Surfplatta

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Du ska inte tro att allt på det däringa internet är sanning.

Kan inte förstå hur man ser en begränsning som en feature, speciellt inte du, du hemmaknåpar väl egna filmer?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har en fråga som nån här kanske kan svara på. Jag skulle vilja ha DNs förstasida uppe i ett helt eget "fönster", konstant. inte bara ett bokmärke, utan hela sidan. Går det på nåt sätt?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Du ska inte tro att allt på det däringa internet är sanning.

Kan inte förstå hur man ser en begränsning som en feature, speciellt inte du, du hemmaknåpar väl egna filmer?

Jag säger inte att det är en fördel, men jag förstår varför dom gör så. Apple har alltid riktat sig mot musik- och filmproducenter. En bransch där kontroll över sitt eget material är viktigt, men i praktiken idag är obefintlig.

De har byggt ett helhetssystem med inbyggda antipiratfunktioner, för att det är vad deras professionella marknad vill ha helt enkelt.

Sen är MKV en konkurrent till MP4 som Apple valt att använda sig av. Precis som h.264/x264. Jag kan ana att de pumpat in en del stålar i vidareutvecklingen av de formaten.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
De har byggt ett helhetssystem med inbyggda antipiratfunktioner, för att det är vad deras professionella marknad vill ha helt enkelt..

Shit vad du gafflar om din piratkopiering. Alla inlägg som handlar om Apples slutna system med bristande funktionalitet hänvisar du till att det är för att inget skall gå att piratkopiera (och att du VEKRLIGEN inte håller på med sånt). Att de "byggt in" dessa "antipiratfunktioner" (dvs medvetet hämmat funktionaliteten i sitt OS) handlar självklart inte så mycket om att ge sin professionellla marknad vad de vill ha utan mer om att Apple själva skall få sälja ALLT som konsumeras via paddan. Snart plockar de väl bort Google också. Det länkar ju till en massa "piratmaterial". Men det kvittar nog för Appleanvändarna. De är ju glada oavsett hur mycket Apple beskär deras frihet.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra val, det känns inte okey att inte kunna browsa nätverket för att hämta filer i nätverket. Om det inte står ett "äpple" på andra sidan och lagrar filerna. Blev en Nexus 7 även för mig igår, och numera verkar Android helt okey när det gäller användarvänlighet. Med rätta apparna gick det snabbt att konfigurera upp prylen för hemmabruk:)

...Jag har blivit mer och mer förbannad på Apple och iOS i takt med att denna tråden blivit längre.

Från att gått i tankarna på "att kanske skaffa" en androidplatta så kommer jag göra slag i saken imorrn.

Det blir en Nexus 7 32GB. Den har blivit rosad världen över. Prisvärd (2200 ca) och med mycket bra prestanda...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Bra val, det känns inte okey att inte kunna browsa nätverket för att hämta filer i nätverket. Om det inte står ett "äpple" på andra sidan och lagrar filerna. Blev en Nexus 7 även för mig igår, och numera verkar Android helt okey när det gäller användarvänlighet. Med rätta apparna gick det snabbt att konfigurera upp prylen för hemmabruk:)

Yep. Den uppfyllde iaf mina förväntningar. Iom att den inte är så dyr så behöver man inte vara så rädd om den. När den är "slut" är det bara att köpa ny.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Shit vad du gafflar om din piratkopiering. Alla inlägg som handlar om Apples slutna system med bristande funktionalitet hänvisar du till att det är för att inget skall gå att piratkopiera (och att du VEKRLIGEN inte håller på med sånt). Att de "byggt in" dessa "antipiratfunktioner" (dvs medvetet hämmat funktionaliteten i sitt OS) handlar självklart inte så mycket om att ge sin professionellla marknad vad de vill ha utan mer om att Apple själva skall få sälja ALLT som konsumeras via paddan. Snart plockar de väl bort Google också. Det länkar ju till en massa "piratmaterial". Men det kvittar nog för Appleanvändarna. De är ju glada oavsett hur mycket Apple beskär deras frihet.

Jag har inte sagt något om min egen del i piratkopieringsfrågan, jag ger min bild av hur Apples affärsmodell ser ut.

Jag skiter i att folk piratar, men stå då för det istället för att komma med låtsasargument om frihet och begränsningar.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag har inte sagt något om min egen del i piratkopieringsfrågan, jag ger min bild av hur Apples affärsmodell ser ut.

Jag skiter i att folk piratar, men stå då för det istället för att komma med låtsasargument om frihet och begränsningar.

Du har på flera ställen i den här tråden både direkt och underförstått hävdat att du inte piratkopierar.
Det gör jag, men det är inte därför jag tycker paddan är kass. Frihet/begränsningar är inga låtsasargument utan de är högst verkliga. Den ENDA ENDA ENDA anledningen till att Apple låst sina system är att de vil att all handel med media, appar etc etc skall gå genom dom, för att de skall tjäna mer pengar.

