att ventilerna tar i så kan jag ju lika bra slänga i en högkomp. kolv

Ser fram emot att få komma tillbaka till Sverige runt April/Maj och montera alla nya trim :yoparty

slänger in all information inkl bänkpapper när allt är klart...

låter vettigt ooooh Bänkning :tummenupp

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Dra ner golvets bak kant som på min topp!:tummenupp

Det hjälper flödet att ta svängen ner till bakdelen av ventiltallriken.

(vad konstigt och litet det ser ut på bild)

Ja det blir något liknande som din topp,, En hel del ska bort!! jag har redan provkört Motomanportingar på xr650 35% av storlek på ventil igenspacklat! insug,, som det är spacklat nu fast bara tillslipat! kan inte påstå att jag blev nöjd,,,,Fick visserligen något mer låvarvs/segdragsförmåga men ingen direkt pigghet ej heller högre effekt på toppvarv Upplevdes som slöare Körde visserligen med turbo då så det är svårt att säga?? Jag testade en klx 650 med samma modd Före & efter inte inponerad direkt. Men därimot var ägaren det! Han var ju mer van cyckeln så han borde ju veta har visserligen inte kört denna modd i bänk ska tilläggas. Fungerar säkert bättre på radfyror med högre varv och då lite gämnare flöde. Det är ju bevisat fler ggr , bara att kolla in Brinkens hemsida!! Och motoman. Oj Oj Oj Oj ush fy kräk Ska jag måsta bänka den Portningen också:näsblod :näsblod jag har ju changsen nu innan jag sänker golvet mer:va

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Boost ...
Har du några bilder på dina gamla toppar resp ny portade?
Gällande din portning som du gör nu, så ska det bli kul att höra hur den går med svanhalsen!
Har du provat svanhalsportningar förut?

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Boost ...
Har du några bilder på dina gamla toppar resp ny portade?
Gällande din portning som du gör nu, så ska det bli kul att höra hur den går med svanhalsen!
Har du provat svanhalsportningar förut?

Nä inga gammelbilder... gjorde en xr 650 topp nu i våras som körts här i k-fors den byggde på samma slipning fast betydligt mindre pga att jag inte spacklade upp golvet, så lika bra/ rakt tak blev det inte som på den här toppen! Arian på insuget vart tyvär större pga ej spacklat golv... Behöll även insugsstyrningarna endast avsmalnade så mycket jag kunde, Enda spackel i den var i själva pottan, Utblås var d-portat något...1mm större aria på utblåset avsmalnad styrning & polerad yta. Den cyckeln är det roligaste motor jag kört, Men den xrn bytte vi ju allt på Hotcam 2 mikuni HSR 42 12-1 kolvmodd Helakra Burkmodd Kn Powerjet Runt 70nm 67+ hk. Med akra minst 71hk med ett annat system typ Big-gun Eller annat syst som drar bättre vid högre varv. Men var tokrolig med akrat,, Gick upp på bakhjulet 1-4 utan större ansträngning org drevad & motardfälgar:tummenupp

Portningen av insuget är klart i morron om JB welden hinner torka 24 tim!! 3 steg gjutning:näsblod så bilder blir nog inte i morron......

Fågelhals Svan ... Jo det gör jag jämt,, Har inget val offtast, pga underliga takformer som planas ut hel enkelt, Går ju visserligen spackla men jag har ingen lust att smådutta,, Då finns större risk för släpp vid tunna småkakor här och där!! Någon Motoman portning med 35% igenspackling blev det inte,,Jag får förlita mig på att min brunhålsbråmsbänk sa mig att det inte någon hitt. Men runt 15% högre golv vart det nog, Vid choket. Bilder kommer

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Här kommer lite fler bilder på nästan klart insug...Bara spackling av pottan kvar.. Håller även på med utblåsmodden har slipat ett dike där stålplattan ska ligga, En hel del piller kvar med det:tummenupp
Nu ska jag ta och ripa och borra sönder ytan i pottan så jag kan gjuta ikväll .
Nu är det noga.. För nu är det inte min topp längre.... Eller hur Roger:tummenupp

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 111.jpg
    xr 650 turbo bollsta 111.jpg
    110.6 KB · Visningar: 160
  • xr 650 turbo bollsta 115.jpg
    xr 650 turbo bollsta 115.jpg
    79.1 KB · Visningar: 129
  • xr 650 turbo bollsta 113.jpg
    xr 650 turbo bollsta 113.jpg
    76.7 KB · Visningar: 129

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Här kommer lite fler bilder på nästan klart insug...Bara spackling av pottan kvar.. Håller även på med utblåsmodden har slipat ett dike där stålplattan ska ligga, En hel del piller kvar med det:tummenupp
Nu är det noga.. För nu är det inte min topp längre.... Eller hur Roger:tummenupp

Så där ja! Nu börjar det se ut!

Nu är det bara tandläkarutrustningen som ska fram!;)

Ska se om TRX-toppen flyger av på lördag! Då kan vi utvärdera den lite.
Tills dess har man väl hunnit köpa lite slipstift och annat. Man kan ju alltid börja att grovrensa lite innan planing.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Så där ja! Nu börjar det se ut!

Nu är det bara tandläkarutrustningen som ska fram!;)

Ska se om TRX-toppen flyger av på lördag! Då kan vi utvärdera den lite.
Tills dess har man väl hunnit köpa lite slipstift och annat. Man kan ju alltid börja att grovrensa lite innan planing.

Har du någon dremmel? Finns ju billiga på classe olleson 130 spänn med lite verktyg!! Ser fram imot att ta en titt i dom grottorna hoppas dom ser förjäv.... ut ju sämmre desto bättre resultat:tummenupp

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Boost ...
Kommer du blästra insuget sen?

Varför ska du lägga i en plåt på avgasidan?:va

Ja nu börjar formen likna nått:)

Last edited:

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Ja, nu gäller det att du är riktigt noga :D

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Boost ...
Kommer du blästra insuget sen?

Varför ska du lägga i en plåt på avgasidan?:va

Ja nu börjar formen likna nått:)

Nej det går inte pga spacklet.. vet ej heller om det är någon vinst gämfört med stenslipat?? Plåt.. Jo för att få bort ev död yta i golvet som bidrar till turbulence så att avgaserna helt enkelt får lägre fart ut och kyls ner fortare speciellt inte bra vid turbo. Man kan även höja taket något utan att förlora/förstora arian/dim på utblåset och korta radien blir mjukare/längre lika insuget,,,,,Och viktigast av allt jag kan porta så att den linjerar runtom mot avgasröret. Utan höjt golv måste man ju behålla någon mm runtom för bakåtstötvågen!! Nu behövs endast den klacken som blir av plåten:tummenupp Om man vill kan man även lägga igen taket på samma vis (ej någe i golvet då) Då får man en annan motorkaraktär.. Mer råstyrka med något i förlust i toppregistret,,, inte helt fel det heller (har inte provat) Hoppas på att ha fått till ett utblås i morrn:va

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Pottan spacklad...Nu är insuget i det närmaste klart endast slutbesiktnig = leta små höga punkter som man missar & slipa ner dessa. Sedan kommer en överaskning som jag är ganska säker på att ingen har sett:D Men det blir i nästa avsnitt:D

Bifogat

• xr 650 turbo bollsta 120.jpg
    xr 650 turbo bollsta 120.jpg
    81.1 KB · Visningar: 183
  • xr 650 turbo bollsta 118.jpg
    xr 650 turbo bollsta 118.jpg
    49.9 KB · Visningar: 160

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
Pottan spacklad...Nu är insuget i det närmaste klart endast slutbesiktnig = leta små höga punkter som man missar & slipa ner dessa. Sedan kommer en överaskning som jag är ganska säker på att ingen har sett:D Men det blir i nästa avsnitt:D

hmmm... va kan det vara:va

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Detta är bilder på avgjutningar från Marcus fiddy topp. Det är 3 olika typer av portar som jag har testat i hans cykel . Toppeffekten har i princip varit den samma men ju mer jag rätat kanalen destu mer lågvarvs effekt har jag fått. Virvelbildningen i förbränningsrummet är mycket viktig för hur snabbt förbränningen sker. Kanal nummer 3 ger 1nm mer vid 8500 varv än kanal nr 1. Och 1nm är mycket när man bara har 119cc. Med kanal 3 så har Marcus sänkt sina varvtider på Racehouse från 24,9 till 24,2 sekunder. Tumble är mycket viktigt på lägre varv eftersom virvel bildningen tilltar med varvtalet. http://www.topplocksverkstan.se/bilder/temp/Fiddy_Daytona06.jpg . Erland

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Detta är bilder på avgjutningar från Marcus fiddy topp. Det är 3 olika typer av portar som jag har testat i hans cykel . Toppeffekten har i princip varit den samma men ju mer jag rätat kanalen destu mer lågvarvs effekt har jag fått. Virvelbildningen i förbränningsrummet är mycket viktig för hur snabbt förbränningen sker. Kanal nummer 3 ger 1nm mer vid 8500 varv än kanal nr 1. Och 1nm är mycket när man bara har 119cc. Med kanal 3 så har Marcus sänkt sina varvtider på Racehouse från 24,9 till 24,2 sekunder. Tumble är mycket viktigt på lägre varv eftersom virvel bildningen tilltar med varvtalet. http://www.topplocksverkstan.se/bilder/temp/Fiddy_Daytona06.jpg . Erland

Mycket intresan vetande!! Funderar...Ska man inte tappa hk & endast vinna nm vid model 3 ? . Det vore ju skitbra om man får behålla hk, vid den vinkeln:tummenupp . Jag har portat/plastat mer åt dumportshållet för att få max effekt med vad jag trodde lite förlust i lågvarvet?? Men om du har sett motsattsen även på större motorer så skulle det vara intresant att prova detta:tummenupp Har du lyckats få till dessa vinklar bara genom att plasta? Eller Har du svetsat igen insuget i botten och höjt hela skiten? Eller är det en synvilla att mod 3 sitter insuget mot förgasaren högre?
fan jag tror jag måste skaffa mig en fiddy det är ju så mycket billigare att kapa /porta hejdvilt, Fördel nr2 man behöver ju inte ligga närmare 200 för att ta reda på hur den går:D
Har kollat in din uppdaterade insug/portnig/avgas skola. Stenbra:tummenupp
Så där skulle fler firmor göra så att man ser vilket jobb det verkligen är!!
Ps (Jag smörar nu för att släta ut mina dumma kommentarer tidigare:rodnar )

Last edited:

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 900 -13
Har du någon dremmel? Finns ju billiga på classe olleson 130 spänn med lite verktyg!! Ser fram imot att ta en titt i dom grottorna hoppas dom ser förjäv.... ut ju sämmre desto bättre resultat:tummenupp

Klart man har utrustning!:tummenupp

Ingen fin och dyr Dremmel.. däremot en "kopia" av märket Cooltech! Passar ju mitt profilnamn bättre... :rolleyes:

Lite tunt med slipstift bara, har gått åt vid tidigare modd av diverse saker.. så jag svänger väl förbi lokale plåthandlarn påvägen hem...

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum