Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
MMC-stakarna sitter inte original i nån hoj ännu.
Har även otroligt svårt att tro att de kommer sitta i 09orna men jag har jättehjärna fel eftersom de är tokbra.

Känner inte till ett enda haveri som orsakats av de stakarna förutom att Sörehalls bajk i år rasade ett par gånger pga tillverkningsfel.
I SM i år känner jag till minst sju hojjar som kört med dem (Husa, Sukka, Yamma, Highland). Hela Husa-VM-teamt och Lazarini (Yamma) har även kört med dem i VM i år och Martin Lind körde med dem de två åren han körde Husa i VM. Husas VM-team i Enduro har dessutom kört med dem ett par år nu.

Kolla gärna officiella referenslistan på hemsidan...

Enduro
Joakim Ljunggren (Husaberg FE450), World Champion WEC EJ, 2006 & 2007
Björne Carlsson (Husaberg FE501), 4th place in WEC E3, 2007

Motocross
Mats Nilsson (Yamaha YZF250/450 Rinaldi), Swedish Champion in MX2, 2007 Swedish Champion in MX3, 2007
Jonas Edberg (Honda CRF450), Swedish Champion Speedcross, 2007 Runner-up in Swedish MX1, 2007 3rd place in Swedish MX3, 2007

Supermoto
Joakim Engström (Husaberg FS650), Swedish Champion in S2, 2007
Henning Brockerud (Husaberg FS450), Swedish and Norwegian Champion in S1, 2007
Jochen Jasinski (Husaberg FS650), German Champion in S2, 2007
Martin Lind, Martin was the first Swede to compete in the Supermoto World Championships in 2005 and 2006. At that time competing with a Husaberg FS650 equipped with a con rod from us. Now he is working for Swedish based Highland competing in the Swedish Championships.
Johan Lennartsson (Yamaha YZF450), 7th place in Swedish S1
John Stambeck (Suzuki 493), 4th place in Swedish S2

Det lät ju bra... Ang staken i 09 husorna så fick jag höra det av en återförsäljare.. Vet inte sanningsgraden:va
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Kommer nog bli jobbigt att köra hojen, men väldigt coolt

Har kört nuvarande version några gånger både på asfalt, grus och is. Och termen svårkörd är inget som utmärker den hojen... Ju mer du gasar destå värre går den liksom... men den är fullt körbar enligt mitt utlåtande iaf!

Om ni läst PG Lundmarks utlåtande om hojen i MC-Nytt här om året så ser ni att även hans utlåtande om hojen som fullt körbar, även i "geografin"...

Vet att kommande "ver.2.01" kommer effekt-/vridkurvorna bli än bättre (jämnare).


/GG
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Jadu Boost avudsjuka:tungan
Det är säkert fina kanaler, men varför ger aldrig en ktm /husa hoj samma liter effekt trots fina kanler?
Jappsarna ligger ju alltid bättre!

Jappsarna är fina standard men myket svåra att få ut mer effekt på.
Hennings Husaberg 450 hade säker mer än 6 hästar mer än närmaste japps i SM och det är myyycket det.
På lag VM körde han om en fabriks Aprilla efter rakan.....

Vet flera som har försökt att porta och trimma jappshojar utan märkbar effektskillnad. Någon duktig förståsigpåare kanske har någon teori.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Har kört nuvarande version några gånger både på asfalt, grus och is. Och termen svårkörd är inget som utmärker den hojen... Ju mer du gasar destå värre går den liksom... men den är fullt körbar enligt mitt utlåtande iaf!

Ja, det är det som är så "märkligt". Ju mer effekt man har i en motor, desto finare och jämnare brukar den gå (om trimningen är rätt gjord). Brutala effektkurvor, men som levereras mjukt och snyggt.

(jag skulle själv inte tacka nej till något tiotal kusar till, bara det finns hållbarhet :D )
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Visst är det så... min Z:a är supersnäll om man är försiktig med gasen(vilket sällan händer)
Men när man trycker på då biter den ifrån bra.
Det är helt omöjligt att ta upp en Z:a på powerweelie på 3an standard, men nu är det tvärtom man kan inte hålla ner den istället, vad kan vara fel:va

Skämt å sido visst är det en motor som gillar varv om man jämför med "stora" stånkor, bäst trivs den från 5000rpm - 9000rpm men jag gillar verkligen karaktären hos motorn:yoparty

Hur mycket bhp har sm åkarna i en 450 motard?
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Visst är det så... min Z:a är supersnäll om man är försiktig med gasen(vilket sällan händer)
Men när man trycker på då biter den ifrån bra.
Det är helt omöjligt att ta upp en Z:a på powerweelie på 3an standard, men nu är det tvärtom man kan inte hålla ner den istället, vad kan vara fel:va

Skämt å sido visst är det en motor som gillar varv om man jämför med "stora" stånkor, bäst trivs den från 5000rpm - 9000rpm men jag gillar verkligen karaktären hos motorn:yoparty

Hur mycket bhp har sm åkarna i en 450 motard?

En fråga, hur mycket har du lagt ut på hojen. Antar att helsystem är den största kostnaden?
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
En fråga, hur mycket har du lagt ut på hojen. Antar att helsystem är den största kostnaden?

Jadu ... det var en bra fråga men 15-20 tusen kanske, Helsystemet gav jag 4500kr för i USA:tummenupp

Idag ligger dollarn ännu lägre än när jag köpte mina grejer!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jappsarna är fina standard men myket svåra att få ut mer effekt på.
Hennings Husaberg 450 hade säker mer än 6 hästar mer än närmaste japps i SM och det är myyycket det.
På lag VM körde han om en fabriks Aprilla efter rakan.....

Vet flera som har försökt att porta och trimma jappshojar utan märkbar effektskillnad. Någon duktig förståsigpåare kanske har någon teori.

Då är det fel på dom som trimmar..... För husa som honda,yhama har samma fysiska förutsättningar DVS cc och kanalerna skilljer sig inte så mycket.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Ja, japanerna är ju käda för högt effekt utag!
Husaberg toppen är väl känd för att vara dålig "trång" eller har ja hört fel?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Då är det fel på dom som trimmar..... För husa som honda,yhama har samma fysiska förutsättningar DVS cc och kanalerna skilljer sig inte så mycket.

Är det så att de japanska maskinerna har tunnare gods och det därför inte går att fräsa bort och modifiera lika mycket ?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Ja, japanerna är ju käda för högt effekt utag!
Husaberg toppen är väl känd för att vara dålig "trång" eller har ja hört fel?
Ja Japsarna kanske har mer effekt original mot husaberg men nog är väl nya kotten den starkaste 450 hojen på marknaden vet att deras 250 är det i all fall. Men är du intresserad av att trimma så fungerar husabergaren och den ganmla ktm motorn bra. Henning Brokerud fick ur en 65hk på en 450 genom att prota, byta ventiler, dubbelsystem och öppna för mer luft. Vad kan det vara original 47-48kanske.

De som har trimmat jappsare säger att de är så fina i kanalerna från början men det är ändå ett mysterium att det ska vara så svårt att få samma effekt i dom en hederlig kotte eller husabergare.
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Jag har aldrig hört talas om att husa / ktm skulle ge nån bra efffekt när man trimmat, men men man lär sig något nytt varje dag:)
(tänker på ktm's gamla motor 450/525,560)
Nya ktm motorn är säkert kalas bra.

Har ni några bilder på husa / ktm toppar?
bänk papper?

menar du motor hk?
 
Last edited:

A.M

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
h-vik
Hoj
ktm 540, 560
Jag har aldrig hört talas om att husa / ktm skulle ge nån bra efffekt när man trimmat, men men man lär sig något nytt varje dag:)
(tänker på ktm's gamla motor 450/525,560)
Nya ktm motorn är säkert kalas bra.

Har ni några bilder på husa / ktm toppar?
bänk papper?

menar du motor hk?
Varför tror du dom gamla motorerna används mest i effekt dicipliner som Supermoto, Backe och Isbana? med 540-580 kitt lämnar dom flesta mellan 63-70hk på bakhjulet, med g2 kam och portad topp och helsystem
 

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Ort
Ludvika
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
Det är klart att det ger effekt, men det är på stora volymer.

men som sagt jag har aldrig sysslat med de europeiska hojarna!

Ron Hamp(RHC) plockede ur 67bhp ur en crf 450 utan större medel.
Lary wards hoj var det om ja inte missminner mig helt.

Men jag ser gjärna att jag har fel, det är toppen kul att de europeiska märkena har fått upp liter effekten:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det finns en hake med jappsarna......Dom har bara ett utblås! Där tappar man minst 5% = 4 farbröder och det fantastiga registret man får med dubbelt system. Om man tittar på ktm så drar dom först ut rören ur toppen sedan till enkelt, = smart. SKulle husa/ktm köra med dubbla gasare vore det optimalt.
Minns inte hur det var med jappsarna har alla förgasaren rakt monterad mot toppen? Drz har ju inte det ...kan handla om 5% förlust= 3hk + enkelsyst- 4hk.... Så minst 7hk förlust på en drz:näsblod

Så nu har jag räknat ut att suzukamannen måste byta till en eu moppe
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top