Paddan är inte din, det är en grej du hyr av Apple.
Du får bara göra sånt med den som DOM tycker är ok. Det är inte ok.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Du har på flera ställen i den här tråden både direkt och underförstått hävdat att du inte piratkopierar.
Det gör jag, men det är inte därför jag tycker paddan är kass. Frihet/begränsningar är inga låtsasargument utan de är högst verkliga. Den ENDA ENDA ENDA anledningen till att Apple låst sina system är att de vil att all handel med media, appar etc etc skall gå genom dom, för att de skall tjäna mer pengar.

Paddan är inte din, det är en grej du hyr av Apple.
Du får bara göra sånt med den som DOM tycker är ok. Det är inte ok.

Om Apple skulle ändra sitt system så de inte tog procent på försäljningen på sin plattform, skulle du må bättre då?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Om Apple skulle ändra sitt system så de inte tog procent på försäljningen på sin plattform, skulle du må bättre då?

Nej, iOS är fortfarande alldeles för slutet, och jag förstår inte hur det på något ända sätt gagnar konsumenten.
Hur gagnar det dig?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Nej, iOS är fortfarande alldeles för slutet, och jag förstår inte hur det på något ända sätt gagnar konsumenten.
Hur gagnar det dig?

Gagnar och gagnar, den uppfyller mina i-landsbehov. Newsstand var det som tippade över. Miljövänligt, jag behöver inte stacka tidningar på hög eller slänga på tippen, samtidigt som jag får hela tidningen och inte någon nedbantad webversion.

Det hade inte varit lika attraktivt om prenumerationspriset varit på samma nivå som för papperstidningen.

Jag orkar inte uppröras så mycket över människors val av plattform. Det kommer alltid jämna ut sig över tiden. Just nu säljer Apple bäst, men det kommer förstås inte gälla i all evighet.

Vi ska ju också tänka på vilka tidsperspektiv som gäller idag för IT-prylar - 2-3 år kanske, max, innan prylen är redo för tippen.

När nu Microsoft drar in på plattmarknaden med Windows 8 så kommer många företag av rent administrativa skäl att välja den plattformen, och ge MS en skjuts även på privatmarknaden.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Fick min platta idag.
Men har inte så mycket att gämföra med. Första android prylen, possetivt överraskad än så länge
Tyvär så strular mitt trådlösa nätverk, vilket gör att jag inte kan ladda ner appar.
Få nog ta och införskaffa en ny router.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Gagnar och gagnar, den uppfyller mina i-landsbehov. Newsstand var det som tippade över. Miljövänligt, jag behöver inte stacka tidningar på hög eller slänga på tippen, samtidigt som jag får hela tidningen och inte någon nedbantad webversion..

Du svarade inte på frågan på hur apples slutna ekosystem gagnar dig.

Allt (faktiskt!) som paddan kan klarar Android bättre. Ända nackdelen för android är att det inte finns lika många appar än. Självklart finns det en "Newsstand" för Android också, men den kan man självklart ta bort om man inte använder den (till skillnad från newsstand)

Min avsikt har inte vart att idiotförklara någon som har en Ipad. Har en själv. Alla har ju sina preferenser.

Jag blir bara så innerligt trött att du och andra Appleanvändare är så fruktansvärt trångsynta, och detta utan att ens vara insatta i de olika andra alternativ som finns. Förmodligen hade en Android tillgodosett även dina behov bättre än din iPad, men nu när du redan har en skall du naturligtvis inte springa och köpa ytterligare en platta om du tycker den funkar bra.

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Fick min platta idag.
Men har inte så mycket att gämföra med. Första android prylen, possetivt överraskad än så länge
Tyvär så strular mitt trådlösa nätverk, vilket gör att jag inte kan ladda ner appar.
Få nog ta och införskaffa en ny router.

Du kan inte rigga en hotspot via mobilen då?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Har som exempel några GB med roliga filmklipp från när jag gick i gymnasiet, dock var dom kodade i VIVO(tror jag det hette)-formatet.

Vivo(eller vad det heter) var ganska stora runt millenieskiftet, sen köptes rättigheterna över till ett annat bolag som senare kursade, detta gjorde att jag inte kan ladda hem ett codec till mina egna filmer längre.

Nu påstår jag inte att Apple kommer gå i konkurs inom snar framtid, men det är en av anledningarna att jag vill kunna välja filformat/container.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Köpte ett case till farsans Samsung Galaxy på ebay. gick på strax under 10 GBP inkl frakt.
Det får bli min julklapp till honom :)

Smidigt att man kan ställa den upp om man vill glo på film.

34dihs2.jpg

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Sitter med Galaxy Taben, två saker stör mig. Det ena är att ljudet blir lite knasigt när jag har mina Nokialurar, när jag kör youtube och lyssnar på tex på en spelrecension hör jag bara själva spelljudet medans snacket försvinner i bakgrunden. Är det nån inställning som ska ändras? Det har inte med lurarna att göra.

Det andra är när jag ska öka ett bud på Tradera, klicka jag i ändra men inget händer. På sidan står det mobilanpassad och öka budknappen funkar inte. Avbryt funkar däremot. Nån som känner igen det?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Uppsnappade en norrländsk benämning på surfplatta förra helgen.
"Nämen vaffan, har du också skaffat såndära klösbräda!"
:rofl

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping